Ознайомити учнів з життям та творчим шляхом В.О. Сухомлинського, виховувати інтерес до його творчості. Вчити дітей бачити красу, що оточує нас, сприяти розвитку мовлення учнів. Формувати у дітей почуття доброти до людей.
Виховна година:”Добра справа”
МЕТА. Ознайомити учнів з життям та творчим шляхом В.О. Сухомлинського, виховувати інтерес до його творчості. Вчити дітей бачити красу, що оточує нас, сприяти розвитку мовлення учнів. Формувати у дітей почуття доброти до людей.
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації і тексти про життя і діяльність В.О. Сухомлинського, тексти оповідань і казок В.О. Сухомлинського.
Хід заняття
І. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель: Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити сміятись, частіше спілкуватись.Ось такою надзвичайно доброю людиною був В.О. Сухомлинський. Знаменитий педагог. Златоуст. Закінчив інститут за два роки. Досконало, самостійно оволодів німецькою мовою. Написав близько 50 книг, 500 статей, 1500 казок для дітей, 818 друкованих праць.
ІІ. Визначення поняття добра справа, добрий вчинок, добра людина.
а) Читання творів В.О.Сухомлинського1 ."Протоптали стежку". 2."Суниці для Наталі". 3."Дівчинка і суничка". 4."У кого радість, а в кого горе".5."Через потік(самостійно). Стислий переказ
Запитання до класу: Яку добру справу вчинили діти, а як би ви вчинили?
б)Гра "Якщо ти добра людина, то повинен ..."
Умова гри . Якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
9Насміхатись з чужого горя
Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина.
Ш. Повторна мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Василь Олександрович любив дітей і написав для них багато-багато цікавих казок: про ласкаве сонечко і м'яку зелену травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про кращі риси людини, про дітей. В його казках переважає доброта, бо сам він був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму, свою рідну домівку і нашу велику прекрасну Батьківщину. В.О.Сухомлинський говорив: "Казки - це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови".
1.Розвиток мовлення. «СОНЕЧКО»
Прилетіло сонечко
На мою долонечку —
Крильця червоненькі,
Цяточки чорненькі,
По всіх пальчиках ходило
З мізинчика полетіло.
(Б. Списаренко)
І до вас воно теж бажає сісти на долоньку.
—Діти, а чим сонечко не схоже на справжнього живого жучка? (Роздати сонечка).
Воно не кольорове.
—Візьміть відповідний за кольором олівець і розфарбуйте його.
2.Робота за малюнком.(Квіткова галявинка .На небі сонце. На ромашці сонечко. Поряд дівчинка. Придумати ім`я дівчинці .)
—Погляньте на малюнок. Сонечко теж завітало до дівчинки (Світланочки). Зараз колективно або в групах складемо казку про дівчинку і жучка. Нам допоможуть опорні слова.
3.Конкурсна гра «Хто швидше і цікавіше?»
Можлива робота в групах.
Складання казки (усно) за опорними словами і малюнком.
Звучить ніжна мелодія
Вночі злива Вранці непритомного жучка Дівчинка Світланка (звернулася до нього) «Сонечку, Сонечку, полети на небо, Там твої дітки чекають на тебе!» Не злетів поклала (обсохли крильця). Сонце обсушило полетіло до своїх діток.
Казка «Світланка і сонечко».
Вночі пройшла злива. Вранці дівчинка Світланка побачила непритомного червоного жучка з чорними крапочками на спині. Вона звернулася до нього:
«Сонечку, Сонечку, полети на небо, Там твої дітки чекають на тебе!»
Але жучок не злетів. Тоді Світланка поклала його на листочок, щоб він обсушився.
Сонечко було вдячне дівчинці за надану допомогу. Сонце обсушило крильця маленькому жучкові, він полетів до своїх діток.
ІV.Закріплення набутих знань
а)Гра "Моя майбутня професія".
Умови гри
Діти сидять в колі, передають один одному м'яч. В кого м'яч, той розповідає ким він буде в майбутньому і що доброго робитиме.
б) «Гостре словечко коле сердечко»- говорять в народі, а добре слово допомагає …( закінчити вислів)
Завдання
Слухання тексту В Сухомлинського "Добре слово"
—Чого ж не вистачало Олі ?
Іноді вистачає лише доброго слова, щоб звеселити людину, зробити їй приємно, допомогти у біді. Недарма в народі говорять "Слово - лікує, слово - ранить"
в) Завдання
—А тепер напишіть добрі слова один одному. Щоб від ваших слів стало приємно та радісно У своїй душі віднайдіть чарівне тепло одне для одного.
(У дітей на парті пелюстки квітів з аркушу паперу. Діти пишуть добрі слова. Підходять до дошки і прикріпляють до букету. Зачитують добрі слова. )
V.Підсумок.
—У кожної людини є її Ангел-охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи Ангел радіє, а злі — плаче, тужить, втрачає свої сили.
Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел-охоронець радів і завжди приходив на допомогу у тяжкі дні. Робіть добро і пам'ятайте, що ми люди.
ДОДАТОК ( твори В. Сухомлинського)
Звичайна людина
Стоїть у сухому степу колодязь. Поруч з колодязем — хатка. У ній живуть дідусь з онуком
Біля колодязя на довгій мотузці відро. Ідуть подорожні, завертають до колодязя, п'ють воду, дякують дідусеві.
Перетерлась мотузка, упало відро в глибокий колодязь.
Немає в дідуся другого відра. Нічим води витягти щоб попити.
День не п'ють води дідусь і онук, два дні не п`ють. Мучаться від спраги.
На третій день уранці проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з настороженими очима. На возі в нього побачив дідусь відро, прикрите соломою.
Глянув подорожній з настороженими очима на колодязь, глянув на дідуся з онуком, ударив коней батогом і поїхав далі
Опівдні проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з байдужими очима. Дістає з воза відро, прив'язує до мотузки, витягує води, п'є сам і дає попити дідусеві й онукові, решту води виливає у сухий пісок, відро забирає й рушає далі.
Увечері проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з добрими очима. Дістає з воза відро, прив'язує до мотузки, витягує води, вгамовує спрагу і їде далі, а відро з водою так і залишається стояти на цямрині.
У КОГО РАДІСТЬ, А В КОГО Й ГОРЕ
П'ятикласники зібрались їхати на екскурсію до Канева. Раділи діти: багато побачать нового, цікавого. Побувають на могилі Тараса Григоровича Шевченка.
Збиралася їхати й Галя. Та ось у неї тяжко захворіла мама. Приходить Галя до школи заплакана.
Тяжко стало на душі в дітей. Як же можна радіти, веселитися, коли в товариша горе? І вирішили діти: почекаємо, поки в Галі одужає мама, тоді й поїдемо на екскурсію. Минуло три тижні. Галина мама одужала — і весь клас поїхав на екскурсію. Поїхала й Галя. Коли в тебе радість, у другої людини може бути горе. Розуміти чуже горе — це велика людська краса.
ЧЕРЕЗ ПОТІК
Андрійко і Ніна поверталися зі школи. Дорогу їм перепиняв ярок. Пригріло сонце, розтанув сніг, і ярком потекла вода.
Бурхливо шумить потік. Стоять перед ним Андрійко і Ніна.
Ось хлопчик швидко перебрів через потік і став на тому березі. Оглянувся — і соромно йому зробилося. Він у чобітках, а Ніна — в черевичках. Як вона перебреде?
"Ой, недобре я зробив,— подумав Андрійко. — Як я не побачив, що Ніна в черевичках?"
Він перебрів назад і каже Ніні:
ДІВЧИНКА І СИНИЧКА
Прийшла холодна зима.
Маленька Наталя почепила на яблуньці годівничку для Синички й щодня приносила насіння коноплі. Синичка чекала дівчинку. Весною Синичка сказала Наталі:
Знову зима все засипала снігом. Прилетіла Синичка до годівнички, а там також сніг. Тривожно стало пташці. Питає вона у яблуньки:
Тяжко стало на душі у Синички. Сіла вона на гілочці й думає: "Полечу до дівчинки. Треба чимсь її втішити. Але де я візьму подарунок? Навкруги ж сніг, сніг, сніг".
І тоді вирішила Синичка понести Наталі пісню. Прилетіла до її хати, влетіла у відчинену кватирку, сіла біля ліжка хворої і заспівала.
Наталі стало легше.
СУНИЦІ ДЛЯ НАТАЛІ
У третьому класі вчиться маленька Наталя. Вона довго хворіла. А це вже прийшла до школи. Бліда, швидко втомлюється.
Андрійко розповів своїй мамі про Наталю. Мама й каже:
— Цій дівчинці треба їсти мед і суниці. Тоді вона стане бадьора, рум'яна... Понеси їй суниць,
Андрійку.
Андрійкові хочеться понести суниць Наталі, але чомусь ніяково. Він так і сказав мамі:
Щічки її стали червоні, як мак. Вона ласкаво подивилась Андрійкові в очі й прошепотіла;
ПРОТОПТАЛИ СТЕЖКУ
Уночі була хуртовина. Намело кучугури снігу. Рано-вранці до школи йшло троє дітей — Юрко, Михайлик і Ніна. Скрізь на подвір'ях видно було людей. Чоловіки, жінки, юнаки і підлітки відкидали лопатами сніг, прокидали стежки.
Ось хата бабусі Марії. Вона живе одна-однісінька. Зупинились діти біля бабусиного подвір'я. Нікого не видно.
Діти пішли на подвір'я бабусі Марії по глибокому снігу. Від воріт до хати йти було дуже важко. А від хати до воріт трохи легше. Пройшлися вдруге, втретє, учетверте... Протоптали стежку від воріт до хати і від хати до колодязя.
Спітнілі, втомлені й радісні поспішали діти до школи. Вони думали: "Ось зараз бабуся Марія вийшла на подвір'я, побачила протоптані стежки. Радіє. І дякує нам..."
Раділи й діти. Бо думали про це.