Виховна година - 3 клас "Козацькому роду нема переводу"

Про матеріал
Виховний захід «Козацькому роду нема переводу» спрямований на те, щоб розширити і закріпити знання учнів про Україну та її культуру, історію, звичаї. Перевірити та доповнити знання про козаків – славних захисників рідної землі. Прищеплювати інтерес до вивчення географії, історії, звичаїв і культури країни.
Перегляд файлу

САМОСТІЙНЕ ПРОВЕДЕННЯ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ

Тема: Козацькому роду нема переводу

Оцінка___________________________________________________________________

До проведення заняття допускаю: ____________________________

Мета: Виховний захід «Козацькому роду нема переводу» спрямований на те, щоб розширити і закріпити знання учнів про Україну та її культуру, історію, звичаї. Перевірити та доповнити знання про козаків – славних захисників рідної землі. Прищеплювати інтерес до вивчення географії, історії, звичаїв і культури країни.

Обладнання: малюнки до теми, пісні, вірші, стінгазета.

Форма проведення: Інтерактивна бесіда

План заняття:

1. Організаційна частина:

- Привітання; - Знайомство; - Вступне слово; -Пісня; -Запитання.

2. Основна частина:

- Вірші;

- Історія;

- Вікторина «Моя держава Україна»;

- Трохи історії;

- ІІ тур вікторини «Наша Україна – на планеті земля»;

 - Усна інформація;

- ІІІ тур вікторини «Україна, Україна, славний край козаччини»;

 - Заповіді козаків; -

; IV тур вікторини « Родина і Україна»; 

V тур вікторини «Хто це? Або що це?»

3. Заключна частина.

- Висновок.

 

 

Хід заняття:

Вступ:

Добрий день діти. Ви пам»ятаєте нас? Сьогодні ми поговоримо на особливу тему.

(Пісня гопак)

В1/: -Що це за музика? Що вона вам нагадує? Як ви вважаєте,  чому саме з цієї мелодії ми розпочали нашу виховну годину?

В2/:Саме виникнення гопака пов'язують із козаками Запорозької Січі у 16—18 ст. Тому, спочатку у ньому брали участь виключно чоловіки. Танець виконувався козаками, які танцювали переважно у парах.

В1/: Їхній танець — своєрідний діалог, в якому вони демонстрували свій характер, а також силу, мужність. Козаки-танцюристи ставали в коло виконуючи довільні рухи, а їхні товариші підтримували їх вигуками «Гоп!» та «Гей!». Вважається, що звідси і походить назва танцю. Згодом, після знищення Січі, гопак почали виконувати і дівчата в парі з хлопцями. З плином часу танець вже виконувався групами, в яких були і хлопці і дівчата. Важливо, що цей танець ніколи не виконується наодинці.

В2/: Яке свято відзначають 14 жовтня? (відповіді учнів)

Так, 14 жовтня український народ святкує день Українського козацтва та день Покрови Пресвятої Богородиці. Саме тому тема нашої виховної години звучить: « Козацькому роду – нема переводу.»

ІІ. Основна частина.

Вчитель 1:

За шляхами, за дорогами,

За дніпровськими порогами,

За лісами, за високими           

Наші прадіди жили.

Вчитель 2:

Мали Січ козацьку сильную,       

Цінували волю вільную.            

 І Вкраїну свою рідную.                

Як зінницю, берегли.

Вчитель 1:

У літописі українських земель є славний період козаччини, який тривав майже триста років. Це  -  Запорозька Січ, організована військова сила, яка боронила наші землі від варварських нападів турків та татар, а також від польських та московських колонізаторів. Наш народ завжди пам’ятатиме про цю героїчну сторінку історії.

Вчитель 2

 Було колись в Україні –               

Ревіли гармати.                 

Було колись – запорожці                  

Вміли панувати.     

 Панували, добували –

І славу, і волю.

Вчитель1:

Давайте згадаємо, що означає слово « козак» . Як ви діти його розумієте? Хто такі козаки? У давнину вважалося, що слово « козак»  походить від слова «коза». Козаки були спритні, як кози, вдягалися в козячі кожухи, говорили гучним голосом.

(Показ малюнків про козаків)

Вчитель 2:

А ще кажуть, що слово «козак» пішло від слова «коса». Люди, які були озброїни косами, серпами, могли сміливо вступати в бій з татарами.

Вчитель 1:  

Козаки – це вільні люди!

Козаки – безстрашні люди!

Козаки – борці за волю!

 За народну кращу долю.

Вчитель 2:

 Поміж багатьох  козацьких ватажків раннього періоду козацької історії чи не найбільшою славою вкрив себе князь Дмитро Вишневецький, що походив з роду князів Гедиміновичів і який на початку 1550 – х років заснував замок на острові Мала Хортиця. Згуртував навколо нього козаків і цим поклав початок Запорозької Січі. Саме тому його вважають першим козацьким гетьманом.

У козаків були свої атрибути козацької влади. А вам відому якісь козацькі атрибути, яксь зброя? Відзнаки державної і військової влади звалися клейноди. До них належали гетьманська булава, бунчук, печать, корогви, бубни і труби. Вони зберігалися з великою шанобою.

І тур «Моя держава – Україна»

В1. Яку назву  має наша держава?

В2. Назвіть головних керівників нашої держави (Президент, Голова Верховної Ради, Прем’єр-міністр). Хто на даний момент є президентом України?

В1. Які ви знаєте державні символи?

В2. Від якого слова походить тризуб, або яке слово зашифроване в його назві?

В1. Що символізує наш державний прапор?

В2. Розкажіть напам’ять або проспівайте Гімн України.

В1. Назвіть, або покажіть, які предмети або рослини є національними символами України. (Рушники, калина, верба, вишиті сорочки)

В2. Коли наша держава стала незалежною? (24 серпня 1991 р.)

В1. Хто став першим Президентом незалежної України? (Л. Кравчук)

В2. Ви любите свою країну?

Вчитель 1:

Герб козацької держави був козак у кунтуші, підперезаний поясом, із шаблею при лівому боці, у шапці. Ліва рука підтримує рушницю, оперту на рам’я, права спирається у бік. Цей герб знаходився також на козацьких корогвах і печатях.

Вчитель 2:

Як жили запорожці на Січі? На Січі жили неодружені козака і в Січ аж ніяк не допускали жінок. Такий був закон і він залишався незмінним упродовж усього існування Січі.

Запорозька Січ була обведена високими валами, на яких був частокіл і зруби, що на них ставилися гармати. Між валами була широка площа, на краю якої стояли курені, будинки, де мешкали запоріжці. На площі містилася церква, будинку старшини, школа та інші господарські та військові споруди. На площі біля церкви відбувалися Січові ради. Поза валами був Січовий базар, куди приїжджала купці зі своїми товарами. Січовики продавали тут продукти своєї праці – рибальства і мисливства.

Запорозькі козаки становили товариство – громаду, яка поділялася  на курені. Найвищим органом на Січі була військова козацька рада, у якій брали участь усі козаки. Рада обирала кошового отамана, козацьку старшину, спільно вирішувала найважливіші питання. Діяв козацький військовий суд, який нещадно карав за вбивство товариша, крадіжки, пияцтво під час походу, зухвалість тощо. На Запоріжжі при церквах діяли школи, де діти козаків навчалися письма, церковного читання, співу та музики. Ще одним показником розвитку культури на Січі було шанобливе ставлення запоріжців до книги.

ІІ тур «Наша Україна – на планеті Земля»

В1. Де розташована Україна? (У східній півкулі, в Європі)

В2. Назвіть країни, з якими межує Україна. (На сході – Росія, на півночі – Білорусь, на заході – Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова)

В1. Які моря омивають територію України? (Чорне та Азовське)

В2. Які ви знаєте найбільші річки України? (Дніпро, Дунай, Південний Буг, Дністер, Десна)

В1. Назвіть гори України. (Карпати)

Щоб козаки були завжди сильні вони кожний день займалися спортом, тому і ми проведемо фізхвилинку.

Раз – два – голова, (головою в право в ліво)

Щоб трималася на в’язах

Ми тренуємо всі м’язи

Три – чотири, руки в ділі –(руки в сторони)

Раз кулак, два кулак –

Бий сильніше козак.(махи кулаками)

Щоб триматись на коні,

Треба ноги нам міцні,(маршируємо)

Сильні ноги, дужі ноги –

Не злякаються дороги.

Підемо разом в присядку(присідаємо)

Це найкраща в нас зарядка

Вчитель 2:

 Особливою повагою у козаків користувалось свято Покрови. Під Покровом Богоматері вони перемагали ворогів, боролись із природною стихією та інше. На ії честь завжди влаштовувались церкви на Січі. Вони переживали разом з козаками тяжкі часи.

-         А чому свято Покрови має таку назву?

