Матеріал для проведення тижня педагогічної майстерності у початкових класах "Читання - краще навчання". Адресовано вчителям початкових класів, заступникам директорів з навчально - виховної роботи, вихователям груп продовженого дня.
Четвертий день
Мій друг – книга
Книги – морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
І. Я. Франко
казки?».
Зустріч у книжковій лікарні
Щоб книжечка
довше жила
Вчитель початкових класів
Данько Людмила Іванівна
Згурівської ЗОШ ı-ııı ступенів
Тема. Щоб книжечка довше жила.
Тип заняття: виховна година.
Мета. Розширити поняття учнів про книги, їх призначення. Познайомити дітей з правилами користування книгами, виробляти практичні навички, вчити їх ремонтувати. Виховувати бережливе і відповідальне ставлення до книг.
Обладнання: плакати з висловами про книгу; герої книжкової лікар-
ні; виставка книг: енциклопедії, довідники, словники, художні; дитячі малюнки; виставка книжок – саморобок; «хворі» книги; клей, ножиці, папір, скотч.
Дуже добре, коли у людини багато друзів. Поділишся з другом радістю - її стане вдвічі більше, поділишся бідою - її стане вдвічі менше. Справжній друг ніколи не підведе, завжди прийде на допомогу.
Сьогодні ми поведемо мову про незвичайного друга, дуже мудрого , який не вміє говорити, але навчає нас розумним наукам, розповідає цікаві історії про дива, про навколишній світ – близький і далекий, веде нас до Країни знань. Я загадаю вам загадку, якщо ви її правильно розгадаєте, то зрозумієте про якого друга йдеться, хто прийде до нас у гості.
Не дерево, а з листям.
Не людина, а говорить.
Діти. Книга! Слайд 2
Ведучий. Український народ здавна поважав книгу – це невичерпне джерело знань. Зустрічаймо наших вірних друзів ( під оплески діти вносять книгу та від її імені промовляють: художня книга, підручник, енциклопедія, словник, довідник).
Підручник. Я – підручник, ваш перший помічник і порадник кожен день. Молодший мій братик Буквар навчає вас читати і передав мені естафету.
Художня книжка. Я - художня книжка. Така красуня! Вся в малюнках і така цікава. Влаштовую зустрічі з казковими героями, подорожі у світ прекрасного та цікавого.
Словник. Я – словник, збірник слів у алфавітному порядку з поясненням, тлумаченням або перекладом на іншу мову. Ми ще з вами попрацюємо!
Енциклопедія. Я – енциклопедія. Коли ви шукатимете про історію предмета, його виникнення, на допомогу прийду до вас тільки я. Мені так хочеться бути поруч з вами, коли ви готуєте уроки. Станьте моїми вірними друзями.
Довідник. Я – довідник, для вас чудовий помічник. Я дам вам короткі відомості з певних питань. Подружимось, чи як?
Ведучий. Ці книжки дуже корисні й потрібні нам. Треба з ними дружити. Ніколи не соромитись заглянути в книгу.
(Пісня «Дружба з книгою»)
Дружба з книгою – це свято,
Не було б його у нас,
Ми не знали так багато
Про новий і давній час.
Приспів:
Все ми в книзі знайдемо,
Кращої не знаємо,
Доброї і вірної
Подруги малят!
Книгу зрозумілую,
Чесну, добру, сміливу
І дівчатка, й хлопчики –
Хочуть всі читать!
І найменшенька дитина,
Що не вміє ще читать,
Ледь колисочку покине -
Просить книжку показать.
Приспів:
Книги потрібно не лише читати, а й берегти.
(Звучить ніжна мелодія. Входить Королева Книга).
Королева. Ну ось ми і зустрілися, мої любі друзі. Рада вітати вас у своєму королівстві. Огляньте мої володіння, поближче ознайомтеся із його мешканцями. Їх у мене багато. Я хочу, щоб скрізь із вами були книги.
(За сценою стогін. Входить, шкутильгаючи, книжка)
Книжка:
Я подерта, я потерта, кутики загнуті,
Сторінки пом’яті, люди скажуть: «Ой, чия ти!
