Урок №
Тема уроку. Відстані у просторі: від точки до площини, від прямої до паралельної їй площини, між паралельними площинами, між мимобіжними прямими.
Мета уроку: формування понять спільного перпендикуляра, відстані у просторі: від точки до площини, від прямої до паралельної їй площини, між паралельними площинами, між мимобіжними прямими. Розвивати логічне мислення і математичну культуру мовлення. Виховувати в учнів охайність, розвивати увагу, їхню творчу та розумову активність; прищеплювати їм інтерес до математики.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: дошка, кольорова крейда, підручник.
І. Організаційний момент
Учитель перевіряє організацію і готовність робочих місць учнів до уроку, налаштовує клас на роботу, фіксує прізвища відсутніх.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відповісти на запитання, які виникли в учнів при виконанні домашнього завдання. Учні називають правильні відповіді до завдань Д/з.
ІІІ. Актуалізація опорних знань Фронтальне опитування.
1) Які дві площини називаються перпендикулярними?
2) Сформулюйте ознаку перпендикулярності площин.
3) Як розташована пряма, яка лежить в одній із двох перпендикулярних площин і перпендикулярна до лінії перетину цих площин, відносно другої площини?
4) Як розташована лінія перетину двох площин, які перпендикулярні, відносно третьої площини, що перетинає їх по перпендикулярних прямих.
2. Групове виконання задачі №1 за записами, зробленими на дошці перед уроком.
Задача № 1
Дано:
АА1(АВС); ВВ1(АВС); АВ = ВС = АС = 2м, СА1=3м, СВ1 = 7 м; А1К1 = К1В1 (рис. 224).
Знайти: CK1.
1) Із ΔАА1С АА1 = = = (м).
2) Із ΔВВ1С ВВ1 = = = 3 (м).
3) К1К (АВС), К1К = = = 2 (м).
4) Із ΔАСК CK = = = (м).
5) Із ΔKK1С СК1 = = = (м). Відповідь, м.
Запитання до класу
1) Чому трикутник АА1С — прямокутний?
2) Чому трикутник ВВ1С — прямокутний?
3) Визначте вид чотирикутника АА1В. Чим буде відрізок KK1 для чотирикутника АА1В ? Як знайти довжину відрізка КК1 ?
4) Як по-іншому можна було знайти довжину відрізка СК?
ІV. Повідомлення теми, завдань і мети уроку
Записали в зошитах число, класна робота. Сьогодні ми розпочинаємо вивчати нову тему: «Відстані у просторі: від точки до площини, від прямої до паралельної їй площини, між паралельними площинами, між мимобіжними прямими.». Спробуйте сформулювати мету і завдання сьогоднішнього уроку.
V. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Систематизація відомостей про мимобіжні прямі
Запитання до класу
1) Як можуть розташовуватися дві прямі у просторі?
2) Які прямі називаються мимобіжними?
3) Як через одну з мимобіжних прямих провести площину, паралельну другій прямій?
4) Чи можна через дві мимобіжні прямі провести паралельні між собою площини? Якщо так, то як це зробити? (Виконується побудова на дошці і в зошитах учнів (рис. 225)).
Якщо точка В — точка перетину прямих а1 і b і АВ α , то яке взаємне розташування прямої АВ і прямих а і b?
Спільним перпендикуляром до двох мимобіжних прямих називається відрізок з кінцями на цих прямих, перпендикулярний до кожної з них.
Формування поняття відстані між мимобіжними прямими та вмінь знаходити її (с. 139)
VІ. Закріплення і осмислення знань учнів
Розв'язати письмово №
Правильні відповіді:
VІІ. Оголошення і пояснення домашнього завдання
Опрацювати §13, с. 139, розв'язати письмово №
VІІІ. Підбиття підсумків уроку
Сьогодні на уроці ми розглянули нову тему: «Відстані у просторі: від точки до площини, від прямої до паралельної їй площини, між паралельними площинами, між мимобіжними прямими.».
Запитання до класу:
1) довжина спільного перпендикуляра прямих а і b дорівнює 10 см;
2) відстань між площинами α і β дорівнює 20 см;
3) відстань між прямою а і площиною р дорівнює 15 см;
4) довжина відрізка з кінцями на прямих а і b може дорівнювати 22 см.
Оголошення, обґрунтування і виставлення оцінок учням, які працювали на уроці.
Учитель підводить підсумки, проставляє бали проти кожного прізвища, аналізує дії учасників вказує на допущені помилки, заслуховує міркування учнів.