Виховна година «Чи вміємо ми не ображатися»
( Психологічна виховна година для учнів 4 класу )
Мета : формувати переконання, що людина несе персональну відповідальність за свою поведінку; - допомогти зрозуміти те, що відбувається, збудливим дітям, яких легко спровокувати на агресивні вчинки.
Хід заняття
I. Вступна частина.
- Сьогодні ми з вами спробуємо розібратися: чи вміємо ми не ображатись.
Говоритимемо про почуття.
Згадаймо, які взагалі бувають почуття. Ви їх малюватимете, мімікою та жестами показуватимете. Визначимо, які почуття нам приносять задоволення, а які неприємності.
Наприкінці заняття ви постарайтеся зробити самостійно висновок: чи вміємо ми не ображатися і які поради потрібно взяти для себе та для знайомих.
Почнемо наше заняття з розминки «Снігова куля».
По ланцюжку кожен називає своє ім'я так, як ласкаво називають його вдома і плюс імена вже всіх названих перед ним.
Мета цієї розминки - знайомство, згуртування, встановлення контакту один з одним
ІІ. Основна частина.
Зараз я вам прочитаю казку «Образа» М. Панфілової. А ви подумайте і дайте відповідь на запитання: «Як ставилася Кішечка до своїх друзів?» Чому ви так вважаєте? Хто допоміг Кішечці правильно зрозуміти ситуацію, що склалася? Який висновок зробила Кішечка, вислухавши казку Єнота?
Так, почуття є у всіх людей. Які відчуття бувають? (Діти перераховують.)
Одні почуття приносять нам задоволення, інші попереджають нас про те, що щось не так.
Гнів допомагає зрозуміти, що псує життя.
Страх захищає від необдуманих вчинків.
Образа дозволяє подумати про себе.
Ці почуття спалахують, як сигнал світлофора, вони кажуть «Тобі потрібна допомога!». Усі твої почуття – твої друзі. Якщо ти звертатимеш увагу на почуття, то зможеш краще подбати про себе.
Діти, згадайте казку « Три ведмеді ». Ви пам'ятаєте, як вони злилися, коли побачили, що хтось побував у їхньому домі та порушив порядок. Скільки гніву відчував кожен ведмідь?
Перед вами 3 склянки. Наповніть стільки води в кожну з них, скільки гніву було у Ведмедя, Ведмедиці та Ведмедика.
- З якою кількістю гніву дуже легко можна впоратися?
- З якою кількістю важче впоратися?
- А з яким дуже важко впоратися?
- Щоб не доводити себе до такого рівня, які поради ви дали б насамперед собі, та й знайомим?
Спосіб « Вітамінка рівноваги »
Психологи вам пропонують, а ви постарайтеся запам'ятати спосіб «Вітамінка рівноваги». Щоб заспокоїтися, потрібно зробити такі кроки :
1 крок. Чи справді ти зараз дуже сердитий? Зверни увагу на своє тіло. Де в тілі сидить твій гнів, ти знаєш? Спробуй розслабити м'язи обличчя та розтиснути кулаки.
2 крок. Подумки порахуй до десяти і/або вимов «охолоджуючі слова»: «Я зможу з цим впоратися», «Йому не вдасться роздратувати мене», «Спокій, тільки спокій».
3 крок. Похвали сам себе за хорошу роботу: «Ти справді впорався», «Молодець, ти встояв», «Молодець, ти поводився так, ніби тебе неможливо роздратувати».
- А зараз кожен із вас на альбомному аркуші малюватиме «Палац почуттів». Намалюйте, будь ласка, палац чи будинок, розділіть на кімнати, розмалюйте всі кімнати різним кольором. А тепер у кожну з цих кімнат поселіть казкових героїв (намалюйте чи впишіть імена).
У якій кімнаті житимете самі? Поясніть чому? (Намалюйте або напишіть.) - То що робити, коли ти злишся, скривджений, роздратований?
Висновок. Якщо ти злишся, коли щось відбувається не так, як хотілося б, це нормально. Можна злитися, обурюватися. Важливо лише так виявляти свої почуття, щоб вони не завдавали шкоди оточуючим людям, тваринам і псували речі.
Перед вами «Чарівна валізка». Можна сюди складати різні способи подолання образи, гніву тощо. буд. Напишіть або намалюйте способи, за допомогою яких можна впоратися з гнівом та образою.
Тільки пам'ятайте: ці способи не повинні завдавати шкоди оточуючим людям, тваринам, предметам.
Ось які способи подолання гніву, образою пропонуємо:
• прогулянка ;
• побити подушку чи диван, покричати (якщо це зараз нікому не завадить), порвати папір;
• прийняти ванну чи душ;
• зателефонувати другові або поговорити з дорослим;
• намалювати чи зліпити своє почуття;
• побути одному;
• написати листа людині, яка тебе засмутила, або дорослій, яка тебе розуміє (якщо її зараз немає поруч);
• приголубити свою собачку чи кішку, чи хом'ячка.
ІІІ. Підсумок заняття.
Рефлексія.
- Чи варто ображатися?
- Що вам сподобалось?
- Що не сподобалося?
- Що б ви хотіли розповісти батькам?
- З яким настроєм ви йдете з уроку?