Виховна година : " Егоїзм - добро чи зло?"

Про матеріал
Тема: Егоїзм-добро чи зло? Мета : формування в учнів навичок самоаналізу, вміння вести дискусію , висловлювати власну думку . Сприяння розвитку моральних почуттів і рис особистості .
Перегляд файлу

Виховна година

Попередня підготовка до виховної години.

  • Риси партій , висловлювання письменників, підібрати прислів`я до теми, означення слів «Егоїзм», «Доброта»
  • Таблички партій : «Допоможи іншому-будь людиною.» , « Кожен сам за себе»
  • 2 конверти з розрізаними прислів`ями
  1. Як не було добра змалку, то не буде до останку.
  2. Доброго і корчма не зіпсує , а злого і церква не направить.
  • Малюнок землі ,малюнок сонця і окремо промінці з надписом характерних рис доброти.
  • Презентація з піснею та притчею.
  • Оформлення залу ( висловлення письменників) :
  1. Істинна доброта заключається в благодійному відношенні до людей.       Ж.Ж.Русо
  2. Щоб оцінити доброту , потрібно мати деяку частину цієї якості в собі.     В.Шекспір
  3. Доброта. Ось якість , яку я бажаю набути більше за будь-які інші.            Л.Толстой
  • Надрукувати і наклеїти на дошці слова : «Егоїзм», «альтруїзм», «доброта» , «душевна щедрість».
  • Слова для жетонів в конверти :

-любов                                                                                          -скупий

-щедрий                                                                                        -зло

-вірний                                                                                          -ненависть

-терпимий                                                                                     -зверхність

-душевний                                                                                    -нетерпимий

-надійний

-доброта

-повага

-мир

-   Слова на промінчиках сонця : надія , доброта , душевна щедрість , любов , уважність ,  терпимість , вірність , повага , ввічливість.

                                  

Тема: Егоїзм-добро чи зло?

Мета : формування в учнів навичок самоаналізу, вміння вести дискусію  , висловлювати власну думку . Сприяння розвитку моральних почуттів і рис особистості .

Обладнання:терези,конверти зі словами ,які символізують риси двух партій.

Пісня:  «Доброта», «Твори добро»

Вчитель:  Добрий день ! Ми раді Вас вітати . Ми ведемо прямий репортаж зі студії каналу «Вільне слово».

Тема, яку ми хочемо сьогодні розглянути ,водночас і складна і проста . У кожного в житті бувають різні ситуації , коли треба вирішувати як себе поводити :поступатись чимось чи ні , жертвувати всім ,чи вести  спокійне життя ;вести себе як заманеться ,чи підкорятись законам  суспільства . Отже , ви мабуть здогадались , що  темою сьогоднішнього обговорення є егоїзм . «Егоїзм-добро чи зло?»  Без перебільшення, я думаю, можна сказати, що тема егоїзму близька всім нам, тому що всі ми в тій чи іншій мірі егоїсти. Хтось це розуміє, і намагається виправити це становище, хтось або не розуміє ,що він егоїст, або не бачить в цьому нічого поганого. Що таке егоїзм? Егоїзм – це коли людина у всьому шукає свою вигоду, ставлячи свої інтереси і бажання вище інтересів суспільства і оточуючих його людей. Погано це чи добре, я думаю, однозначно сказати не можна. Звичайно – це поняття саме по собі негативне. Адже в основі практично всього поганого, що є у світі, найбільш кричущих несправедливостей, пристрастей, пороків, блюзнірств і злодіянь, лежить людський егоїзм. Люди обманюють, крадуть, грабують, вбивають, гвалтують, експлуатують інших людей, перетворюють планету на мляву пустелю – все це заради задоволення своїх егоїстичних потреб. В даний час в нашій країні проблема людського егоїзму посилюється насадженням ідеології споживацтва. Ця ідеологія прийшла до нас із Заходу, після краху Радянського Союзу, на зміну радянській ідеології, у главу кута якої ставилося служіння народу і суспільне благо.  Егоїст найчастіше не виходить за рамки матеріальності. Він хоче для себе комфорту, матеріального благополуччя, задоволення своїх бажань і амбіцій. Помиляються ті люди, які думають що егоїзм -це любов до себе. Це не так, далеко не так. Адже найчастіше те, чого хоче для себе егоїст далеко не корисно для нього. Тобто він шкодить собі і саморуйнується, а значить, він не любить самого себе, а скоріше, навіть,ненавидить. Егоїзм це, по суті, протилежність духовності. Практично всі релігії і духовні вчення вчать відмови від себе, від своїх особистих егоїстичних інтересів. Людина ж замкнута на цих егоїстичних інтересах – це дуже обмежена людина. Егоїзм – це схильність людини до саморуйнування. Вона може виявлятися в різних формах: від звичайної тяги до насолод ,до практично повного протиставлення себе оточуючим людям. Природа людини влаштована так, що в ній закладено потреба любити – віддавати себе іншим. Якщо ця потреба не реалізується, то особистість стає заручницею своїх примітивних бажань і пристрастей. З цієї причини самооцінка людини занижується, людина озлоблюється, і може впасти у відчай. Тому егоїстичні люди найчастіше нещасні. Нормальній людині, щоб бути щасливою потрібні якісь вищі цілі і цінності, до яких вона могла б прагнути.В нашій студії присутній експерт з даної теми : представник партій «Кожен сам за себе» , «Допоможи всім- будь людиною» . Нас всіх цікавить зміст поняття «егоїзм» та повязаних з ним термінів. Слово надається експерту . . . . . .  .

Експерт : Є дуже багато слів , які можна зспівставити зі словом «егоїзм»,але ми зупинимось на таких як : «егоїзм», «душа» , «щедрий», «душевна щедрість», «альтруїзм».

  Егоїзм-моральний принцип і негативна риса характеру ,що полягають у нехтуванні інтересами суспільства й інших людей заради особистих інтересів.(словник іноземних мов)

  Егоїзм- себелюбство, нехтування суспільним інтересом та інтересами інших людей заради задоволення власних особистих інтересів і прагнень (Тлумачний словник)

  Душа- внутрішній психічний стан людини ( Тлумачний словник)

  Душевна щедрість- внутрішній психічний стан людини ,яка радо надає допомогу, нічого не шкодуючи для інших і нічого не чекаючи взамін.

  Альтруїзм-безкорисне ставлення до діяльності на благо інших ,готовність заради цього зректися власних інтересів (словник іноземних мов)

Вчитель: Дякуємо Вам за надану інформацію .Отже  ви прослухали тлумачення «Що таке егоїзм ?»  . Давайте розглянемо ,як письменники висловлюються про егоїзм і душевну щедрість?

Вчитель: Чого ж більше в людях :добра чи зла? Перед Вами конверти з термінами , представники партій виберіть жетони ,які символізують риси характерні вашій партії.

Покладіть на терези ,ви бачите ,що добра в житті більше,але власні інтереси формують іншу поведінку .Яка не завжди відповідає моральним нормам. Заслухаємо вірш Олександра Яшина.

Слайд№1    :                                               Сердце чьё смягчил

                                                                     Кому подал руку

                                                                     Кому облегчил душевную муку?

                                                                     Чью старость утешил?

                                                                     Кого осчастливил?

                                                                     Кого на дорогу на торную вывел?

 Ці запитання всі звернені до нас . У кожного з Вас були моменти ,коли ви  допомогли чимось  у різних ситуаціях ,або підтримали когось у біді , незалежно від того рідна для вас ця людина , чи –незнайома.

Ситуація №1: Учень 6-А класу порушував дисципліну на перервах , бігав по коридорам ,не звертав уваги на зауваження чергових учнів ,старости класу. Через деякий час старшокласник , який був черговим вирішив  помститися за насмішки,погнався з 2-го поверху на 1-ий за порушником ,але однокласники закрили двері в клас,ще й  притримали їх із середини ,щоб порушник не зумів заховатися в класі . Тому старшокласник наздогнав у кутку вестибюля  учня і побив  його, при цьому однокласники поспівчували йому ,розказавши все класному керівникові.

Вчитель:Для обговорення данної ситуації слово надається представнику партії «Кожен сам за себе»……………………..

Дякуємо.А зараз послухаємо думку наших опонентів.Слово надається представнику партії «Допожи всім-будь людиною»

Ми прослухали думки наших учасників , а тепер будь-ласка ,шановні слухачі ,можете висловлювати власні думки з приводу ситуації.

Вчитель : Зараз на розгляд пропонується інша ситуація.

Ситуація №2: В коридорі стоять і розмовляють дві вчительки . Дівчинка привіталася ввічливо лише зі своєю вчителькою : «Добрий день, Ольга Миколаївна!»

Вчитель: А зараз  послухаємо думки представників партії «Допоможи всім-будь людиною». Ми заслухали думки учасників , а тепер надаємо слово нашим глядачам.

Пропонуємо ситуацію №3: Вас запросили на День народження , ви гарно одягнений , з подарунками і квітами проходите повз провулок , з якого доносяться крики . Ви зупинились , прислухались і почули такі слова : «Допоможіть», «б`ють». Спочатку ви пориваєтесь зайти до провулку та допомогти ,але потім повертаєтесь і йдете далі.

Вчитель: Обговоримо дану ситуацію,слово надається представнику партії «Допоможи всім-будь людиною». Дякуємо. А тепер слово надається опонентам- «Кожен сам за себе». Це були думки учасників , а тепер шановні глядачі,можете висловити власну думку , з приводу ситуації.

