Виховна година
Попередня підготовка до виховної години.
-любов -скупий
-щедрий -зло
-вірний -ненависть
-терпимий -зверхність
-душевний -нетерпимий
-надійний
-доброта
-повага
-мир
- Слова на промінчиках сонця : надія , доброта , душевна щедрість , любов , уважність , терпимість , вірність , повага , ввічливість.
Тема: Егоїзм-добро чи зло?
Мета : формування в учнів навичок самоаналізу, вміння вести дискусію , висловлювати власну думку . Сприяння розвитку моральних почуттів і рис особистості .
Обладнання:терези,конверти зі словами ,які символізують риси двух партій.
Пісня: «Доброта», «Твори добро»
Вчитель: Добрий день ! Ми раді Вас вітати . Ми ведемо прямий репортаж зі студії каналу «Вільне слово».
Тема, яку ми хочемо сьогодні розглянути ,водночас і складна і проста . У кожного в житті бувають різні ситуації , коли треба вирішувати як себе поводити :поступатись чимось чи ні , жертвувати всім ,чи вести спокійне життя ;вести себе як заманеться ,чи підкорятись законам суспільства . Отже , ви мабуть здогадались , що темою сьогоднішнього обговорення є егоїзм . «Егоїзм-добро чи зло?» Без перебільшення, я думаю, можна сказати, що тема егоїзму близька всім нам, тому що всі ми в тій чи іншій мірі егоїсти. Хтось це розуміє, і намагається виправити це становище, хтось або не розуміє ,що він егоїст, або не бачить в цьому нічого поганого. Що таке егоїзм? Егоїзм – це коли людина у всьому шукає свою вигоду, ставлячи свої інтереси і бажання вище інтересів суспільства і оточуючих його людей. Погано це чи добре, я думаю, однозначно сказати не можна. Звичайно – це поняття саме по собі негативне. Адже в основі практично всього поганого, що є у світі, найбільш кричущих несправедливостей, пристрастей, пороків, блюзнірств і злодіянь, лежить людський егоїзм. Люди обманюють, крадуть, грабують, вбивають, гвалтують, експлуатують інших людей, перетворюють планету на мляву пустелю – все це заради задоволення своїх егоїстичних потреб. В даний час в нашій країні проблема людського егоїзму посилюється насадженням ідеології споживацтва. Ця ідеологія прийшла до нас із Заходу, після краху Радянського Союзу, на зміну радянській ідеології, у главу кута якої ставилося служіння народу і суспільне благо. Егоїст найчастіше не виходить за рамки матеріальності. Він хоче для себе комфорту, матеріального благополуччя, задоволення своїх бажань і амбіцій. Помиляються ті люди, які думають що егоїзм -це любов до себе. Це не так, далеко не так. Адже найчастіше те, чого хоче для себе егоїст далеко не корисно для нього. Тобто він шкодить собі і саморуйнується, а значить, він не любить самого себе, а скоріше, навіть,ненавидить. Егоїзм це, по суті, протилежність духовності. Практично всі релігії і духовні вчення вчать відмови від себе, від своїх особистих егоїстичних інтересів. Людина ж замкнута на цих егоїстичних інтересах – це дуже обмежена людина. Егоїзм – це схильність людини до саморуйнування. Вона може виявлятися в різних формах: від звичайної тяги до насолод ,до практично повного протиставлення себе оточуючим людям. Природа людини влаштована так, що в ній закладено потреба любити – віддавати себе іншим. Якщо ця потреба не реалізується, то особистість стає заручницею своїх примітивних бажань і пристрастей. З цієї причини самооцінка людини занижується, людина озлоблюється, і може впасти у відчай. Тому егоїстичні люди найчастіше нещасні. Нормальній людині, щоб бути щасливою потрібні якісь вищі цілі і цінності, до яких вона могла б прагнути.В нашій студії присутній експерт з даної теми : представник партій «Кожен сам за себе» , «Допоможи всім- будь людиною» . Нас всіх цікавить зміст поняття «егоїзм» та пов’язаних з ним термінів. Слово надається експерту . . . . . . .
