Виховна година "Козацькому роду- нема переводу"

Про матеріал
Мета проекту : *ознайомити учнів зі славетною сторінкою історії; *продовжувати знайомити дітей з історією України і героїзмом українського народу; *прилучати учнів до джерел національної історії і культури,; *сприяти патріотичному вихованню кожного учня, осмисленню себе як частини великого українського народу; * пробуджувати національну самосвідомість; *загартовувати учнів фізично і морально.
Перегляд файлу

Клас  3 – А                        ВЧИТЕЛЬ : Романюк Л. В.

Тема проекту:

«Козацькому роду – нема переводу»

Мета  проекту :

*ознайомити учнів зі славетною сторінкою історії;

*продовжувати знайомити дітей з історією України і героїзмом українського народу;

*прилучати учнів до джерел національної історії і культури,;

*сприяти  патріотичному вихованню кожного учня, осмисленню себе як частини великого українського народу;

* пробуджувати національну самосвідомість;

*загартовувати учнів фізично і морально.

Обладнання : портрети гетьманів, плакати з прислів’ями, приладдя для проведення ігор, кінофільм про козаків.

Форма проведення: виховна година.

Хід свята

( Учні  в клас заходять під марш козаків з кінофільму « Вогнем і мечем»)

Пісня « Козацькому роду – нема переводу»

 

Учень.

Ми любимо небо і квіти,

І сонце нам шле свій привіт.

 Ми роду козацького діти,

Землі української цвіт.

Вчитель . Сьогодні ми зібралися в цьому залі , щоб пригадати славні традиції  запорозьких козаків. Понад 500 років тому в українських степах за Дніпровськими порогами поселилися перші козаки. Близько 300 років охороняли вони України від турків, татар та інших ворогів

А чи знають про це наші діти?. Чи пам’ятають про ті славні часи? На те, щоб учні знали та пам’ятали про славне минуле України, і розраховано цей проект.Учні старанно готувались до презентації проекту. Вони об’єднались на  групи. 1 група дітей «Дослідники» досліджувала походження слова « козак», 2 група « Істориків» шукала відомості про життя козаків і гетьманів,  група «Літератори» збирала  прислів’я про козаків , 4 група « Естети» збирали  ілюстрації про козаків.

1 учень

Ми є діти українські-

 Український славний рід!

Дбаємо, щоб про нас маленьких

Добра слава йшла у світ.

2  учень

Все , що рідне – хай нам буде

Найдорожче і святе!

Рідна віра, рідна мова,

 Рідний край нам над усе!

3 учень

Я маленькаукраїнка-

Треба всім це знати!

Українець є мій тато,

Українка –мати.

Українкою вродилась!

Всі в моїй родині –

Козацького роду!

4  учень

Ось стою я перед вами,

Чим, скажіть, я не козак?

Я козак у мами й тата,

То й у вас хай буде так!

5  учень

Не біда , що безвусий,

Оселедця нема,

Запорожцем зовуся,

Друзі,я недарма.

6  учень

Ллється сталь промениста,

Хто зварив її так?

Я – козак запорозький!

Запорозький козак.

7 учень

Проти чорного війська

Буду в першій з атак!

Я – козак запорозький!

Запорозький  козак

Пісня « Ми маленькі козачата»

Вчитель. Та хто ж вони , ці козаки? Попросимо  групу «Дослідників» розповісти про це.

1 учень.

Козаки – це сильні люди!

Козаки – це вільні люди

Козаки – безстрашні люди!

Козаки – борці за волю!

За народну  щасливу долю.

2 учень

Козак – чесна, смілива людина,

Найдорожча йому – Україна!

Козак – слабкому захисник,

цінити побратимство звик.

Козак – усім народам друг

І лицарський у нього дух.

3 учень

Козаки були переважно середнього зросту, плечисті, сильні, на обличчі повні, округлі, а від літньої спеки й степового повітря смагляві. З довгими вусами, з розкішним оселедцем на тімї, вічно з люлькою в зубах.

4 учень.

Одежа у всіх козаків була однакова й одного кольору: жупан, зверху черкеска з вильотами, чоботи –сапянці, пояс шалевий і шапка –кабардинка кругла..

1 учень

Деякі вчені стверджують, що слово « козак» походить від слова «коза». Козаки були спритними, витривалими, як кози, вдягалися в козячі кожухи, говорили гучним голосом.

2 учень

Ще вважають , що слово « козак» пішло від слова « коса». Люди , які йшли в бій із татарами, були озброєні косами, серпами.

3 учень

А ще кажуть, що козаки – від татарського слова « кайзах», що означає «вільний чоловік». А що козаки жили за порогами Дніпра, то їх названо також запорожцями.

Вчитель: Не так легко стати козаком. Молоді козаки проходять випробувальний термін( 1 рік). Після якого на свято Покрови їх приймають в козаки. Особливо повагою у козаків користувалося свято Покрови. Під покровом Богоматері  вони перемагали ворогів, боролися із природною стихією.

 Указом 2 президента України Леоніда Кучми, в день святої Покрови,  відзначати  день Українського козацтва.

 Вчитель : Група « Дослідників» запрошує нас всіх відвідати Фотогалерею, де представлено фото козаків про  їхнє життя.

Вчитель :

Кожна область нашої держави має свій Отаманський полк, на чолі якого стоїть крайовий отаман. І дуже  приємно , що таким отаманом козацького полку нашої області є учень нашої школи є Федосюк  Віктор  Євгенович.

Вчитель:

А де і як жили запорозькі козаки ? Про  це нам розкажуть учні з групи «Історики».

1 учень

Столицею козаків , місцем , куди вони зверталися своїм серцем і помислами , місцем , де знаходився світ козацтва, була Запорозька Січ. Знаходилася Запорозька   Січ на острові Хортиця на Дніпрі. Січ була оточена ровом і десятиметровим валом, на якому стояв деревяний частокіл.

2учень.

Фортеця  була міцно укріплена. Всередині фортеці  знаходився майдан із церквою. Навколо майдану стояли великі довгі хати – курені, в яких жили козаки.  На Січі жили лише козаки, суворо заборонялося приходити на Січ жінкам.

3 учень.

Серед козаків  панувала жорстка дисципліна, порушників суворо карали. На Січі  займалися веденням господарств, військовою підготовкою. Обиралися ватажки – кошові , гетьмани. Військом керував отаман. Січчю керував гетьман.

( Перегляд кінофільму про козаків )

Вчитель:

А чи знаєте  вигетьманів війська Запорозького? Хто вони?

Учні

Байда Вишневецький, Петро Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Петро Дорошенко, Северин Наливайко,  Пилип Орлик.

Вчитель.

А хто обирав гетьмана?Генерального писаря? Кошового?

Учень

Рада козацька вирішувала все :

Разом гетьманів на ній вибирали.

Розум, відвагу, порядність – ось це

Радо орли – козаки шанували.

( розповідь   учнів з групи « Історики» про гетьманів України)( див. додаток)

Вчитель :

Ще козаки любили співати. Дзвінко, урочисто , співали запорожці пісню, вирушаючи в похід.

Шаблю й шапку на курганах

Козаки лишали.

А дзвінку козацьку пісню

 Із собою брали.

( Пісня « Засвистали козаченьки»

Вчитель :

Український народ любив і поважав козаків.Про них він склав багато українських народних пісень , легенд, віршів, прислів’їв і приказок . Ось група « Літераторів»  хоче нас  ознайомити з прислів’ями про козаків , які вони знайшли.

Прислів’я про козаків

Степ та вода – козацька доля.

Козак,як голуб: знявся та полинув.

Козак – слабому захисник.

Ми з того роду,що любимо свободу.

Де козак, там і слава

Козак не боїться ні тучі, ні грому.

Козацькому роду – нема переводу.

Немає гіршої долі ,як жити без волі.

Чоловік без волі , що кінь на припоні.

Чия відвага, того перемога.

Добре братство краще за багатство.

На козаку нема знаку

Козак вкраїнську любить мову, додержить завжди свого слова.

Чоловік без волі, що кінь на припоні.

                        Рідний край — земний рай.

                Свій край, як рай, а чужа країна, мов домовина.

Дон — Доном, а найкраще дома.

                   Немає гіршої долі, як жити без волі.

Добре братство краще за багатство.

                 Краще вбитися орлом, ніж жити зайцем.

  Кожному мила своя сторона.

                                                        За рідний край — хоч помирай.

                              Або будем на Україні-Русі, або пропадем усі.

Кожен край має свій звичай.

Який народ, такі й порядки.

Козака потилиця панам-ляхам не хилиться.

Кров не вода — розливати шкода.

Кров не водиця, проливати не годиться.

Козак не боїться ні тучі, ні грому

Слава не поляже, а про себе розкаже.

До булави треба й голови

Без зброї слабі й герої.

Степ та воля — козацька доля.

Козацькому роду нема переводу.

Що буде, те й буде, а козак панщини робить не буде.

Коли козак у полі, то він на волі.

Як кущ розів'ється, то й козак розживеться.

Де козак, там і слава.

Свої люди не татари, не дадуть загибати.

Береженого Бог береже, а козака шабля стереже.

Чия відвага, того і перемога.

Що там холод, коли козак молодий!

Чоловік без волі, як кінь на припоні .

Терпи, козаче, отаманом будеш.

Козак не боїться ні тучі, ні грому.

Щирий козак ззаду не нападає.

Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води!

І золота клітка для пташки неволя.

Козак, як голуб: знявся та й полинув.

Козак — слабому захисник.

Ми з такого роду, що любимо свободу.

Сміливість кріпості бере.

Хто любить піч, тому ворог Січ.

Хліб та вода -то козацька їда.

Вчитель:

Ми ще не знайомі із заповідями козаків. Ось вони перед нами.

Щоб бути вірним сином козацького роду , треба жити за такими заповідями.

Заповіді запорожців – нащадкам.

  1. Сміливі будьте , козачата.
  2. Даруйте Україні вірність.
  3. У старших вчіться захищати домівку рідну й людську гідність.
  4. Не плач, козаче, отаманом будеш.
  5. Не кажи « не вмію», а кажи « навчуся».
  6. Менший  старшому – вірний друг, а старший меншому – рідний батько.
  7. Завжди цінуйте братерство і згоду, бо ви –нащадки козацького роду.

Вчитель:

А чи не засиділися наші глядачі?  Пограємо  гру « Козацька кмітливість».

  1. Що означає слово « козак».
  2. Як називали хатки, в яких жили козаки?
  3. Як голосували козаки : підносили руку вгору , як ми, чи якось по – іншому?( підкидали шапки вгору)
  4. Як називався козацький ватажок? ( отаман, кошовий)
  5. Яку зброю носили козаки? (пістолі, рушниці, списи , шаблі)
  6. Яким чином козаки повідомляли на далеку відстань про небезпеку? ( запалювали   смоляні бочки)
  7. Як козаки голили голову? ( залишали чуб на оселедець)
  8. Як називалась  козацька каша? ( куліш)

Вчитель: недаремно ми про їжу згадали,

Щось у носі залоскотало.

Вчитель:

Козаки  вважали худих людей хворими, несильними. А щоб з ворогами битися, треба було бути дуже сильними.

Снідали козаки соломахою,кашею. Соломаха – затірка , заправлена олією або салом. На обід вони їли рибу, мед, галушки, дичину, щербу ( це юшка з риби), куліш із салом або олією.

Вчитель : ( показую страви  учням).

Вчитель :

Діти, ви нащадки славних українських козаків, тож любіть Україну , шануйте її народ. Хай кожен із вас своїми вчинками і добрими справами доведе, що козацькому роду нема переводу. Вміли наші козаки боронити свій край, а вміли гарно і відпочивати.

Показати хочем нині,

Як колись на Україні

Гарцювали козаки.

1 конкурс.   «Зваримо куліш»: учні носять ложкою воду на куліш Виграє та група, яка більше перенесе.

Вчитель :

Каша наша вариться , а ми з вами заспіваємо.

Пісня « Сім шляхів».

2конкурс « Де кисіль , там я сів, де пиріг – там я ліг»( від команди 2 гравця. У першого зав’язані очі, він буде годувати другого ( у другого зав’язані руки)

3 конкурс «Поранений козак»  (Яка команда швидше забинтує голову пораненого козака.)

4.Конкурс молодого козака.( ДРУГУ ЧАСТИНУ ПРИСЛІВЯ ПОКАЗАТИ ЖЕСТАМИ,ЩОБ УЧНІ МОГЛИ ДОПОВНИТИ)

  1. ЗОВСІМ КОЗАК, ....( та чуб не так)
  2. Береженного Бог береже,а козака ...( шабля стереже).
  3. До булави треба й .... ( голови.)

Вчитель :

Гарно грались, танцювали

Любі козачата, тож пора прийшла

Нам свято кінчати.

І за звичаєм козацьким

Просим каші скуштувати.

( дітей пригощають козацькою кашею)

Пісня « О, Україно»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 вересня 2019
Переглядів
2205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку