Виховна година
Етикетні норми в культурі українського народу
Мета: з’ясувати роль моральних звичаїв, традицій у формуванні моральної культури українців; виховувати інтерес до етичної культури.
Вчитель. Український народ з глибини віків прагнув дошукатися правди, знайти відповіді на запитання: для чого жити, в чому полягає суть добра і зла, справедливості й несправедливості, що є їх джерелами, якими мають бути стосунки в сім’я і відносини в суспільстві. У кожного народу є свої перевірені часом, прийняті всіма норми етикету. Неповторний та самобутній етикет має і наш народ. До числа найпоширеніших, найвідоміших моральних уявлень українців належить повага до старших, любов до рідної землі, гостинність, працелюбність. Український народ має свої традиції, звичаї, обряди. Традиції – це досвід, форми поведінки, моральні цінності, уявлення людей, що склалися історично і передаються з покоління в покоління передусім через фольклор. Загальновизнаний порядок, традиційно встановлені правила поведінки певного народу називають звичаєм. Обряд – це встановлені звичаєм дії. Традиції, звичаї, обряди об’єднують минуле й майбутнє народу, стають охоронцями ладу у взаєминах з іншими людьми. Народний етикет завжди починався з родини, з сім’ї. Любов і повага до батьків, пошана до бабусі й дідуся як одна із найбільших доброчинностей глибоко вкоренилася в побуті українців. Панував на нашій землі і культ гостинності. Гостеві відводили найкраще і найзручніше місце, а господарі робили все, аби пригостили гостя. Працелюбність – важлива риса українця. Кожен член родини мав свої обов’язки і сумлінно виконував їх.
Запитання до учнів
Вчитель. Ці проблеми хвилювали українського філософа Г.С. Сковороду. Недаремно його називають народним філософом. Він мандрував Україною, добре знав її історію, звичаї, традиції. Вірив у силу народу, в майбутнє своєї країни. Сковорода вважав, що український народ володіє невичерпним багатством – безмежною духовністю й надзвичайною працелюбністю. Українські свята, обряди, традиції стали своєрідним відображенням етикетних норм українського народу. Українська гостинність, безумовно, сприяла духовному й фізичному здоров’ю.
Мандруючи Україною, Григорій Сковорода зупинявся у селянських хатах, монастирях, відмовляючись від привабливих пропозицій владних осіб. Він особливо відзначав надзвичайну гостинність, доброту й привітність пересічних українців.
Мандрівник француз Д.Деляфліз писав: “Яким би злиденним не було життя українців, але коли до них завітає мандрівна людина, вони щедро діляться всім, що мають, пригощають, пропонують нічліг і нічого за це не просять.
“Вузлик на пам’ять”
Вважалося, що гість, який розділив з господарями їжу, хліб-сіль, ніколи не посміє скривдити тих, хто частує. За гостинність гості дякували словами: “Спасибі за хліб, за сіль, за кашу і милість вашу”.
Вчитель. Прослухайте текст і дайте своє визначення, що таке духовність.
Рубрика “Вузлик на пам’ять”
Саме від німців у кінці ХІХ століття до нас, як і до багатьох інших народів Європи, прийшов звичай прикрашати на Різдво та Новий рік ялинку. В Україні в різдвяні свята на покуті ставили дідух – сніп, виготовлений із житніх колосків, обв’язаних кольоровими стрічками.
Донині збереглися у болгар новорічні вітання за старим звичаєм – відвідувати родичів, друзів і легенько бити їх по спинах прикрашеною гілкою кизилу, символом здоров’я примовляючи слова із обрядової пісні.
Вчитель. Надзвичайно важливе місце в духовному й фізичному житті українського народу посідала “вулиця” – традиційна форма молодіжного дозвілля. Молодіжні зустрічі були підпорядковані зразкам високої народної моралі. Вважалося непристойним, якщо парубок розмовляв з дівчиною наодинці. Суворо заборонялося приносити на “вулицю” самогон або приходити в нетверезому стані.
Величезне значення для українців мала праця, щоденна, звична, життєво необхідна. Перша сівба зернових проходила восени, але найбільш відповідальним періодом була весна. В народі говорили: “Весняний день цілий рік годує”. Перший виїзд в поле відбувався урочисто. Напередодні господиня готувала святкову їжу. Коли сідали до столу, обов’язково промовляла: “Щоби добре працювалось, і нива щедро засівалась”. Сівба проходила ще урочистіше. Господар одягав святкову сорочку, кропив мішки із зерном святою водою, брав чисту скатертину, хліб, що випікався спеціально для цього, й трішки свяченої паски.
В українських родинах розлучення було дуже рідкісним явищем. Любов чоловіка й дружини, батьків і дітей, онуків та бабусь, дідусів традиційно вважалась нормою поведінки.
Практичні завдання
“Мозковий штурм”
1.Пригадайте назви казок, у яких герой чи героїня проходить випробування через ставлення до праці.
2.Назвіть приклади прислів’їв та приказок, де йдеться про ставлення українського народу та інших народів до праці і роботящих людей.
“Мікрофон”
бажати здоров’я тому, хто чхає;
садовити людину, яку поважаєте, не почесне місце;
відзначати важливі події бенкетом;
обв’язувати новонародженого хлопчика синьою стрічкою, а дівчинку – рожевою.
Вправа “Малюють діти”
Намалюй ілюстрацію до одного з прислів’їв.
Праця – мати щастя.
Щоб людиною стати, треба працювати.
Лінивому все ніколи: вранці росяно, в обід жарко, а ввечері комарі.
У ледачого пасічника і бджоли ледачі.
“Думаймо, аналізуймо, обмінюймося думками”
Народна мудрість каже: “Що не край, то звичай”. Поясніть, як ви розумієте цей вислів. Наведіть якомога більше прикладів звичаєвого етикету.
“Творча розминка”
Напишіть невеличку розповідь про звичаї у вашій родині.
“Поміркуймо разом”
Проаналізуймо заклики з літописів Руси – України.
Вчитель. Український народ з глибини віків прагнув дошукатися правди, знайти відповіді на запитання: для чого жити, в чому полягає суть добра і зла, справедливості і несправедливості, що є їх джерелами, якими мають бути стосунки в сім’ї і відносини в суспільстві. На різних історичних етапах національного буття ці проблеми осмислювалися по-різному. Однак український фольклор, філософська думка, мистецька творчість, масова свідомість завжди виявляли зацікавленість до питань моралі.