Виховання екологічної культури у закладі професійно-технічної освіти

Про матеріал
У цій роботі узагальнено практичний досвід напрацювань педпрацівників ДПТНЗ "Марганецький професійний ліцей", що спрямовані на розвиток екологічної грамотності та культури здобувачів освіти.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

"МАРГАНЕЦЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ"

 

 

 

Методична розробка

 

Виховання екологічної культури

у закладі професійно-технічної освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

Методист ДПТНЗ

«Марганецький професійний ліцей»

Петровська Інна Олегівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            2023

 

Зміст

 

 

Вступ

3

Теоретичні засади виховання екологічної культури

3

Практичний досвід колег

 

  1.    Екологічна культура в дії. Стем-проекти

5

  1.    Здорове довкілля – здоровий ти

10

  1.    Не ріж квітку – посади рослину

11

  1.    Подаруй речам друге життя

12

  1.    Компостування та його переваги

13

  1.    Зелений світ Марганця

14

Висновки

14

Список використаних джерел

16

Додатки

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Навчальний заклад – це мікромодель майбутнього суспільства. Формування особистості здобувача освіти не обмежується лише отриманням знань за освітніми програмами. Перед навчальним закладом стоїть дуже важливе завдання – за досить обмежений термін забезпечити різнобічний розвиток, виховання і соціалізацію особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадської активності.

Сучасному підлітку потрібна не абсолютна сума знань, а вміння їх здобувати, аналізувати та застосовувати у конкретній ситуації. Тому змінюються завдання освіти. Головне – не знання заради знань, а знання заради життя. Тобто здобувачі освіти повинні отримувати ті знання і розвивати ті уміння, які знадобляться їм у майбутньому.

Сучасна освіта прагне сформувати розуміння поняття сталого розвитку природи  і  суспільства, показати взаємозв’язок живого і неживого у природі, сприяти становленню екологічного мислення, вчити здобувачів освіти нести відповідальність за стан навколишнього середовища.

Сталий розвиток – це загальна концепція стосовно необхідності встановлення балансу між задоволенням сучасних потреб людства і захистом інтересів майбутніх поколінь, включаючи їх потребу в безпечному і здоровому довкіллі.

ДПТНЗ «Марганецький професійний ліцей» у своїй освітній діяльності не стоїть осторонь вимог сучасності. Цією роботою ми спробуємо узагальнити практичний досвід напрацювань, що спрямовані на розвиток екологічної грамотності та культури.

Теоретичні засади виховання екологічної культури

Згідно з Концепцією сталого розвитку України виникнення екологічних проблем пояснюється багаторічним пануванням споживацького ставлення до природи, незнанням та руйнуванням народних традицій раціонального природокористування, недооцінкою екологічних знань у системі освіти, низьким рівнем впровадження в практику досягнень педагогічної науки, слабким матеріально-технічним та методичним забезпеченням освітнього процесу. Підготовка сучасних фахівців до екологічно виправданої діяльності у професійній сфері, формування у них екологічної культури є одним із пріоритетів професійної освіти. Педагогічні працівники, виховуючи здобувачів освіти в екологічному напрямку, формують у молоді екологічну культуру.

Екологічна культура – це суспільне мислення, від якого істотним чином залежать природне існування людства, його сталий розвиток. Взаємовплив соціального і природного на життя людини говорить про те, що у суспільстві виникає поняття  екологічної культури. Не відаючи про проблеми, що належать до екологічної культури, не можна зрозуміти, чому одні етноси живуть у злагоді з природою, а інші залишають після себе руїну.  В одних випадках людська  діяльність дозволяє створювати гармонійні ландшафти та екосистеми, а в інших – довкілля занепадає, перетворюється на пустелю. Екологічна культура – сукупність певних дій, технологій освоєння людиною природи, які забезпечують рівновагу в системі існування людини та природи. Людство повинне знати про призначення людини в біосфері як істоти діяльної, але здатної відчувати буття світу, пристосовувати його до себе. Екологічна культура з’явилася з появою людства. Протягом свого життя людство намагається адаптуватися до довкілля. Екологічна культура допомагає розглянути коло питань, пов’язаних з використанням людиною природи, використання її у власних інтересах, а також з наслідками такої діяльності. Екологічна культура визначає, в якій мірі людство освоїло природні ресурси та як відновлює втрачене в природній системі. На розвиток екологічної культури значно впливають культурні традиції, життєвий досвід, моральні норми людини. Для збереження природніх ресурсів на майбутнє, людству необхідно переосмислити своє призначення, перебудувати своє життя. Екокультурні норми залежать від впливу перетворення природнього простору. Екологічна культура простежується в діяльності людей від покоління до покоління. Протягом кількох поколінь людство прагне віднайти якісно нові системи засобів і механізмів, що допоможуть людству зберегти або й відновити природній баланс. Екологічна культура має виховну функцію, тобто формує певні стереотипи поведінки людини в природі, прогностичну, тобто дає можливість передбачити наслідки людської діяльності для природи, регулятивну, тобто керує ставленням людини до природи в процесі господарської діяльності. Екологічна культура впливає на екологічний світогляд особистості в процесі практичного засвоєння навичок щодо природи. До цієї проблеми потрібно підходити комплексно із залученням різних чинників. Людина має усвідомити себе частиною природи, зрозуміти свою роль у підтриманні природньої рівноваги. За таких умов екологічна культура допомагає людству вижити і продовжити своє існування.

 

Практичний досвід колег

  1.               Екологічна культура в дії. Стем-проекти

Екологічне виховання є провідним у освітньому процесі нашого навчального закладу, бо майбутнє нашої планети цілком залежить від нас та майбутніх поколінь.

У ДПТНЗ «Марганецький професійний ліцей» майстри виробничого навчання та викладачі створюють умови для практичного навчання підлітків зі сталого розвитку, організовують креативний простір  для реалізації власних стем-проектів, спрямованих на вирішення екологічних проблем.

Щороку  педагогічний колектив разом зі здобувачами освіти беруть активну участь у роботі Педагогічної  лабораторії НМЦ ПТО у Дніпропетровській області  «СТЕМ-освіта – в дії». Так у 2021 році ми стали призерами:

1 місце в номінації «Діюча модель» - проект «Ефективне використання освітлення багатоквартирних будинків»;

1 місце в номінації «Виріб» - проект «Друге життя джинсу».

В рамках Всеукраїнського тижня профтехосвіти взяли участь у Всеукраїнському методичному марафоні «Учнівські СТЕМ-проекти – практичне застосування» (майстри виробничого навчання Куксова В.І., Мележик Г.І.).

Молодіжна команда «Розумники» Марганецького професійного ліцею взяла участь в інноваційній програмі  для молоді  UPSHIFT  GREEN, яку втілював  ЮНІСЕФ спільно з Фондом «Професійний розвиток Харкова» за підтримки банку ING Bank. Спочатку за результатами відбору  команда «Розумники» увійшла до двадцятки команд із 169 заявлених учасників, з якими провели онлайн-інтерв’ю, під час якого здобувачі освіти розповіли про свій майбутній проект «Електрика та екологія»: планували встановити датчики руху та лед-лампи в місцях загального користування у ліцеї (коридори, вбиральні, міжсходові майданчики). Протягом тижня відбувся новий відбір учасників програми,  і «Розумники» увійшли до десятки фіналістів. Здобувачі освіти МПЛ пройшли тренінги, спілкувалися зі своїми ровесниками, обмінювалися досвідом. Було дуже цікаво, бо хлопці навчилися працювати в онлайн-дошці Miro, створювали Google-форми для опитування з питання енергозбереження у Марганецькому професійному ліцеї, робили презентації і обговорювали проблеми екології з іншими учасниками під час зустрічей в онлайн.

13 червня 2021 року відбувся захист проекту. За підсумками захисту «Розумники» увійшли до п’ятірки переможців,  і команда отримала фінансування для здійснення свого проекту «Електрика та екологія».

Під час роботи над проектом придбали електрообладнання, встановили датчики руху та лед-лампи, створили три відео про альтернативні види енергії, зібрали експонати для музею еко-альтернатив.

Власним прикладом  викладач фізики та електротехніки  Пугачова І.О., майстри виробничого навчання за професією «Електрослюсар (слюсар) черговий та з ремонту устаткування» Пауков Є.М., Сергієнко В.П. прагнуть прищепити здобувачам освіти любов до природи, навколишнього середовища та виховують екологічну культуру.

Здобувачі освіти щороку беруть активну участь в обласному конкурсі екологічних агітбригад «Земля – наш дім». У 2022 році команда «Дивосвіт» стала призером(викладачі Гельцер О.В., Шемет Р.М.)

Наші роботи неодноразово презентувалися на Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти» і отримали золоті медалі. Це проекти «Стем-лабораторія сталого розвитку. Web-квест  «Фітолампа для рослин» і «Електрика та екологія»(Додаток 1).

Сталий розвиток вимагає чіткого підходу до використання ресурсів. Такий підхід пов'язаний з нашою здатністю розумно використовувати, створювати і фінансувати ресурси, що становлять основу нашої економіки. Про це можна багато говорити, але тільки практичні навички та вміння, які отримають здобувачі освіти, беручи участь у проекті «Стем-лабораторія сталого розвитку. Web-квест  «Фітолампа для рослин», дадуть бажаний результат.

Діяльність в межах проекту:

Ми плануємо поставити теплицю на території Марганецького професійного ліцею, яка працюватиме від вітрогенератора та сонячної панелі і освітлюватиметься фітолампами. Це діюча модель для практичного навчання підлітків сталому розвитку та формування еко-свідомості здобувачів освіти та викладачів.

Беручи участь у проекті, здобувачі освіти Марганецького професійного ліцею зможуть використати свої професійні навички: це участь у монтажних та зварювальних роботах (слюсарі та електрогазозварники), використання вирощеної зелені у стравах (кухарі).

Очікувані результати проекту:

Створити стем-лабораторію для спільної праці підлітків в питаннях підвищення рівня комфорту з урахуванням збереження екології, соціальної відповідальності та принципів раціональної економії (постачання безкоштовної зелені до їдалень прилеглих навчальних закладів): теплиця для вирощування зелені, яка працює від вітрогенератора з жовтня по квітень та/або від сонячної панелі з травня по вересень, освітлення здійснюється фітолампами, а полив - за рахунок зібраних опадів.

Під час роботи з веб-квестом у здобувачів освіти є можливість проявити себе в самостійній діяльності. Веб-квест формує навички дослідницької роботи, роботи з комп’ютером, з інформаційним ресурсом. Здобувачі освіти, працюючи в групах, набувають навичок спільної роботи: вести діалог, відстоювати свою думку, брати на себе відповідальність, робити обґрунтований вибір, проводити самооцінку та взаємооцінку. Всі ці якості дозволяють успішно соціалізуватися в суспільстві і зробити правильний життєвий вибір.

Очікувані результати:

- Зацікавленість здобувачів освіти, їх активна участь з питань енергозбереження та енергоефективності.

- Навчити дослідним методом  збирати, аналізувати, систематизувати і поширювати інформацію.

- Підвищення екологічної культури здобувачів освіти.

- Економія електроенергії та вибір штучного джерела світла для підтримки здорового росту рослини.

- Вміння використовувати ІК-технології при розв’язанні практичних завдань, аналізувати, робити висновки.

- Визначення принципової електричної схеми фітолампи.

- Виготовлення власноруч фітолампи для рослин.

Мета  проекту «Електрика та екологія» полягає в тому, щоб навчити здобувачів освіти енергозберігаючим методам; показати перспективи застосування енергозберігаючих приладів; формувати навички пізнавальної і дослідницької діяльності через метод проектів як форми навчання, що забезпечує уміння самостійно набувати знання і застосовувати їх на практиці.

Тема економії електроенергії завжди була досить актуальною. А на даний час, коли тарифи на енергоносії стрімко зростають, знати, як економити електроенергію, повинен кожен громадянин нашої країни.

Сьогодні основна частина електроенергії виробляється на теплових електростанціях (ТЕС), гідроелектростанціях (ГЕС) та атомних електростанціях (АЕС).

Проблема використання енергоносіїв полягає в тому, що людство переважно використовує невідновні енергоресурси, які з часом можуть вичерпатися, що призведе  до різкого загострення енергетичної кризи не тільки в окремих країнах, а й в усьому світі.

В 7 км від міста Марганця розташована Запорізька атомна електростанція, в 8 км – Запорізька теплова електростанція, а в 9 км – Запорізька гідроелектростанція.

Атомна електростанція викликає збільшення кислотних опадів на території регіону та погіршує якість грунту, підземних та поверхневих вод. Для виробництва електроенергії на них використовуються радіоактивні речовини, опромінення яких становить загрозу всьому живому. Виникає проблема радіоактивних відходів.

Гідроелектростанція забруднює воду, що спричиняє загибель різновиду риб.

Теплоелектростанція на 80% забруднює атмосферу нашого регіону газовими і аерозольними викидами.

Внаслідок цього страждають мешканці міста та руйнуються екосистеми. Ми вважаємо, що треба використовувати альтернативні джерела енергії: біоенергію, вітрову та сонячну.

Очікувані результати:

- Зацікавленість здобувачів освіти, їх активна участь з питань енерго-збереження.

-   Дослідним методом навчити збирати, аналізувати, систематизувати і поширювати інформацію.

- Сформованість свідомого ставлення до проблем економного енерго-споживання.

-     Підвищення екологічної культури здобувачів освіти.

-     Економія електроенергії та вибір джерел освітлення .

-     Встановлення власноруч датчиків руху.

-     Доцільність використання тематики енергозбереження з метою професійної орієнтації.

В результаті практичного впровадження проекту здобувачі освіти розуміють  використання  науково-технічних знань в реальному житті, вивчають питання з енергозбереження та екології.

Учасники проекту впевнені, що людина повинна змалечку виховувати у собі екологічну свідомість, знати про альтернативну енергетику та використовувати її в побуті. Адже вона допомагає зберегти навколишнє середовище і природні ресурси.

Завдяки участі у цьому проекті здобувачі освіти встановили датчики руху, створили відеоролики та музей ЕКО-альтернатив.  Учасники проекту вже проводять екскурсії у музеї, івенти для молоді та організовують інформаційну кампанію.

Команда буде моніторити витрати електроенергії у навчальному закладі і показувати реальну економію та користь від таких дій.

  1.               Здорове довкілля – здоровий ти

У сучасних умовах розвитку суспільного життя і загрози екологічної кризи надзвичайно важливим є володіння кожним громадянином певною базою екологічних знань, що дозволить розуміти й оптимально розв’язувати екологічні проблеми. Результатом набуття екологічної культури здобувачів освіти є усвідомлення власної відповідальності за екологічні проблеми не лише свого регіону проживання, а й світу загалом, розуміння взаємної залежності та впливу суспільства і природи.

При цьому головна роль у процесі набуття здобувачами екологічної культури належить саме навчальному закладу, адже саме в цей віковий період відбувається становлення основ екологічної культури, цілісного світогляду, що є складовими інтелектуальної діяльності підлітка.

Саме тому ДПТНЗ «Марганецький професійний ліцей» на постійній основі проводить екологічні акції, де здобувачі можуть через власний досвід засвоїти основи екологічного культури.

Екологічна культура передбачає розкриття сутності світу природи – середовища перебування людини, яка повинна бути зацікавлена у збереженні цілісності, чистоти, гармонії в природі. Це передбачає уміння осмислювати екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею. Етапом осмислення став загальноліцейний захід «Врятуй планету, вона у нас одна». Викладачі підготували декілька тематичних виступів з використанням яскравих презентацій екологічної тематики:

-         Скажи «НІ» осіннім вогнищам!

-         Вплив пластику на живі організми.

-         Зміна клімату: причини і наслідки.

Присутні переглянули навчальний фільм «5 кроків на шляху до екологічно-свідомої поведінки». Під час перегляду було запропоновано дієві способи екологічної поведінки.

Восени здобувачі освіти разом з педколективом взяли участь в акції «Здорове довкілля – здоровий ти». Акція включала в себе прибирання території міста від вулиці Паркової до вулиці Промислової. Вибір території не був випадковим. Це місце відоме містянам, з одного боку, як зелена зона відпочинку, а з іншого – активний пішохідний маршрут. Прибирання сміття було спрямоване на формування навичок сортування і правильної утилізації побутових відходів.

Таким чином, екологічне виховання було спрямоване на розвиток екологічної культури здобувачів освіти. Особливістю заходу було те, що сміття збирали і сортували в мішки багаторазового призначення. Це дозволило наочно продемонструвати альтернативу використанню поліетилену.

  1.               Не ріж квітку – посади рослину

Зелені насадження – це найважливіша екологічна та естетична складова середовища, що повсякденно оточує нас, створює і позитивний фон, і суттєво впливає на стан навколишнього середовища та здоров’я людей. Незамінна їх роль в оздоровленні та формуванні мікроклімату, затриманні та знешкодженні забруднюючих речовин, пилу, шуму. Озеленення прилеглої території ліцею має велике значення: зелені насадження значно зменшують присутність пилу й диму у повітрі, відіграють роль своєрідного фільтру. Вони впливають на тепловий режим, вологість і ступінь рухомості повітря, мають значний вплив на здоров’я мешканців мікрорайону.

Акція «Не ріж квітку – посади рослину» була спрямована на покращення навколишнього природного середовища та формування екологічного світогляду здобувачів освіти, шанобливого ставлення до природи. Очікувані результати проекту: формування навичок ефективного спілкування, участі в житті ліцею; озеленення місцевості та покращення стану атмосферного повітря; розвиток уміння знаходити правильні рішення у складній екологічній ситуації й оцінювати їх; усвідомлення необхідності екологічного вибору як вибору, орієнтованого на загальнолюдські цінності.

  1.               Подаруй речам друге життя

В останні роки тема усвідомленого споживання стала однією з найбільш обговорюваних в Україні та світі. Не всі в повній мірі розуміють, про що йде мова, і досить часто плутають із звичайною економією. Термін «усвідомлене споживання» - це продумана система цінностей і особливий підхід до життя. Він займає місце в золотій середині між відмовою від матеріальних благ і абсолютним гедонізмом.

В МПЛ було запроваджено ряд заходів з формування екологічної свідомості молодого покоління. Одним з них стала акція «Подаруй речам друге життя», що має велику соціальну значущість. Повторне використання матеріалів як вторинних ресурсів дає можливість зробити модну індустрію більш етичною для людей та екологічною для навколишнього середовища. Можна з впевненістю сказати, що сьогодні «швидка мода» змушує нас купувати зайве. Як відомо, до ХХ століття мода була «повільнішою»: речі шилися кравцями на замовлення, тканини коштували дорого. З появою фабричного виробництва виникла зворотна проблема – переробка. Це і є fast fashion, через який випадкові покупки накопичуються спочатку у шафах, а потім відправляються на звалище. Ці факти і спонукали провести акцію, метою якої є зацікавлення здобувачів освіти проблемою використання вторинної сировини, раціональним використанням енергоресурсів, формування переконань у тому, що знання потрібні для нормального і комфортного життя в майбутньому, розвиток творчих та практичних здібностей здобувачів освіти, а також бажання самостійно вдосконалюватись і розвиватись.

Здобувачі принесли з дому старі джинси, яким можна подарувати «друге життя». Дівчатка, що навчаються за спеціальністю «Кравець», розробили різні моделі еко-сумок з джинсової тканини. Це дозволило зменшити використання одноразових пакетів у повсякденному житті. Таким чином, щоб вплинути на ситуацію та зменшити бездумне споживання і засмічення планети, ми на власному прикладі показали, як можна зменшити вплив людини на довкілля.

  1.               Компостування та його переваги

Восени серед мешканців міста чомусь прийнято спалювати опале листя, навесні – торішню траву. В пік весняного і осіннього паління повітря в містах стає важким і гірким, збільшуються випадки захворювань дихальних шляхів. Чи є така звичка для тисяч українців нормою? Яка шкода завдається людям і довкіллю від спалювання рослинних залишків? Яким чином карають порушення? І що ж робити з опалим листям?

Забруднення повітря від таких багать набагато сильніше, ніж від промислових викидів та викидів автомобільного транспорту. При згорянні листя виділяються: оксиди вуглецю, діоксини, пестициди, радіонукліди, бензопірен. Згоряння листя завдає непоправної шкоди навколишньому середовищу та мікроорганізмам. З листям згорають зимуючі комахи, руйнується грунтовий покрив, відбувається збідніння грунту, знищується насіння і коріння трав’янистих рослин, пошкоджуються нижні частини дерев і кущів та верхні частини коріння. В 2-4 рази збільшується промерзання грунту. Спалене листя не має жодного позитивного впливу, навпаки – це бомба уповільненої дії.

Найбільш ефективним по відношенню до довкілля шляхом утилізації опалого листя є компостування. Викладач Шемет Р.М. разом зі здобувачами освіти на практиці засвоїли навички компостування. Метод компостування є безпечним способом переробки листя та інших органічних відходів, що не шкодить довкіллю. Компост з харчових відходів та дворового сміття на задньому дворі може значно зменшити необхідність утилізації таких відходів місцевими органами влади та зменшити кількість сміття, що викидається на сміттєзвалище. В подальшому компост , який підготували, використовувався здобувачами для підживлення дерев на території ліцею.

  1.               Зелений світ Марганця

Формування конкурентоспроможної особистості – це багатогранний і складний процес, у якому не можливо виокремити більш або менш значущі складові. Не можна формувати одну компетентність, ігноруючи іншу. Керуючись цим, бібліотекар МПЛ Ковалевська Н.Б. та викладач Переяслова О.С. створили культурно-краєзнавчий цикл заходів «Зелений світ Марганця», метою якого є набуття морально-ціннісного ставлення до самих себе як особистості, до оточуючих, до навколишнього світу, минулого і майбутнього. Крім того, здатність розуміти загальнолюдські цінності у всіх її проявах формує інтелектуальну, свідому, духовну особистість.

Ряд виховних заходів  циклу «Зелений світ Марганця» стимулює розвиток екологічної культури і здорового способу життя. Виховні заходи побудовані у формі зустрічей з цікавою людиною рідного краю, художником-аматором, краєзнавцем І.О.Барнашем, який залишив значний слід у екологічному і культурному житті міста. Іван Олександрович вивчав флору і фауну міста, зробив вагомий внесок у збереження пам’яток історії, здійснив археологічне дослідження древніх курганів довколишнього степу. На одній із зустрічей краєзнавець розповідав про те, як під час розробки корисних копалин кар’єрним способом зберіг рідкісні види рослин. А у місцевому музеї відбулася виставка картин та замальовок Івана Олександровича, які присвячені навколишній природі. Такі зустрічі у невимушеній атмосфері мотивують молоде покоління бережно ставитися до природи.

 

ВИСНОВКИ

Формування екологічної культури здобувачів освіти – це складна, скоординована, довготривала робота послідовних дій та заходів, яка відкриває здобувачам можливості взаємодії зі світом природи, спонукає її самій стати безпосереднім учасником загального саморозвитку та самореалізації особистості. Адже потік екологічної інформації повинен не лякати, а спонукати до дії. Сьогодні навчальному закладу необхідно підвести учнівську молодь до правильної оцінки та розуміння необхідності бережливого та економного ставлення до ресурсів природи. Педагогічним працівникам потрібно орієнтуватися не на передачу знань, а саме на формування відповідних уявлень, які у свідомості підлітків мають безпосереднє ставлення до їх власного життя. При цьому інформація, яка транслюється, повинна пов’язуватися із задоволенням їх потреб. Передумова для цього – екологічні знання, наслідок – екологічна культура. Надважливо підготувати здобувачів освіти до життя, сформувати компетентності, які дозволять розв’язувати реальні практичні потреби. Екологічна культура і здорове життя є одними з найважливіших і необхідних шляхів, що сприятимуть ефективному вирішенню надзвичайно гострих екологічних і соціально-економічних питань.

Отже, лише систематична і послідовна діяльність закладів освіти в напрямку реалізації формування екологічної культури та здорового способу життя здатна сформувати стійкі переконання щодо необхідності свідомого ставлення до власного здоров’я, формування гармонійно розвиненої особистості, здатної довго і щасливо жити у суспільстві, що бережно ставиться до навколишнього середовища.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Екологічна освіта і виховання: досвід та перспективи. – матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К.: Центр екологічної освіти та інформації, 2001.
  2. Методичні проблеми екології/ Циганенко А.Я., Щербань М.Г., Жуков В.І., Бойчук Ю.Д. та ін../ за ред..А.Я.Циганенка. – Харків: ХМУ, 2002.
  3. Федоренко О., Тимочко Т., Ткач В. питання екологічного виховання та освіти населення. Екологічний вісник. 2005. №3.
  4. Формування екологічної компетентності школярів: наук.–метод. посібник/ Н.А.Пустовіт, О.Л.Пруцакова, Л.Д.Руденко, О.О.Колонькова. – К.: «педагогічна думка», 2008.
  5. Екологічна енциклопедія https://esu.com.ua/article-18680

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

 

 

Конкурсна робота

на Дванадцяту міжнародну виставку

«Сучасні заклади освіти - 2021»

Номінація:

«STEM-освіта: сучасні формати й практичні рішення від дошкільника до компетентного учня і студента»

Назва роботи:

Стем-лабораторія сталого розвитку.

Web-квест  «Фітолампа для рослин»

Автори роботи:

Петровська І.О., методист

Боровко Г.О., старший майстер

Пугачова І.О., викладач фізики

Гельцер О.В., викладач інформатики

Пауков Є.М., майстер виробничого навчання 

 

Анотація

Актуальність:

На сьогодні стало необхідним навчання здобувачів освіти сталому розвитку.

Сталий розвиток вимагає чіткого підходу до використання ресурсів. Такий підхід пов'язаний з нашою здатністю розумно використовувати, створювати і фінансувати ресурси, що становлять основу нашої економіки. Про це можна багато говорити, але тільки практичні навички та вміння, які отримають здобувачі освіти, беручи участь у цьому проекті, дадуть бажаний результат.

Діяльність в межах проекту:

Ми плануємо поставити теплицю на території Марганецького професійного ліцею, яка працюватиме від вітрогенератора та сонячної панелі і освітлюватиметься фітолампами. Це діюча модель для практичного навчання підлітків сталому розвитку та формування еко-свідомості здобувачів освіти та викладачів.

Беручи участь у проекті, здобувачі освіти Марганецького професійного ліцею зможуть використати свої професійні навички: це участь у монтажних та зварювальних роботах(слюсарі та електрозварники), використання вирощеної зелені у стравах(кухарі).

Очікувані результати проекту:

Створити стем-лабораторію для спільної праці підлітків в питаннях підвищення рівня комфорту з урахуванням збереження екології, соціальної відповідальності та принципів раціональної економії (постачання безкоштовної зелені в їдальні прилеглих навчальних закладів): теплиця для вирощування зелені, яка працює від вітрогенератора з жовтня по квітень та/або від сонячної панелі з травня по вересень, освітлення здійснюється фітолампами, а полив - за рахунок зібраних опадів.

 

 

ЗМІСТ

 

Вступ……………………………………………………………………3

1.Web-квест  «Фітолампа для рослин»………………………………..5

2. Етапи роботи над Веб-квестом «Фітолампа для рослин»……….7

Висновок……………………………………………………………….9

Використані джерела…………………………………………………10

Додаток 1………………………………………………………………11

Додаток 2………………………………………………………………12

Додаток 3………………………………………………………………18

Додаток 4………………………………………………………………20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Проблема, на вирішення якої спрямовано проект:

Відсутність стем-лабораторії для спільної праці підлітків в питаннях підвищення рівня комфорту з урахуванням збереження екології, соціальної відповідальності та принципів раціональної економії (постачання безкоштовної зелені в їдальні прилеглих навчальних закладів)

Мета проекту:

Створення умов для практичного навчання підлітків зі сталого розвитку; організація креативного простору та реалізація власних стем-проектів, спрямованих на вирішення екологічних проблем: можливість поєднання різних елементів життєдіяльності людини (харчування/маємо власну їдальню/  - відходи, які закладаються у компост - збір опадів для поливу – вироблення енергії за допомогою вітрогенератора(власна розробка)/ придбання сонячної панелі -  вирощування зелені) у замкнений цикл, попереджуючи виснаження  природних ресурсів.

Цільова аудиторія проекту

Здобувачі освіти МПЛ, вихованці ДНЗ №2, школа-інтернат для учнів з вадами здоров’я (всього: до 1тис. осіб). В разі успішної реалізації проекту планується залучення всіх міських закладів освіти і дошкільних навчальних закладів.

План реалізації проекту

 

№ етапу

Назва етапу

Тривалість етапу

Детальний опису кожного із заходів / видів діяльності в межах етапу

Відповідальний

1

Підготовчий

1міс.

  1.      Визначення місця розташування стем-лабораторії та його обгрунтування;

 

Пугачова І.О.

  1.      Розрахування потужності вітрогенератора і сонячної панелі;

 

Пугачова І.О.

  1.      Закупка комплектуючих для вітрогенератора;

 

Пауков Є.М.

Пугачова І.О.

  1.      Закупка теплиці та супутніх матеріалів (огорожа, та її комплектуючі);

 

Пауков Є.М.

Шемет Р.М.

2

Установка теплиці та водозбірника

1 міс.

1)     самостійний монтаж об’єкта; установка

Пауков Є.М.

2)     огородження теплиці та завезення чорнозему;

Пауков Є.М., Шемет Р.М.

3)     закупка та установка водозбірника.

 

Пауков Є.М.

3

Основний

1 міс.

1)     закупка сонячної панелі та самостійний монтаж її;

Пауков Є.М.

2)     запуск роботи теплиці за допомогою сонячної панелі(батареї)

Пауков Є.М., Пугачова І.О.

3)     сівба зелені, догляд за нею;

Шемет Р.М.

 

 

4

Навчальний

1 міс.

1)     роботи над створеням мачти (ферми) для вітрогенератора;

Пауков Є.М.

2)     самостійний монтаж вітрогенератора і підключення його до теплиці;

Пауков Є.М.

3)     проведення перших занять з енергозбереження для здобувачів освіти ДПТНЗ «Марганецький професійний ліцей»:

Web-квест  «Фітолампа для рослин»

 

Пугачова І.О.

5

 

1-2 тижні

1)     укладення договору з міським відділом освіти про проведення занять з енергозбереження для здобувачів освіти шкіл району

Петровська І.О.

2)     укладення договору з міським відділом освіти про безкоштовне постачання зелені до міських дитячих дошкільних закладів;

Петровська І.О.

6

Результативний

5 міс.

1)     збір урожаю та забезпечення нею їдальні ДДЗ №2 «Кульбабка», а також їдальні ДПТНЗ «Марганецький професійний ліцей»

Шемет Р.М.

7

Профілактичний

2 міс.

  1.      Засівання грунту сидератами (гірчицею);
  2.      Підготовка грунту до нового посівного сезону;
  3.      Дезінфекція теплиці.

Шемет Р.М.

 

 Ресурси проекту

Працівники організації, що безпосередньо братимуть участь у реалізації проекту:

  1.                      Петровська Інна Олегівна, керівник проекту.
  2.                      Пауков Євгеній Миколайович, майстер виробничого навчання, в проекті - електрослюсар, електрозварник; під його керівництвом здобувачі освіти МПЛ виконуватимуть всі монтажні та зварювальні роботи.
  3.                      Пугачова Інна Олександрівна,  викладач фізики та основ енергозбереження; визначає місця розташування стем-лабораторії та його обгрунтування; робить     розрахунки потужності вітрогенератора і сонячної панелі.
  4.                      Шемет Раїса Миколаївна, в проекті – агроном, викладач біології та екології, займається разом зі здобувачами освіти підготовкою грунту, добором посівного матеріалу, організовує сівбу зелені у теплицю та прилеглої території .
  5.                      Хижняк Альона Миколаївна, в проекті – організатор роботи з громадськістю та ЗМІ, практичний психолог,  подає  інформацію про реалізацію проекту в Ютуб, на сторінках Фейсбуку «Євромарганець», «Марганчани», на сайті Марганецького професійного ліцею.

 

 Навчальний етап проекту:

Для теоретичного та практичного навчання підлітків розроблено цикл занять  з енергозбереження «Web-квест  «Фітолампа для рослин».

 

  1. Web-квест  «Фітолампа для рослин»

У сучасній освіті дедалі більшої популярності набуває технологія Web-квест. Це одна з найбільш ефективних моделей використання Інтернету в навчально-виховному процесі.

Web- квест  «Фітолампа для рослин» охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering), мистецтво (Art) та математику (Mathematics), розвиває ініціативу, впевненість в собі, уміння творчо виконувати поставлені завдання, самостійно приймати  відповідальні  рішення,  захищати  власну  точку  зору,  критично  мислити. 

Мета заняття:

навчальна: поглибити знання здобувачів освіти про фітолампи  як засіб використання додаткового джерела світла для рослин; розглянути, як на рослину впливає кількість світла, яке вона отримує, його інтенсивність, колір і тривалість; навчити знаходити необхідну інформацію в інформаційному просторі Інтернету.

розвиваюча: розвивати навички самостійної роботи, вміння аналізувати, систематизувати знайдену інформацію та робити висновки; розвивати комп'ютерні навички здобувачів освіти; заохочення здобувачів освіти  навчатися самостійно;

виховна: виховувати у здобувачів освіти прагнення до успіху, вміння працювати в команді, потребу у творчості.

 методична: використання освітньої технології Web-квест як засіб розвитку інформаційної культури та ІКТ компетентностей учасників навчального процесу.

Очікувані результати:

- Зацікавленість здобувачів освіти, їх активна участь з питань енергозбереження та енергоефективності.

- Навчити дослідним методом  збирати, аналізувати, систематизувати і поширювати інформацію.

- Підвищення екологічної культури здобувачів освіти.

- Економія електроенергії та вибір штучного джерела світла для підтримки здорового росту рослини.

- Вміння використовувати ІК-технології при розв’язанні практичних завдань, аналізувати, робити висновки.

- Визначення принципової електричної схеми фітолампи.

- Виготовлення власноруч фітолампи для рослин.

Форма організації навчальної діяльності: робота в малих групах

Матеріально-технічне забезпечення:

• ПК – Ноутбук;

• проектор;

• проекційний екран;

Дидактичне забезпечення заняття:

• оцінювальні таблиці незалежних експертів (Додаток №1);

• учнівські РР–презентації (Додаток № 2,3);

• завдання для груп (Додаток №4);

Міжпредметні зв’язки:

Фізика :

- Тема  «Електричний струм. Послідовне і паралельне з’єднання провідників»

-  Тема «Робота і потужність електричного струму. Закон Ленца-Джоуля»

-  Тема «Відбивання світла. Заломлення світла», «Види спектрів. Основи спектрального аналізу».

Слюсарна справа (Електрослюсар):

-         Тема «способи і методи проведення розмітки, рубання, свердління, випрямлення і згинання, різання і обпилювання, клепання та шабрування металів»

-         Тема  «Паяння металів».

Спеціальна технологія:

-         Тема «Загальні поняття про освітлювальні мережі».

Електроматеріалознавство:

-         Тема  «Провідникові матеріали».

Читання креслень:

-         Тема «Умовні графічні та літерні позначення в електричних схемах. Читання схем».

 Виробниче навчання:

-         Тема «З’єднання та окінцювання  проводів».

-         Тема «Паяння та лудіння».

Після проходження веб-квесту здобувачі освіти  повинні уміти:

вести глибокий аналіз отриманих знань,  трансформувати їх, володіти матеріалом настільки, щоб зуміти створити конкретні завдання для роботи над темою.

Тип веб-квесту: довгостроковий.

 

 2. Етапи роботи над Веб-квестом «Фітолампа для рослин»

І. Початковий етап (командний)

Здобувачі освіти знайомляться з основними поняттями з обраної теми, матеріалами аналогічних проектів. Розподіляються ролі в команді: по 1-4 людини на 1 роль. Всі члени команди повинні допомагати один одному і вчити роботі з комп'ютерними програмами.

ІІ. Рольовий етап

Індивідуальна робота в команді на загальний результат. Учасники одночасно, відповідно до обраних ролей ( історик, дослідник, практик) виконують завдання. Так як мета роботи не змагальна, то в процесі роботи над веб-квестом відбувається взаємне навчання членів команди умінь роботи з комп'ютерними програмами та Інтернет. Команда спільно підводить підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для досягнення спільної мети - створення сайту.

                  Завдання здобувачам освіти

Роль 1. Історик

 1. Зібрати теоретичний матеріал з теми та проблеми дослідження. 

Для цього переглянути запропоновані джерела Інтернет, переглянути літературу.

2. Світлокультура рослин - історія і становлення.

3. Дослідити історію штучних джерел освітлення в рослинництві.

4. Познайомитися з вченими, що брали участь у розвитку штучних джерел освітлення.

5. Результати роботи представити у вигляді публікації та підготувати матеріал для загального веб-сайту.

Використовуйте для пошуку такі джерела:

http://inb.dnsgb.com.ua/2006-1/06clsivs.html

Роль 2. Дослідник

 1. Зібрати теоретичний матеріал з теми та проблеми дослідження. 

Для цього переглянути запропоновані джерела Інтернет, переглянути літературу; поспілкуватись з фахівцями;

2. Досліди навіщо потрібне фітосвітло.

2. Розглянути різні види фітоламп.

3. Дослідити: що ж таке спектр світла і як він впливає на розвиток рослин, а також тривалість світлового періоду.

4. Результати роботи представити у вигляді презентації та підготувати матеріал для загального веб-сайту.

Використовуйте для пошуку такі джерела:

https://agrodom.com/advice/kak-rabotaet-fitolampa-dlya-rasteniy/

https://golossokal.com.ua/cikavo/yak-korystuvatysia-fitolampy-v-domashnikh-umovakh.html

https://lampasveta.com/fitolampy/lampa-dlya-rastenij

https://luxpro.ua/ua/articles/241-oblasti_zastosuvannya_perevagi_ta_osoblivosti_gazorozryadnih_lamp

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%8E%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B5%D1%81%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%B0_%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%BF%D0%B0

https://homediz.info/indukcijni-lampi-pristrij-vidi-sfera-zastosuvannja.html -

 

Роль 3. Практик

 1. Зібрати теоретичний матеріал з теми та проблеми дослідження. 

Для цього переглянути запропоновані джерела Інтернет, переглянути літературу; поспілкуватись з фахівцями;

2. Розглянути різні види фітоламп.

3. Скласти електричну схему фітолампи в програмі sPlan 7.0.

4. Підібрати матеріал для виготовлення фітолампи.

5. Зібрати  фітолампу.

6. Результати роботи представити у вигляді презентації та підготувати матеріал для загального веб-сайту.

Використовуйте для пошуку такі джерела:

https://tdazovcable.kiev.ua/fitolampi-dlya-domashnogo-viroshhuvannya-roslin-instrukciya-po-vikoristannyu/

https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/1983433-stvoreno-lampu-so-dozvolae-virosuvati-roslini-bez-svitla-i-vodi.html

https://newart74.ru/electrical-and-electronics/lamps-for-plants-led-make-yourself-led-phytolamp-with-own-hands-garden-review.html

 

ІІІ. Заключний етап

Після  роботи здобувачів освіти з інформаційними ресурсами, обміну думками з теми набуті знання узагальнюють у вигляді підсумкової презентації. Проводиться оцінювання за критеріями.

 

 

Висновок

 

Під час роботи з веб-квестом у здобувачів освіти є можливість проявити себе в самостійній діяльності. Веб-квест формує навички дослідницької роботи, роботи з комп’ютером, з інформаційним ресурсом. Здобувачі освіти, працюючи в групах, набувають навичок спільної роботи: вести діалог, відстоювати свою думку, брати на себе відповідальність, робити обґрунтований вибір, проводити самооцінку та взаємооцінку. Всі ці якості дозволяють успішно соціалізуватися в суспільстві і зробити правильний життєвий вибір.

 

Використані джерела

 

  1. Гриневич М. С. Медiаосвiтнi квести. Вища освіта України. № 3. Дод.1. Тем. вип. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. К.: Гнозис, 2009. С. 153 – 155.
  2. Желізняк Л. Д. Технологія «Веб-квест» на уроках информатики. URL:http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30734/
  3. Интернет в гуманитарном образовании. Учеб. пособие для студ. высш. уч. завед. (под. ред. Полат Е. С.), А. Е. Петров, М. В. Моисеева, Е. С. Полат. М.: Гуманит. изд. Центр ВЛАДОС, 2001, – С. 272.
  4. Кобзар В. М. / Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наук. праць. – Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2014. – Вип. 37.
  5. . Кононец Н. В. Педагогічні інновації вищої школи: ресурсно-орієнтоване навчання / Наталія Кононец // Педагогічні науки: зб. наук. праць. – Полтава, 2012.– Вип. 54.– С. 76–80.
  6. Романова Г.М., Романов Л.А. Підготовка педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів до застосування веб-квестів / Г. М. Романова, Л. А. Романов // Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті : досвід, проблеми, перспективи : збірник наук. праць. Частина 2. – Львів : Вид-во ЛДУ БЖД, 2015.
  7. Семенюк П. Web-Quest технологія та їх використання у профтехзакладах ( методичний посібник) м. Рівне-2015.
  8. Стреліна В.О., Яценко О.В. Технологія «Web-Quests» в навчально-виховному процесі  Методичний зошит із соціального проектування. 2011. –  57с.

9.http://wiki.fizmat.tnpu.edu.ua/index.php/%D0%86%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0._%D0%92%D0%B5%D0%B1-%D0%BA%D0%B2%D0%B5%D1%81%D1%82_%D1%8F%D0%BA_%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F

10.http://viakiev.blogspot.com/p/blog-page_51.html

11.http://greenplace.com.ua/ua/adeniumy/adenium-razmnozhenie/iskustvennoe-osvexhenie-i-podsvetka

 

 

Додаток 2.

Конкурсна робота

на Тринадцяту міжнародну виставку

«Сучасні заклади освіти - 2022»

 

Номінація:

«STEM-проєкт: від ідеї до втілення»

Назва роботи:

STEM – проект «Електрика та екологія»

 

Автори роботи:

Пауков Є.М., майстер виробничого навчання

Сергієнко В.П.,майстер виробничого навчання

Пугачова І.О., викладач фізики, спецпредметів

Петровська І.О., методист

 

 

Методичний  паспорт проекту

№ З/П

Основні засади діяльності

Короткий зміст основних засад діяльності

1

Загальні положення

Проект створений  в рамках інноваційної програми UPSHIFT GREEN UNICEF

2

Актуальність

Тема економії електроенергії завжди була досить актуальною. А на даний час, коли тарифи на енергоносії стрімко зростають, знати, як економити електроенергію, повинен кожен громадянин нашої країни.

3

Соціальна значущість

Зменшення витрат коштів під час використання електроенергії в місцях загального користування ДПТНЗ «Марганецький професійний ліцей»

Практична

значущість

Розвиток професійних здібностей здобувачів освіти, підвищення поінформованості  в питаннях енергозбереження.

4

Мета проекту

Показати перспективи застосування енергозберігаючих приладів. Формувати навички пізнавальної і дослідницької діяльності через метод проектів як форми навчання, що забезпечує уміння самостійно набувати знання і застосовувати їх на практиці.

5

Завдання проекту

1. Провести опитування з проблематики ефективного використання електроенергії в навчальному закладі серед здобувачів освіти МПЛ, викладачів та батьків.

2. Встановити датчики руху на поверхах та сходових майданчиках будівлі ДПТНЗ «МПЛ» за адресою             м. Марганець, вул. Єдності 41.

3. Створити відеоролики про альтернативні джерела енергії.

4. Створення музею ЕКО-альтернатив.

5. Презентація проекту.

6

Учасники проекту

Учні  1 курсу з професії «Електрослюсар (слюсар) черговий та з ремонту устаткування».

7

Термін проекту

2021 рік

 

Очікувані результати

- Зацікавленість здобувачів освіти, їх активна участь з питань енергозбереження.

- Дослідним методом навчити збирати, аналізувати, систематизувати і поширювати інформацію.

- Сформованість свідомого ставлення до проблем економного енергоспоживання.

- Підвищення екологічної культури здобувачів освіти.

- Економія електроенергії та вибір джерел освітлення .

- Встановлення власноруч датчиків руху.

- Доцільність використання тематики енергозбереження з метою профорієнтації.

 

Зміст

 

Вступ ………………………………………………………………………4

1. Робота над STEM-проектом «Електрика та екологія»

1.1. Опитування з проблематики ефективного використання

електроенергії в навчальному закладі .………………………………….6

1.2. Практична частина. Встановлення датчиків руху на поверхах

та сходових майданчиках будівлі  навчального закладу……………….8

1.3. Альтернативні джерела енергії. Створення відеороликів………...10

1.4. Музей ЕКО-альтернатив………………………………………….....11

Висновки ………………………………………………………………. ...12

Додатки

 

Вступ

 

Молодіжна команда «Розумники» Марганецького професійного ліцею взяла участь в інноваційній програмі  для молоді  UPSHIFT  GREEN, яку втілює  ЮНІСЕФ спільно з Фондом «Професійний розвиток Харкова» за підтримки банку ING Bank. Спочатку за результатами відбору  команда «Розумники» увійшла до двадцятки команд із 169 заявлених учасників, з якими провели онлайн-інтерв’ю, під час якого хлопці розповіли про свій майбутній проект «Електрика та екологія»: планують встановити датчики руху та лед-лампи в місцях загального користування у ліцеї (коридори, вбиральні, міжсходові майданчики). Протягом тижня відбувся новий відбір учасників програми,  і «Розумники» увійшли до десятки фіналістів. Здобувачі освіти МПЛ пройшли тренінги, спілкувалися зі своїми ровесниками, обмінювалися досвідом. Було дуже цікаво, бо хлопці навчилися працювати в онлайн-дошці Miro, створювали Google-форми для опитування з питання енергозбереження у Марганецькому професійному ліцеї, робили презентації і обговорювали проблеми екології з іншими учасниками під час зустрічей в онлайн.

13 червня 2021 року відбувся онлайн-захист проекту. За підсумками захисту «Розумники» увійшли до п’ятірки переможців,  і команда отримала фінансування для здійснення свого проекту «Електрика та екологія».

Підготували  команду:  викладач фізики та електротехніки  Пугачова І.О., майстри в/н Пауков Є.М., Сергієнко В.П. та методист Петровська І.О.

 

Кошторис проекту

Орієнтовний календарний план проекту «Електрика та екологія»

№ етапу

Назва етапу

Тривалість етапу

Детальний опису кожного із заходів / видів діяльності в межах етапу

1

Підготовчий

1міс.

1)     Проведення опитування з проблеми енергозбереження в навчальному закладі серед здобувачів освіти, викладачів та батьків.

2)      Робота над кошторисом проекту.

 

3)     Закупівля електроматеріалів для реалізації проекту та комплектуючих.

4)     Створення сценаріїв для роликів «Сонячна енергетика», «Вітроенергетика та її можливості», «Біоенергетика».

 

5)     Проведення інформаційної кампанії серед студентів МПЛ і школярів міста.

2

Основний

1,5 місяця.

1)      Монтаж датчиків руху, заміна старого освітлення на Led-лампи.

 

2)      Закупівля сонячної панелі та вітрогенератора з горизонтальною віссю обертання для музею.

3)     Створення макету банера для музею.

4)      Створення макету стенду для моніторингу енергозбереження.

3

Результативний

До 15 вересня 2021р.

1)     Проведення моніторингу знань з енергозбереження серед студентів МПЛ та учнів міських шкіл.

2)     Проведення Дня відкритих дверей для учнів міських шкіл. Екологічний тренінг.

3)     Проведення конференції за результатами роботи в проекті.

 

4)      Демонстрація роликів «Принцип роботи сонячної енергетики», «Вітроенергетика та її можливості», «Біоенергетика» для відвідувачів музею.

 

5)      Підсумковий моніторинг знань з енергозбереження серед студентів МПЛ та учнів міських шкіл.(тренінги)

 

 

 

 

 

 

1. Робота над STEM-проектом «Електрика та екологія»

1.1. Опитування з проблематики ефективного використання електроенергії в навчальному закладі

У сучасному суспільстві життєдіяльність людини неможлива без використання електроенергії. Вона дала можливість зробити наше життя більш зручним та комфортним. Достатньо лише ввімкнути світильник, щоб приміщення, в якому темрява, стало світлим та більш комфортним. Але винайшовши даний вид енергії, людство зіткнулося з проблемою зростання витрат коштів. Як же зменшити витрати, пов’язані з використанням електроенергії, особливо коли це стосується місць загального користування?

При економному використанні електричної енергії, без шкоди комфортному  перебуванню можна скоротити використання електроенергії на 20-25%.

Освітлення приміщення складається з природного (через вікно) й штучного (за допомогою світильників). Кожне з них повинно забезпечувати достатню освітленість приміщення, повинно бути рівномірним, без різких тіней. Як можна досягти економії електроенергії при  освітленні приміщень?

Економія електроенергії при  освітленні  досягається:

- правильним вибором типу освітлення;

- використання чистих ламп і світильників (забруднені пропускають на 30% світла менше);

- використання компактних  світлодіодних  ламп (служать у 8 разів довше), використовують енергії в 4-5 разів менше, ніж лампи розжарювання.

 

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\опитування\Screenshot_20220201-122756.pngЩоб з’ясувати, наскільки проблема енергозбереження є актуальною у нашому навчальному закладі, учасники проекту провели онлайн-опитування серед здобувачів освіти МПЛ, викладачів, батьків та не байдужих мешканців міста.

В опитуванні взяли участь 60 осіб.

Серед них значна частина вважають, що в ДПТНЗ «Марганецький професійний ліцей» електроенергія використовується не досить ефективно – 63%.

На питання «Як, на вашу думку, можна заощадити світло?» ми отримали  такі відповіді:

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\опитування\Screenshot_20220201-122843.png

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\опитування\Screenshot_20220201-122929.png

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\опитування\3.png

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\опитування\4.png

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\опитування\5.png

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\опитування\6.png

93,3% респондентів вважають, що допоможуть заощадити світло датчики руху, які будуть автоматично вмикатися і вимикатися.

Отримавши такі результати, ми зрозуміли, що наш проект буде актуальним і корисним  у плані економії електроенергії в навчальному закладі.

 

1.2. Практична частина. Встановлення датчиків руху на поверхах та сходових майданчиках будівлі

Автоматична система освітлення з використанням датчиків руху стала застосовуватися не так давно, але досить швидко завоювала популярність. Саме тому ми спланували встановити датчики руху на всіх поверхах навчального закладу та міжсходових майданчиках.

Датчики руху  реагують на переміщення об’єктів в своїй «зоні відповідальності».

Цей прилад спрацьовує відразу після того, як людина входить в приміщення. Далі датчик передає інформацію на включення освітлювальних приладів, розташованих на майданчику сходів першого поверху. На кожному датчику, встановленому на сходовому майданчику та поверхах, виставляється певний час затримки вимкнення освітлення. Час має бути розрахований так, щоб людина після виходу з сектора огляду першого датчика могла спокійно піднятися  сходами  до «зони відповідальності» наступного датчика, який увімкне черговий світильник.

https://img.roskanat.info/img/stroyd-2019/osveshenie-v-podezde-12.jpgСхема автоматичної системи освітлення з датчиками руху

Лампи послідовно включаються на всіх поверхах навчального закладу до тих пір, поки людина не зайде до потрібного кабінету. Після закінчення встановленого на останньому датчику часу затримки освітлення на сходовому майданчику автономно відключається.

Система з датчиками освітлення

https://img.roskanat.info/img/stroyd-2019/osveshenie-v-podezde-10.jpg Датчик освітленості або фотореле - спрацьовує на замикання ланцюга при падінні освітлення нижче встановленої межі.

Для облаштування цього варіанту автоматизації необхідно придбати і налаштувати тільки один датчик освітлення. Встановлюється він в найтемнішій зоні приміщення. Цей тип датчика може одночасно вмикати прилади не тільки на поверхах, але і зовнішнє освітлення, тобто вхід до закладу.

Даний варіант автоматизації менш економний, ніж при використанні датчиків руху, так як світло буде включене протягом усього темного часу доби.

Фото-реле часто використовуються  комплексно з іншими системами. Наприклад, автоматизована система з датчиками руху буде «спати» протягом дня. І тільки з настанням сутінків датчик освітленості переведе її в робоче положення.

Управління освітленням – одне з найважливіших завдань у великих будівлях. Для цього потрібно використовувати освітлювальні установки, що автоматично регулюються, тобто керують освітленням без участі людини.

Отже, необхідно обов’язково ставити LED-лампи, а також автоматичні системи увімкнення, щоб не заходити на поверх чи виходити з кабінету у темний коридор.

Протягом літа 2021 року здобувачі освіти (спеціальність – електрослюсар(слюсар) черговий та з ремонту устаткування) під керівництвом майстра виробничого навчання Паукова Є.М. працювали над практичним втіленням проекту «Електрика та екологія»: придбали електрообладнання, встановили датчики руху та LED-лампи в місцях загального користування у ліцеї.

 

C:\Documents and Settings\Пользователь\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20210720_133622.jpg

 

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\фото\практично350.jpg

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\фото\практично00533.jpg

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\фото\практично22543.jpg

Раніше в якості світильників використовували звичайні лампи розжарювання невеликої потужності. Але термін життя їх недовгий, по витраті електроенергії вони відрізняються економічністю, а світло давали – дуже тьмяне. Крім того, вкручені лампочки були в стандартні патрони, які не надавали естетичності майданчику.

Сьогодні ж, з появою інноваційних приладів, можливо облаштувати  освітлення, що дає інтенсивне, але приємне, м’яке світло. І  при цьому воно буде працювати тільки тоді, коли це дійсно потрібно.

 

1.3. Альтернативні джерела енергії. Створення відеороликів

Сьогодні основна частина електроенергії виробляється на теплових електростанціях(ТЕС), гідроелектростанціях(ГЕС) та атомних електростанціях(АЕС).

Проблема використання енергоносіїв полягає в тому, що людство переважно використовує невідновні енергоресурси, які з часом можуть вичерпатися, що призведе  до різкого загострення енергетичної кризи не тільки в окремих країнах, а й в усьому світі.

В 13км від міста Марганця розташована Запорізька атомна електростанція, в 14км – Запорізька теплова електростанція, а в 15км – Запорізька гідроелектростанція.

Атомна електростанція викликає збільшення кислотних опадів на території регіону та погіршує якість грунту, підземних та поверхневих вод. Для виробництва електроенергії на них використовуються радіоактивні речовини, опромінення яких становить загрозу всьому живому. Виникає проблема радіоактивних відходів.

Гідроелектростанція забруднює воду, що спричиняє загибель різновиду риб.

Теплоелектростанція на 80% забруднює атмосферу нашого регіону газовими і аерозольними викидами.

Внаслідок цього страждають мешканці міста та руйнуються екосистеми. Ми вважаємо, що треба використовувати альтернативні джерела енергії: біоенергію, вітрову та сонячну.

Саме з метою інформування здобувачів освіти про різні джерела альтернативної енергії були створені відеоролики:

Вітроенергетика та її можливості

https://drive.google.com/file/d/17PeIwKphYvWexILJMCj4mivZxPlKMkXF/view?usp=drivesdk

Сонячна енергетика

https://drive.google.com/file/d/1A_HWbesPJvA-VW6JcANCV1sbZxgFbSVS/view?usp=drivesdk 

Біоенергетика

https://drive.google.com/file/d/12ZLO7fTpFJVuQjQLwkPS6KU7h5H-Gsny/view?usp=drivesdk

Авторами сценаріїв та дійовими особами відеороликів є учасники проекту

 

1.4. Музей ЕКО-альтернатив

 

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\опитування\банер.jpg

Давно марили ідеєю створення музею Еко-альтернатив. Думаємо, що це буде цікаво не лише здобувачам освіти, які навчаються на електрослюсаря, електрогазозварника, а й майбутнім кухарям, кравцям, перукарям, підготовка яких здійснюється в МПЛ.

Ціль музею – популяризувати альтернативні джерела енергії, які є екологічними та не шкодять довкіллю.

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\фото\Марганец-259.jpg

У нашому музеї вже є унікальні експонати: зразки різних видів електроламп, діюча модель «Ефективне використання освітлення в багатоквартирному будинку», вітрогенератор з вертикальною віссю обертання, яку розробили випускники нашого ліцею, вітрогенератор з горизонтальною віссю обертання, фітолампи, портативна сонячна панель та інші.

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\фото\Марганец-253.jpg    D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\фото\Марганец-47.jpg

 

З метою профорієнтації восени для майбутніх абітурієнтів у музеї ЕКО-альтернатив провели вікторину «Альтернативні джерела енергії», активні учасники отримали призи – лед-лампи .

 

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\фото\Марганец-108.jpg

У межах проєкту проводиться інформаційна кампанія серед здобувачів освіти МПЛ і школярів міста. У музеї ЕКО-альтернатив міститься стенд з актуальною інформацією про кількість зекономленої енергії. Музей – це місце проведення інформаційних зустрічей, «Дня відкритих дверей» для школярів, конференцій для студентів, екологічних тренінгів.

D:\2020-2021 н.р\ГРАНТ Електрика та екологія\фото\Марганец-152.jpg

Під час цих заходів учасники проекту транслюють гостям створені відеоролики, пропагуючи бережне ставлення до електроенергії та використання альтернативних джерел енергії.

 

 

Висновки

В результаті практичного впровадження проекту здобувачі освіти розуміють  використання  науково-технічних знань в реальному житті, вивчають питання з енергозбереження та екології.

Учасники проекту впевнені, що людина повинна змалечку виховувати у собі екологічну свідомість, знати про альтернативну енергетику та використовувати її в побуті. Адже вона допомагає зберегти навколишнє середовище і природні ресурси.

Завдяки участі у цьому проекті здобувачі освіти встановили датчики руху, створили відеоролики та музей ЕКО-альтернатив.  Учасники проекту вже проводять екскурсії у музеї, івенти для молоді та організовують інформаційну кампанію.

Команда буде моніторити витрати електроенергії у навчальному закладі і показувати реальну економію та користь від таких дій.

 

 

Вікторина «Альтернативні джерела енергії»

1.Які джерела світла служать довше?

А. Люмінесцентна лампа.

Б. Лампа розжарювання.

В. Світлодіодна лампа.

 

2.Яку максимальну кількість часу можуть служити

світлодіодні лампи?

А. 25000 годин.

Б. 50000 годин.

В. 75000 годин.

 

3.В скільки разів менше енергії споживає світлодіодна лампа порівняно з лампами розжарювання.

А. В 10 разів менше.

Б. В 20 разів менше.

В. В 25 разів менше.

 

4.На скільки менше енергії споживає люмінесцентна лампа, ніж лампа розжарювання?

А. 45%.

Б. 65%.

В. 85%.

 

5.Скільки складають втрати теплової енергії через вікна старого зразка?

А. 10% від загальної кількості втрат;

Б. 20% від загальної кількості втрат;

В.  більш ніж 20% від загальної кількості втрат.

 

6.Чи правильно, що люмінесцентні лампи містять ртуть, а

світлодіодні ні?

А. Правильно.

Б. Всі лампи містять ртуть.

В. Неправильно.

Г. Жодна не містять ртуть.

 

7.Заходи щодо енергозбереження у навчальному закладі (виберіть правильні варіанти).

А. Використання сонячних батарей.

Б. Фарбування стін і пологи відображаючою фарбою.

В. Заміна централізованого опалювання на мінікотельні

Г.  Установка лічильників. Режим очікування електроприладів при їх невикористовуванні.

Д. Відключення освітлення за рахунок датчиків при відсутності людей в приміщеннях.

Е.  Використання вітряних джерел енергії.

 

8.Чи правильно, що ноутбуки використовують приблизно до 90% енергії менше, ніж персональні комп'ютери?

А. Так.

Б.  Ні.

 

9.Принцип роботи «розумних систем освітлення»?

А. Вбудована система штучного інтелекту.

Б. Датчики тепла.

В. Датчики руху і таймери.

 

10.Найістотніший недолік сонячних батарей?

А.  Залежність від погодних умов.

Б.  Вірогідність швидкого забруднення.

В.  Необхідність встанови перетворювачів енергії.

 

11.Одним з джерел «енергії біомас» є:

А. Вуглекислий газ, який виробляється при диханні людей.

Б.  Високоврожайні культури і рослини.

 

12.Скільки відсотків світла поглинає брудне скло вікон?

А. 10%.

Б.  25%.

В.  До 30%.

13. Які з названих електростанцій виробляють, крім енергії, ще й тепло для опалювання міст?
а) ТЕЦ; б) ГЕС;  г) АЕС

14.Альтернативні джерела енергії.

а) джерела енергії, до яких відносять сонячне випромінювання, вітер, біомасу, малі річки, геотермальні води, теплові викиди промисловості, хвилі морського прибою тощо, які існують постійно або виникають періодично у навколишньому природному середовищі.

б) природні запаси речовин і матеріалів, що можуть бути використані людиною для виробництва енергії

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
17 листопада 2023
Переглядів
46
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку