ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти
ПЛАН-КОНСПЕКТ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ
ТЕМА: «Дружба замість булінгу»
У 5 класі загальноосвітнього начального закладу I-III ступенів № 6 Олександрійської міської ради Кіровоградської області
студентки IV курсу МІЕ17Б групи
факультету фізико-математичного
спеціальності 014.04 Середня освіта
(Математика)
Буц Катерини Олегівни
Кропивницький 2021
Тема: Дружба замість булінгу
Мета: формувати ціннісне ставлення учнів до дружби та негативне ставлення до проявів булінгу.
Завдання:
1.поглибити розуміння сутності понять: «друг», «приятель», «унікальність», «уважність», «спостережливість», «булінг», поглибити розуміння, як важливо бути не байдужим один до одного, ставитися з повагою, не ображати інших.
2. формувати позитивне відношення до інших людей, потребу змінюватися, прищеплювати учням повагу до цінностей дружби; формувати негативне ставлення до булінгу та проявів будь-якої агресії чи неповаги.
3. формувати переконання в цінності для кожної людини мати хорошого друга і бути ним самим.
4. формувати прагнення до дбайливого ставлення один до одного, саморозвитку навичок розуміння і прийняття людей з оточення, їх внутрішнього світу.
Форма проведення: етична бесіда з елементами гри
Цільова аудиторія: учні 5 класу
Обладнання і наочність: 2 однакових яблука, роздруківки олівців , заготовки учням (додаток 1,2) , дошка, різна наочність.
Попередня підготовка: ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо проведення години спілкування, пошук інформації, планування.
Рекомендовані джерела інформації для учнів:
https://www.youtube.com/watch?v=SZGEl-_kM9o
План:
Хід виховного заходу
l. Вступна частина
Дружба завжди вважалася великою цінністю. Давні скіфи закріплювали дружбу власною кров’ю, що служила військовим договором і великою клятвою. В епоху середньовіччя лицарі ставили чоловічу дружбу на вищий щабель, ніж кохання та сімейні стосунки.
Учні висловлюють свої думки.
Підсумок вчителя: Дійсно, дружити можна багато з ким, парами, групами, колективами, навіть містами і державами, може дружити дівчинка з дівчинкою, хлопчик з хлопчиком, хлопчик з дівчинкою.
Які відчуття вам приносить спілкування з друзями, товаришами?
(Очікувані відповіді учнів: радість, щастя, позитив, бадьорість)
Згодна з вами, але в нашому оточенні є й такі люди, яких ми недолюблюємо, якими нехтуємо. Правда? І спілкування з такими людьми нас дратує. І по відношенню до таких людей ми можемо поводити себе не дуже гарно.
ll. Основна частина
Експеримент з яблуком
Вчитель приносить 2 яблука, максимально однакового кольору та розміру.
Задає учням запитання:
Скажіть, будь ласка, чим відрізняються яблука? (особливо нічим)
Вчитель бере одне з яблук і говорить: «Ти мені не подобаєшся! Ти вередливе яблуко!» І кидає його на підлогу. Піднімає яблуко, дає одному з учнів і говорить: «Знайди щось таке, що тобі в яблуці не подобається, і також кинь його на підлогу». І так далі дати можливість всім бажаючим щось сказати погане яблуку і кинути його на підлогу.
Тепер є якась різниця між яблуком, яке багато разів впало і те, що лежить на парті? (Яблука і далі практично виглядають однаково).
Далі вчитель розрізає 2 яблука. Те, яке лежало на парті, має білосніжний колір всередині, воно подобається діткам. А яблуко, яке падало, всередині коричневе, покрите «синцями», які ми йому й поставили.
Висновок вчителя: мої дорогі, але це ж ми з вами зробили таке яблуко. Це наша провина! Точно так, відбувається з людьми, коли ми їх ображаємо або обзиваємо. Зовнішньо ми можемо не побачити змін, але ми завдаємо їм внутрішній біль.
Чи бували ситуації, коли вам було боляче від того, що вас хтось обзивав чи ображав?
Учні висловлюють свої думки.
Це дійсно неприємно, коли тебе ображають, тому пропоную з’ясувати причини і відшукати шляхи боротьби з цим явищем.
Для цього давайте пограємо в гру.
Гра «Чи уважні ми один до одного?»
До дошки виходять два учасники стають спинами один до одного і відповідають на запитання про один одного:
1 – Якого кольору одяг?
2– Якого кольору волосся?
3 – Якого кольору очі?
4.- Яке взуття?
Висновок: Наша уважність один до одного свідчить про нашу небайдужість, зацікавленість. Ваші правильні відповіді доводять те, що ви досить часто спілкуєтесь, добре знаєте один одного, давно товаришуєте. Дружні стосунки між вами сприяють єдності вашого класу, а єдність придає сил.
У випадку, якщо учні не вірно відповідають на запитання:
Бачу, що ви інколи не помічаєте один одного. Моїми порадами було б бути уважнішими один до одного, кожного дня дізнаватися щось нове про своїх однокласників. Давайте розпочнемо це зараз.
Кожен з учнів пише на маленькому папірці цікавий факт про себе, вчитель перемішує, і по черзі зачитує, клас намагається відгадати про кого йде мова.
Далі проведемо з вами Вправу «Коробка олівців»
Діти, зверніть увагу на ці олівці. Давайте асоціюємо їх з людськими вдачами (на дошці заздалегідь висять 7 надрукованих олівців різних кольорів, з поясненням кожного кольору).
Наприклад, чорний колір – це людина, схильна до агресії; фіолетовий – людина, яка не подобається класу, байдужа; синій – людина справедлива, але схильна до образ; зелений колір усе вибачає, усе дозволяє, дещо сором’язливий; червоний всім допомагає, навіть ціною свого спокою; жовтий – життєрадісний та не помічає зла; білий – мовчазний, замкнутий, сумний. Вчитель дає заготовки учням (додаток 1) та пропонує подумати, хто з учнів класу який олівець символізує. Далі біля кожного кольору учні пишуть імена своїх однокласників, з яким кольором кожен асоціюється.
Чи всі кольори було легко заповнити?
Тобто, з цієї вправи ми бачимо, що всі ви різні та унікальні. І кожному з вас притаманні найрізноманітніші якості, як позитивні, так і негативні. І нам з вами треба навчитися сприймати людину такою, якою вона є, приймати чужу думку, вміти чути інших, дуже важливо сформувати у себе звичку терпимо і навіть з інтересом ставитися до думки інших людей, і тоді багатьох проблем можна уникнути. Не обов’язково з кожним дружити, але треба спілкуватися, а не ігнорувати, і ні в якому разі не ображати один одного.
(Вчитель збирає листочки учнів, вони є анонімні. Потім переглядає і наступного дня повідомляє класному керівнику, за бажанням і дітям, яку роль найчастіше бере на себе той чи інший вихованець за думкою класу)
Вправа Асоціативний кущ
Як ви розумієте таке поняття, як булінг?
(Булінг - це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним впливом. Причин — безліч, а жертвою може стати кожен, хто не вписався у рамки того чи іншого колективу).
Щоб краще розібратися, що притаманне булінгу, ваше завдання серед запропонованих ознак, позначених на картках, ви маєте вибрати ознаки булінгу та ознаки дружби і закріпити картки на дошці:
(Учні по декілька осіб підходять до першої парти беруть листочки уже з прикріпленим скотчем, і прикріплюють відповідно права сторона дошки дружба, ліва – булінг. На дошці заздалегідь прикріплені надписи БУЛІНГ, ДРУЖБА)
утиски |
цькування |
насмішки |
стусани |
насильство |
бойкот |
тілесні ушкодження |
приниження |
погрози |
вимагання |
штовхання |
ігнорування |
псування речей |
підніжки |
ляпаси |
шантаж |
доброзичливість |
ввічливість |
чуйність |
взаємовиручка |
агресія |
приховані зйомки |
погрози розправи |
образливі прізвиська |
знущання |
погрози |
поширення образливих чуток |
Зацікавленість в успіхах |
щирість |
взаємодопомога |
повага до думки інших |
підтримка |
уміння вислухати |
спільні інтереси |
взаєморозуміння |
взаємоповага |
довіра |
милосердя |
надійність |
бійки |
розуміння проблем |
уміння вибачати |
доброта |
відвертість |
Булінг та дружба протилежні одне одному.
Чи є в вашому класі прояви булінгу?
Учні висловлюють свої думки.
Давайте разом сформуємо поради «Як боротися з булінгом?»
Орієнтовні поради:
Висновок вчителя:
Булінг там - де не вміють дружити.
А зараз перевіримо, який ви друг?
Тест «Чи хороший ти друг?»
Учні на папірцях відповідають Так або Ні. Потім самостійно підраховують відповіді «Так», і вчитель повідомляє результати.
1)Ти радієш, якщо з твоїм другом сталося щось добре?
2)Якщо твій друг щось розповідає,ти слухаєш його і не переводиш розмову на себе?
3)Чи знайомиш ти друга зі своїми товаришами або іншими друзями?
4)Чи можеш ти іноді перервати улюблене заняття, щоб приєднатися до друга, якщо він просить про це?
5) Тобі буває сумно. Якщо у друга неприємності?
6) Чи завжди ти буваєш відвертим із приятелем?
Шість відповідей «Так»: ти найкращий друг, ти справжній друг.
П’ять відповідей «Так»: ти молодець!
Чотири відповіді «Так»: частіше став себе на місце інших
Жартівлива вправа «Намалюй портрет за описом»
Колись давно росла собі дівчинка Ягуся. Була вона лінивою і неслухняною, завжди говорила неправду, не хотіла вчитися, а до батьків і друзів ставилася дуже грубо! І сталося неприємне диво: чим більше поганих вчинків вона коїла, тим більше змінювався її зовнішній вигляд — почали швидко рости нігті, видовжився ніс і став горбатим, на обличчі з'явилися зморшки, старіли руки, а на спині виріс горб. Всього за рік дівчинка перетворилася у справжню стареньку бабусю, яку назвали Бабою Ягою.
Вона не могла більше жити серед людей і оселилася в лісі.
Учні малюють портрет Ягусі.
Хто з вас хоче стати схожим на цей портрет і оселитися в лісі?
lll. Заключна частина
Вчитель роздає учням «серця доброти» (Додаток 2)
«Було б набагато ліпше, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного».
Пропоную учням написати на серці те, що може допомогти іншій людині, зігріти їй душу (посміхнутися вранці, обійняти, поговорити з людиною, притримати для когось двері).
Далі вчитель збирає усі «серця», перемішує їх, і пропоную кожному витягнути навмання одне серце та впродовж наступного тижня зробити те, що написано на його серці доброти, для когось зі своїх однокласників .
Ми завжди, у будь-якій ситуації, повинні пам'ятати про те, що відповідальність за наші вчинки буде лежати на нас. Тому задумуйтеся над тим, як зробити в житті правильний вибір.
Додаток 1
Додаток 2