Департамент з гуманітарних питань Кам’янської міської ради
Комунальний заклад «Будинок творчості дітей та юнацтва»
Кам’янської міської ради
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
«Виготовлення поробки - іграшки «РИБАЛКА»
Автор:
ТРЕТЬЯКОВА
Лариса Петрівна,
керівник гуртка «ПТМ»
м. Кам’янське
2023
Вступ
Початково – технічне моделювання – це перші кроки дитини до пізнання і розуміння світу техніки, спроби її власної творчої діяльності, процес опанування певної системи початкових технічних знань, вмінь і навичок.
Світ техніки дуже великий і заняття технічним моделюванням дозволяють краще пізнати його, розвивають конструкторські здібності, технічне мислення і є одним з важливих способів пізнання навколишньої дійсності.
Значна увага приділяється вихованню дитини, яка самостійно, творчо мислить, уміє знаходити й раціонально вирішувати проблеми. І ця мета вимагає сучасних засобів навчання, різноманітних методичних і педагогічних систем.
Заняття проводяться відповідно до проектної форми навчання, яка дозволяє навчитися діяльності, виконуючи реальні завдання. Метод проектів використовується тоді, як тільки учні одержать мінімальні навички роботи.
Метод проектів – це система навчання, за якою учні набуваютьзнання в процесі планування й виконання практичних завдань, що поступово ускладнюються.
Формування трудових умінь і навичок здійснюється в умовах конструкторської – технологічної системи навчання, яка розвиває у дітей графічні, технічні, технологічні знання і уміння, а також конструкторські здібності. Створюючи поробки, моделі, іграшки, діти знайомляться з професіями, дізнаються багато нових слів, за рахунок технічної термінології відбувається розширення словникового запасу.
Виготовляючи поробки, іграшки, моделі своїми руками, кожен гуртківець вносить щось нове в їх конструкцію, а також виготовляє саморобки за власним задумом.
ТЕМА: «Виготовлення поробки - іграшки «РИБАЛКА»
Мета:
навчальна:
-формувати технічне, творче мислення;
-поглибити знання з основ наук;
-допомогти засвоїти технологію виготовлення простих поробок-іграшок;
-навчити самостійно мислити;
-навчити прийомам та методам роботи з технічної творчості.
виховна:
-виховувати інтерес до пізнавально-пошукової діяльності;
-виховувати товариське ставлення один до одного;
-закріплювати впевненість в собі та своїх силах;
-сприяти вихованню самостійності;
-прививати інтерес до використання в роботі різних видів матеріалів.
розвиваюча:
-розвивати інтерес до конструювання, абстрактне мислення та просторову уяву;
-розвивати творчу активність, естетичний смак.
Матеріали та інструменти:
корок з коркового дерева, шпажка (2шт.), зубочистки (2 шт.), пластилін, підставка (зріз дерева), маленька кришечка з-під пляшечки для ліків, трубка для коктейля (2 шт.), фломастер, ножиці, шило, будівельний ніж.
Тип заняття:комбіноване.
Девіз заняття: «Творити, робити все з захопленням».
План заняття:
-демонстрація моделі;
-матеріали, інструменти, які використовуються в роботі;
-правила ТБ при роботі з інструментами та матеріалами;
-технологія виготовлення поробки-іграшки;
-самостійна робота;
-консультації та рекомендації керівника гуртка;
-самоконтроль гуртківців.
7. Підсумок роботи.
8. Рефлексія (усвідомлення учнями власної діяльності).
Хід заняття:
Привітання, перевірка наявності гуртківців, готовності робочих місць до заняття. Створення емоційного настрою.
Керівник гуртка:
-Добрий день Вам, діти! Я рада Вас бачити!
Усміхнися сонечку:
«Здрастуй, золоте».
Усміхнися квіточці -
Хай вона цвіте!
Усміхнися дощику:
«Лийся, мов з відра».
Друзям усміхнися,
Побажай добра.
Керівник гуртка: -Сьогодні у нас відбудеться цікаве та корисне заняття. Вам випаде нагода згадати сімейні види відпочинку та захоплення (хобі) людини.
Керівник гуртка: -Діти, я хочу Вас запитати:
- Що таке відпочинок?
- Як Ви його собі уявляєте?
- Чим може захоплюватись людина?
- Де можна відпочивати з сім’єю, друзями?
- А де ваша сім’я відпочивала?
- Що бачили?
(Діти відповідають: на морі, річці, у лісі, на дачі, ходили в цирк, до зоопарку. Бачили багато цікавого, веселого, потішного.)
Керівник гуртка: - Добре. У Вас піднявся настрій та виник інтерес до роботи.
Керівник гуртка:- Тема нашого заняття «Виготовлення поробки-іграшки «Рибалка». Нагадаю Вам деякі правила.
Приступаючи до виконання практичної роботи, ніколи не поспішай;обов’язково пригадай правила безпечної праці; приготуй необхідніінструменти і матеріали; сплануй свої дії. Пам’ятай мудре народне прислів’я:
«Сім раз відмір, а один раз відріж». Працюй з бажанням, сумлінно. До роботи підходь творчо, з фантазією і праця твоя обов’язково принесе хорошірезультати. Не забудь прибрати своє робоче місце.
Керівник гуртка: - Пропоную відгадати загадки:
***
Щуки, окуні, судак –
вилов нам приніс…
рибак.
***
Іду не берегом,
кину не деревом,
зловлю не курку,
скубу не пір’я.
(рибалка)
Керівник гуртка: - А зараз я хочу вам запропонувати послухати невеличку казочку Євгена Пермяка «Щасливий рибалка»:
На річці Усолці троє дорослих рибалок за один ранок ледве-ледве два десятки плотви наловили. А хлопчина, який сидів неподалік, тільки й тягав рибку за рибкою і за ранок зловив аж ніяк не менше 5-6 десятків плотвиць.
Тоді рибалки спитали в нього: Чому тобі таке щастя, а в нас не клює? Може це місце рибне?
- Та ні, відпочив хлопчина, - у мене будь-яке місце рибне.
Сказав він так і потягнув за шнур. Потягнув за шнур і витяг пузату пляшку з
прозорого скла. Пляшка була наповнена водою, а у воді аж кишів добірний червоний мотиль.
-Риба бачить його, а з’їсти не може. От і плавають навколо пляшки цілою зграєю, а я свій гачок біля пляшки закидаю.
-Р-раз – і готово! – сміється хлопець.
«Хитрий», - подумали рибалки і перейняли у хлопця розумну ідею.
Керівник гуртка: - Діти, ви відгадали загадки про рибалку, послухали казочку про рибалок. Сьогодні ми будемо виготовляти, точніше, конструювати поробку-іграшку «Рибалка». Це і є тема нашого заняття. Сподіваюсь, конструювання вас зацікавить. З цією технікою ви вже знайомі. Згадайте, будь ласка, які вироби ви робили?
(Діти називають іграшки, моделі, поробки).
Керівник гуртка: - Виготовляючи поробку, намагайтеся внести щось нове в її конструкцію, а також прагніть виготовляти саморобки за власним задумом.Якщо ви будете конструювати і виготовляти потішні іграшки із різних матеріалів, то зможете дарувати їх друзям, або самібудете ними гратися. Ви зможете засвоїти основні прийоми виготовлення поробки та закріпите знання з використання різних матеріалів, згадаєте способикріплення деталей, зможете складати технологічні картки.
6.Практична робота.
Керівник гуртка: - Я хочу продемонструвати поробку-іграшку «Рибалка»,яку ми з вами будемо виготовляти сьогодні в техніці конструювання із різних матеріалів (керівник гуртка демонструє дітям поробку).
Уважно роздивіться поробку «Рибалка» і скажіть мені, які матеріали ми будемо використовувати? Які нам потрібні інструменти? Нагадаю вам: завжди пам’ятайте про правила безпечної роботи з інструментами.
Правила техніки безпеки при роботі на занятті.
Технологічна картка.
пор. № |
Послідовність виготовлення |
Інструменти та матеріали |
1. |
Голова: відрізати корок висотою1 см (фото 1) |
будівельний ніж |
2. |
Зробити отвір посередині для шиї (фото2) |
шило |
3. |
Намалювати очі, ніс, рот ( фото 3) |
фломастер |
4. |
Наклеїти на голову маленьку кришку з-під лікарської пляшки (шапочка) (фото 4) |
клей, пензлик |
5. |
Тулуб: в коркові зробити п’ять отворів: один зверху – для шиї, два збоку зверху – для рук, два знизу – для ніг (фото 5) |
шило |
6. |
З’єднати голову з тулубом: відрізати зубочистку довжиною 1см |
будівельний ніж, зубочистка |
7. |
Приготувати дві зубочистки. На них надіти «гармошечки», відрізані від трубочок для коктейля. Вставити заготовки в отвори для рук (фото 5). |
будівельний ніж, зубочистки, трубочки для коктейля |
8. |
Підготувати 2 шпажки, довжиною 5,5 см, надіти на них обрізані коктейлеві трубочки довжиною 5 см (фото 6). |
будівельний ніж, шпажка |
9. |
На основі(у зрізі дерева) зробити два отвори. Вставити в отвори на основі підготовлені заготовки ніг (фото 7). |
шило |
9. |
В одну зігнуту руку рибалки прикріпити пластиліном або клеєм вудочку, зроблену з дерев’яної шпажки та обкручену ниткою. |
шпажка, нитки |
10. |
Поплавок зробити з пінопласту. Його довжина 1,5 см (фото 11) |
шматочок пінопласту |
11. |
Основу оздобити за своїм смаком (фото 12) |
камінці, мушлі, клей |
Самостійне виконання завдань практичної роботи.
З метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях гуртківців, керівник гуртка індивідуально консультує дітей, надає практичну допомогу, слідкує за дотриманням правил техніки безпеки. Вихованці самостійно контролюють себе під час виконання практичної роботи.
фото 1фото 2
фото 3 фото 4
фото 5 фото 6
фото 7 фото 8
фото 9 фото 10
фото 11 фото 12
7. Підсумок роботи
Керівник гуртка: - Ви самостійно виготовили просту поробку – іграшку «Рибалка». Пропоную вам продемонструвати свою роботу.
Керівник гуртка аналізує результати роботи та рекомендує усунути недоліки. Надалі проводиться оцінювання результатів практичної роботи.
8.Рефлексія (усвідомлення учнями власної діяльності).
1