«Виготовлення ажурних витинанок» в 7 класі

Про матеріал
Поглибити знання про мистецтво витинанки; формувати навички виготовлення витинанок, розвивати творчі здібності, естетичний смак; викликати інтерес до українських народних традицій. Тип уроку: розширення та поглиблення знань, умінь, навичок.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з образотворчого

мистецтва на тему «Виготовлення ажурних витинанок» в 7 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Підготувала: вчитель

                                                   образотворчого мистецтва

                                                   Буцинського ліцею Дубівської             

                                                   сільської ради Ковельського ра                

                                                   йону Волинської області Бірук Н. А

 

 

 

Урок №5.   Виготовлення ажурних витинанок.

Мета: поглибити знання про мистецтво витинанки; формувати навички виготовлення витинанок, розвивати творчі здібності, естетичний смак; викликати інтерес до українських народних традицій.

Тип уроку: розширення та поглиблення знань, умінь, навичок

 Форма проведення: урок - ярмарок.

Техніка виконання: витинанка.

Обладнання: ілюстрації витинанок, зразки витинанок, ножиці, кольоровий папір, кольоровий картон, клей.

Хід уроку:

Організаційний момент.

Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

Чи знаєте ви, що таке ярмарок? А як раніше на ярмарок їздили? Кіньми? Волами? Сідайте зручно на вози і поїхали. Нам треба бути уважними, щоб усе почути і побачити, нічого не прогавити, добре скупитися, та свої роботи показати, і назад повернутися з високими балами.

Але з порожніми руками приїхати на ярмарок не годиться, тому нам необхідно створити свої вироби – виготовити витинанки.

Ми їдемо на ярмарок на двох возах: на першому сидять ті, хто буде виготовляти ажурну витинанку на тему «Букет», а на другому - ті, хто виготовить витинанку з рослинами, тваринами чи птахами. Побачимо, який віз краще представить свої твори на ярмарку.

Почнемо роботу з обрання кольорів паперу та картону, створення ескізу, а потім перейдемо до практичної роботи - виготовлення витинанки.

Нескладні для опанування прийоми витинання й недорогий матеріал дали чудові зразки прорізного паперового декору, в якому втілені вічні символи природи, колективний досвід пізнання цвіту, багатство фантазії.

Актуалізація опорних знань і вмінь.

Слова вчителя

А ось і перша наша зупинка. Той, хто дасть правильні відповідні на запитання, поїде далі.

Опитування.

Що означає слово витинати?(вирізати).

Які перші витинанки ви виготовляли?

(Сніжинки, дерево життя, орнаментальні, стоять веселі соняхи у цвіті та ін.)

Який вид декоративно - прикладного мистецтва називається витинанками? (витинанки - орнаментальні, сюжетні, фігурні прикраси, ажурно вирізані ножицями або ножем з білого та кольорового паперу).

На які види поділяються витинанки за технологічними та художніми особливостями?

(а) на ажурні (зображення міститься у прорізку)

(б) силуетні (зображення виступає силуетом)

(в) одинарні (аплікаційні - з кількох аркушів паперу)

(г) складні (Аплікації - з кількох аркушів паперу)

Назвати мотиви витинанок (геометричні елементи та фігури; рослинні форми; тварини та птахи, людські постаті, предмети - від архітектурних споруд до звичайних побутових речей).

Які особливості витинанок в різних регіонах України (зокрема, на Поділлі, Придністров’ї, Прикарпатті)?

Наприклад , подільські витинанки здебільшого одно - та двоколірні, зате відрізняються багатством орнаментальних мотивів, їх використовують як килими, шпалери.

У витинанках Придністров'я мають перевагу багатоколірні квіткові композиції (букети, вазони), що нагадують настінні розписи.

Народні витинанки Прикарпаття здебільшого ажурні, на них переважають геометричні візерунки у поєднанні з рослинними.

ІУ. Розширення та поглиблення знань, умінь і навичок.

Бесіда

Ось ми добралися до ярмарку. Аж тут ворота з надписом: «Заїде той, хто розкаже про те, коли виникли ажурні витинанки, і що вам відомо про це мистецтво.

Відповіді учнів

учень: Ажурні витинанки були відомими ще у Уст. до н.е. Виготовляли їх із шкіри та хутра.             

учень: В народі зберіглось багато цікавих легенд, переказів про появу витинанок в Україні. Ось одна з них.

Колись у давнину в одному українському селі ввечері сиділа під хатою дівчина і мріяла про свого нареченого, який давно пішов у далеку країну і не повернувся.

Раптом затріпотів біля неї голуб і сів на коліна. Дівчина не сполохалася, бо то був їхній голуб. Він прилетів здалеку. Його брав із собою хлопець, коханий дівчини. Приніс голуб на клаптику паперу звісточку. Вона сповіщала, що хлопець живий - здоровий і незабаром повернеться в село.

Дівчина довго думала:»Яку б це відповідь дати?» Потім зайшла до хати, взяла ножиці та папір і почала витинати узор. І як розгорнула папір, то побачила гарну - прегарну витинанку. Вона і незчулася, як це в неї просто вийшло. Прив'язала витинанку - звісточке до голуба, і він поніс її в далекий край коханому. Коли ж наречений повертався додому, він мав цю витинанку з собою і як заходив в село, то всім показував її. Люди дивувалися чарівному узору. І там, де хлопець проходив, всі почали витинати таку ж красу. Так в Україні з'явились витинанки.

Багато чого на ярмарку. Всього не перелічити. Хто більше зробить повідомлень, той товару набере багато.

Чи приурочувались витинанки до основних подій в житті селянина? (Так, кожній відповідала певна традиційна композиція: на заручини - заквітчана, на весілля - весільна).

Чи має витинальне мистецтво свої оберегові символи? (Так. Будь - який вибір мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору).

Оберегові символи, що застосовуються у витинанці: геометричні, рослинні (вазон, квіти, насіння), релігійні (хрест, сонце, риба), зображення людини (Берегиня),архітектурних об'єктів.

Де сьогодні витинанки використовуються? (в поліграфічній продукції, театрально - декораційному мистецтві, в оформленні сучасних інтер’єрів).

 У.Практична діяльність учнів

Слово вчителя.

     Рухаємося далі. Та що це? Знову перепона. Доки не виготовимо своїми                            руками витинанки, то далі – ані руш.

    Краса витинанок, яка виявляється в ритмі, симетрії, надзвичайній
    вишуканості ажурного паперового мережива, впливає на почуття людей.

    Гра «Придумай назву до витинанки» (з попутною бесідою)

          Кожна витинанка повинна мати свою назву.

Давайте спробуємо назвати ось ці витинанки (Учитель демонструє                витинанки)

На цій зображено коней, Як би ви їх назвали? (« Коні , мої коні»).

А може ви знаєте пісеньки чи прислів’я про коней? («Гладь коня вівсом, а не батогом», «Ой чий - то кінь стоїть»),

Зображення півника. Як ми її назвемо? І що ви знаєте про півника? «Два півники, два півники горох молотили», загадки «Хто співає на паркані у червоному жупані?»

Зображення сови. («Уночі гуляє, а вдень спочиває має крупні очі, бачить серед ночі». Пісня «Ой совонько - сова»,

Гарні назви вмієте придумувати. Молодці!

А тепер скажіть мені, чи загорілися ви бажанням спробувати витинати ось такі чудові витинанки? Тож подивіться, ось перед вами у чарівних футлярчиках лежать чарівні ножиці. Вони чекають, щоб разом з умільцями гарних витинанок зробити чудеса. А хто ці умільці гарних витинанок?

Ось послухайте хто:

Блищать у ножицях кружальця,

Приваблюють до себе пальці.

Ті пальчики талановиті,

Рухливі, дружні, працьовиті.

Вони охочі до складанок,

Умільці гарних витинанок. (пальчики)

Повторення правил техніки безпеки при користуванні ножицями

             - Назвіть правила техніки безпеки при користуванні ножицями?

               Пам’ятати треба нам.

Що різать можем лиш від себе,

І акуратно працювати,

І особливо обережно.

Щоб правильно ножиці другу подать,

То зімкнуті леза в долоні узять,

Закінчувати працю, прибрати все чисто,

        А зімкнуті ножиці покласти на місце.

Яка послідовність виконання витинанки?

                                   Послідовність виконання витинанки

Вибрати кольоровий папір та картон.(за контрастом)

Нанести малюнок на кольоровий папір (малювати треба тільки на зворотному боці паперу).

Вирізати усі елементи композиції.

Наклеїти усі елементи витинанки на кольоровий картон. Розгладити витинанку рукою через папір.

Учні виконують практичну роботу. Під час виготовлення витинанок звучать ліричні пісні.

УІ. Узагальнення, систематизація знань і вмінь.

Слова вчителя

- А люду зібралося на ярмарку! Кого тут тільки не зустрінеш? З усіх усюд понаїхало! І всі заглядаються на наші чудові витинанки. Давайте розкажемо людям більше про мистецтво витинанки.

Опитування

Коли з’явились перші витинанки?

Навіщо люди придумали витинанки?

Як оздоблювали ними житло?

Чи була витинанка до чогось приурочена?

Які витинанки ми сьогодні зробили?

Слово вчителя.

Витинанка в сьогоднішні дні прикрашає інтер’єри житлових будинків; нею ілюструють літературні твори; в класі витинанкою можна оформити портрет Т.Г.Шевченка та інших українських письменників, закладини в книжки; прикрасити обкладинки книжок, зошитів, папок; оформити листівку до свята та ін..

УІІ. Підсумок уроку.

Учитель організовує виставку робіт.

Учитель виставляє оцінки, мотивуючи кожну.

Запитання класу.

То який же віз побазарував на ярмарку краще?

Заключне слово вчителя.

Ось ми скрізь побували, все побачили. І спродалися, і скупилися. А купили ми гарні знання і вміння. Адже в народі кажуть: «Чим більше науки, тим розумніші руки».

 

docx
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку