Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до рідної Батьківщини, повагу до її героїчного минулого і сучасного; шанобливе ставлення до символів держави.
«Є край, де найкращі у світі пісні
І цвітом чарує калина,
де сонечко вперше всміхнулось мені, –
це дім мій – моя Україна!»
(урок-подорож для учнів 5-7 класів)
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до рідної Батьківщини, повагу до її героїчного минулого і сучасного; шанобливе ставлення до символів держави.
Обладнання: карта України; записи висловів про Україну, прислів’я, приказки про рідний край; запис Гімну України; Конституція України, плакати з символікою держави, мультимедійна презентація «Україна в нас одна».
Епіграф
«Живи, Україно! Живи для краси, для сили, для правди, для волі!»
(В.Сосюра)
Доброго дня вам, діти!
Рада всіх я вас вітати!
Здоров’я, радості, добра та успіхів
Усім я хочу побажати!
1. Вступне слово вчителя.
(звучить пісня Н.Май «Квітуча Україна»)
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
(М.Чернявський)
2. Вправа «Мікрофон». (Моя Україна – це…)
Перегляд слайдів презентації «Україна в нас одна».
В них – озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина –
Це наша славна Україна!
Про горду славу козаків.
Не забувай, що ти дитина
Землі, що зветься Україна.
Журба журавлина – це земля моя.
Моя Україна – червона калина,
Надія єдина – це любов моя.
Учитель.
Золотавий вечір впав на тихі верби,
Солов’їна пісня ллється вдалині,
І мрійлива річка між гаями в’ється –
Все це – Україна. Все це – я і ти!
Наша подорож присвячена рідній Батьківщині.
Нас чекають такі маршрути:
Маршрут 1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.
Маршрут 2. Державні символи України.
Маршрут 3. Народні символи держави.
Маршрут 4. Мій край – моя історія жива.
Маршрут 5. Народна скарбничка.
Маршрут 6. Поради Президентові України.
Маршрут 7. Пройди лабіринт.
Маршрут 1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.
Учень.
Солов’їна пісня
Одна Батьківщина і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде ніколи в житті.
Чи можна забути малому ту пісню,
Що мати співала, коли засинав?
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні
Співають, співають в садах солов’ї.
І я припадаю до неї устами
І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.
(М.Бакай)
Учитель.
Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною.
Наша держава – Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова.
Робота в групах.
Складання асоціативного грона
1 група «Батьківщина»
(Найкраща, найрідніша, наймиліша, найсвітліша, найчарівніша)
2 група «Україна»
(Демократична, незалежна, правова, соборна, вільна)
3 група «Рідний край»
(Батьківська хата, колискова, криниця, школа, друзі)
Маршрут 2. Державні символи України.
(Повідомлення учнів про державну символіку)
Учень.
Герб
Наш герб – тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила.
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям.
(Н.Поклад)
Учень.
Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
(Н.Поклад)
Учень.
Прапор
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте –жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом.
Українським в Україні.
(Н.Поклад)
Маршрут 3. Народні символи держави.
Учень-екскурсовод 1.
Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи. У нас це верба, калина, барвінок. Про це говорить прислів’я: «Без верби і калини нема України».
Калина – символ кохання, краси, щастя. Навесні вона вкривається білим цвітом, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю; нею лікуються. Про калину складено багато пісень, легенд, приказок.
Учень-екскурсовод 2.
Почувши слово «Україна», зразу ж уявляєш вербу над водою, тополю у полі... Можливо, ви чули пісню «В кінці греблі шумлять верби»? Це пісня про кохання і прекрасне, горде дерево. Окрім краси, верба дає багато користі. Вона, ніби позначка води на землі. Тому й копають криниці під вербою, бо на сухому місці це дерево ніколи не росте.
Учень-екскурсовод 3.
Легенда про барвінок
Ця рослина, коли ще не мала своєї назви, дуже заздрила запашній фіалці, бо та була у великій пошані серед людей. І тоді вона звернулася до богині Флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і людську любов. Але богиня не була всесильна – не могла вона нагородити рослину великою красою. Зате дата їй назву «вінка», що означає «перемога». І відтоді люди почали вбачати в барвінкові цілющу силу, яка перемагає тяжкі недуги. За це люди подарували рослині свою любов.
Маршрут 4. Мій край – моя історія жива.
Учень-екскурсовод 1.
На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного.
Історія України – це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Мабуть, ніхто не уявляє України без Запорозької Січі. Серед славних імен тих, хто віддав своє життя за щастя народу, – імена славних лицарів – (учні тримають портрети героїв, по черзі називають їхні імена
Учень-екскурсовод 2.
За кращу долю народу боролися відомі всьому світові діячі культури:
Учитель.
Ви, молоде покоління нашої держави, повинні цінувати і берегти велике та давнє прагнення наших пращурів – суверенність країни.
«Життя таке коротке. Поспішайте творити добро», – писав О.Довженко.
Творити добро – це будувати щасливе майбуття нашої держави. А щоб Україна була завжди вільною, незалежною, потрібно наполегливо працювати кожному з нас.
Маршрут 5. Народна скарбничка.
(Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст)
Робота в групах.
Батьківщина – мати, … (умій за неї постояти).
Людина без Вітчизни, … (як соловей без пісні).
Добре тому, … (хто в своєму домі).
Що країна, … (то родина).
За рідний край … (життя віддай).
Всюди добре, … (а вдома найкраще).
Кожному мила … (рідна сторона).
Маршрут 6. Поради Президентові України.
Учитель.
Кожен громадянин держави може звернутися до Президента України. Отож, у вас є сьогодні така нагода.
(Учні пишуть побажання Президентові України)
Маршрут 7. Пройди лабіринт.
Учитель.
На останньому маршруті ми підіб’ємо підсумки нашої подорожі. Якщо правильно пройдете лабіринт, то прочитаєте уривок із поезії.
|
д |
р |
а |
й |
о |
л |
а |
н |
у |
с |
У |
К |
К |
е |
и |
р |
і |
с |
о |
ш |
у |
й |
е, |
я |
Р |
р |
щ |
й |
к |
м |
а |
в’ |
и, |
й, |
а |
щ |
с |
А |
а |
й, |
р |
й |
о |
ш |
ї |
б |
о |
г |
о |
ь |
Ї |
с |
и |
і |
и |
в |
а |
н |
ю |
б |
і |
з |
т |
Н |
и |
в |
д |
н |
а |
н |
а. |
л |
е |
р |
в |
е |
А! |
(Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна!)
Учитель.
У І ст. н.е. римський державний діяч, філософ Цицерон на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя».
Подумайте і дайте відповідь, продовживши речення «Для мене Україна – це …»
Метод «Незакінчене речення».
(Звучить запис пісні Н.Валевської «Моїй Україні»)
Учитель.
Незалежність України дає можливість кожному з нас стати справжнім господарем своєї землі. А для цього потрібно любити свою Батьківщину, віддавати їй розум і серце.
Ви – юний цвіт нової України,
У ваші очі дивиться народ.
Верстати шлях вам суджено єдиний:
Під кольорами сонця й неба сині –
Сягнуть в житті небачених висот.
Список використаних джерел: