Кожна дитина має свої права
Виховна година
Мета. Ознайомити учнів з основними правами, гарантованими Декларацією прав дитини; вчити дітей осмислено дотримуватись своїх прав; розвивати логічне мислення, мовлення, інтерес до правових знань; виховувати повагу до законів, вчити користуватися своїми правами та поважати права інших дітей.
Обладнання. Плакати з графічним зображенням прав дитини, малюнки до казок, малюнок казкового лісу, костюми казкових героїв.
Хід заняття
Учитель. Веселі, бешкетливі, сумні, смішні, серйозні – діти такі різні. Вони наповнюють життя безпосередністю, змістом, приємними турботами. Сьогодні, у ІІІ тисячолітті, багато дітей не мають можливості нормально жити і розвиватися, вчитися і лікуватися. Тому громадські організації багатьох держав борються за гідне життя дітей у всіх куточках Землі.
Що таке дитинство?
Бантики, резинки,
Книжки і фарби,
М’ячики, машинки.
Це і щастя, й радість,
Що довкіл лунає,
І чого дорослим
Так не вистачає…
Учитель. Дорогі діти, сьогодні ми з вами здійснимо подорож у місто Прав дитини. А чи знаєте ви, що були часи, коли до дітей ставилися так, як до дорослих. Лише 400 років тому на малечу почали звертати увагу. Раніше діти не мали ні дитячого одягу, ні дитячих іграшок чи книжок. Довгі роки найрозумніші і найдобріші люди боролися за те, щоб зробити життя дітей кращим і, нарешті, у 1924 році вони вперше зібралися у місті Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей – Декларацію прав дитини.
Декларація – документ, у якому викладено права і обов’язки для всіх людей.
У 1989 році прогресивні країни світу, зокрема і Україна, підписали Конвенцію про права дитини, у якій домовилися охороняти права всіх дітей світу.
Конвенція - міжнародна угода, яка регулює питання з певної теми.
Учитель. А що ж таке право? ( відповіді дітей)
Учитель. Так, вірно.
Право – це система встановлених державою правил і норм поведінки.
Права дитини – це певні можливості, що надаються дітям (до 18 років), для того, щоб жити і дорослішати, і в чому вам не можуть відмовити. Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але на жаль, життя, здоров’я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені. Сьогодні 250 млн. дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн. дітей у світі не мають змоги навчатися. Кожен рік від хвороби помирає 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей для пересадки органів.
Але ви не повинні забувати і про свої обов’язки.
Учитель. Що таке обов’язки людини? (відповіді дітей)
Учитель: Обов’язки – зобов’язання людини перед суспільством (батьками, вчителями) і державою. Кожен із нас повинен:
Учитель. Головний закон нашої країни, який визначає основні права, свободи та обов’язки громадян – це Конституція. В статтях Конституції України сформульовані права та обов’язки громадян України. Розділ про права людини - один із найважливіший у Конституції нашої держави.
У 2001 році Верховна Рада України ухвалила Закон «Про охорону дитинства». Кожна дитина – немов маленьке деревце. І як садівник плекає кожну квіточку й рослину, так і держава піклується про своїх дітей, щоб росли вони дужими та розумними громадянами, здатними цінувати своє життя та інших людей.
Учитель. Діти, до нас у клас закотився клубочок. Він щось шепоче. То він нас із вами запрошує у подорож. Знаєте куди? У казкове місто прав дитини. Але, щоб клубочок показав дорогу, нам треба пригадати слова, якими починаються казки.
Діти. Жили були, в далекому царстві…
Учитель. Так, діти, правильно. Ми можемо вирушати за клубочком.
А чому клубочок зупинився? Я здогадалася, нам треба пригадати всі права дитини.
ІІ Основна частина
Зупинка 1
Вернісаж малюнкових зображень про права дитини у віршах.
1 учень. Сьогодні ми у класі повторимо права,
Які держава дітям з любов’ ю надала.
Кожна дитина має права.
Їх визначає книжка така. (Конвенція про права дитини)
2 учень. Декларація – це просто
Оголошення всіх прав.
Є права й дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Вчити ми дітей повинні,
Бо знання усім потрібні,
Знають це всі люди в світі,
Знають це маленькі діти. (Право на освіту)
3 учень. Щоб не хворіти,
Відмінно навчатися,
Право мають діти
Добре харчуватися. (Право на належне харчування)
4 учень. Коли в дитинстві щось болить –
Терпіти біль негоже,
До лікаря їй слід сходить –
І він їй допоможе. (Право на медичне обслуговування)
5 учень. Дитина має право вирости красивою,
Розумною, здоровою, щасливою.
Для цього, хочу сказати,
Вона повинна відпочивати. (Право на відпочинок і дозвілля)
6 учень. Держава наша обіцяє
Книжок побільше випускати,
Щоб інформацію потрібну
Змогла дитина з них узяти. (Право на інформацію)
7 учень. Дитина культурним життям має жити,
Свободою й честю своєю дорожити.
Віру свою зберігати,
Право таке їй повинна держава надати.
(Право на совість, думки, релігії)
8 учень. В Конвенції ми можем прочитати,
Що діти мають право працювати,
Якщо для цього вік у них доречний
І у батьків немає заперечень.
(Жодна дитина не повинна бути примушеною до праці)
9 учень. Не важливо, де живе дитина,
Де її оселя чи країна,
Про її права держава має дбати
І від негараздів захищати.
(особлива турбота дітям-біженцям)
10 учень. Хай різні в дітей і шкіра, і мова,
Усмішка інша і різні думки,
Право у них є усіх однакове –
Бути потрібними – не навпаки. (Всі діти рівні у правах)
11 учень. Дитина кожна - це мала істота.
Її права не можна зневажати,
А навпаки, підтримувати, дбати
І від усього злого захищати.
Десь у світі свищуть кулі
І до школи не дійти…
Ми повинні вберегти
Всіх дітей від бід війни.
(Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни)
12 учень. Дитина кожна має право
Свою власну думку мати,
А держава обіцяє її завжди поважати.
(Діти можуть виражати свої власні думки)
13 учень. Якщо дитина скоїла помилку
І через це потрапила за грати,
Увагу слід надати їй велику,
А не одразу за гріхи карати.
( Особлива турбота дітям, що перебувають у конфлікті з законом)
14 учень. На жаль, є багато у нашій країні
Дітей-інвалідів, яким треба дати
Найкращу турботу і усмішки щирі,
Як інших дітей, треба їх поважати.
(Особлива турбота дітям-інвалідам)
15 учень. Дитина кожна має право,
Щоб у неї тато був і мама.
Про тих, у кого їх немає,
Держава наша дбати має. (особлива турбота дітям без сімей)
Зупинка 2
Тренінг правової культури
Учитель. На адресу нашого класу прийшло повідомлення. Здогадайтеся, хто надіслав повідомлення про порушення їхніх прав.
Галявина «Казкові повідомлення»
( Українська народна казка «Коза-дереза»)
Зупинка 3
«Відгадай!»
Завдання. Знайти героїв казок, які порушували права інших персонажів, і тих, чиї права були порушені. Скористайтеся картками – підказками, на яких зображено Червону Шапочку, Козенятка, Лисицю, Бабу, Кощія Бессмертного, Буратіно, Колобка, Попелюшку.
( Лисиця)
Зупинка 4
Інтерактивні інсценізації
Колобок
Учитель. Головне право кожної людини – право на життя. І маленька людина – теж має право на життя. Це означає, що ніхто не може відібрати в людини життя. У цьому переконаний і казковий Колобок.
Лисичка. Ой, який кругленький! Мабуть, і смачненький! Колобок, Колобок, я тебе з’їм…
Колобок. Та не їж мене, лисичко, я тобі пісеньку заспіваю.
Лисичка. Ну співай. Послухаю.
Колобок. Я по засіку метений, я на яйцях печений.
Я від баби втік…
Лисичка. От хороша пісенька! Я ще зроду такої гарної не чула! Тільки я трішки недочуваю, то йди мені ближче заспівай, ось на язичку в мене.
Колобок. Заспіваю і на язичку.
Я по засіку метений, я на яйцях печений.
Я від баби втік, я від діда втік, і від тебе…
(Лисичка хапає Колобка зубами. Чути тріскіт).
Лисичка. Ой-ой-ой! Жламала я жуба!
Що тепер зі мною буде?
Ще бежжубою такою
Вижене Лиш іж дому. Ой-ой-ой!
(Лисичка тікає).
Колобок. Я – Колобок, діда і баби синок.
Я маю право на життя, як і кожне дитя.
Учитель. Діти, хто в цій казці скоїв найнебезпечніше правопорушення? Чому ви так вважаєте?
Попелюшка
Учитель. Ст.. 19, 37 Конвенції про права дитини проголошує: «Діти не повинні стати жертвами насилля». Діти мають право на рівень життя, необхідний для розумового і духовного розвитку. Подивіться уривок із казки і скажіть: яке право і ким було порушено у цій казці?
Попелюшка. Знов на бал зібралась вся сім’я :
Мачуха і сестри, та не я.
Стільки роботи повік не зробити:
Вдома прибрати, зварити харчі,
Купа прання – все роби і мовчи.
Хочу на бал, та мене не взяли,
Чом такі люди жорстокі та злі?
Казкар. Не плач, Попелюшко, не треба жалю.
Потрапиш на бал, я тобі допоможу.
Попелюшка. Роботи багато, не встигну ніяк!
Та й що одягну я? це ж свято! Це бал!
Казкар. Не плач, Попелюшко, зараджу біді.
Поїдеш на бал, де танцюють усі.
(Казкар торкається чарівною паличкою вбрання Попелюшки, і воно перетворюється на пишні шати).
Коза-дереза
Учитель. Діти, погляньте, хто це сидить на пеньку і плаче?
Діти. Зайчику, чого це ти плачеш?
Зайчик. Та як мені не плакати, коли в моїй хатинці сидить страшний звір. Він мене з моєї хатки вигнав.
Учитель. А ми тобі допоможемо. Хто тут у зайчиковій хатинці?
Коза. Я Коза-Дереза,
За три копи куплена, півбока луплена.
Тупу-тупу ногами, сколю ткбе рогами,
Ніжками затопчу,
Хвостиком замету,
Учитель. Боїтеся, діти?
Діти. Ні!
Учитель. Тоді нумо виженемо Козу. Як тобі не соромно, Козо, чужі будиночки займати!
Коза. Чуже займаю, бо свого не маю!
Учитель. Запам’ятайте! Кожен з вас має право на житло, тобто жити в своєму будинку чи квартирі. Ніхто не має права вигнати вас із вашої оселі.
Коза. Зайчику, вибач. Я більше не буду так робити. Живімо дружно, однією сім’єю у хатинці.
Зайчик. Добре!
Зупинка 5
Учитель. Мандруємо далі.
Учитель. Усіх, хто має вік до 18
Вважають дітьми –
Це повинні знати всі.
1 учень. І ти дитя, і він дитя –
Усі ми маємо право на життя.
2 учень. Змалку не щастить Данилку.
Звуть його усі «дитинко»
«Гей ти!», «хлопчик» чи «маля»,
Як же право на … ім’я?
3 учень. Права дитини ми повинні знати:
Не можна красти нас і продавати
4 учень. Життя дитини кожної безцінне –
Нам харчування треба … повноцінне.
5 учень. А щоб життя було насичене й цікаве,
На відпочинок маємо ми право.
6 учень. Ти захворів?
Пошкодив руку, ногу?
То ж маєш право
На медичну допомогу.
7 учень. Мама Дмитрика кохає,
Одягає, доглядає.
Ще й встигає на роботу.
Ось де право на турботу.
8 учень. Лихо трапилось в Ігната –
Не пустив до школи тато,
Бо не знав татусь, що діти
Мають право на освіту.
9 учень. Нехай щасливим буде кожен день –
Ніхто не має права
Кривдити дітей.
10 учень. Спасибі всім,
Хто діток поважає,
І хто права дитинства
Захищає!
ІІІ Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Спіймай правило»
Учитель. Повторили всі права,
І тепер в нас буде гра.
Якщо право є в законі –
Дружно плескаємо в долоні.
А якщо його нема –
Буде в класі тишина.
ІV Завершальна частина
Учитель. Тепер я впевнена, що ви гарно запам’ятали свої права і завжди зможете відстояти їх. І звірям буде краще жити в цьому казковому лісі. А нам час повертатися у клас. Щоб потрапити додому, треба пригадати слова, якими закінчуються казки.
Діти. От казочці кінець, а хто слухав – молодець.
Учитель. У світі всі малята,
І хлопчики й дівчата,
Повинні право мати
Щасливими зростати.
В турботливій країні,
У люблячій родині
Мужнітимуть здорові
Біляві й чорноброві.
Бо очі карі й сирі,
У злагоді та мирі
Не плачуть а сміються,
Що дітками зовуться.
Хоч ти маленька ще дитина –
Та будь в майбутньому Людина!
Література.