Ще в 1910 році в Константинополі юродивому Андрію та його учню Єпіфанію під час молитви явилася Божа матір, час простягла над молільниками біле покривало.

Всі ми діти неньки-України, а тому повинні добре знати свою історію. Наше минуле тісно пов’язане з козаками. Ось і перевіримо наскільки добре ви ознайомлені з історією козаків.

ІІІ тур «Україно, Україно, славний край козаччини!»

В1. В свій час козацький рух очолювали відомі українські гетьмани. Давайте згадаємо їх. (Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Петро Дорошенко, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа)

В2. Кому надавали козаки найвищу виконавчу владу? (Отаману)

В1. Хто командував загоном з 2,5 тис. козаків, яких взяв до себе на службу французький кардинал Ришельє? ( Богдан Хмельницький)

В2. Як називали у ХV – XVІІІ ст. вільну людину із селян чи міської бідноти, утікачів від утиску феодалів, жителів Запоріжжя, Дону?(Козак)

В1. Яку назву мав козацький погріб, у якому знаходилися коштовності, гроші (казна), харчі? (Скарбниця)

В2. Як називали на Січі всі символи й атрибути козацького війська?

В 1 : Ви знали, що не так легко стати козаком. Молоді козаки проходять випробувальний термін (1 рік). Після якого на свято Покрови їх приймають в козаки. Кожен, хто мріє стати справжнім козаком, повинен знати і виконувати такі заповіді.

Заповіді

в1  Честь і добре ім’я для козака дорожчі за життя. Ви завжди говорите тількти правду?

в2   По тобі судять про все козацтво і народ твій. Ви товаришуєте з усіма дітьми та дорослими?

в1   Будь працьовитим, не ледарюй. Ви завжди виконуєте всі домашні завдання?

в2   Дотримуй слова. Слово козака багато важить. Виконуєте все що комуссь обіцяли?

в1    Поважай старших, цінуй старість. Допомагаєте бабусі та дідусю?

в2   Тримайся віри предків, живи за звичаями свого народу. Які ви знаєте старовинні звичаї та традиції?

в1   Бережи свою сім’ю, служи їм прикладом. Любите свої рідних.

ІV тур «Родина і Україна»

Вчитель 2:

-Ми з вами український народ, який складається з родин малих і великих, дружніх і працьовитих. А, щоб родина наша була великою і щасливою, треба шанувати батьків своїх. Це завжди було в традиціях нашого народу і відобразилося в прислів’ях. А зараз завдання: відгадайте кінцівку прислів’я.

В1. Яке дерево, такі в нього квіточки, які батьки, …(такі їхні діточки).

В2. Який кущ, така і калина, яка мати … (така і дитина).

В1. Який дуб, такий тин, … (який батько, такий син).

В2. Яка гребля, такий млин, … (який батько, такий син).

В1. Яка яблунька, …(такі й яблучка).

В2. Яка клепка, така й бочка, …(яка мати, така й дочка).

В1. А вам відомо як на січі боролися з поганими звичками: за пияцтво на Січі  козака прив’язували до стовпа, під яким  лежала в’язанка довгих хворостин, і хто з козаків не проходив поряд, бив три рази бідолаху по спині. І не дай тобі Боже, щось вкрасти у товариша свого! За це на Січі карали на смерть.

В2. Козаки дуже швидко плавали по Дніпру і Чорному морі на своїх чайках - це  човен, видовбаний з верби або липи, борта обшиті дошками. На борту підв’язаний пояс з очерету, який захищав чайку при обстрілі і не давав потонути чайці.

V тур  «Хто це? Або що це?»  

В1. Назвіть український народний багатострунний музичний інструмент. (Бандура)

В2. Різаний або рваний шматочок прісного тіста, зварений у юшці. (Галушка)

В1. У Київській Русі – постійне княже військо. (дружина)

В2. Укріплений пункт з міцними, тривалими спорудами, призначені для довготривалої кругової оборони. (Фортеця)

В1. Які страви складали основу козацької кухні? (Борщ і вареники)

В2. Прапор, бунчук, булава, печатка, литаври. (Це атрибути козацької влади або клейноди)

Заключна частина:

Висновок: Діти, не забувайте своєї історії, традиції. Які важкі часи не переживала наша країна, як не намагалися вороги знищити Україну, вона вистояла, набула незалежності і зберегла свої прекрасні  традиції. Мабуть, такі справді свята Богородиця захищає нас своїм покривалом.

Любіть країну свою, і будуть добрими дні ваші.

 

docx
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку