Виховання бережливого ставлення до природи у молодших школярів в умовах ГПД

Про матеріал
В статье обоснована целесообразность осуществления экологического воспитания у младших школьников в условиях ГПД, которая является одной из актуальных проблем современности. В статье описаны особенности воспитания бережного отношения к природе в условиях ГПД, представлены направления по воспитанию бережного отношения к природе и педагогические мероприятия для реализации аспектов современного образования. Ключевые слова: бережное отношение к природе, экологическое воспитание, ГПД, младшие школьники.
Перегляд файлу

Виховання бережливого ставлення до природи у молодших школярів в умовах ГПД

Химач І.В

вихователь ГПД

Ліцей 25

 Анотація. У статті обґрунтовано доцільність здійснення екологічного виховання у молодших школярів в умовах ГПД, що постає як одна із актуальних проблем сьогодення. В статті здійснено опис особливостей виховання бережливого ставлення до природи в умовах ГПД, представлено напрями щодо виховання бережливого ставлення до природи та педагогічні заходи для реалізації аспектів сучасної освіти.

Ключові слова: бережливе ставлення до природи, екологічне виховання, ГПД, молодші школярі.

 

Аннотация. В статье обоснована целесообразность осуществления экологического воспитания у младших школьников в условиях ГПД, которая является одной из актуальных проблем современности. В статье описаны особенности воспитания бережного отношения к природе в условиях ГПД, представлены направления по воспитанию бережного отношения к природе и педагогические мероприятия для реализации аспектов современного образования.

Ключевые слова: бережное отношение к природе, экологическое воспитание, ГПД, младшие школьники.

 

Вступ. На сучасному етапі розвитку освіти зростає роль професійної культури вчителя. За допомогою професійної культури вчитель не тільки пояснює та теоретично обґрунтовує педагогічні факти, але й здійснює процес виховання та розвитку здобувачів освіти. Одним із найважливіших педагогічних завдань без якого неможлива повноцінна самореалізації підростаючого покоління є формування бережливого ставлення до природи у молодших школярів, що обумовлюється рядом екологічних, моральних та соціальних факторів.

На сьогоднішній день бережливе ставлення до природи актуалізується у зв’язку із відповідальністю саме людини за збереження нашої «зеленої» планети.

Суспільство потребує високоосвічених громадян, котрі здатні до самостійного прийняття відповідальних рішень до прогнозування ситуацій пов’язаних із збереженням природи планети. Отже, вищевикладене констатує наявність протиріч між доцільністю виховання в молодших школярів дбайливого ставлення до природи  та ставленням сучасної людини до природи в силу тривалої попередньої урбанізації. Тому одним із значущих завдань сучасної вітчизняної освіти постає завдання виховання дбайливого ставлення до природи у здобувачів освіти.

Виклад основного матеріалу статті. Сучасний розвиток суспільства обумовлюється не лише соціальними, а й екологічними факторами, котрі впливають на якість життя кожної людини. Так, згідно Конституції України ст.. 50 кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди  [1]. Згідно Рішення Колегії МОНУ «Про концепцію екологічної освіти в Україні» екологічна освіта на порозі 3-го тисячоліття стала необхідною складовою гармонійного, екологічно безпечного розвитку. Екологічне виховання є одним з найважливіших і необхідних засобів здійснення переходу до гармонійного розвитку всіх країн світу [2]. Таким чином, нормативно-правові документи особливу увагу приділяють організації системи екологічної освіти, а також доцільність бережливого ставлення населення до природи. У Закон України, ст..6 «Про освіту» наголошує про необхідність формування культури здорового способу життя, екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля [3]. Екологічне завдання виховного процесу в освітньому закладі може бути вирішено на основі формування культури бережливого ставлення до природи, що на сьогоднішній день перетворюється у невід'ємну частину основних показників загальної культури особистості, а також є результатом екологічної освіти та виховання, що найбільш ефективно здійснюються у початковій школі, коли в здобувачів освіти переважає емоційно-чуттєвий спосіб освоєння навколишньої природи.

Основою нового типу гармонійних взаємин людини та природи є виховання дбайливого ставлення кожної особи до природи. У зв'язку з цим постає важливе питання щодо виховання природолюбства на початковому етапі шкільної освіти, так як саме початковий етап шкільної освіти характеризується виявленням бажання  у молодших школярів активно взаємодіяти із природою. Дана готовність простежується завдяки високому емоційному відношенню дітей до природи, захопленням нею, здобувачі освіти усвідомлюють, що саме вони – носії екологічної культури.

Виховання бережливого ставлення до природи доцільно здійснювати в системі безперервної екологічної освіти. Освітня діяльність повинна включати три основні аспекти: знання, поведінка та відносини. Однак, молодші школярі схильні до активних емоційних проявів, що виникають в ході взаємодії із об’єктами природи, тому аспект знань може не проявлятися. Тому дуже важливо здійснювати екологічне виховання не лише на уроках, але і на ГПД, що відіграє активну роль становлення у дитини в екологічної культури. При цьому, варто зауважити, що велику роль під час ГПД відіграє практична діяльність, що впливає на кінцевий результат формування відносин школяра із довкіллям.

При організації екологічного виховання під час ГПД досить важливо орієнтуватися у вікових особливостях молодших школярів: необхідно все демонструвати та пояснювати дітям, представити повний алгоритм дій для здобувачів освіти із демонстрацією вірних дій. Отже, представимо наступні напрями щодо виховання бережливого ставлення до природи під час ГПД: 1) спостереження за зростанням, розвитком кімнатних рослин; 2) спостереження тварин; 3) формування умінь догляду за рослинами, тваринами; 4) виконання завдань із вивчення матеріалів екологічного характеру.

Для здійснення якісного виховного екологічного впливу у мовах ГПД доцільно застосовувати різні види діяльності молодших школярів на природі та «в стінах» освітнього закладу, так як це є необхідною та обов'язковою умовою здійснення виховання любові до природи, бережливого ставлення до природи. Різні види діяльності надають можливість школярам отримати глибокі знання про зв'язок людини та природи, зрозуміти сьогоденні екологічні проблеми, отримати навички із охорони навколишнього середовища. Виокремимо наступні заходи з метою виховання бережливого ставлення до природи молодших школярів в умовах ГПД: екскурсії, рухливі ігри, сюжетно-рольові ігри,  День Довкілля, прогулянки на свіжому повітрі, виставки тощо.

Висновки. Отже, проблема виховання у молодших школярів бережливого ставлення до природи постає як нагальний напрям розвитку сучасної освіти. Правильне екологічне виховання молодших школярів надасть можливість здійснити запобіганню ряду екологічних проблем всього людства.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Конституція України: нормативно-правовий акт від 1996 року, № 254к/96-ВР.  URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text
  2. Про концепцію екологічної освіти в Україні: Рішення Колегії МОНУ від 2001 року, № v6-19290-01. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text
  3. Про освіту: закон України від 2017 року, № 2145-VIIІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

 

docx
Додано
29 грудня 2021
Переглядів
744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку