ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та спеціальної освіти
ЗАТВЕРДЖУЮ ЗАТВЕРДЖУЮ
Методист з педагогіки Класний керівник
__________________________ _______________________
(підпис) (підпис)
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЗАЛІКОВОГО ВИХОВНОГО ЗАХОДУ
ТЕМА: БУЛІНГ ТА ВІДПОВІДЛЬНІСТЬ ЗА ЙОГО ВЧИНЕННЯ
в 7-Б класі Комунального закладу «Фортечна гімназія Кропивницької міської ради»
студентки IV курсу МФ20Б групи
факультету математики, природничих наук та технологій
спеціальності 014 Середня освіта (Математика)
Кириллової Ксенії Михайлівни
Дата проведення: “5” березня 2024 р.
Оцінка класного керівника:__________________________
_______________підпис
Кропивницький – 2024
Мета заходу: усвідомлення учнями серйозних наслідків булінгу, підвищити рівень свідомості щодо цього проблемного явища, сприяти розвитку емпатії та підтримки один одного, створити атмосферу взаємоповаги та безпеки в навчальному середовищі. Цей захід спрямований на попередження булінгу, підтримку потенційних жертв та формування.
Завдання заходу
Форма проведення: етична бесіда (година спілкування).
Обладнання і наочність: презентація та буклет.
Використані практикантом джерела інформації для підготовки заходу:
Ожийова, Олена (2009). Булінг. Шкільний булінг: поняття та основні форми (Українська). Харків: Вчені зап. Харк. гуманіт. ун-ту «Нар. укр. акад.». с. 158–163.
https://web.archive.org/web/20180722155416/https://www.unicef.org/ukraine/ukr/media_31252.html
https://www.unicef.org/ukraine/bullying-cyberbylling-teens-Ukraine
https://opendatabot.ua/analytics/bullying-in-school-2023
Рекомендовані учням джерела інформації:
https://ldn.org.ua/consultations/zakon-pro-bulinh-vidpovidalnist-za-tskuvannya-u-shkoli/
https://legalaid.ua/ua/kryminalna-vidpovidalnist-za-buling/
Попередня підготовка: формування ради по підготовці: створення мікрогруп, розподіл доручень, пошук інформації, планування.
Мікрогрупи:
І. Вступ: Доброго дня, учні! Сьогодні я б хотіла обговорити з вами, на мою думку, дуже важливе питання для кожного з нас. Пропоную розпочати нашу розмови з такої цитати одного з класиків перської літератури Середньовіччя Сааді: «Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною» Як ви розумієте цю цитату?
Орієнтовні відповіді:
Ця цитата означає, що якщо ми не піклуємося про страждання інших людей, то ми не виконуємо свій гуманістичний обов'язок.
Вона говорить про те, що співчуття та допомога іншим - це важлива частина того, що робить нас людьми.
Я розумію цю цитату як заклик до турботи про інших, бо це є важливою складовою людяності.
Для мене ця цитата означає, що без співчуття та підтримки інших людей, ми не можемо дійсно називатися людьми.
Цитата нагадує нам про важливість бути чутливими до страждань інших і допомагати їм в скрутний момент.
Підводки для корегування думок:
Як ви розумієте «піклування про страждання інших людей»?
Що саме це означає для вас?
Як ви цього досягнете?
Як це зробити?
Поясни свою думку.
Всі ваші відповіді дуже цікаві, але сьогодні я б хотіла поговорити з вами саме про булінг.
ІІ. Основна частина
Перше інформаційне повідомлення: (Дяченко Анна та Юрах Аріна у формі презентації)
Булінг (цькування) – діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Основними ознаками булінгу (цькування) є:
Види булінгу:
Питання:
Наведіть приклади, коли ви стикалися за булінгом? Ким ви були в цій ситуації? До якого виду ви можете його віднести?
Орієнтовні відповіді:
Я стикався з булінгом у школі, коли один з хлопців постійно висміював зачіски та одяг моєї однокласниці. Я був спостерігачем цього булінгу і відношу цю ситуацію до психологічного виду.
Мене часто обзивали на уроках фізкультури через мою фізичну незграбність. Я був жертвою фізичного булінгу, який відношу до психологічного виду.
У мене були проблеми з однокласниками, які поширювали чутки про мене та обзивали мене через мою національність. Я був жертвою соціального булінгу., що відноситься до психологічного булінгу.
Мене часто викликали прізвищем, яке мені не подобалося, і поширювали про мене неправдиві розповіді. Я була жертвою вербального булінгу, що відноситься до психологічного булінгу.
Один з хлопців у класі постійно викликав мене на бійки та загрожував мені. Я була жертвою фізичного булінгу.
Підводки для корегування думок:
Чи можна вважати цю ситуацію здоровою?
Як ви вважаєте, що потрібно робити, коли ви стаєте спостерігачем або жертвою булінгу?
До кого, на вашу думку, модна звернутися якщо ви стали жертвою або спостерігачем булінгу?
Чи повинен булінг впливати на вашу самооцінку та самосприйняття?
Чи вважаєте ви, що людина, що опиняється в такій ситуації є самотньою?
Пам'ятайте, що булінг - це неприпустимо. Не мовчіть про це, але звертайтеся за допомогою та підтримкою, щоб змінити ситуацію на краще.
Подумайте над цим.
Друге інформаційне повідомлення: (Корінь Ангеліна та Свідро Марія у формі повідомлення)
Булінг, який є формою психологічного та фізичного насильства, стає все більш поширеним явищем у сучасному українському суспільстві. Це негативне явище може мати серйозні наслідки для жертв, включаючи психічні та емоційні травми. У зв'язку з цим, важливо розглянути цивільну відповідальність за вчинення булінгу в Україні.
Україна має законодавство, яке регулює питання боротьби з булінгом. Наприклад, Закон України "Про освіту" містить положення про запобігання насильству та булінгу в освітніх закладах.
У разі вчинення булінгу, жертва може звернутися до суду з цивільним позовом. Це означає, що жертва може вимагати компенсації за завдані їй моральні та матеріальні збитки. Суд може призначити компенсацію за медичні витрати, психологічну допомогу, втрату доходу або матеріальну шкоду, яку жертва понесла через булінг.
Слід зазначити, що за правопорушення дітей до 16 років несуть відповідальність їхні батьки. За свої дії громадяни від 16 років несуть відповідальність особисто.
Цивільна відповідальність за вчинення булінгу є важливим аспектом у боротьбі з цим проблемним явищем в Україні. Вона надає жертвам можливість отримати компенсацію за завдані їм шкоди та сприяє покаранню винних осіб. Крім того, ця форма відповідальності може служити запобіжною мірою, яка допоможе запобігти подальшим випадкам булінгу у суспільстві.
Таким чином, цивільна відповідальність за вчинення булінгу є важливим інструментом у регулюванні цього проблемного явища в Україні. Вона сприяє захисту прав жертв, покаранню винних осіб та запобіганню подальшому поширенню булінгу у суспільстві.
Питання:
Що ви думаєте з цього приводу?
Орієнтовні відповіді:
Я вважаю, що інформація про цивільну відповідальність за булінг в Україні дуже важлива. Це показує, що жертви булінгу мають право на компенсацію за завдані їм шкоди, а винні особи можуть бути покарані за свої дії. Це може сприяти зменшенню випадків булінгу і захистити права тих, хто постраждав.
Я думаю, що цивільна відповідальність за булінг є важливим кроком у боротьбі з цим проблемним явищем. Жертвам потрібно мати можливість отримати компенсацію за завдані їм шкоди, а винні особи повинні бути покарані. Це може стимулювати людей думати двічі, перш ніж вчиняти булінг, і сприяти створенню безпечнішого середовища для всіх.
Для мене інформація про цивільну відповідальність за булінг в Україні є дуже важливою. Це показує, що суспільство серйозно ставиться до цього проблемного явища і готове захищати права жертв.
Я б особисто не хотіла, щоб мої батьки відшкодовували компенсацію за вчинення булінгу.
Підводки для корегування думок:
Чому ви так вважаєте?
Як саме це допоможе суспільству?
Чому ви вважаєте, що це важливий крок для нашої країни?
Поясни свою відповідь.
Третє інформаційне повідомлення: (Горяна Оксана та Романченко Дмитро у формі повідомлення)
Положеннями статті 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення визначено, що адміністративна відповідальність встановлюється за булінг (цькування) учасника освітнього процесу, який являє собою діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Які види покарань за булінг передбачено вказаною статтею:
Доросла людина та дитина, віком від 16 до 18 років, відповідатиме за булінг самостійно.
Так, за булінг стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю будуть штрафувати розміром від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850-1700 грн.) або кривдник отримає громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.
За булінг, вчинений групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, потягне за собою покарання у вигляді:
За малолітніх дітей – кривдників (до 14 років) та неповнолітніх (віком від 14 до 16 років) відповідатимуть їх батьки або особи, що їх замінюють: цькування їх дітьми інших учасників освітнього процесу їм «вилляться» у:
Якщо ж їх діти вчинять булінг групою осіб або повторно (тобто протягом року після накладення адміністративного стягнення), їх батьки чи законні представники можуть отримати вдвічі більші покарання, ніж вказано вище.
Питання:
Що ви думаєте з приводу почутої інформації?
Орієнтовні відповіді:
Це показує, що держава серйозно ставиться до цього проблемного явища. Адміністративна відповідальність може бути ефективним інструментом у запобіганні булінгу та покаранні винних осіб.
Це демонструє, що держава вживає заходи для забезпечення безпеки громадян, особливо дітей.
Адміністративна відповідальність може впливати на зменшення випадків булінгу та покращення ситуації у школах.Я б не хотіла, щоб мої батьки платили штрафи або виконували громадські роботи, або сама це робити.
Це свідчить про те, що держава визнає серйозність проблеми булінгу і готова діяти. Адміністративна відповідальність може сприяти зменшенню цього явища та захистити наші права на безпечне навчання.
Підводки для корегування думок:
Чому ви так вважаєте?
Як саме це допоможе суспільству?
Чому ви вважаєте, що це важливий крок для нашої країни?
Як саме на вашу думку це допоможе зменшити кількість випадків булінгу?
Як саме це захищає наші права?
Поясни свою відповідь.
Четверте інформаційне повідомлення: (Бондаренко Альона та Дячок Дар’я у формі повідомлення)
Іноді булінг є кримінальним правопорушенням, і за його вчинення особа притягається до кримінальної відповідальності. Категорії злочинів, пов’язані з булінгом, включають напад, наклеп, поширення інформації, що порушує особисту приватність, і погрозу.
Санкції, передбачені за вищевказані кримінальні правопорушення відповідно до КК України, застосовуватимуться до кривдника з настанням 16-річного віку, у випадку, якщо в його діях наявні ознаки складу відповідного злочину. В окремих випадках, де має місце особливо жорстоке поводження, кримінальна відповідальність може наставати з 14-річного віку.
В окремих випадках результатом булінгу може стати самогубство людини або замах на таке діяння. Тоді особу, що вчиняла булінг, можуть притягнути до кримінальної відповідальності за ст. 120 КК України (кримінальна відповідальність наставатиме з 16 років; до кривдників віком з 11 до 16 років застосовуватимуться примусові заходи виховного характеру):
Доведення особи до самогубства або до замаху на самогубство, що є наслідком жорстокого з нею поводження, шантажу, систематичного приниження її людської гідності або систематичного протиправного примусу до дій, що суперечать її волі, схиляння до самогубства, а також інших дій, що сприяють вчиненню самогубства караються обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк (ч. 1 ст. 120 КК України);
Те саме діяння, вчинене щодо особи, яка перебувала в матеріальній або іншій залежності від винуватого, або щодо двох або більше осіб карається обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк (ч. 2 ст. 120 КК України);
Діяння, передбачене частинами першою або другою цієї статті, якщо воно було вчинене щодо неповнолітнього карається позбавленням волі на строк від семи до десяти років (ч. 3 ст. 120 КК України).
Питання:
Що ви думаєте з цього приводу?
Орієнтовні відповіді:
Це показує, що держава серйозно ставиться до цього проблемного явища.
Кримінальна відповідальність може бути ефективним засобом у запобіганні булінгу та покаранні винних осіб.
Це свідчить про те, що держава розуміє серйозність проблеми булінгу і готова приймати рішучі заходи.
Кримінальна відповідальність може сприяти зменшенню випадків булінгу та покаранню тих, хто порушує закон.
Це показує, що держава не терпить жодних форм насильства та готова захищати наші права.
Кримінальна відповідальність може стати сильним стимулом для запобігання булінгу та забезпечення безпеки у школах.
Підводки для корегування думок:
Чому ви так вважаєте?
Як саме це допоможе забезпеченню безпеки у школі?
Чому ви вважаєте, що це важливий крок для нашої країни?
Як саме на вашу думку це допоможе зменшити кількість випадків булінгу?
Як саме це захищає наші права?
Поясни свою відповідь.
А зараз я пропоную вам пройти тест "Що мені відомо про булінг?" використовуючи інформацію, що ви дізналися? (проходження тесту) Давайте обговоримо питання, на які ви дали неправильні відповіді.
Проблемне завдання: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7333585
Код доступу 7333585
Давайте обговоримо питання, на які ви дали неправильні відповіді.
Чому ви обрали саме той варіант? Давайте обговоримо, чому він не є правильним.
Ті хто відповів вірно, яка саме правильна відповідь? Чому ви вважали її правильною?
Які питання були найпроблемнішими? Чому так?
ІІІ. Заключна частина: підведення підсумків разом з учнями. Виконання спільного завдання за результатами бесіди, щоб узагальнити різні точки зору.
Отже, пропоную підвести підсумки сьогоднішньої бесіди і відповісти на декілька питань:
Які враження ви відчули після участі в цьому виховному заході?
Які нові знання або уявлення ви отримали про булінг та відповідальність за його вчинення?
Які кроки ви плануєте зробити, щоб запобігти булінгу та підтримати жертв цього явища?
Які способи ви можете використати, щоб поширити свої знання про булінг та важливість відповідальності за це?
Як ви вважаєте, що можна зробити на рівні школи чи громадськості, щоб покращити ситуацію з булінгом та зменшити випадки його виникнення?
Чи готові ви розпочати з себе? Тобто впровадити до свого класу нові правила спілкування.
Які саме правила ви можете запропонувати? (учні пропонують правила, педагог їх записує, оформлює та на наступний день можна додати їх до інформаційної дошки класу)