Виховна година розширює знання учнів про красу і багатство української мови, розвиває мовлення, збагачує словниковий запас, виховує любов до рідної мови; бажання розмовляти українською мовою.
Нетішинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
Мово моя українська, батьківська, материнська.
Підготувала Стремедловська Л. Л.,
вчитель початкових класів
Тема: Мово моя українська, батьківська, материнська.
Мета: Розширювати знання учнів про красу і багатство української мови. Розвивати мовлення. Збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до рідної мови; бажання розмовляти українською мовою.
Обладнання: ребуси, "розсипані" прислів’я, скоромовки, "Кобзар", мікрофон, м’ячик, аудіо запис "Пісня про Україну" М.Поплавського.
Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену —
Просту, домашню, звичну,
Ти у мені із кореня
Полем мені наговорена,
Дзвоном у коси прокована,
В чистій воді смакована,
З хлібом у душу всмоктана,
З кров'ю моєю змішана
І аж до скону залишена
В серці моїм.
Вчитель:
Прислухайтесь, з ранку до вечора навколо нас звучить мова. Ось у сусідній кімнаті з кимось розмовляє мама, віддалік чути голос диктора у телевізорі, з вулиці долинають голоси людей. Ми так звикли до цього, що майже не помічаємо звучання мови. Ми чуємо її лише тоді, коли вона звернена до нас.
А тепер уявіть на хвилинку, що мови нашої та інших мов на землі ще нема.
— Якою була б земля? Яким були б ми?
— Яку картину ви уявили?
— Похмура картина: не має міст, сіл, не ходить транспорт, скрізь пусто, сумно.
— А хто там боязко визирає з печери? Тож первісна людина! Скоцюрбилась від страху і холоду, натягує на голі плечі якусь шкуру...
Такими були наші пращури колись, такими вони залишилися б і зараз, якби не зробили відкриття — винайшли мову.
— А для чого потрібна мова?
— Де ви чуєте мову? Відгадайте ребуси.
7 ' Я
Р 1 а
У на
— А чому поряд із словами сім'я, родина ви назвали слово Україна?
У кожної людини є своя рідна земля. Ми живемо в Україні — це наша Батьківщина. Тут ми народились, тут живемо, тут поряд наші найдорожчі люди.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніше їм своя пустиня
Аніж земний в пустині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини
Звучить пісня М. Поплавського "Пісня про Україну"
— Як ви думаєте чи завжди існувала наша держава?
Вправа "Мікрофон"
Існує така легенда. Бог створив землю і став роздавати її різним народам. Коли всі народи отримали свої території, Господь вирішив відпочити і почав молитися. Тут до нього прийшли українці. І хоч Всевишній довго молився, наші предки терпляче чекали. Помолившись, Господь сказав, що вільних земель у нього вже нема, але за терплячість і наполегливість він дарує українцям кусочок Раю. І дісталася нашим пращурам родюча і щедра земля з квітучими садами, високим голубим небом — вона була справді прекрасна.
Гра "Опиши Україну"
(Діти передають один одному м’ячик і описують Україну: багата, гостинна, горда...).
Кожна держава має свої святині, символи, традиції, звичаї. І звичайно ж свою мову. В народі кажуть: “Якщо в народу є своя мова, то є і сам народ”.
Наша рідна мова — цілюще джерело, з якого черпають життєдайну силу наші пісні, думи, легенди наші літературні надбання. Цураючись мови материнської, ми цураємося свого народу, який дав нам цей вічний і неоціненний дар, невмирущий скарб.
Учень: Мова рідна, слово рідне,
Хто вас забуває, той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Як ту мову забувати,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила!
Учениця: Мова наша, мова —
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечора.
Мова наша, мова —
Пісня стоголоса,
Нею мріють весни,
Нею плаче осінь
Як вогонь у серці
У несу в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
Основа сучасної української літератури й української мови — "Кобзар" Т.Г.Шевченка.
— Діти, а які вірші Тараса Григоровича ви знаєте?
(Учні декламують вірші).
Багатство української мови у її прислів’ях і приказках, скоромовках, потішках і загадках, казках, піснях і легендах.
1 . Збери прислів’я
( Слово до слова — зложиться мова.
Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.
Свій розум май, але мудрих людей питай.)
Придумати прикметники до слова мова.
(Українська, рідна, мила, люба, солов’їна, чудова...).
— Як називається наша держава?
— Що є найціннішим скарбом нашого народу?
— Як називається наша мова?
— Яке значення має мова для людей?
— Чому потрібно берегти нашу мову?
Вчитель:
У світі існує близько 6000 розмовних мов і половині з них загрожує зникнення. Тому у 2000 році міжнародна організація ЮНЕСКО, прагнучи підтримати мову як ознаку культурної приналежності особи оголосила 21 лютого Міжнародним днем рідної мови.
Рідне материнське слово для кожного є оберегом.
Воно таїть у собі надбання віків, пам'ять усього народу, оберігає й передає всі виміри духовних скарбів поколінь.
Бережімо рідне слово, бо в ньому і гомін лісів, і переливи струмків, і шепіт трав, і дух пращурів, і сила нашого сьогодення, і поступ майбутній.
Учні:
1. Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
2. Мова то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело.
3. Мова — це наша світлиця.
Вона — як добірне зерно.
4. Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть.
5. Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!