Виготовлення ляльки мотанки "Зерновушка"

Про матеріал
Мета: навчити конкретним трудовим навичкам при роботі з тканиною, нитками на прикладі виготовлення ляльки – мотанки; дослідити історію походження народної ляльки, обрядів і традицій, пов'язаних з її виготовленням; визначити основні вимоги і символи при виготовленні мотанки; розвивати образне мислення, творчі здібності, створити умови для збагачення індивідуального досвіду про українську народну іграшку та виготовлення ляльок; розвивати пізнавальну активність, допитливість, естетичні смаки; виховувати любов до рідного краю, його традицій, промислів, бажання вивчати минуле, берегти та примножувати традиції українського народу. Тип заняття: майстер – клас. Міжпредметні зв’язки: народознавство, історія, культурологія, етика, музика. Форми роботи: фронтально – групова, індивідуальна. Тривалість: 2 години. Обладнання:мультимедійний комплект: екран, ноутбук, мультимедійний проектор; дидактичні матеріали: тематична добірка «Українська лялька –мотанка. Половинка» та «Лялька - мотанка. асоціація», фонова музика, відео «Історія та значення ляльок», вірші про ляльку – мотанку, різнокольорові та однотонні клаптики тканини, нитки, ножиці, заготовки одягу для ляльок, хустинкм, фартушок з декоруванням, вата, баночки, насіння та крупи.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЧЕЧЕЛЬНИЦЬКИЙ БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ

ЧЕЧЕЛЬНИЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ

ГАЙСИНСЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

https://kyiv.ridna.ua/wp-content/uploads/2016/10/1-2.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготували:

Керівник гуртків

Гарник Альона Анатоліївна


Тема: Лялька – мотанка – щаслива доля намотана.

 

Мета: навчити конкретним трудовим навичкам при роботі з тканиною, нитками на прикладі виготовлення ляльки – мотанки; дослідити історію походження народної ляльки, обрядів і традицій, пов'язаних з її виготовленням; визначити основні вимоги і символи при виготовленні мотанки;

розвивати образне мислення, творчі здібності, створити умови для збагачення індивідуального досвіду про українську народну іграшку та виготовлення ляльок; розвивати пізнавальну активність, допитливість, естетичні смаки;

виховувати любов до рідного краю, його традицій, промислів, бажання вивчати минуле, берегти та примножувати традиції українського народу.

 

Тип заняття: майстер – клас.

 

Міжпредметні зв’язки: народознавство, історія, культурологія, етика, музика.

 

Форми роботи: фронтально – групова, індивідуальна.

 

Тривалість: 2 години.

 

Обладнання:мультимедійний комплект: екран, ноутбук, мультимедійний проектор; дидактичні матеріали: тематична добірка «Українська лялька –мотанка. Половинка» та «Лялька - мотанка. асоціація», фонова музика, відео «Історія та значення ляльок», вірші про ляльку – мотанку, різнокольорові та однотонні клаптики тканини, нитки, ножиці, заготовки одягу для ляльок, хустинкм, фартушок з декоруванням, вата, баночки, насіння та крупи.


Хід заняття

І. Організаційний момент

Доброго дня, дорогі діти та колеги! Запрошуємо вас на слово щире, на бесіду мудру, на пісню українську, на свято вшанування  традицій та звичаїв.

Тож влаштовуйтесь зручненько

Не гомоніть, сидіть тихенько

Розповідати починаємо

І до уваги закликаємо.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Людина – улюблене творіння Боже, відрізняється від інших істот здатністю до творчості. Саме людина може вдихати життя у створені нею речі. І тоді вони починають жити своїм власним життям, іноді, навіть за межами простору та часу.

Сьогодні, ми з вами спробуємо створити ляльку – мотанку. Та вдихнути в неї життя.

Моя лялька – мотанка

Ниточкою змотана,

Оберіг мій на землі,

Талісман мені в житті.

Відомий український письменник Максим Рильський казав: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". І дійсно, лише той народ має майбутнє, який поважає свою історію.

  • Метод «Мікрофон»

Як ви розумієте слова: «Поважати свою історію»? Висловіть свої думки, продовжуючи речення: «Поважати свою історію – значить…» Орієнтовні відповіді (поважати свою історію – значить знати про розвиток держави, знати культурну спадщину народу, цінувати  звичаї та традиції свого народу та передавати їх у спадок наступним поколінням.)

У народі існує повір'я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. І тільки знаючи свої традиції ми зможемо передавати культурну спадщину свого народу нащадкам. Отже, сьогодні ми розширимо ваше уявлення про народні традиції саме створення ляльок – мотанок.

Нездоланний і талановитий

Наш народ скарби свої зберіг.

Тих скарбів коштовних не злічити,

Серед них – і лялька – оберіг.

III. Актуалізація опорних знань

  • Ланцюжок думок
  • Як ви думаєте, що означає слово лялька – мотанка? Орієнтовна відповідь (Лялька – мотанка — зроблена з тканини  лялька. Назва походить від українського слова  мотати. Вважається, що у давнину мотанки виконували функцію сакральних оберегів.)
  • Що ви чули про ляльку – мотанку? Орієнтовна відповідь учня (Лялька– мотанка здавна була оберегом в українській родині. Кожна матір робила для своєї дитини ляльку, щоб та гралась. Саморобні ганчіркові ляльки робили безликими: обличчя замінював узор у вигляді хреста, ромба, квадрата. За старовинним повір’ям, лялька з обличчям як би дивилася в душу і могла нашкодити дитині,  наврочити. Тому, безлика лялька була водночас  іграшкою та  оберегом.). А які види ляльок ви знаєте?

Дидактична гра «Лялька мотанка. Половинки».

  • А що для вас означає назви ляльки – мотаниа?

Дидактична гра «Лялька мотанка. Асоцація.».

Хто звернув увагу, з якою лялькою ми зустрілися вперше? Молодець, це лялька Зерновушка. ЇЇ ще називають «Крупянка», «Крупинка», «Зернинка»….  Лялька-мотанка зерновушка - це символ достатку і благополуччя, які панують в родині. Причому чим жирніше і вгодований вона буде, тим краще живеться мешканцям будинку. Робити такий оберіг прийнято саме на Різдвяні свята, коли вже закінчилися всі роботи  на полях, а до посіду насіння навесні ще багато часу і насіння ще має час вистоятися, аже саме це насіння прийнято використовувати «начинку» для посіву. Основа лялечки - ємкість, набитий крупою, а вся вона повинна бути вбрана в національний одяг з візерунками, що символізують сонце і воду.

Отже, ви зрозуміли, що сьогодні ми виготовимо ляльку мотанку «Зерновушку».

З ниток, клаптиків тканини

Та майстерного шиття

Оберіг є для родини

Для щасливого життя.

IV. Сприйняття та засвоєння нових знань

  • Мозковий штурм

А чи знаєте ви, в давнину коли вся робота в полі та на городі завершувалася), а телевізорів з серіалами,  інтернету і мобільних телефонів ще не було, що робили наші прабабусі? (Відповіді). Вірно, вони збиралися вулицею чи всім селом на вечорниці, посиденьки, народні гуляння.

А чим же вони там займалися, що робили? (Відповіді). Ось як про це пише Олекса Воропай у своїй книжці «Звичаї нашого народу». Ото посходяться усі дівчата, порозсідаються одна побіля одної кругом столу або посеред хати навколо каганця чи то лампи, прилаштованих на діжі (чи стільці), і шиють, вишивають, плетуть. А прясти сі­дали на лавах та ослонах. Дівчата прядуть пряжу "(коноплі, льон), вишива­ють (сорочки, рушники, хусточки) чи плетуть (панчо­хи, мереживо) дуже старанно, бо вранці треба буде показати матері свою роботу. 

За роботою дівчата жартували, розповідали про свої душевні таємниці, про свою дівочу долю, а далі співали пісень. За співами час збігає враз, гуртом робота «охотніше» спориться. Тож зараз, щоб розслабитися, настроїтися на спільну працю, згуртуватися ми пропонуємо вам заспівати українську пісню.

V. Практична частина

  1.                   Бесіда

А зараз уявіть українське село. Свіже легке повітря, білесенькі хатки, українську родину. А саме жінку – трудівницю, берегиню домашнього вогнища, матір. У неї купа роботи: по господарству, на городі, в полі, дітей поняньчити, свекруху нагодувати, чоловікові посміхнутися, а ще дитя у колисці. Його треба чимсь забавити, розрадити і мати починає робити іграшку, цяцю, лялю.

З чого ж ми почнемо робити нашу ляльку?

З бажання.

Згадайте своє найсокровенніше бажання. Ми пропонуємо вам записати його на підготовлених листочках. (Присутні записують свої бажання.

Бажання є, а що ж ще потрібно?

Руки. Покажіть мені ваші руки, щоб вони були тепленькі, розумні, робочі ваші руки. (Присутні показують свої руки). Отже бажання є, руки є,  тканина з нитками підготовлені. Починаємо працювати, секретів ніяких не маю, тому їх всі радо вам роздаю.

2. Правила техніки безпеки при роботі з ножицями та голкою.

3. Руханка «Голочка - ниточка»

Зараз пропоную вам пограти у народну гру «Голочка і ниточка»

Сюди - туди голка,

Сюди - туди нитка.

Як рушник повішу,

Така буде – квітка.

«Голочка-ниточка» (основний рух - біг). Вибирається ведучий - «голочка». До нього приєднується 3-7 осіб («ниточка») і беруться за руки. Інші вільно розміщуються по майданчику. «Голочка» бігає між гравцями, а ниточка повинна повторювати її рух. Не можна роз’єднувати руки. Хто відірвався від ланцюжка («ниточки») – вибуває.

  1.                   Практична робота «Виготовлення ляльки - мотанки»

Для виготовлення ляльки – мотанки нам знадобиться:

  • клаптики білої тканини для голови та тулуба;
  • вата для голови;
  • склянна посуда для тулуба;
  • кольоровий клаптик тканини для спідники ;
  • клаптик тканини для фартуха;
  • 2 клаптик білої тканини  для ручок;
  • нитки кольорові (лляні, шерстяні, бавовняні тощо);
  • клаптик тканини для хустинки та шарфа.

Технологічна послідовність виготовлення «Зерновушки»

  1.                   ідготуємо тканину: мішковину, та натуральну тканину 3 кольорів, тасьму, нитки, крупу, ножиці.
  2.                               З мішковини вирізуємо прямокутник розміром 15Х18 см.
  3.                               Складаємо її навпіл та прошиваємо швом «назад голку» дуже щільно з двох боків. Закріплюємо нитку.
  4.                               Вигортаємо виріб та наповнюємо зерном.
  5.                               Верх «мішечка» прошиваємо швом «вперед голка». Стягуємо та закріплюємо нитку. 1Кінці тканини ховаємо в середину ляльки.
  6.                               Для спіднички вирізуємо з тканини іншого кольору прямокутник розміром 18Х7 см.
  7.                               За допомогою червоної нитки примотуємо цю спідничку до тулуба.
  8.                               Зверху на спідничку примотуємо іншу частину спідниці іншого кольору.
  9.                               Для рук робимо скручування з тканини рожевого кольору. Примотуємо 2 скрутки до тулуба за допомогою нитки.
  10.                       Фартушок примотуємо навиворіт. Зверху примотуємо знову фартушок, щоб надійно закріпити та сховати інші нитки.
  11.                       Навколо верху голівки кріпимо кружево або тасьму.
  12.                       Зверху зав’язуємо хустку

Ось і вийшла в нас лялька зерно вушка.

VI. Підсумок заняття

Працювали ми, старались

Хвилювалися та грались

А тепер скажіть ви нам

Ляльки до вподоби вам?

Ми впевнені, що разом із українською вишивкою, народною піснею буде жити ваша лялька – мотанка. Хочемо висловити щиру подяку нашим гостям та гуртківцям за те, що цінують та поважають українські традиції.

Оберіг в руках тримаю

Він велику силу має

Оберіг ми всі зробили

Зичимо здоров’я й сили 


Оберіг Крупенічка (Зерновушка) можна наповнювати буквально будь-якими злаками і сумішами з них. Неприпустимо користуватися подрібненими або дефектними зернятками, пластівцями та іншими продуктами, які пройшли промислову обробку.

Найчастіше подібний оберіг зберігає в собі такі компоненти:

  • Кукурудзу - символ сімейного взаєморозуміння і згуртованості, здоров'я дітей і продовження всього роду;
  • бобові культури - уособлення достатку, ситості, матеріального благополуччя;
  • горох, який означає дружбу і мир;
  • монетку - приносить успіх у всіх починаннях;
  • будь-яку крупу, як знак лада і миру в домі молодят;
  • сухі ягідки і колоски - символи хорошого майбутнього врожаю;
  • пшоно, що запобігає пристріт і порчу;
  • насіння гарбуза, що гарантують родючість грунту;
  • соняшникове насіння, як прообраз сонця, що дарує енергію;
  • жолуді і горіхи, що подовжують молодість;
  • перловка - знак ситості;
  • овес - уособлення сили;
  • квасоля - знак народження нового члена сімейства;
  • гречку - багатство, родючість, безбідне існування.

 

Символіка кольорів

  • Білий – символ невинності, чистоти й радості. Він – нейтральний: в ньому чарівна сила денного сонячного світла, що виражає спорідненість із Божественною силою. Білий колір – то символ створеного Богом світу, в якому – розмаїття явищ, як розмаїття кольорів.
  • Червоний — колір крові й вогню. З одного боку, він символізує красу, радість та любов до життя, з іншого — мстивість та розруху. Найкращий спосіб оберегти дітей від злих духів — прив’язати до руки дитини що-небудь червоне.
  • Оранжевий – символ слави, величі та гідності.
  • Жовтий – символ тепла, радощів і поваги.
  • Зелений – символ природи і молодості. Колір надії, злагоди, миру і спокою.
  • Блакитний – символізує благородство, ніжність і вірність.
  • Синій – символ вірності, довіри і безконечності. Символ води та неба, очищення, здоров’я.
  • Фіолетовий – колір говорить про дуже велику емоційність, чутливість, високу духовність і делікатність.
  • Чорний, коричневий – символізують землю – годувальницю, міцну реальну основу, зв'язок із рідною землею.
docx
Додав(-ла)
Harnuk Alona
Додано
20 січня
Переглядів
627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку