Тема: Хліб – усьому голова.
Мета: Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу. Довести до відома дітей, що хліб результат праці людей багатьох професій. Збагатити знання про народні звичаї, що пов’язані з ним. Виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба.
Форма проведення: виховний захід
Хід виховної години
І. Організаційний момент
Добрий день, діти!
Я рада вас вітати.
Будете ви багато знати.
Тільки потрібно гарно працювати.
ІІ. Повідомлення теми заняття.
Діти, для того, щоб дізнатися про що буде йти мова на виховній годині ,вам потрібно буде відгадати загадку :
Хоч не солодкий, та дуже смачний,
Хоч сам маленький, та дорогий
Сядем обідати, - він на столі
Люблять його і дорослі, й малі.
(Хліб)
Так, ви правильно визначили, що занятті сьогодні ми будемо розмовляти про те , без чого не можна уявити ні степової далі, ні світанку, ні рідного дому, ні самого життя і розмовляти ми будемо про ХЛІБ.
Діти, вам потрібно розшифрувати приказку про хліб. Бо вона буде містити головну думку нашої виховної години.
(зашифровано: Хліб – всьому голова)
ІІІ. Основна частина
1.Сторінка. Історія хліба.
З давніх часів і до наших днів в усіх народів вважалося найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Український народ над усе цінує хліб, сіль і честь. Хліб – достаток, сіль – гостинність і щирість, честь – то людська гордість. Будь-яке свято не обходиться без паляниці, хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей, з хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого, виряджаючи сина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. Наше життя нерозривно пов’язане з хлібом. Він з нами в повсякденному житті; в горі і в радості.
Але же до нас у дім приходить хліб? Вам потрібно подивитися на ці картинки і поставити їх у правильному порядку і пояснити чому.
Ось який великий шлях проходить хліб!
Ой, який цей хліб смачний.
І м’який , і запашний!
Пахне працею людей,
Пахне він пекучим сонцем
Та ще й жаром від печей.
Спасибі всім трудівникам :
Трактористам , косарям,
Водіям і пекарям,
Сонцю ясному й землі за цей хліб на столі!
2.Сторінка. Значення хлібу.
Завжди потрібно берегти хліб. Не викидайте його у смітник! Не бавтесь з ним! Краще віддайте його братам нашим меншим.
Хліб завжди цінувався на вагу золота. Це зараз він став доступним. Кожен може з легкістю його купити.
Та у 1932-1933 роках на Україні під час голодомору хліб був дуже дорогий, його було дуже важко купити. А в селах, де люди самі його пекли, не було зерна з якого роблять борошно. Маленьку буханку хліба міняли на три банки молока.
Під час Великої Вітчизняної війни під час блокади російського міста Ленінград, який зараз називається Петербург, в період з 1941 по 1944 рік ніщо не мало ціни: ні коштовності, ні картини, ні антикваріат. Тільки хліб. Постійне зменшення норм видачі хліба призвело до використання відходів і браку: домішки борошняної і рисової пилу, макухи, висівок, сметок вівсяного солоду, а також картоплі. Потім в хід пішло і нехарчове сировину: борошно з гілок берези, з дикорослих трав. На одну особу давали лише 125 грам хліба, якого не можна було назвати смачним.
3. Сторінка. Цікаві факти.
Послухайте уважно цікаві факти про хліб.
1) Хліб винайшли помилково більше 7500 років тому. Перший буханець зробив древній єгиптянин, який випадково залишив суміш борошна та води в теплій печі на ніч. Коли він повернувся, він виявив м'яке тісто, набагато більш апетитне, ніж тверді коржики, які він намагався готувати.
2) Близько 50% усього хліба йде на бутерброди - в Англії найпопулярніший бутерброд з сиром, а в Америці - з шинкою.
3) Найбільший у світі хліб був випечений в пекарні в Акапулько, Мексико Буханець довжиною 9200 метрів був спечений у січні 1996 року.
4) Ми з'їдаємо більше 9 000 000 буханок хліба щодня. Цього достатньо, щоб зробити 90 мільйонів бутербродів.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
4. Складання правил поводження з хлібом
ПАМ’ЯТКА
1. Пам’ятаю, що хліб – святий.
2. Бережу хліб, не викидаю.
3. Пильную, що не падав додолу.
4. Як упаде хліб, підніму його, перепрошу і поцілую.
5. Недоїденим хлібом пригощаю пташок.
6. Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти.
7. Шаную працю людей, які виростили хліб.
V. Підведення підсумків.
Що ви запам'ятали?
Хліб дуже важливий! Бо він є частиною нашого життя, нашої історії.
VI. Висновок.
Отже, діти, я би хотіла , щоб після нашої сьогоднішньої виховної години кожний з вас передивився своє ставлення до хліба, до хліборобської праці. Бережіть цей найважливіший винахід людства.