Лівецький Андрій Антонович
учитель історії і географії
КЗ «Михайлівський ліцей»
Виховна година до Дня Захисника України
Тема: День захисника України: корені та сьогодення
Мета: виховувати в учнів національно-патріотичні почуття, повагу до захисників вітчизни. Прослідкувати розвиток українського патріотизму в різних історичних періодах та становлення патріота - захисника України.
Обладнання: мультимедійний проектор
Форма проведення: конференція
Хід конференції
Учитель повідомляє учням, що 14 жовтня ми відзначаємо День захисника України. Пропонує учням заглибитись в історію та спробувати відшукати корені даного свята в українському минулому.
«Ланцюг асоціацій».
Учитель пропонує учням висловити свою думку про те, хто такі захисники вітчизни. Після висловлювання учнів вчитель узагальнює сказані учнями фрази та разом з учнями наводить загальні риси притаманні справжньому патріотові - захисникові Вітчизни.
Учитель нагадує учням, що вони завчасно були розподіленні на групи і отримали завдання підготувати виступи до конференції:
1-група про захисників Русі-України;
2-група про козаків захисників України;
3-група про події української революції 1917-1920 рр.
4-група про українців-воїнів у Другій світовій війні.
Робота в групах:
( виступи учнів супроводжуються презентацією розробленою відповідно до плану роботи учнів у групах)
1-група
Розпочинає виступи 1-група, яка повинна розповісти про князів-захисників земель Русі-України. За погодженням з учителем учні повині були підготувати доповіді про князя Ігоря і князя Володимира та їх діяльність на захист кордонів держави.
(Приблизні матеріали для створення повідомлень учнів з даної теми наведено в додатках)
Після того як учні виступили, учитель робить загальний підсумок: у діяльності князів Русі ми бачимо не лише прагнення до збереження державності, а і прояви любові до рідної землі та патріотичні почуття.
2-га група
Учасники 2-ї групи готують розповіді про добу козаччини.
Учні готують розповіді про морскі походи козаків на чолі з П. Сагайдачним та про діяльність козаків доби Б. Хмельницького.
(Приблизні матеріали для створення повідомлень учнів з даної теми наведено в додатках)
Учитель доповнює розповіді учнів. На основі почутої інформації робимо висновки: за доби козаччини ми спостерігаємо значну активізацію національно-патріотичних почуттів, що проявляються в боротьбі українців з іноземними поневолювачами, та в прагненні до побудови власної самостій-ної держави.
Учитель нагадує учням, що козаки були віруючими людьми, їх покровительницею вважають Святу Покрову. День Святої Покрови відзначають 14 жовтня - саме цей день пізніше почали відзначати як день українського козацтва - звідти й бере свої корені сучасне свято – День захисника України, яке ми й відзначаємо теж 14 жовтня.
3-тя група
Вчитель наголошує на тому, що на козацтві розвиток українського захисника-патріота не завершується, він продовжується і наступною сторінкою в даному процесі є період української революції 1917-1920 рр. пропонує виступити третій групі.
Учні розповідають про діяльність українських патріотів у добу Української національної революції. Зазначають, що в їхній діяльності чітко простежується розуміння національної ідентичності українців як нації та прагнення до національної незалежності та створення власної державності.
(Приблизні матеріали для створення повідомлень учнів з даної теми наведено в додатках)
Після виступу групи, учитель доповнює їхні розповіді, вдаючись до історії рідного краю, зазначає, що на території Черкащини велася активна боротьба за незалежність. Яскравим прикладом чого є Холодноярська та Мліївська республіки.
4-та група.
Учні підготували розповіді про захисників вітчизни під час Другої Світової війни. Учням пропонувалось підготувати доповіді про роль українців у Другій світовій війні .
(Приблизні матеріали для створення повідомлень учнів з даної теми наведено в додатках)
Після виступів учнів учитель доповнює їхні слова. Також учитель може звернути увагу і на той факт, що одним із напрямків у боротьбі з окупантами була діяльність УПА - днем заснування УПА- теж вважається 14 жовтня.
Учитель робить загальний підсумок систематизуючи сказане учнями та поступово переходить до сучасності. Розповідає про патріотів українців, що у 1991 році мирним шляхом вибороли незалежність нашої держави.
Розповідає про те, що нажаль і сьогодні українцям доводиться боротись і відстоювати свою незалежність. Розповідає про сучасний стан на Сході, про бойові дії, про патріотів-воїнів, що захищають мирне життя українців. Наголошує на тому,що лише патріоти можуть стати справжніми захисниками України і про те, що ми повинні бути вдячними і поважати їх.
За можливості учням можна показати короткий фільм про сучасні бойові дії на сході України.
Мікрофон
Вчитель запитує учнів чи змінилось їхнє уявлення про поняття « захисник Вітчизни» після почутого сьогодні, пропонує на основі почутого і побаченого сьогодні сказати кожному з учнів кількома словами хто для них є захисником Вітчизни, яким він повинен бути, які риси йому притаманні.
Наприкінці заходу, підводячи загальний підсумок, учитель ще раз дуже коротко нагадує названі сьогодні основні віхи становлення захисника-патріота в українській історії, наводить основні риси притаманні справжньому захисникові Вітчизни, та висловлює сподівання, що всі присутні є справжніми патріотами захисниками України, але доводити це бажає лише в мирний час.
Використана література:
1. Шамрай М.Г. Етапи державності України. – Черкаси: Видавництво ЧНУ, 2003. - 244 с.
2. Цибульова Л.В. Довідник класного керівника. – Х.: Веста, 2007. – 160 с.
3.http://referat.hhos.ru/2013-09-10-19-00-56/4102-7777-00l0-909544tg.html
4. http://osvita.ua/vnz/reports/world_history/32284/
5. Морсhttps://uk.wikipedia.org/wiki/
6. http://getmanat.org/khmel-2/
7. http://www.knutd.com.ua/pod-ta-publkats/ukr_history/ukrhistory_revolution/
8. http://bucha-rada.gov.ua/?p=325