Як тепер тебе читати? Скільки ми читали книг,
А не бачили таких». Я терпіть не маю сили.
От подалася в світ блукати, долі кращої шукати.
Учень. Хто ж господар твій?
Книжка. Андрій!
Учень. З нашого класу?
Книжка. Я сама не знаю.
Учень. Не сумуй, книго. Ми зараз лікаря покличемо і тебе біднесеньку
полікуємо.
Лікарю! Лікарю!
Лікар. Є в новому домі двері заповітні.
Ще не всім відомі, та до всіх привітні.
В книжчиній лікарні, у новім будинку
Я щодня працюю не одну годинку.
Хто навчитись хоче книжку лікувати,
Приходьте, будь ласка, буду вас навчати.
Королева.
Забирайте, лікарю, книжку у лікарню. Діти, книжка – це ваше обличчя. Коли книжка чистенька, охайна, то говорять, що у неї добрий господар. Тож будьте добрими господарями для своїх книг.
Дідусь Папір
Бідна ти моя, понищена каліко,
Хто ж тобі заподіяв стільки лиха?
Але сам я тобі не допоможу,
По бабусю Ножиці побіжу.
Бабусю Ножиці, не лежи!
Іди книгу лікувати допоможи.
Бабуся
Шкода мені тебе, книжко, гарна,
Хтось понищив сторінки твої марно.
Допоможу, щоб ти гарна стала знову,
Щоб вела з дітьми розумними розмову.
Але без клею не обійтись.
Онучку, клею, не стрибай,
До нас біжи, допомагай!
Клей
З ніжки на ніжку стрибаю,
Книжку лікувати допомагаю.
Всі дірочки, всі сторіночки
Приведу до порядку,
Буде ця книжечка мати
Мій слід на згадку.
Та щоб все привести до ладу,
Я ще по гумку піду ..
Ходи, собачко, гумко, не лежи,
Нам книжку обгорнути допоможи.
Гумка
Я – Гумка, Гумка, Гумка,
Та хочу вам сказати,
Щоб всі ці неподобства
Не сміли більш писати.
Щоб наша книжка стала ще гарніша,
Треба покликати кицю Обгортку.
Ходи, Кицю, не лежи
Книжку обгорнути допоможи.
Обгортка
Я така гладенька, блискуча і ніжна,
Ця книжка зі мною буде, мов царівна.
Я оберігаю свої книги, діти.
Але для повного порядку
Книзі потрібна ще й закладка.
Мишко Закладко, не лежи,
Нашій книжці допоможи.
Мишка Закладка
Я дуже потрібна, друзі, вам.
Нелегко без мене книжечкам.
Бо діти сторінки обривають,
Якщо мене в книжку не закладають.
Ось я до тебе, книжечко, притулюся,
Не раз при читанні знадоблюся.
(Книжки і герої стають у коло і співають пісню «Пісня про книжку»)
Пісня про книжку
|
Я взяла з полиці книжку
І сторінки погортала.
Забруднилась – киця й мишка
Уночі її читали.
Плаче книжка, мишко,
Плаче, кицю, нишком,
Розлетілись сторінки
І обшарпались боки.
Я покличу в гості мишку
І покличу з нею кицю,
В бруді лапки брати книжку
Замазурам не годиться!
Не журися, книжко,
Миє лапки мишка,
Киця клеїть сторінки
І обшарпані боки.
Вийшло, як годиться:
Вміють мишка й киця
І читати залюбки,
І підклеювать боки!
Книжка
Дякуємо всім, хто в книжковій лікарні працює
Хто нове життя таким, як я дарує.
А всі, хто до книжок погано ставиться,
Памˊятайте, як книжці болить!
Таке лікування їй надавайте.
Папір, клей, ножиці беріть,
Обгорніть і все погане зітріть.
Бо книга велику мудрість має,
Про це зараз Мудра Сова прочитає.
Сова
Охо – хо! Стара я вже, стара
В прислівˊях позабувала слова.
Я почну прислівˊя казати,
А ви хором будете допомагати.
Знання – сонце, а книга - … (віконце).
Книга мала – серцю … (мила).
Одна книга тисячі людей … (навчає).
Дім без книги, як день без … (сонця).
З ручаїв – ріка, з книжок – (знання).
Слово до слова – зложиться … (мова).
Книга вчить, як на світі … (жить).
Якщо за цілий день нічого не прочитав – то день … (змарнував).
Фея Мудрості Зрозуміло! Ви гарні діти.
І вмієте книжки читати.
Бо нову і чисту книжку
Любить кожен погортати.
Так, малята, памˊятайте,
Кілька правил є простих.
Щоб книги не страждали,
Більш турбуйтеся про них.
Учні
Взяв читати – обгорни,
Гортаєш – пальці не слинь!
Кутки сторінок не загинай,
Книга – мудрість, памˊятай!
Щоб багато знати –
Треба книги … читати.
Щоб книжку не забруднити –
Треба руки …мити.
Треба очі шанувати
І книжку на відстані 30 см … тримати.
Правило повсякденне –
Найкраще освітлення … денне.
Щоб не боліла голова,
Зі словником читайте
Незрозумілі … слова.
Вдумуйтесь в зміст,
Не поспішайте
Книжку до кінця завжди … читайте.
Щоб спокійно цілу ніч спати,
Не треба книги в ліжку … читати.
Книга в світі всім допомагає,
Тож хай від вас тільки вдячність … має.
Фея Мудрості
Людство шанує книгу!
Своїм улюбленим героям ставить памˊятники.
В Америці є невелике місто Ганнібал, в якому провів своє дитинство
знаменитий американський письменник Марк Твен. В центрі міста височіє великий погорб, а на ньому - памˊятник двом босоногим хлопчикам – Тому Сойєру і Гекльберрі Фінну – героям відомих книг Марка Твена.
Слайд 3
У місті Суми є памˊятник «Кіт у чоботях».
Слайд 4
А в Данії, у копенгагенському порту дивиться на море ніжна Русалонька, героїня казки Г. Х. Андерсена. Це маленька бронзова фігурка ростом 125 см.
Слайд 5
У Франції ви можете побачити пам’ятник сміливому Д’Артаньяну, герою «Трьох мушкетерів» .
Слайд 6
У місті Бердянську стоїть памˊятник лікарю Айболить.
Слайд 7
У Києві побудований памˊятник Буратіно.
Слайд 8
Скульптура «Мауглі і Багіра» за твором Кіплінга встановлена при вході до Миколаївського зоопарку.
Слайд 9
Улюблене місце відпочинку італійців – парк Піноккіо. Біля входу всіх зустрічає пˊятиметровий Буратіно.
Слайд 10
Івасик – Телесик , місто Львів.
Слайд 11
-Діти, ви також хочете полікувати свої книги?
( дрібний ремонт дитячих книг )
Виготовлення закладок у книги.
(пояснення вчителя + мультимедійна презентація)
Слайди 12 - 18
Послідовність роботи.
Закладку іншого виду робити в такій же послідовності, як у перших пˊяти пунктах, але різати під кутом.
Потім розгорнути і загнути кути вгору , наклеїти на прямокутник
іншого кольору такого ж розміру.
Висновок
Я сподіваюсь, що після нашої зустрічі ви ще більше будете любити, берегти і цінувати книги. Вчіться у героїв книжок любити нашу рідну землю, її лани, ліси, її небо і ріки, її мову.
Читайте! Людина, яка любить читати – щаслива людина! Бо навколо неї завжди багато розумних, вірних друзів. Ці друзі – книги.
Книга. А на згадку дарую вам памˊятки і закладки.
Памˊятка
- Бережи книгу – свою чи бібліотечну.
- Мий руки перед тим, як брати до них книгу.
- Не згинай у книзі сторінок.
- Не роби на сторінках книг позначок ручкою.
- Не виривай сторінок.
- Не слинь пальці, коли перегортаєш сторінки.
- Бережи книгу від вогню чи сирості.
- Розірвану книгу підклей.
- Виготуй закладку.
- Книгу поверни в бібліотеку вчасно. На неї чекають інші читачі.