Експерт : Є дуже багато слів , які можна зспівставити зі словом «егоїзм»,але ми зупинимось на таких як : «егоїзм», «душа» , «щедрий», «душевна щедрість», «альтруїзм».
Егоїзм-моральний принцип і негативна риса характеру ,що полягають у нехтуванні інтересами суспільства й інших людей заради особистих інтересів.(словник іноземних мов)
Егоїзм- себелюбство, нехтування суспільним інтересом та інтересами інших людей заради задоволення власних особистих інтересів і прагнень (Тлумачний словник)
Душа- внутрішній психічний стан людини ( Тлумачний словник)
Душевна щедрість- внутрішній психічний стан людини ,яка радо надає допомогу, нічого не шкодуючи для інших і нічого не чекаючи взамін.
Альтруїзм-безкорисне ставлення до діяльності на благо інших ,готовність заради цього зректися власних інтересів (словник іноземних мов)
Вчитель: Дякуємо Вам за надану інформацію .Отже ви прослухали тлумачення «Що таке егоїзм ?» . Давайте розглянемо ,як письменники висловлюються про егоїзм і душевну щедрість?
Вчитель: Чого ж більше в людях :добра чи зла? Перед Вами конверти з термінами , представники партій виберіть жетони ,які символізують риси характерні вашій партії.
Покладіть на терези ,ви бачите ,що добра в житті більше,але власні інтереси формують іншу поведінку .Яка не завжди відповідає моральним нормам. Заслухаємо вірш Олександра Яшина.
Слайд№1 : Сердце чьё смягчил
Кому подал руку
Кому облегчил душевную муку?
Чью старость утешил?
Кого осчастливил?
Кого на дорогу на торную вывел?
Ці запитання всі звернені до нас . У кожного з Вас були моменти ,коли ви допомогли чимось у різних ситуаціях ,або підтримали когось у біді , незалежно від того рідна для вас ця людина , чи –незнайома.
Ситуація №1: Учень 6-А класу порушував дисципліну на перервах , бігав по коридорам ,не звертав уваги на зауваження чергових учнів ,старости класу. Через деякий час старшокласник , який був черговим вирішив помститися за насмішки,погнався з 2-го поверху на 1-ий за порушником ,але однокласники закрили двері в клас,ще й притримали їх із середини ,щоб порушник не зумів заховатися в класі . Тому старшокласник наздогнав у кутку вестибюля учня і побив його, при цьому однокласники поспівчували йому ,розказавши все класному керівникові.
Вчитель:Для обговорення данної ситуації слово надається представнику партії «Кожен сам за себе»……………………..
Дякуємо.А зараз послухаємо думку наших опонентів.Слово надається представнику партії «Допожи всім-будь людиною»
Ми прослухали думки наших учасників , а тепер будь-ласка ,шановні слухачі ,можете висловлювати власні думки з приводу ситуації.
Вчитель : Зараз на розгляд пропонується інша ситуація.
Ситуація №2: В коридорі стоять і розмовляють дві вчительки . Дівчинка привіталася ввічливо лише зі своєю вчителькою : «Добрий день, Ольга Миколаївна!»
Вчитель: А зараз послухаємо думки представників партії «Допоможи всім-будь людиною». Ми заслухали думки учасників , а тепер надаємо слово нашим глядачам.
Пропонуємо ситуацію №3: Вас запросили на День народження , ви гарно одягнений , з подарунками і квітами проходите повз провулок , з якого доносяться крики . Ви зупинились , прислухались і почули такі слова : «Допоможіть», «б`ють». Спочатку ви пориваєтесь зайти до провулку та допомогти ,але потім повертаєтесь і йдете далі.
Вчитель: Обговоримо дану ситуацію,слово надається представнику партії «Допоможи всім-будь людиною». Дякуємо. А тепер слово надається опонентам- «Кожен сам за себе». Це були думки учасників , а тепер шановні глядачі,можете висловити власну думку , з приводу ситуації.
Наступна ситуація №4 : Кінець семестру ,зрізова контрольна робота з математики. Один товариш розгубився і благає іншого передати правильне рішення однієї з задач. Товариш погоджується і хоче передати папір з відповіддю . Це помічає вчитель і забирає у «рятівника» зошит. На наступний урок,хлопцеві , який хотів допомогти поставили по контрольній роботі «2»і занижену оцінку за семестр.
Обговоримо цю складну ситуацію.Буде цікаво прослухати різні думки.
Вчитель: Прозвучали різні судження. В кожному із них є своє раціональне зерно. Але хочу сказати ,що право називатись людиною залежить все ж таки від нас ,особисто.
Слайд(з картинкою).
З цього приводу є притча про двох вовків.Слово надається експерту.
Експерт: Дід розповів онуку притчу про боротьбу двух вовків. В кожній людині йде боротьба,схожа на боротьбу 2-х вовків .Один представляє добро:мир,любов,надію,істину,душевну щедрість. Онук вражений до глибини душі запитав : «А який вовк в кінці перемагає?» Дід посміхнувся і відповів : «Завжди перемагає той вовк,якого ти годуєш!»
Вчитель: Шановні учні ,сьогодні ми намагаємося зрозуміти ,що ж стоїть за словом «егоїзм»,добро,зло,повага до людей,зверхність. У кожного з вас різні думки . В реальному житті ми не можемо стосунки між людьми поділити на «чорне» та «біле»,погане чи добре. Можна сказати ,що світ забарвлений у відтінки сірого. Як себе поводити вирішує кожен сам ,в залежності від виховання ,оточуючого середовища. Назвіть позитивні якості людини . . . . . . . . запам`ятайте і будемо їх дотримуватись завжди.
Чи легко бути добрим, уважним , ввічливим? Ні, не легко. На жаль, ми не завжди ставимось один до одного з розумінням. У кожного з нас є свої недоліки та переваги.
Я пропоную сформулювати правила поведінки і завжди слідувати їм.( Правила формулюють представники різних партій і зачитують.)
Слайд №1 1. Не бійтеся допомагати іншим,впершу чергу слабким та
хворим.
2. Будьте ввічливими ,добрими,уважними,поважайте старших.
3. Будьте терпимі один до одного,але не миріться з їхньою
незадовільною поведінкою.
А зараз учасники отримають прислів’я і хто швидше їх збере ,наклеє,обсудить у групах їхній зміст і розповість нам свою думку.
А присутній глядач почитає висловлювання і вибере ,яке для Вас саме важливе і пояснить свій вибір.
Вчитель: Ми бачимо, що земля наша покрита туманом ,давайте зробимо так, щоб сонце засяяло яскраво. Представники кожної команди вийдуть і із набору слів прикріплять промінчики Сонця.
Недарма говорять,що доброта,як Сонце.
Ви бачите ,що в кожного свій шлях до доброти , із падіннями та взлетами,чередуваннями добра та зла. Навчитися бути добрим- складно,важко!. Людина повинна зупинитися і поміркувати над своїми діями.
Я всім дякую за відверту розмову, за творче ставлення до роботи.
Слайд № : Пам’ятайте :
-Добрі слова-коріння,
-Добрі думки-квіти,
-Добрі справи-плоди,
-Добрі серця-сади.
Піклуйтеся про свій сад ,не дозволяйте йому заростати бур’янами ,наповнюйте його сонячним світлом ,добрими справами і словами.
Експерт: Вчені відмітили, що добра людина краще сприймає удари долі, ніж - егоїстична. Останні впадають у відчай ,і це зрозуміло ,бо вони зосередились тільки на собі , не здатні ні в чому знайти розраду ,втіху. Добра людина коли в неї станеться нещастя знаходить підтримку серед своїх близьких ,друзів та в улюбленій праці.
Вчитель: Де б ви не були ,з ким ви не розмовляли ,в які б ситуації не потрапляли ,завжди залишайтеся людьми. Нашу зустріч можна завершити такими словами:
Слайд №: Не говори про доброту,
Коли сам не сяєш,
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду,
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово.
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте слово доброти.