Практичне заняття 5 клас
Тема. Аплікація з природного матеріалу
Мета. Ознайомити дітей з поняттям «аплікація».
Навчити дітей складати аплікації з природного матеріалу.
Розвивати координацію рухів, фантазію, мислення, уяву, естетичний смак.
Здійснювати індивідуальну і групову корекцію практичних дій учнів.
Виховувати охайність, працьовитість, любов до праці, до природи.
Обладнання для вчителя. Зразки аплікацій, таблиця з інструкцією та послідовністю виконання роботи, малюнки лісових мешканців.
Обладнання для учнів. Засушені листочки, квіти, картон, клей, пензлик для клею, ножиці, серветка.
Хід заняття
І. Нервово-психологічна підготовка
ІІ. Організаційна частина
- Діти, лісові мешканці прийшли до нас із листівкою. Давайте поглянемо що там за послання. Лісові мешканці спочатку хочуть, щоб ви відгадали загадку.
- Добрий день, діти! Я рада вас вітати у нашому затишному класі. Погляньте на мене, на друзів, погляньте вправо, вліво, поверніться, й один одному посміхніться. Сьогодні в нас повинен бути гарний настрій. Адже до нас завітали гості. (До дошки прикріплені малюнки лісових мешканців з листівкою).
У садках, гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
ІІІ. Вступна бесіда з елементами розповіді
Одним із найбільш доступних і простих видів декоративно-ужиткового мистецтва є аплікація. Аплікація – це створення художніх зображень, візерунків, орнаментів наклеюванням, нашиванням, накладанням на якесь тло різнокольорових клаптиків паперу, тканини. Слово «аплікація» в перекладі з латинської мови означає «накладання», а слово «орнамент»- прикраса.
Технікою аплікації можна виготовити безліч виробів із найрізноманітніших матеріалів.
- Діти, а чи знаєте ви, що відносяться до природних матеріалів? До природних матеріалів відносяться пісок, глина, кора дерев, гілля, листя, суцвіття, плоди рослин,солома, кукурудза, мушлі, мох, каміння.
Для виготовлення аплікації можна використати сухі квіти, листочки. Аплікація з природного матеріалу – дуже цікава, але і клопітка робота. Важливими етапами цієї роботи є заготівля, сортування, засушування й правильне зберігання матеріалу. А чи знаєте ви, як правильно потрібно засушити листочки? Якщо не знаєте, то уважно слухайте та запам'ятовуйте:
На дереві гойдається, жупан колючий має,
На літо одягається, а восени скидає. (Каштан)
Живе один батько і тисячу синів має,
Всім шапки справляє, а собі не має. ( Дуб і жолуді)
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно-зелена.
ІV. Дидактична гра « Впізнай дерево»
( Учитель піднімає листочок якогось дерева, а діти повинні відгадати, що це за дерево)
Обговорення аплікацій, що розміщені на дошці.
- Що зображено на аплікаціях?
- З чого вони виготовлені?
- Які природні матеріали тут використані?
- Чи подобається вам ці аплікації?
- Ось такі вироби зможете зробити і ви.
V. Фізкультхвилинка
Трава низенька - низенька,
Дерева високі - високі,
Вітер дерева колише - гойдає,
То вправо, то вліво нахиляє,
То вгору, то назад, то вниз нагинає.
Птахи летять - відлітають,
А учні тихенько за парти сідають
VІ. Повторення правил техніки безпеки та гігієни праці під час роботи з природним матеріалом:
Природній матеріал не можна брати до рота ( він брудний і може бути отруйний)
VІІ. Практична робота
Показ послідовності виконання аплікації і виконання її.
Спочатку виберемо картон, на якому буде розміщена аплікація. Але не забувайте, що колір картону повинен гармоніювати з композицією, яку ви для себе обрали. Кожен з вас повинен уявити майбутню композицію.
Тепер вирізайте елементи своєї композиції з осінніх листочків. Після цього кожен на своєму картоні викладає власна аплікацію. Коли вже все готово, починаємо наклеювати листочки на картон.
VІІ. Аналіз виготовлених аплікацій.
Учні демонструють і розповідають про свої вироби.
VІІІ. Підсумкова бесіда.
З чим ви сьогодні працювали на уроці?
Що ви навчилися виготовляти? З чого?
Чи сподобалося вам працювати з природнім матеріалом?
Лісові звірятка дуже вдячні вам за такі чудові аплікації. Але ви повинні обов'язково пам'ятати , що природні матеріали потрібно збирати, не завдаючи шкоди природі.
Ми всі господарі природи - тож збережемо її вроду.
ІХ. Прибирання робочого місця і складання матеріалу