Форма спостереження за навчальним заняттям Сторінка 1
від 09.01.2020 № 01-11/1
(в редакції наказу Державної
служби якості освіти України
від ________ №___________
Адміністратор: Дячук Т.І., ЗДНР
№з/п
Аспекти заняття/показники |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
НЗ 10 Ос. к-ли |
НЗ 11 Ос. к-ли |
НЗ 12 Ос. к-ли |
Дата проведення |
01.10 |
05.10 |
06.10 |
07.10 |
08.10 |
08.10 |
09.10 |
12.10 |
13.10 |
15.10 |
16.10 |
16.10 |
Клас |
2 |
4-Б |
9-А |
5-А |
3-А |
11 |
10-А |
5-Б |
11 |
6-Б |
1-Б |
9-Б |
Предмет (курс) |
Українська мова |
Математика |
Геометрія |
Математика |
Літературне читання |
Українська мова |
Зарубіжна література |
Фізична культура |
Історія України |
Англійська мова |
Українська мова (читання) |
Біологія |
Вчитель |
Рябий Г.М. |
Чорнокожа О.В. |
Погорєлов О.М. |
Вовк М.М. |
Фока О.С. Фуштей П.Я. |
Кузик В.О. |
Олексюк О.М. |
Киселиця А.М. |
Вірста Ю.М. |
Ткачук О.Д. |
Михайлюк Т.Г. |
Булига Л.Д. |
Мета відвідування: |
Організація освітнього простору ( НУШ), використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти. |
Ефективність планування педагогічної діяльності; формування в учнів відповідальності за результати свого навчання. |
Організація системи оцінювання навчальних досягнень учнів. |
Адаптація учнів 5 класу; ефективність планування педагогічної діяльності. Стан викладання предмета |
Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору. |
Організація процесу підготовки учнів до ЗНО; формування в учнів відповідальності за результати свого навчання. |
Використання сучасних технологій навчання. |
Формування здоров’язберігаючих компетентностей засобами уроку. |
Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності. |
Рівень професійної компетентності вчителя. Організація системи оцінювання навчальних досягнень учнів. |
Організація освітнього простору ( НУШ), використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти. |
Використання сучасних освітніх технологій. Ефективність планування педагогічної діяльності. |
Кількість учнів присутніх на навчальному занятті |
26 |
19 |
17 |
18 |
20 |
16 |
18 |
20 |
16 |
|
|
|
Кількість дітей з особливими освітніми потребами присутніх на навчальному занятті |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
|
|
|
*Інструктаж з питань безпеки життєдіяльності (у разі необхідності) |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
№ з/п |
Ключова компетентність |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
НЗ 10 |
НЗ 11 |
НЗ 12 |
1. |
Спілкування державною мовою |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
2. |
Спілкування іноземними мовами |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Математична грамотність |
|
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Компетентності у галузі природничих наук |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Екологічна компетентність |
|
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
6. |
Інформаційно-комунікаційна компетентність |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Навчання впродовж життя |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
+ |
|
+ |
|
|
|
|
8. |
Громадянська і соціальна компетентність |
+ |
|
|
|
+ |
|
+ |
+ |
+ |
|
|
|
9. |
Культурна компетентність |
+ |
|
|
|
|
+ |
+ |
|
+ |
|
|
|
10. |
Ініціативність і підприємливість |
- |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
Інноваційність |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
№ з/п |
Перелік тверджень |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
НЗ 10 |
НЗ 11 |
НЗ 12 |
1. |
Усі учні працювали під час проведення навчального заняття із зацікавленням, співпрацювали між собою |
|
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
2. |
Більшість учнів працювала під час проведення навчального заняття |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
|
+ |
|
|
|
3. |
Переважна більшість учнів були пасивними під час проведення заняття (переважало монологічне мовлення педагога над діалогічним мовленням педагога з учнями) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Усі учні були пасивні під час проведення заняття, не залучались до роботи (домінувало монологічне мовлення вчителя) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
№ з/п |
Діяльність учителя |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
НЗ 10 |
НЗ 11 |
НЗ 12 |
1. |
Оцінює результати навчання учнів, відповідно до розроблених критеріїв |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Оприлюднює критерії оцінювання результатів навчання |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
3. |
Надає учням час на обдумування відповіді |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
4. |
Супроводжує відповідь учня уточнювальними запитаннями |
+ |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
+ |
|
+ |
|
|
|
5. |
Забезпечує зворотний зв’язок щодо якості виконання/виконаного завдання |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
6. |
Спрямовує оцінювання навчальних досягнень на індивідуальний поступ учня |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
7. |
Використовує прийоми самооцінювання і взаємооцінювання учнів |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
8. |
Відзначає досягнення учнів, підтримує у них бажання навчатися |
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|
9. |
Добирає домашнє завдання, спрямоване на оволодіння ключовими компетентностями, озвучує критерії його оцінювання |
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
|
|
10. |
Дає учням можливість вибору рівня навчальних завдань і напрямів навчальної діяльності |
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
№ з/п |
Діяльність учителя |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
НЗ 10 |
НЗ 11 |
НЗ 12 |
1. |
Спрямовує зміст навчального матеріалу на виховання в учнів: патріотизму, поваги до державної мови, культури, законів |
+ |
|
|
|
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
2. |
Розвиває в учнів загальнолюдські цінності (соціальну емпатію, толерантність, інклюзивну культуру тощо) |
|
|
|
|
+ |
|
+ |
+ |
|
|
|
|
3. |
Розвиває в учнів навички співпраці та культуру командної роботи |
+ |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|
№ з/п |
Діяльність учителя |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
НЗ 10 |
НЗ 11 |
НЗ 12 |
1. |
Використовує інформаційно-комунікаційні технології, що сприяють формуванню в учнів ключових компетентностей |
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Використовує електронні освітні ресурси |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Використовує медіаресурси з навчальною метою |
|
|
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
|
4. |
Використовує мережу Інтернет для пошуку навчальної інформації, виконання онлайн-завдань тощо |
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
5. |
Використовує обладнання та засоби навчання для активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів |
+ |
+ |
|
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
№ з/п |
Діяльність учителя |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
НЗ 10 |
НЗ 11 |
НЗ 12 |
1. |
Співпрацює з учнями на засадах партнерства |
+ |
|
|
|
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
2. |
У роботі з учнями застосовує авторитарний підхід |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Вислуховує та сприймає думки учнів, їх погляди |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
4. |
Застосовує особистісно орієнтований підхід |
+ |
|
|
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|
5. |
Дотримується принципів академічної доброчесності |
+ |
|
|
|
+ |
+ |
+ |
|
+ |
|
|
|
№ з/п |
Діяльність учителя |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
НЗ 10 |
НЗ 11 |
НЗ 12 |
1. |
Планує роботу під час проведення навчального заняття із урахуванням індивідуальних потреб учнів з особливими освітніми потребами |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Адаптує/модифікує зміст навчального матеріалу до індивідуальних освітніх можливостей учнів з особливими освітніми потребами |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Використовує спеціально розроблені завдання та залучає до спільної роботи учнів з особливими освітніми потребами |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Дотримується відповідності темпу навчального заняття індивідуальним навчальним можливостям учнів з особливими освітніми потребами |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Забезпечує корекційну спрямованість освітнього процесу |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Конструктивно співпрацює з асистентом учителя/асистентом дитини |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Використовує корекційні (дидактичні) засоби навчання під час роботи з учнями, які мають особливі освітні потреби |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
№з/п |
Перелік тверджень |
НЗ 1 |
НЗ 2 |
НЗ 3 |
НЗ 4 |
НЗ 5 |
НЗ 6 |
НЗ 7 |
НЗ 8 |
НЗ 9 |
НЗ 10 |
НЗ 11 |
НЗ 12 |
Практична діяльність (уміння здійснити рефлексію діяльності за результатами проведеного навчального заняття) |
|||||||||||||
1. |
Учитель робить всебічний аналіз проведеного навчального заняття, уміє визначити рівень досягнення мети навчального заняття, відзначає досягнення і слабкі сторони у своїй роботі, уміє визначати напрями вдосконалення проведеного навчального заняття |
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
2. |
Учитель робить всебічний аналіз проведеного навчального заняття, бачить досягнення і слабкі сторони у своїй роботі, але потребує допомоги у визначенні напрямів вдосконалення проведеного навчального заняття |
|
|
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
+ |
|
|
|
3. |
Учитель може зробити аналіз тільки окремих фрагментів навчального заняття і не може визначити напрямів удосконалення проведеного навчального заняття |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Учитель не може зробити аналіз проведеного навчального заняття |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Планування роботи |
|||||||||||||
Помітна системність роботи вчителя при складанні календарно-тематичного плану (навчально-тематичної програми), учитель самостійно складає календарно-тематичний план, враховуючи умови роботи і специфіку класів, у яких він викладає. Учитель самостійно визначає послідовність вивчення тем та кількість годин на їх вивчення. Тема навчального заняття відповідає календарно-тематичному плануванню. Календарно-тематичне планування відповідає освітній програмі закладу освіти |
+ |
+ |
|
|
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
6. |
Учитель самостійно складає календарно-тематичний план і визначає послідовність вивчення тем та кількість годин на їх вивчення. Тема навчального заняття відповідає календарно-тематичному плануванню. Календарно-тематичне планування відповідає освітній програмі закладу освіти |
|
|
+ |
+ |
|
|
|
+ |
+ |
|
|
|
7. |
Учитель потребує методичної допомоги в складанні календарно-тематичного плану, догматично підходить до використання навчальної (модельної) програми. При складанні календарно-тематичного плану не враховуються умови роботи та специфіка класу, у якому він викладає. Тема навчального заняття не відповідає календарно-тематичному плануванню. Календарно-тематичне планування не відповідає освітній програмі закладу освіти |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
У вчителя відсутній календарно-тематичний план |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) та медіаресурсів в освітній діяльності |
|||||||||||||
Інформаційно-комунікаційні технології використовуються вчителем на різних етапах педагогічної діяльності – при підготовці до навчального заняття, проведенні навчального заняття, оцінюванні навчальних досягнень, зворотного зв’язку, реалізації технологій дистанційного та змішаного навчання, інформуванні учнів. Учитель розробляє та використовує електронні освітні ресурси у своїй роботі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
Інформаційно-комунікаційні технології використовуються вчителем на різних етапах педагогічної діяльності – при підготовці до навчального заняття, проведенні навчального заняття, оцінюванні навчальних досягнень, зворотного зв’язку, інформуванні учнів. Учитель використовує інтерактивну платформу для реалізації технологій змішаного та дистанційного навчання (за потреби), а також електронні освітні ресурси у своїй роботі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
Інформаційно-комунікаційні технології використовуються вчителем тільки на етапі підготовки до проведення навчальних занять. Інтерактивна платформа не використовується педагогом для реалізації технологій дистанційного та змішаного навчання. Учитель використовує електронні освітні ресурси у своїй роботі |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
12. |
Учитель не має навичок з використання інформаційно–комунікаційних технологій у власній діяльності |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Застосування системи оцінювання результатів навчальних досягнень учнів у практичній діяльності |
|||||||||||||
13. |
Учитель розробляє критерії оцінювання під час обов’язкових видів робіт, організаційних форм проведення навчальних занять. За допомогою питань перевіряє, наскільки добре учні зрозуміли цілі і завдання навчального заняття, наскільки успішно учні досягають того, що заявлено в меті навчального заняття. Надає учневі зворотний зв'язок щодо якості виконання завдання: пояснює, що виконано правильно, а що потрібно вдосконалити, пропонує способи поліпшення, а не просто констатує виконання відміткою або словами «добре - погано». Спостерігає за тим, як учні справляються із завданнями. Використовує методики самооцінювання і взаємооцінювання учнів |
+ |
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
14. |
Учитель за допомогою питань перевіряє, наскільки добре учні зрозуміли цілі і завдання навчального заняття, наскільки успішно учні досягають того, що заявлено в меті навчального заняття. Вчитель оцінює роботи або відповіді учнів, спираючись на розроблені критерії оцінювання. Надає учневі зворотний зв’язок щодо якості виконання завдання: пояснює, що виконано правильно, а що потрібно вдосконалити. Спостерігає за тим, як учні справляються із завданнями |
|
|
+ |
+ |
|
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
15. |
Учитель під час проведення навчального заняття не перевіряє, наскільки добре учні зрозуміли цілі і завдання навчального заняття. Не оприлюднює критерії оцінювання результатів навчання, але використовує критерії при оцінювання роботи або відповідей учнів. Вчитель надає учням час на обдумування відповіді, перш ніж отримати відповідь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. |
Учитель не оприлюднює критерії оцінювання результатів навчання. Під час перевірки робіт та відповідей учнів не простежується чіткості у критеріях оцінювання. Учням не надається час на обдумування відповідей. Оцінка використовується як засіб покарання. Система оцінювання вчителя не спрямована на відстежування індивідуального прогресу |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Примітки:
НЗ1 Рябий Г.М.
Організавує освітній простір 2 класу ( НУШ) відповідно до вимог, використовує сучасні освітні підходи до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти.
Зауваження: вчитель сказала на уроці «неправильно» і зразу запитала : «Хто знає, як правильно?».
НЗ 2 Чорнокожа О.В.
Ефективно планує педагогічну діяльность ; активно працює над формуванням в учнів відповідальності за результати свого навчання; забезпечує компетентнісний підход у викладанні.
Учні залучені до роботи на уроці, зацікавлені темою заняття, співпрацюють між собою. Вчитель ознайомлює учнів з загальними критеріями оцінювання.
Зауваження: системи оцінювання не зовсім зрозуміла для учнів.
НЗ 4 Вовк М.М.
Вчитель проводить відповідну роботу щодо адаптації учнів 5 класу до навчання в основній школі; вчителем коригується календарно-тематичне планування з урахуванням прогалин у знаннях за 4 клас; планування педагогічної діяльності вчителя досить ефективне, розвиває оволодіння учнями ключовими компетентностями на основі педагогіки партнерства та особистісно орієнтованого підходу.
Зауваження: ставить учневі 2-3 запитання поспіль.
НЗ 5 Фока О.С.; Фуштей П.Я. –асистент вчителя.
Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору відбувається на достатньому рівні. Дитина залучена до роботи, їй комфортно у класі. Фока володіє методиками роботи з учнями з ООП.
Зауваження: асистент вчителя працює виключно з Тимчуком А. (дитиною з ООП), не залучається вчителем до освітньої діяльності учнів класу.
НЗ 6 Кузик В.О.
Вчитель на уроці проводить підготовку учнів до ЗНО, розглядаючи питання та завдання минулих років ЗНО; формує в учнів відповідальність за результати свого навчання; вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою освітньо-професійну траєкторію, оцінювати власні результати навчання.
Зауваження: недостатнє застосування формувального оцінювання.
НЗ 7 Олексюк О.М.
Використання сучасних технологій навчання часткове. Педагогічна робота учителя ґрунтується на засадах партнерства, особистісно орієнтованому підході. Вчитель формулює певну навчальну проблему, організовує спільну з учнями роботу над її розв’язанням, заохочує учнів до висловлення власної думки, допомагає більш точно сформулювати їхні думки, сприймає відповідь учня, навчає учнів критичному мисленню, умінню шукати і використовувати інформацію. Вчитель вчить учнів вказувати джерела отримання інформації під час запозичення, цитування. Знайомить з поняттям «академічна доброчесність».
Зауваження: відсутність у класі комп’ютерного забезпечення.
НЗ 8 Киселиця А.М.
Формує здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя; логічно обґрунтовувати власну позицію; виявляє повагу до особистої гідності кожної дитини, її індивідуальних життєвих цілей, запитів та інтересів; спрямовує діяльність на розвиток і саморозвиток учня, становлення його як особистості з урахуванням індивідуальних особливостей, інтересів, здібностей.
Зауваження: недостатнє, застаріле матеріально-технічне забезпечення уроку фізкультури.
НЗ 9 Вірста Ю.М.
Вчитель здійснює організацію педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності, вчить учнів вказувати джерела інформації при запозиченні.
Зауваження: учні недостатньо розуміють поняття «академічна доброчесність.
ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО УДОСКОНАЛЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ЗДІЙСНЕННЯ ЯКІСНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ:
Вчителям –предметникам використовувати формувальне оцінювання з метою:
- відстеження індивідуального поступу учня: невдачі та досягнення;
- розробляти критерії оцінювання разом з учнями на основі навчальних цілей;
- забезпечити умови за яких учні будуть знати і розуміти критерії оцінювання до початку роботи над завданням;
- задавати диференційовані завдання учням;
- постійно забезпечувати зворотній зв’язок;
- застосовувати вебінструменти;
- визначати разом з учнями навчальні цілі та шляхи досягнення цілей;
- не допускаєте відкритого порівняння результатів навчання різних учнів;
- залучати учнів до самооцінювання та взаємооцінювання;
- коригування навчальної діяльності;
- організовувати рефлексію .