"ЖИТТЯ ЛЮДИНИ – НАЙВИЩА ЦІННІСТЬ" Класна година із застосуванням інтерактивних технологій для учнів 7—8 класів
У Концепції сталого розвитку України сформульовано такі цілі:
- економічне зростання; - збереження довкілля; - охорона здоров’я;
- дотримання справедливості; - стале використання природних ресурсів;
- розвиток освіти; - участь у формуванні глобальної системи екологічної безпеки.
У центрі сталого розвитку перебуває вихована людина, яка має право на здорове і повноцінне життя в гармонії з природою. З цією метою необхідно: забезпечити виховання у населення бережливого ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих, пропаганда здорового способу життя, посилення боротьби з палінням, пияцтвом та іншими шкідливими звичками, сприяння розвитку фізкультури та спорту. В зв’язку з цим, завдання освіти – забезпечити формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного та морального здоров’я. Пропонуємо розробки позакласного заходу з питань випереджаючої освіти для сталого розвитку учителя Сіденко Наталії Іванівни.
ЖИТТЯ ЛЮДИНИ – НАЙВИЩА ЦІННІСТЬ
Класна година із застосуванням інтерактивних технологій для учнів 7—8 класів
Мета: з’ясувати поняття «значення, сенс, цінність життя», «моральна людина», «моральне здоров’я», розвивати навички аналізу життєвих ситуацій, уміння доводити власну думку, працювати в групі, виховувати почуття відповідальності за своє життя.
Обладнання: виставка літератури: Конституція України, Конвенція ООН про права дитини, Закон України «Про охорону дитинства», Національна програма «Дитина України»; плакати і картки з висловленнями про значення, сенс та мету життя; пелюстки квітки; музичні записи (вмикаються, коли учні виконують колективну роботу); чистий аркуш ватману на дошці.
Жити красиво і житии у злагоді з природою –
одне й те саме.
Л. Сенека, V ст. до н. є.
Учень. У незліченному нашому багатстві
Слова дорогоцінні є:
Батьківщина,
Вірність,
Братерство.
А є ще:
Совість,
Честь...
Ах, якби всі розуміли,
Що це не просто слова,
Яких би ми лих уникли,
І це не просто слова!
Учитель. Ми не випадково почали наш захід і з цих рядків. З античних часів людство у своєму житті користується правилом, сформульованим філософом Протагором: «Людина – міра всіх речей», а цінність людського життя – це найвища суспільна цінність. Людина – частина суспільства, вона має свої права та обов'язки. Основне право людини – це право на життя. Захист цього права – найважливіший пріоритет цивілізації. (Називаються державні документи соціально-правової охорони життя людини, прав дитини. Вони представлені на виставці.)
Учитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про цінності життя, подумаємо над питаннями: - для чого живе людина на Землі?
- що потрібно зробити, щоб життя було в радість?
- які ідеали і цілі в житті можна вибрати?
1. Технологія «Мозковий штурм».
Ставиться проблема. На дошці записуються всі запропоновані варіанти ішення, обговорюються, вибираються кращі.
— Що для кожного з вас найцінніше в житті? (родина, здоров'я, щастя,
гроші, друзі і т. д.) Малюється сонце життя, вибираються основні поняття
Слово «життя» багатозначне. Воно охоплює різні сторони дійсності: - суспільне, індивідуальне життя; - матеріальне, духовне; - щасливе, багате, праведне і т. д.
Життя людини неповторне і звичайне, радісне і смутне, повне переживань. Людей – мільйони, усі вони неповторні й несхожі. Вони, як зірки на небі, що горять незвичайним світлом. їхнє життя гірке, як полин, і солодке, як мед. Життя кожного — це дорога, якою тільки йому призначено пройти. І якою буде ця дорога залежить... Від кого? «Не витрачай час на міркування про те, що і заради чого робиться, тому Шо життя – це спектакль (драма), план якого складений Богом і не доступний людському розумові», – сказав Марк Аврелій. Але драма укладена не в неминучості долі для людини, а в силі або слабості характеру, здатності або нездатності реалізувати життєві можливості. 2. Технологія «Вільний мікрофон».
Кожен бажаючий швидко і чітко висловлює свою думку. Обговорюються питання. Після кожного робиться висновок.
- Чи може кожна людина жити так, як хоче? Що для цього потрібно?
Висновок. Людина може жити так, як хоче, тобто запланувати своє життя, поста вити мету, вибрати шлях для її реалізації. Усе залежить від її характеру, сили волі. Необхідно вміти переборювати труднощі, мало одного бажання. Необхідна праця, боротьба, сила волі, щоб досягти чого-небудь.
- Чи справедливе твердження: «Моє життя, як хочу, так і живу»? Висновок. Потрібно пам'ятати, що живеш серед інших людей, поважати їхнє право на життя.
- Що важче: будувати життя чи пристосовуватися до нього?
Висновок. Простіше пристосовуватися, але чи цікавіше...
3. Робота в групах «Квітка щастя».
- Що потрібно для щасливого життя?
Кожній групі дається по одній пелюстці (усього їх п'ять). Діти повинні обговорити і написати свою думку, тільки одну. Потім збирається квітка. Усі разом обговорюють, що вийшло. Учитель підводить учнів до думки про необхідність знань, здорового способу життя. Усі разом будують шкалу цінностей.
Щастя
Праця
Родина
Здоров'я
Лінь
Алкоголь
Наркотик
Суїцид
Висновок. Жити щасливо – мати повагу людей, здоров’я, любов, друзів, роботу і т.д. Але необхідно розуміти (відкривається заздалегідь написаний плакат)
4. Технологія «Захист ідеї».
Робота проводиться в парах або групах. Роздаються картки із висловленнями про значення, мету життя. 2-3 хвилини йде обговорення, потім учні зачитують висловлення, пояснюють, як їх розуміють.
Можливі завдання
6. Жити – означає не тільки задовольняти матеріальні запити організму, головне – розуміти свою людську необхідність. (Жуль Верн)
Висновок. Людське життя — це найвища цінність, щастя можливе, але воно залежить від людини. Праця — на користь інших людей, країни. Боротьба – повинна мати гуманну мету. Любов – не повинна бути егоїстичною. Дружба – повинна бути чесною.
Учитель. Людина повинна зрозуміти свою життєву мету, намітити шляхи її досягнення і йти до неї, поважаючи оточуючих, не залишаючи за собою руїни, тобто «за будь-яку ціну». (Якщо є час, можна торкнутися проблеми: екологія, терор, війна). Пошук сенсу життя, свого місця в ньому – дуже складна робота. Давайте спробуємо виробити правила, яких ми будемо дотримуватись у житті. Адже потрібно завжди починати влаштовувати світ із себе: з життя в класі, у родині, спілкування з друзями, родичами, учителями, з власного відношення до своїх прав і обов'язків. (У процесі обговорення виробляються загальні правила, записуються на аркуші ватману, прикріпленого до дошки)
Правила
Підведення підсумків
Учитель пропонує намалювати на аркушиках оцінку уроку – один із трьох виразів обличчя: усміхнене, байдуже, скривджене – підняти і показати. Дякує усім за участь у роботі.