Тема. Відверта розмова про ввічливі вчинки і ввічливі слова.
Мета. Вчити правилам етикету; познайомити з корисними рекомендаціями з питань спілкування з людьми; сприяти формуванню доброти, чуйності, делікатності.
Хід заходу.
(Парти в класі стоять по колу, діти сидять за імпровізованим круглим столом).
Вихователь. У нас є чудова нагода сісти за наш імпровізований круглий стіл для серйозної розмови про правила ввічливості і хорошого тону. (В цей час відкриваються двері, до класу заходить учень, підходить до своєї парти, з гуркотом відсуває стілець, сперечається з сусідом по парті. Всі здивовано переглядаються).
Я бачу подив на ваших обличчях, і це не дивно. Подібна поведінка викликає не лише подив, а й осуд.
Учень (посміхаючись). Вибачте за запізнення, але це просто була сценка «Запізнення на урок».
Вихователь. Так, дійсно. Давайте ж проаналізуємо побачене і дамо йому оцінку. (Учень запізнився, перебив розмову, що велась у класі, не пояснив причини свого запізнення, не вибачився, сперечався з сусідом по парті. Отже, учень повів себе некультурно, неввічливо.)
Вихователь. Ми щодня спілкуємось з різними людьми: учителями, товаришами, учнями школи, працівниками, незнайомими людьми. Та на жаль,не завжди це спілкування приносить радість і задоволення, особливо, якщо людина некультурна,груба. Значно приємніше спілкуватися з ввічливими людьми. Щоб зрозуміти в чому полягає ввічливість, звернемось до вислову Ж. Ж. Руссо (На екрані портрет Руссо та вислів).
«Справжня ввічливість полягає в доброзичливому ставленні до людей»
Вихователь. Так, ввічливість – це така якість людей, для якої повага до оточуючих є нормою культурної поведінки. І ця повага проявляється як в словах, так і вчинках.
Здавна в народі поважали ввічливих людей. І це видно з джерел народної мудрості (діти читають прислів’я).
( - Бо коли почуєш ввічливе слово, то стає приємно і радісно, хочеться самому бути кращим.
- Якщо хтось навіть провинився, а потім визнав свою помилку і вибачився, то не так боляче тому, кого образили.)
- А зараз запрошую вас до творчого завдання «Дружня порада».
Ситуація 1.
Черга перед касою кінотеатру. Хлопчик підійшов до каси і просить квиток. На запитання касира: «У якому ряду ти хочеш сісти?» - хлопчик довго не може відповісти: він з дитинства заїкається, а зараз ще й хвилюється. «У п’ятому», - нарешті вимовив він.
«Спочатку навчися говорити, а потім в кіно ходитимеш», раптом говорить хтось із черги.
Опишіть почуття хлопчика.
Як би ви вчинили, коли б ця ситуація сталася на ваших очах?
Яку сцену вам нагадує ця розповідь? (З оповідання
В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка»).
Ситуація 2.
Дівчинка йде вулицею і раптом помічає, що в жінки, яка йде попереду на панчосі поповзла велика стрілка. «Тьотю! – дівчинка звертається до жінки так голосно, що перехожі обертаються, - у вас подрані панчохи!»
Чи правильно вчинила дівчинка?
Як потрібно зробити зауваження?
Вправа «Мікрофон».
Пояснити вислів Гете:
«Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя»
(Як у дзеркалі ми бачимо своє обличчя, так і сторонні люди по наших вчинках і поведінці судять про нас. )
Словник ввічливості.
Зачитайте слова, які найчастіше слід вживати при спілкуванні з людьми: «пробачте, що потурбував», «дякую», «спасибі», «будь ласка», «якщо ваша ласка», «дозвольте, будь ласка», «дозвольте звернутись», «дозвольте заперечити», «дозвольте запитати», «з вашого дозволу», «смачного», «на добраніч», «до побачення», «щасти».
І на завершення нашого круглого столу, запрошую всіх до висновку, який проголосимо у вигляді вірша Лесі Вознюк.
До смаку усім сніданок з привітанням «Добрий ранок!»
Щиро скажеш ти «Привіт!» - усміхнеться цілий світ.
Слово «дякую», мій друже, свідчить, що ти чемний дуже.
«Вибачте!» - магічне слово – скрасить ввічливу розмову.
Якщо дружиш ти з «будь ласка», то життя неначе казка.
Щоб призначити побачення, кажем друзям :«До побачення!».
Ну, а щоб зустрітись завтра, ми прощаємось: «До завтра!»
«На добраніч!» у розмові сни дарує кольорові.
Всім за ці слова сердечні будуть люди дуже вдячні.
Гра «Чарівний стілець»
Учні беруться за руки і стають у коло .
Йдучи по колу, промовляють:
Хто сьогодні найуважніший за всіх?
Хто сьогодні найтактовніший за всіх?
З’явися скоріше!
Сідай-но зручніше!
Один з учнів сідає на «чарівний стілець», а інші по черзі мають сказати про нього що-небудь хороше і добре.
1