Розробка для використання у роботі вчителів загальноосвітніх шкіл з метою роз'яснювально-просвітницької роботи щодо толерантного ставлення до людей з особливими потребами
Відділ освіти Талалаївської РДА
Районна психолого-медико-педагогічна консультація
Виховна година
«Мені це потрібно, адже
Я - такий як ти!!!»
Розробка для використання у роботі вчителів загальноосвітніх шкіл з метою роз’яснювально-просвітницької роботи щодо толерантного ставлення до людей з особливими потребами
(До Міжнародного дня людей з інвалідністю)
Розробила:
Завідувач ТПМПК
Мовчан Оксана Олександрівна
2017
Виховна година «Мені це потрібно, адже я- такий як ти!!!»
Мета:Ознайомити дітей з проблемами людей з особливими потребами, виховувати в дітей співчуття, доброти, прагнення допомогти тим, хто потребує допомоги, прищеплювати навички тактовного ставлення до людей з особливми потребами.
Обладнання: стільці, хустки, вирізані сніжинки по кількості дітей (чи будь-які речі майже однакові на вигляд), книжки, коробочки від ліків чи косметичних засобів, де з іншої сторони нанесений шрифт Брайля, картинки, фото Ніка Вуйчіча, демонстрація деяких слів, абетки Додаток 2,3,4).
Рекомендації: вживати термін «інвалідність» не можна, не акцентуюючи увагу, краще вживати наступні висловлювання - люди з особливими потребами, з порушеннями здоров’я, діти з особливими освітніми потребами, люди з інвалідністю та ін.
Хід заняття
І Організаційний момент
Вчитель: . Що це таке? Коли воно є,— марно тратимо, не дбаємо, а коли його не стане — віддали б усе, щоб повернути назад. (Здоров’я)
Діти, а як ви розумієте слово «ЗДОРОВ’Я»
Відповіді дітей:
Вчитель: На запитання «Що таке здоров’я?» сучасна наука налічує близько 300 визначень.
Здоров’я — це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб, фізичних дефектів, психологічне, соціальне та духовне благополуччя.
Здоров’я — це одне з основних джерел радості, щасливого і повноцінного життя.
Здоров’я можна зобразити у вигляді квітки із чотирма пелюстками. (Вчитель разом з дітьми обговорює і замальовує квітку. Це може ут і паперова заготовка). Перша пелюстка — це фізичне здоров’я, друга — соціальна складова, третя — психічна і четверта — духовна. (Вчитель витирає одну пелюсточку квітки) Якщо зірвати хоча б одну пелюсточку, ця квітка не буде повноцінною, так само як і людина, утративши хоча б якусь зі складових здоров’я. Сьогодні ми поговоримо про людей з порушеннями здоров’я, людей, які маючи різні вади, продовжують жити, досягати успіху, уміють радіти життю.
За допомогою гри ми познайомимося як можна радіти і пристосовуватися до життя різним особливим людям.
ІІ Основна частина
Учні поділені на дві команди.
Давайте з вами спробуємо помірятися зростом зі своїм сусідом, а тепер долонькою. Ви помітили, що і долоньки у кожгого свого розміру і по зросту ви всі різні.
Вправа «Сніжинка»
Мета: показати на практиці, що всі люди є рівні і водночас унікальні.
Хід вправи:
Вчитель: Ось ми з вами вже помірялися зростом і розміром своїх долоньок і з’ясували, що ви трішки відрізняєтеся один від одного, але ви всі учні одного класу (або з різних паралелей). Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад етнічну, як ціле і не замислюємося про те, що кожний її представник – зовсім унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице». Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними. Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці. Напередодні зими до нас у зал завітали перші сніжинки. Вони неповторні і унікальні.
Завдання: візьміть будь-ласка кожен по сніжинці. Придивіться до неї, яка вона гарна і білосніжна? Кожна сніжинка неповторна, особлива, унікальна. У природі не існує однакових сніжинок, тому перед початком подорожі нашої сніжинки придивіться до своєї сніжинки, адже пізніше вам буде потрібно її віднайти. (діти уважно розглядають сніжинки). А найбільше наша сніжинка полюбляє літати, то ж ми зараз з вами спробуємо, щоб наші сніжиночки закружляли у своєму танку. (Діт на рахунок 1,2,3 дмухають на свої сніжинки). А тепер спробуйте віднайти свою сніжинку. (Діти шукають кожен свою сніжинку).
Відповіді дітей:
Вчитель: Отже, ніби вони всі однакові, але в той же час ви намагалися знайти відмінності і запям’ятати, і віднайти свою Сніжинку, що ще раз підтверджує, що все в світі має свої відмінності. Поспостерігайте на прогулянці як падають справжні сніжинки, ніби вони всі однакові, але ж ні, як немає однакової сніжинки, так і немає жодної однакової людини.
В наш час є досить багато людей, які мають різні порушення і називають їх людьми з особливими потребами. А скільки людей залишається травмованими в мирний час, потрапляючи в аварії, катастрофи! Землетруси, бурі, повені — ці різні стихійні явища також можуть спричинити втрату здоров’я людини. А в зоні АТО скільки бійців отримують серйозних ушкоджень…
Тож ми зараз з вами спробуємо уявити як їм складно жити, але люди з особливими потребами можуть стати прикладом, взірцем і для багатьох здорових, тому що вони цінують життя, кожну його хвилинку, які своєю мінливістю, наполегливістю, життєлюбністю показують нам, як потрібно жити. Вони працюють, вчаться, активні у суспільному житті, займаються спортом, виступають на параолімпіадах і займають призові місця.
Зокрема до нас на Україну приїзджав неодноразово відомий оратор і письменник Нік Вуйчіч, який своїм власним прикладом показує силу жаги до життя. Фото Нік Вуйчіч
А тепер уявіть, що вам зав’язали темною хустиною очі та залишили так ходити цілий день. Чи легко вам буде пересуватися квартирою, вулицею, школою? Чи зможете в повній пітьмі знайти необхідну для вас річ? (Відповіді дітей.)
Але люди, позбувшись зору, не втрачають інтересу до життя, вони, перемагаючи біль, знаходять сили йти далі. Дійсно, втрата зору — це складне випробовування.
Вправа «Поводир»
Мета: показати наочно як складно людям, які втратили зір.
Обладнання: хустки, стільці.
Завдання:
Робота в парі. Одній дитині зав’язують очі, а інша не притримуючи за руки, лише даючи словесні команди (ліворуч, праворуч, два кроки і тд) повинна допомогти іншій дитині дійти на іншу сторону перешкод зі стільців. Потім діти міняються місцями.
-Які складності виникали? (відповіді дітей)
Якщо ці люди не бачать, то це не означає, що вони не вміють ні читати, ні писати. Навпаки вони можуть, але пишуть по шрифту Брайля, доречі вони не пишуть, а друкують. Ми можемо бачити його нанесеним на ліках, на деяких косметичних засобах.
Спробуйте відчути на даних вам зразках (коробочки від ліків)
Цей шрифт для сліпих придумав Луі Брайль ще в далекому 1829 р.. Букви в шрифті Брайля складаються із крапочок. Книги друкуються на спеціальних станках. Люди ж друкуюють на папері спеціальним приладом грифилем (на вигляд як шило). Друкують зліва на право, а читають зправа на ліво, це тому, що текст читається на зворотній сторінці по опуклостям від проколотих з іншого боку відміток. (Демонстрація алфавіту шрифтом Брайля)
Ще є люди, які погано чують, тобто зі втратою слуху. Їм дуже важко орієнтуватися. Вони говорють за допомогою мови жестів, ще називають дактильна мова. Ви неодноразово бачили, що коли ідуть новини, то внизу екрана здійснюється сурдопереклад за допомогою жестів, а людина яка веде переклад називається сурдоперекладачем. Багато жестових знаків показують цілі слова, але є Дактильна абетка. (Демонстрація деяких слів, абетки Додаток 2,3,4)
Практичне завдання:
Вправа «Крокодил»
Необхідно розділитися на дві команди. Правила: по черзі кожна команда показує задане слово без слів за допомогою жестів, рухів, танців, присідань, тощо.
Слова: Школа, книжка, телевізор, комп’ютер, дорога, річка, вчитель, стілець, квітка, морква, вовк, колобок і тд.
А ще є люди із складними порушеннями, коли наприклад, відсутній слух і зір та ін.
Вправа «Не бачу і не чую, не чую, але бачу»
Завдання: діти повинні закрити вуха і очі, а вчитель промовляє певну команду, по сигналу діти відкривають очі і вуха, і пробують виконати команду. Потім діти тільки закривають вуха, а вчитель промовляє команду, після сигналу пробують виконати.
Команди: Присісти, підстрибнути і тд.
А ще є люди з порушенням опорно-рухового апарату. Вони можуть пересуватися за допомогою палиці, візка, милиць, чи просто злегка шкутильгаючи. Часто до приміщень добудовують спеціальне пристосування, яке називається пандус, що допомагає таким людям потрапити до приміщення.
А в нашій школі є додаткова прибудова- пандус? Так в нашій школі є також пандус, тож зверніть будь-ласка увагу і на перерві огляньте цю прибудову.
Практичне завдання:
Вправа:»Перешкоди»
Мета: донести в доступній формі про можливості людей з порушенням ОРА.
Обладнання: стільці,книги
1.Спробувати пройти смугу незначних перешкод зі стільців на одній нозі.
2.Спробувати взяти книгу без рук зі столу чи парти і перенести на іншу, відкривши на відповідній сторінці. (для перших класів уже книга лежить)
-Чи складно було виконувати? (відповіді дітей)
Уявіть скільки в нас виникло складностей, а ці люди пристосовуються, і навіть у кого немає рук пишуть за допомогою ніг, гортають сторінки, пишуть, чистять зубки і тд. Тому не потрібно бути байдужим до цих людей і коли їм потрібна наша допомога, наприклад у переході вулиці, необхідно допомогти.
Вправа «Вередливий кубик»
Завдання: Підборіддям без рук перенести кубик на інший стіл. Одна частина команди переносить в одну сторону кубики, а інша назад.
Чи легко було виконати завдання?
Ми з вами познайомилися з різними особливостями людей і в деякій мірі зрозуміли як їм жити. А як ви гадаєте як вони почувають себе? Чи складно їм пересуватися? Виконувати повсякденну роботу?
В законі України про освіту прописано: «Кожна дитина має право на освіту», тому і у нашій школі (чи районі) вчаться дітки з особливими освітніми потребами. І наше завдання з вами допомогти їм пристосуватися до життя, стати добрими товаришами.
- Діти, всі ми однакові і в той же час різні! І ви повинні поважати, цінувати людей, піклуватися про тих, хто чимось обділений, кому в житті пощастило менше.
Запам’ятайте!!!
Золоті правила:
1. Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставились до вас.
2. Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.
3. Не сміятися і неображати всіх людей.
4. Не проходити байдуже повз людську біду, горе, розпач.
5.Уміти нетільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало.
Тож люди на Землі,
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра…
ІІІ Підсумок
Вправа «Комірки побажань»
Кожен клас – це своєрідна сім’я зі своїми правилами. Ви як ті бджілки, які підтримують один одного. То уявіть, що ваше завдання здійснити підтримку цим особливим діткам, тому спробуйте намалювати свої слова підтримки і побажань цим діткам у «Комірках побажань». Презентація «Комірок побажань».
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|