ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ
Розробка технологічної послідовності виготовлення виробу та додатків до об’єкту проектування «Серветниця» 5 клас
Дмитрохін Юрій Іванович
учитель трудового навчання
комунального закладу «Маріупольська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №15
Маріупольської міської ради Донецької області»
ЗМІСТ
ВСТУП ……………………………………………………………… 4
ОСНОВНА ЧАСТИНА
«Технологія контурного й ажурного випилювання деталей виробу
з фанери»…………….......................................................................... 5
ДОДАТКИ …………………………………………………………… 9
ВИСНОВКИ ………………………………………………………... 15
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА ………………………………… ..16
ВСТУП
Люди з давних давен захоплювалися красивими речами і намагалися зробити середовище навколо себе гарним і комфортним, що дало поштовх розвитку декоративно-ужиткового мистецтва. Виготовлення виробів із натуральних матеріалів для застосування їх у побуті є актуальним і тепер. Виріб із фанери «Серветниця» є функціональним, зручним для користування і доступним для виготовлення учнями 5 класу. Концепція Нової української школи направлена на розвиток кожної дитини як особистості, її моральних та етичних якостей, усвідомлення своєї національної культури та історії .
Даний виріб «Серветниця» виконується учнями 5 класу за діючою програмою Міністерства освіти і науки України з трудового навчання, розділ І, тема «Основи проектування, матеріалознавства та технологій обробки».
Даний матеріал з теми «Технологія контурного й ажурного випилювання виробів з фанери» , виготовлення серветниці «Півник» представлена із досвіду роботи вчителя трудового навчання та технологій Маріупольської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 15 Дмитрохіним Ю.І.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Тема: Технологія контурного й ажурного випилювання деталей виробу з фанери
Рекомендований клас |
5 |
|||
Об’єкт проектної діяльності |
Серветниця |
|||
Основна технологія |
Технологія виготовлення виробів у техніці контурного й ажурного випилювання |
|||
Додаткова технологія |
Технологія оздоблення виробів художнім розписом.
|
|||
Компетентності |
Спілкування державною мовою Уміння: - усно та письмово оперувати технологічними поняттями, фактами; - обговорювати питання, пов’язані з реалізацією проекту; - ділитися власними ідеями, думками, коментувати та оцінювати власну діяльність і діяльність інших; Навчальні ресурси: - робота в парах, групах; проекти. Математична компетентність Уміння: - застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для виконання технологічних завдань. Навчальні ресурси: - розрахунки для визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення деталей виробу з фанери; креслення ескізів деталей; розрахунок собівартості виробів. Основні компетентності у природничих науках і технологіях Уміння: - економно використовувати матеріали; - організовувати безвідходне виробництво, вторинну переробку матеріалів (фанера); Ставлення: - усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини; Навчальні ресурси: - добір конструкційних матеріалів, обґрунтування технологій проектування та виготовлення виробу. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: - безпечно використовувати соціальні мережі для обговорення ідей, критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією, етично працювати з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність). Ставлення: - повага до авторського права та інтелектуальної власності, толерантність. Навчальні ресурси: - робота з цифровими пристроями під час вибору моделей-аналогів, пошуку технологій виготовлення та оздоблення виробів. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: - формулювати власну потребу в навчанні, зокрема шляхом ефективного керування ресурсами та інформаційними потоками, визначати навчальні цілі та способи їх досягнення. Навчальні ресурси: - робота з інформаційними джерелами, пошук технологій виготовлення та оздоблення виробів, самоаналіз власної діяльності та аналіз діяльності інших. Ініціативність і підприємливість Уміння: - формулювати цілі і завдання, розробляти план для їх досягнення, прогнозувати і нівелювати ризики; - ухвалювати рішення й оцінювати їх ефективність, раціонально використовувати ресурси; - аналізувати помилки; Ставлення: - впевненість під час реалізації власних ідей, визнання своїх талантів, здібностей, умінь і демонстрація їх у праці та творчості; Навчальні ресурси: - планування та виконання завдання (індивідуального і колективного), розроблення проекту, його реалізація. Соціальна та громадянська компетентності Уміння: - працювати самостійно та в команді з іншими на результат, попереджувати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісу, безпечно поводитися з інструментами та обладнанням. Ставлення: - відповідальність, пошанування думок інших людей, толерантність. Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння: - безпечно користуватися інструментами і пристосуваннями для виготовлення проекту. Ставлення: - усвідомлення безпечної організації власної навчально-пізнавальної та проектної діяльності. Навчальні ресурси: - організація робочого місця під час виконання технологічних операцій, оздоблення виробів. |
|||
Наскрізні лінії |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» - формування уявлення про сучасні технології виготовлення конструкційних матеріалів;, «Здоров'я і безпека»- необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця, «Підприємливість та фінансова грамотність»- визначення орієнтованої вартості витрачених матеріалів для виготовленого виробу. |
|||
Обладнання, інструменти та матеріали |
Інструменти для розмічання та випилювання деталей виробу з фанери: олівець, лінійка, шаблони, лобзик, столик для випилювання, наждачний папір, ручний дриль для свердління отворів, ножиці. Матеріали для виготовлення деталей виробу: фанера, картон, клей, фарба, пензлі, лак для покриття виробу. |
|||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
||||
Знаннєвий компонент Характеризує різні технології як види декоративно-ужиткового мистецтва. Розуміє етапи проектування. Розуміє сутність методу фантазування та біоформ. Розуміє моделі-аналоги як історію розвитку технічного об'єкту. Знає властивості конструкційних матеріалів. Розуміє роль природніх матеріалів, як важливого екологічного ресурсу у збереженні довкілля. Розрізняє та називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів. Діяльнісний компонент Розрізняє етапи проектної діяльності. Застосовує метод фантазування при проектуванні виробу. Добирає конструкційні матеріали в залежності від їх властивостей. Читає та виконує схеми. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. Вирізняє технології виготовлення та оздоблення виробів поширені в регіоні проживання за характерними ознаками. Виготовляє виріб. Оздоблює виріб за готовою композицією. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Ціннісний компонент Обговорює та висловлює судження щодо цінності конструкційних матеріалів природного походження. Обґрунтовує взаємозв’язок між дотриманням технології виготовлення та якістю виробу. Усвідомлює значення деталі, як частини виробу.
|
||||
Орієнтований календарно – тематичний план до об’єкту проектної діяльності № 4 «Серветниця» ( 10 год.) |
||||
№ з/п |
Тема уроку та її зміст |
К-ть год |
Дата проведення |
|
1 |
Поняття про декоративно-ужиткове мистецтво та ажурне випилювання. Обирання виробу для проектування. |
1 |
|
|
2 |
Функціональність виробу. Модефікація малюнка деталей за допомогою фантазування. |
1 |
|
|
3 |
Добір фанери , інструментів та пристосувань. Виготовлення шаблонів деталей виробу. |
1 |
|
|
4 |
Економне розмічання на фанері обраним способом, підготовка лобзика до випилювання, техніка безпеки при роботі з ножицями та налаштуванням лобзика. |
1 |
|
|
5 |
Технологічний процес контурного й ажурного випилювання деталей з фанери. Випилювання контурів виробу. Дотримання техніки безпеки під час роботи з лобзиком. |
1 |
|
|
6 |
Технологічний процес контурного й ажурного випилювання деталей виробу з фанери. Випилювання основи виробу ( підставка). Дотримування техніки безпеки при випилюванні. |
1 |
|
|
7 |
Складання деталей у виріб. Свердління отворів для випилювання шипового з’єднання. Охорона праці при свердлінні та випилюванні шипового з’єднання. |
1 |
|
|
8
|
Технологія шліфування крайок деталей виробу. Нанесення контурних ліній для фарбування. Дотримання техніки безпеки при шліфуванні виробу. |
1 |
|
|
9 |
Технологія оздоблення виробу з фанери: фарбування деталей виробу по наміченим контурам. Дотримання охорони праці під час фарбування виробу. |
1 |
|
|
10 |
Остаточне складання виробу і покриття лаком поверхні виробу. Охорона праці при лакуванні виробу. Презентація і захист проекту. |
1 |
|
|
Разом |
10 год |
|
||
ДОДАТОК 1
Серветниця із фанери «Півник»
Виготовлення серветниці
Для роботи знадобиться:
№ з/п |
Послідовність виконання |
Графічне зображення |
1 |
Виконання шаблонів деталей серветниці. Покласти картон перед собою. Користуючись методом фантазування накреслити контур деталей серветниці ( півник або інша фігура)
|
|
2 |
Вирізаємо ножицями по контуру деталі виробу
|
|
3 |
Підбираємо фанеру за вказаними розмірами і вибираємо базову сторону для розмічання деталей серветниці
|
|
4 |
Розмічання деталей серветниці за шаблонами на заготовці з фанери. Розташовуємо деталі з урахуванням економії матеріалів.
|
|
5 |
Випилювання по контуру деталей серветниці лобзиком. |
|
6 |
Випилювання лобзиком контуру основи серветниці. Свердління отворів основи для ажурного випилювання. |
|
7 |
Свердлінні отворів для випилювання шипового з’єднання |
|
8 |
Шліфування деталей виробу та нанесення контурних ліній для фарбування
|
|
9 |
Оздоблення виробу технологією художнього розпису з використанням елементів декоративно-ужиткового мистецтва ( наприклад, петріківський розпис, яворівський розпис та інші) |
|
10 |
Остаточне складання виробу та покриття лако-фарбовими матеріалами. Презентація та оцінювання виробу. |
ДОДАТОК 2
Зразки об’єктів проектної діяльності із фанери,
ДВП та деревинних матеріалів.
Прийоми та методи роботи
Тема. Технологія контурного та ажурного випилювання виробів з фанери, серветниця «Півник».
Технології інтерактивного навчання - Колективно-групове навчання, серед яких «Мікрофон», «Дерево рішень»
Технологія використовується для навчання учнів проектуванню і виготовленню виробів, що дають змогу вчителю залучити більше учнів до виконання практичного завдання. Під час вибору оптимальної конструкції об’єкта проектування, важливо привчити учнів аналізувати конструкцію, розвивати відповідні вміння критичного мислення. Дана технологія реалізується через інтерактивний метод «Дерево рішень», який допомагає учням прийняти правильне рішення в неоднозначній ситуації. Вчителю варто керуватись наступною методикою: важливо чітко і ясно сформулювати суть проблеми, під час якої вчитель демонструє можливі зразки виробів. Учням необхідно пригадати інформацію, яка буде необхідна для роботи. Дана інформація може бути домашнім завданням, наприклад: «Сформулюйте вимоги до об’єкта проектування» Вчитель просить її повідомити через ще один інтерактивний метод «Мікрофон». В ході обговорення вчитель підсумовує, що конструкція виробу повинна бути функціональною, зручною для використання, доступною для виготовлення та технологічною. Дані критерії до виробу записують на дошці. Вчитель демонструє декілька об’єктів проектування і пропонує учням визначити їх переваги і недоліки. В результаті обговорення учні вибирають оптимальний варіант для виготовлення виробу, об’єднуються в групи і розподіляють обов’язки між собою. Дана технологія розвиває вміння колективного обговорення і прийняття спільного рішення. Це сприяє розвитку підприємницьких вмінь та навичок в учнів. Об’єкт проектування «Серветниця» належить до об’єктів побуту. В ході роботи над її виготовленням, учні самостійно вирішують питання оздоблення виробу з використанням художньої творчості, як то – петриківський та яворівський розпис або технологію випалювання.
Робота над проектом дає змогу розкривати творчі здібності учнів, проявляти їх ініціативу, вчить примати спільне рішення, працювати в команді. Набуті навички допоможуть кожному в життєвих ситуаціях.
ВИСНОВКИ
В процесі роботи над виготовленням виробу із фанери – серветниці «Півник» учнями 5 класу, реалізуються основні напрямки Концепції Нової української школи та наскрізні лінії. Учні стають активними учасниками освітнього процесу на всіх етапах роботи над створенням навчального проекту, проявляють свою ініціативу, творчість, вміння працювати в команді, робити свій внесок в колективну роботу, дотримуються правил безпеки життєдіяльності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1