Узагальнити і систематизувати знання учнів навчаючись за даною темою; закріпити вміння та навички виконання білизняних швів; закріпити знання правил ТБ при роботі з інструментом для ручної обробки та на обладнанні
6 клас
Тема: Виготовлення торбинки для дрібничок
Мета: практичне застосування технологічних прийомів з виготовлення однодетального виробуторбинки із застосуванням подвійного шва.
Завдання уроку:
узагальнити і систематизувати знання навчаючись за даною темою; закріпити вміння та навички виконання білизняних швів;закріпити знання правил ТБ при роботі з інструментом для ручної обробки та на обладнанні;
розвивати наочно-образне мислення, обсяг уваги, зв'язну мову, довготривалу пам'ять; розвивати окомір учнів, дрібну моторику;збільшити працездатність навчатися шляхом застосування фізхвилинок;формувати навички само- і взаємоконтролю;
виховувати вміння співпрацювати в колективі, самостійність.
Методи роботи:
Обладнання, матеріали та наочні посібники:побутова швейна машина з електроприводом,інструмент для ручних робіт,зразки застосовуваних швів, зразок готового виробу, готовий крій, сантиметрова стрічка, лінійка, демонстраційний ілюстративний матеріал «Види торбинок» і «Види швів, використовуваних при пошитті торбинки для рукоділля», набір карток «Інструменти і обладнання», предметні картки «Технологія виконання швів», нитки, голки, ножиці.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Мета: психологічний настрій на роботу, корекція обсягу уваги.
1.Привітання.
2. Перевірка присутніх/відсутніх.
3.Підготовка до уроку (робочий одяг, матеріали, інструменти тощо).
- Добрий день всім! Встаньте рівно. Тепер тихенько сідайте. З гарним настроєм починаємо наш урок. Я впевнена, що ви покажете гарні результати роботи.
II. Актуалізація опорних знань.
Мета: систематизація та закріплення знань учнів з теми;корекція зв'язного мовлення;корекція довготривалої пам'яті.
Відповідь: шиють з бавовняної і лляної тканини
Відповідь: форма і розмір торбинки залежить від розміру предмета, який ми будемо класти в торбинку
Відповідь: торбинка має одну деталь
Відповідь: торбинки можуть бути на зав'язках, на ґудзиках, на блискавці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (із практичним закріпленням)
Бесіда
Протягом уроку ми спробуємо побудувати викрійку торбинки для рукоділля та скласти технологічну послідовність її виготовлення.
На попередніх уроках ознайомились з різними видами швейних виробів, конструкційними матеріалами з яких їх виготовляють, підібрали виріб, матеріали та інструменти для виготовлення, зняли мірки та виконали ескіз торбинки для рукоділля.
Для того, щоб приступити до побудови креслення давайте ще раз згадаємо, як виглядає торбинка для рукоділля та виконаємо її опис.
Показ слайдів 1,2
Торбинка для рукоділля виготовлена з цупкої тканини прямокутної форми з зашитими кутами та застібкою - кулісою. Джгут стягує торбинку і переходить в ручки. Оздоблення - аплікація та вишивка. Розміри в готовому вигляді за вибором учня.
Слайд 4
Бесіда
Отже, це мірки:
Перед побудовою креслення визначимося з розмірами власної торбинки для рукоділля і запишемо їх.
При побудові слід діяти послідовно, за даним порядком підставляючи в четверту колонку «Розрахунок» таблиці №1 власні розрахунки, що відповідають вибраним розмірам торбинки
Інструкційна картка
Побудова креслення викрійки торбинки для рукоділля
Таблиця №1
№ п/п |
Послідовність побудови |
Літерні позначення точок, розрахункові формули |
Розрахунок |
1 |
Побудувати прямий кут в т. Т |
Т |
|
2 |
По горизонталі відкласти довжину торбинки від точки Т до точки Т1 |
ТТ1 |
|
3 |
По горизонталі від точки Т відкласти висоту робочої частини торбинки і поставити точку В. |
ТВ |
|
4 |
По вертикалі від точки Т відкласти ширину торбинки додавши припуски і поставити точку Ш. |
ТШ+ Пр. Пр= 1-2 см |
|
5 |
Від точки Ш провести пряму паралельну прямій ТТ1. |
|
|
6 |
Від точки Т1 відкласти загин на кулісу що дорівнює різниці довжини торбинки і висоти робочої частини торбинки і поставити точку К |
Т1К= Дв– Вт |
|
7 |
Від точок В, Т, К провести прямі перпендикулярні до прямої Ш. В точках перетину поставити точки В1, Т2 , К 1 |
В В1. Т1 Т2. КК1 |
|
8 |
Точки ТШ, Т1Т2 з’єднати штрих пунктирними лініями з двома точками (лінії згину). |
ТШ. Т1Т2. |
|
9 |
Контури креслення обведіть суцільною основною лінією |
|
|
Після побудови креслення виріжте по контуру викрійку торбинки для рукоділля. Перевірте чи позначені лінії згину та контрольні точки (на лінії розташування куліси - В, В1, на верхньому зрізі торбинки - Т1, Т2, по лінії згину тканини - Т, Ш).
Підготуйте викрійку до розкрою - надпишіть назву виробу, кількість деталей, припуски на шви, розташування нитки основи.
Фізкультхвилинка
Вправа «Гора».
Опустіть руки вниз, спину вирівняйте, голову не нахиляйте.
Повільно підніміть руки вгору і зчепіть їх в замок над головою. Уявіть, що ваше тіло - гора. Одна половинка гори каже: «Сила в мені» і тягнеться вгору. Інша каже: «Ні, сила в мені» і тягнеться вгору. «Ми обидві сильні» - вирішили вони. - «Ми дві половинки однієї гори, і сила в нас обох!» Потяглися обидві разом, сильно - сильно.
Повільно опустіть руки і посміхніться.
Молодці!
Розповідь учителя (супроводжується демонстрацією ілюстрацій)
Щоб створити будь-який виріб необхідно знати порядок його виготовлення. Для швейних виробів порядок виготовлення (пошиву та оздоблення) називають технологічною послідовністю виготовлення виробу. Дуже часто на підприємствах масового та індивідуального виготовлення швейних виробів користуються типовими схемами обробки вузлів та монтажу виробів заміняючи технологічну послідовність монтажною схемою.
Монтажна схема - це один з видів робочої документації, у якому наочно представлена послідовність з'єднання окремих частин виробу у єдине ціле. При складанні технологічної послідовності за індивідуальним зразком враховуються всі особливості виготовлення даного виробу (не тільки прядок роботи , а й обробку вузлів, тимчасові та постійні з'єднання, види оздоблень, остаточну обробку, ВТО тощо).
Технологічна послідовність виготовлення торбинки для рукоділля
Дивлячись на зображення власного задуму (ескіз), порівняй та визнач для себе, чим тобі краще користуватись при виготовленні виробу - монтажною схемою чи технологічною послідовністю.
Правила ТБ.
Завдання.
У мене в руках набір карток із зображенням предметів. Ви берете одну картку і розповідаєте правила ТБ при роботі на обладнанні або з інструментом, зображеному на обраній вами картці ...
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
Мета: відпрацювання навичок виконання білизняних швів.
1.Вводний інструктаж. Перед початком роботи перевірте крій виробу, визначте зрізи торбинки, напрямок часткової нитки.
Після кожної машинної роботи оброблену частину припрасуйте.
Перед роботою перевірте нагрів праски, чистоту підошви праски. При прасуванні бавовняних тканин t праски ставте на 3.
Виріб прасують справа наліво по напрямку часткової нитки. Відпрасований виріб складіть.
2. Масаж рук.
Перш ніж почати працювати давайте розігріємо руки.
3.Самостійна робота учнів.
V. ПІДСУМОК УРОКУ, ОЦІНКА ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Мета: формування навичок самоконтролю, взаємоконтролю.
1.Аналіз роботи класу.
2.Виставлення оцінок.
2 година
I. Організаційний момент.
Мета: психологічний настрій на роботу, корекція довільної уваги.
1.Перевірка готовності до уроку.
2. Корекційна вправа «Послухай серце».
- Ви повернулися з перерви, щоб налаштуватися на роботу, сідайте зручно, закрийте очі, опустіть руки, вдихніть глибоко, видихніть. Повторіть. Покладіть руку на груди, послухайте серце, дихайте рівно, глибоко. Відкрийте очі. Починаємо роботу.
3. Робота з прислів'ям.
Подивіться на дошку. Прочитайте прислів'я. Подумайте, що воно означає (відповіді 2-3детей).
Над чим постараєшся, тому порадієш.
II. Основна частина.
Мета: закріплення знань учнів по темі.
1.Повторення послідовності виготовлення виробу.
Закріплення знань послідовності виготовлення торбинки
- Яку операцію будете виконувати першою? Обробити бічні зрізи
- Що будете робити далі? Виконати розмітку для куліски.
- Яку операцію будете виконувати після цього? Обробити верхні зрізи.
- Яку обробку виріб проходить в кінці? ВТО готового виробу.
2. Правила ТБ.
Гра «Так - ні».
- Я називаю правило, якщо ви згодні говорите - «так», якщо не згодні - "ні". Будьте уважні.
1.Сидіти треба, схилившись до машини нижче (ні) (в ході уроку буду стежити за дотриманням посадки і правил);
2.Виконуючи волого-теплову обробку працювати стоячи на гумовому килимку (так), включати і вимикати праску сухими руками (так), беручись за шнур (ні);
3.Слідкувати за правильним положенням рук (так);
4. Зламану голку взяти на пам'ять (ні).
5. Ножиці передавати лезами вперед (ні).
III. Практична робота.
Мета: відпрацювання навичок виконання білизняних швів.
1.Вводний інструктаж. Дотримуйтесь правил посадки за швейною машиною, стежте за довжиною стібка. Не забувайте виконувати закріпки.
2. Осмислення вивченого матеріалу
Бесіда
Закріплення знань прийомів виконання швів,
що використовуються при пошитті торбинки (додаток 1)
Самостійна робота учнів.
4. Гімнастика для очей.
Сидячи за партою
Заплющити очі (5 сек.)
Широко відкрити очі (5 сек.)
Підніміть очі вгору, не піднімаючи голови, опустіть вниз. (2-3 рази). Подивіться вправо, вліво. (2-3 рази).
5. Поточний інструктаж (у міру необхідності).
IV. Підсумок уроку.
Мета: виявлення типових помилок, проведення аналізу роботи.
Прибирання робочих місць.
Оцінка роботи учнів.
Аналіз роботи класу.
Додаток
Завдання 1.
Із запропонованих предметних карт виберіть ту, на якій показана технологія виконання шва упідгин із закритим зрізом.
Розкажіть, як виконувати шов.
Підігніть зріз на виворітну сторону на 0,5 см, запрасуйте і ще раз заверніть на1-1,5см. Запрасуйте, застрочіть на 0,1см від краю. Шов запрасувати. Перевірити якість роботи.