Тема «Відсоткові розрахунки на розчини» (6 клас)
«Що вмієте, того не забувайте,
А чого не вмієте, тому навчайтесь.»
В. Мономах
Мета: навчальна - закріпити навички розв'язування задач на відсотки різного типу;
розвиваюча – розвиток кругозору, мислення, пам'яті, само і взаємоконтролю;
виховна - виховання інтересу до вивчення предмета, вміння працювати в парах, у групі.
Тип уроку. Урок – екскурсія.
Структура уроку
І. Початок уроку ( 7 хв.)
1) мотивація - 1 хв.;
2) повторення правил - 2 хв.;
3) виконання усних вправ - 4хв;
ІІ. Основна частина уроку. Робота в групах (в кожній групі помічник) (35 хв.)
ІІІ. Підведення підсумків. Домашнє завдання. (3 хв.)
Х І Д У Р О К У
І. Початок уроку.
1) Мотивація.
Людину завжди цікавило використання відсотків в повсякденному житті: акції в магазині , отримання прибутків в банках, у медицині, на виборах, у статистиці, у кулінаріїї, в розчинах. Що ж означають відсотки в розчинах? Ось у молочному ряду ми бачимо кефір із написами 1%, 2,5%, 3,2%. Тут відсотки показують жирність кифіру, тобто вміст жиру у продукті.
Сьогодні ми з вами завітаємо до хімічної лабораторії і попрацюємо з розчинами речовини, як справжні лаборанти.
«Незакінчені речення». Повторення правил:
а) «Відсоток -…»
б) «Щоб знайти відсоток від числа …»
в) «Щоб знайти число за його відсотком …»
г) «Щоб знайти відсоткове відношення чисел …»
3) «Ланцюжок» . Виконання усних вправ:
а) виразити у вигляді дробу: 1%, 56%, 9%, 3,5%, 4,71%, 0,862%;
б) представити у вигляді відсотків: 0,32; 0,08; 0,543; 1,6; 2,198;
в) знайти 1% від 63; 25% від 100;
г) знайти число, якщо 1% становить 5; 20% становить 60;
д) скільки відсотків становить число 2 від 10; 25 від 200.
ІІ. Основна частина уроку.
Робота в групах (3групи). Щоб працювати в хімічній лабораторії, нам потрібно знати, що таке «концентрація речовини»?
Концентрація речовини - відношення маси речовини до маси розчина.
Робота з підручником. Задача № 2 ( 870).
Якою буде концентрація розчину солі, якщо в 1 кг води
рас творити: 1) 200 г солі; 2) 500 г солі?
Розв'язування.
Відповідь: 20%, 50%.
Запитання до класу. Що буде з масою розчину і з масою солі (речовини), якщо:
- маса розчину збільшиться,
- маса солі (речовини) залишиться .
Робота з підручником. Задача № 2 (871). (Розв’язуємо разом)
У посудину, що містить 7,5 кг 12%- го розчина солі, додали
1,5 кг води. Скільки становить концентрація солі?
Розв'язування.
Відповідь: 10 %
Задача № 3 ( для груп самостійна робота).
І група. У посудину,що містить 5 кг 12% - го розчина речовини, додали 7 кг води. Скільки становить концентрація речовини? (Відповідь: 5 %).
ІІ група. У посудину,що містить 7 кг 14%- го розчина речовини, додали 7 кг води. Скільки становить концентрація речовини? (Відповідь: 7 %).
ІІІ група. У посудину,що містить 5 кг 15%- го розчина речовини, додали 7 кг води. Скільки становить концентрація речовини? (Відповідь: 6,25 %).
Задача № 4. (Розв’язуємо разом).
Змішали 4 літра 15 % -го розчину речовини з 6 літрами
25 % розчину цієї ж речовини.
Скільки становить концентрація одержаного розчину?
Розв’язання.
Задача № 5 ( для груп самостійна робота ).
Змішали 3 літра 25 % -го розчину речовини з 12 літрами 15 % розчину цієї ж речовини. Скільки становить концентрація одержаного розчину? (відповідь: 17 %).
№ 6. (Розв’язуємо разом).
Змішали деяку кількість 15 % -го розчину речовини з
такою ж кількістю 19% розчину цієї ж речовини.
Скільки становить концентрація одержаного розчину?
Розв’язування.
Нехай маса розчину буде х, тоді:
Задача № 7 ( для груп самостійна робота).
І група . Змішали деяку кількість 19 % -го розчину речовини з такою ж кількістю 13% розчину цієї ж речовини. Скільки становить концентрація одержаного розчину? (Відповідь: 16%).
ІІ група . Змішали деяку кількість 20 % -го розчину речовини з такою ж кількістю 14 % розчину цієї ж речовини. Скільки становить концентрація одержаного розчину? (Відповідь: 17%).
ІІІ група . Змішали деяку кількість 16 % -го розчину речовини з такою ж кількістю 12% розчину цієї ж речовини. Скільки становить концентрація одержаного розчину? (Відповідь: 14%).
ІІІ. Підведення підсумків. Закінчити речення «Сьогодні на уроці я навчився …»
Домашнє завдання. § 19 п. 4 -6 розібрати, № 802, № 836 виконати
.