Наступна ситуація №4 : Кінець семестру ,зрізова контрольна робота з математики. Один товариш розгубився і благає іншого передати правильне рішення однієї з задач. Товариш погоджується і хоче передати папір з відповіддю . Це помічає вчитель і забирає у «рятівника» зошит. На наступний урок,хлопцеві , який хотів допомогти  поставили по контрольній роботі «2»і занижену оцінку за семестр.

Обговоримо цю складну ситуацію.Буде цікаво прослухати різні думки.

Вчитель: Прозвучали різні судження. В кожному із них є своє раціональне зерно. Але хочу сказати ,що право називатись людиною залежить все ж таки від нас ,особисто.

Слайд(з картинкою).

З цього приводу  є притча про двох вовків.Слово надається експерту.

Експерт: Дід розповів онуку притчу про боротьбу двух вовків. В кожній людині йде боротьба,схожа на боротьбу 2-х вовків .Один представляє добро:мир,любов,надію,істину,душевну щедрість. Онук вражений до глибини душі запитав : «А який вовк в кінці перемагає?» Дід посміхнувся і відповів : «Завжди перемагає той вовк,якого ти годуєш!»

Вчитель: Шановні учні ,сьогодні ми намагаємося зрозуміти ,що ж стоїть за словом «егоїзм»,добро,зло,повага до людей,зверхність. У кожного з вас різні думки . В реальному житті ми не можемо стосунки між людьми поділити на «чорне» та «біле»,погане чи добре. Можна сказати ,що світ забарвлений у відтінки сірого. Як себе поводити вирішує кожен сам ,в залежності від виховання ,оточуючого середовища. Назвіть позитивні якості людини . . . . . . . . запам`ятайте і будемо їх дотримуватись завжди.

 Чи легко бути добрим, уважним , ввічливим? Ні, не легко. На жаль, ми не завжди ставимось один до одного з розумінням. У кожного з нас є свої недоліки та переваги.

Я пропоную сформулювати правила поведінки і завжди слідувати їм.( Правила формулюють представники різних партій і зачитують.)

Слайд №1          1. Не бійтеся допомагати іншим,впершу чергу слабким та

                                 хворим.

                             2. Будьте ввічливими ,добрими,уважними,поважайте старших.

                             3. Будьте терпимі один до одного,але не миріться з їхньою

                                 незадовільною поведінкою.

А зараз учасники отримають прислівя і хто швидше їх збере ,наклеє,обсудить у групах їхній зміст і розповість нам свою думку.

А присутній глядач почитає висловлювання і вибере ,яке для Вас саме важливе і пояснить свій вибір.

Вчитель: Ми бачимо, що земля наша покрита туманом ,давайте зробимо так, щоб сонце засяяло  яскраво. Представники кожної команди вийдуть і із набору слів прикріплять промінчики Сонця.

Недарма говорять,що доброта,як Сонце.

Ви бачите ,що в кожного свій шлях до доброти , із падіннями та взлетами,чередуваннями добра та зла. Навчитися бути добрим- складно,важко!. Людина повинна зупинитися і поміркувати над своїми діями.

Я всім дякую за відверту розмову, за творче ставлення до роботи.

Слайд № :                                  Пам’ятайте :

                                            -Добрі слова-коріння,

                                            -Добрі думки-квіти,

                                            -Добрі справи-плоди,

                                            -Добрі серця-сади.

Піклуйтеся про свій сад ,не дозволяйте йому заростати бурянами ,наповнюйте його сонячним світлом ,добрими справами і словами.

Експерт: Вчені відмітили, що добра людина краще сприймає удари долі, ніж - егоїстична. Останні впадають у відчай ,і це зрозуміло ,бо вони зосередились тільки на собі , не здатні ні в чому знайти розраду ,втіху. Добра людина коли в неї станеться нещастя знаходить підтримку серед своїх близьких ,друзів та в улюбленій праці.

Вчитель: Де б ви не були ,з ким ви не розмовляли ,в які б ситуації не потрапляли ,завжди залишайтеся людьми. Нашу зустріч можна завершити такими словами:

Слайд №:                                Не говори про доброту,

                                                 Коли сам не сяєш,

                                                 Коли у радощах витаєш,

                                                 Забувши про чужу біду,

                                                 Бо доброта не тільки те,

                                                 Що обіймає тепле слово.

                                                 В цім почутті така основа,

                                                 Яка з глибин душі росте.

                                                 Коли її не маєш ти,

                                                 То раниш людяне в людині.

                                                 Немає вищої святині,

                                                 Ніж чисте слово доброти.

docx
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
2421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку