ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ НОВИХ СТАНДАРТІВ ОСВІТИ
(виступ на педраді)
„Світ, у якому належить жити нашим дітям, змінюється у чотири рази швидше, ніж наші школи” Д-р Виллард Даггет
„Якщо ми будемо вчити сьогодні так, як ми вчили вчора, - ми вкрадемо у наших дітей завтра” Джон Дьюї
„Не навчайте дітей так, як навчали вас, – вони народились в інші часи” Єврейське прислів’я
14 грудня 2016 р. розпорядженням Кабінету Міністрів України схвалено Концепцію реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року.
Як зазначає Міністр освіти України Лілія Гриневич:(слайд №2 «Нова українська школа — це школа для життя у XXI столітті. Ви бачите, як змінюються технології, як розвивається суспільство, зараз ми не можемо точно знати, з якими викликами зустрінуться діти, які зараз навчаються у школі. Тому ми хочемо перейти від школи, яка напихає дітей знаннями, які дуже швидко застарівають, до школи, яка вчить знання використовувати»
Тобто ось це мала на увазі Лілія Михайлівна Гриневич - модель НУШ (слайд № 3)
Метою Концепції є забезпечення проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти. Я зупинюсь на виховних напрямках: (слайд№ 4 )
Згідно з реформою загальної середньої освіти випускник нової української школи — це: (слайд № 5 )
Реформування змісту загальної середньої освіти передбачає розроблення принципово нових державних стандартів загальної середньої освіти, які повинні ґрунтуватися на компетентному та особистісно-орієнтованому підході до навчання, враховувати вікові особливості психофізичного розвитку учнів, передбачати здобуття ними умінь і навичок, необхідних для успішної самореалізації в професійній діяльності, особистому житті, громадській активності.
Зазначені стандарти повинні також ґрунтуватися на Рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу “Про основні компетентності для навчання протягом усього життя”.
Ключовими компетентностями є: (слайд № 6 ) спілкування державною і рідною в разі відмінності мовою, спілкування іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість та фінансова грамотність, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і ведення здорового способу життя.
І якщо ми будемо навчати наших дітей цих компетентностей, то отримаємо ось такого випускника. (слайд № 7 )
Батьки – партнери. Вчителі допомагатимуть батькам здобувати спеціальні знання про розвиток дитини.
За основу концепції беруть педагогіку партнерства: співпраця між учителем, учнем і батьками, які мають стати рівноправними учасниками освітнього процесу.
Учитель зможе готувати власні авторські навчальні програми, обирати підручники, методи, стратегії, засоби навчання. Серед методів навчання застосовуватимуть: ігри, соціальні, дослідницькі проекти, експерименти, групові завдання.
Нова школа працюватиме на засадах «педагогіки партнерства». Основні принципи цього підходу: (слайд № 8 )
В Концепції «Нової школи» зазначено, що для базової школи актуальні наскрізні теми:
Перша тема — безпека і здоров'я людини. Це дуже важливо і без сумніву актуально, зокрема в нашій країні під час агресії та інформаційної гібридної війни, яка відбувається.
Друга тема — це громадянська активність. Ми розуміємо, що країну може змінювати саме активна громадянська позиція і формувати її в дітей — важливе завдання оновленої школи.
Третя — фінансова грамотність і підприємливість.
Четверта — охорона навколишнього середовища і сталий розвиток.
Виховний процес буде невід’ємною складовою усього освітнього процесу й орієнтуватиметься на загальнолюдські цінності. Формування характеру можливе лише через наскрізний досвід.
Тож, оновлення змісту освіти передбачає планування індивідуально-психологічних особливостей та інтересів школярів, забезпечення індивідуальної та особистісної реалізації потенціалу кожного учня, що є одним із основних принципів діяльності закладу. Адже, “схильність до змін, – як говорив французький теоретик Нікола Буало, – доля всього живого”.
Сучасні діти України прагнуть бути освіченими, кваліфікованими, дисциплінованими, політично розвиненими та відданими Батьківщині. Тому завдання педагогів - виховати у майбутніх громадян України почуття обов'язку і поняття честі, уміння підкоритися товаришеві й наказати йому, бути ввічливим, суворим, добрим і стійким - залежно від умов життя.
Завершуючи свій виступ, хотіла б вам, шановні мої колеги, розповісти одну притчу.
Притча «Насіння»
Одного разу жінці наснився сон, що вона потрапила до магазину, де продавалися чарівні товари. -Добрий день. Який чудовий магазин! ‒ вигукнула вона з радістю. -І вам доброго дня. ‒ відповів продавець. -А що у вас можна купити? ‒ запитала жінка. -У мене можна купити все. ‒ прозвучала відповідь. -У такому випадку дайте мені, будь-ласка, здоров'я, щастя, любові, успіхів і багато грошей. Чоловік доброзичливо посміхнувся і пішов у комірчину по товар. Через деякий час він повернувся з маленькою паперовою коробочкою. - І це все?! ‒ вигукнула здивована і розчарована жінка. - Так, це все. ‒ відповів продавець.
Висновок: Готових «рецептів» по роботі та вихованню з дитиною не існує, оскільки не існує як двох однакових дітей та життєвих ситуацій, так і однакових вчителів чи просто дорослих людей, які працюють з дітьми. Кожен вчитель повинен виробити свій власний «рецепт» ефективної співпраці з дитиною, керуючись певними правилами, якими пропонує нам Нова українська школа.
Щоденний труд учителя – це знахідки, новації,
У молодих й досвідчених - різноманітність ідей!
Винагорода вчителю – не орден, не овації.
Досягнення учителя – це успіхи дітей!
Здоров’я, терпіння та успіхів вам у роботі!
Дякую за увагу!