Підготувала
вчитель початкових класів
Світлодарської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Патремай В.А.
Виховна година «Подорож в країну прав дитини»
Мета: узагальнити знання дітей про основні права дитини; розділити поняття «права» і «обов'язки», показати єдність прав і обов'язків; сформувати негативне ставлення до проти-правних вчинків, спонукати дітей до захисту своїх прав. Розвивати активну життєву позицію. Виховувати повагу до прав інших людей.
Обладнання: скринька, люстерко, слайдопрезентація, музика для гри «Права в музиці», атрибути для сценок, світлофор, куб із завданнями, віночки, стрічки.
Хід виховної години
І. Організаційний момент
Учитель: Скажімо «Здрастуйте» руками!
Скажімо «Здрастуйте» очима!
Скажімо «Здрастуйте» губами!
Учитель: У мене, діти, в руках чарівна скринька, в ній - найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки не розповідати, кого він там побачив і мовчати поки все допитливі і сміливі, не заглянуть на дно шкатулки.
- Так кого ви побачили в чарівній скриньці?
- Що або хто, на вашу думку, є найціннішим скарбом на Землі? (Людина) (Слайд 1)
- Чому ви так вважаєте? Дійсно, людина - найцінніший скарб. Кожен з вас особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде. Щодня ви ходите в школу, маєте будинок, сім'ю, друзів. Ви говорите по-різному, по-різному думаєте і висловлюєтеся, іноді сперечаєтеся, але завжди повинні пам'ятати, що всі люди на землі мають однакові права.
Нашу класну годину мені хотілося б почати рядками з вірша: (Слайд 2)
Лише з'явиться дитина, і дихати ледь почне
Вона має право жити, розвиватися, дружити;
Мати затишний, теплий будинок
Бачити тихий мирний сон.
Лікарів допомогу отримувати,
Навчатися, відпочивати,
Бути веселим і здоровим,
Захоплюватися чимось новим
І любити і бути коханою
Вона на світі не одна!
ІІІ. Повідомлення теми і завдань виховної години
Учитель: Отже, наша класна година буде присвячена правам дитини. Кожен з вас повинен знати свої права і вміти ними користуватися. Знати права - значить вже наполовину володіти ними. (Слайд 3)
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель: Давним-давно, тисячі років тому на Землі з'явилися люди, одночасно з ними з'явилися головні питання:
- Що люди мають право робити, а що ні?
- Що вони зобов'язані робити і що не зобов'язані?
Дуже довго зважувалися ці питання і, коли їх вирішили, з'явилася Декларація прав лю-дини - заява про права і свободи людини в усьому світі. (Слайд 4)
А що таке «право», «права»? Як ви думаєте? (Відповіді дітей)
Значить права - це такі собі правила, закони які повинні виконувати всі люди, незалежно дорослі це чи діти. Держава повинна стежити за тим, як виконуються правила і норми, до-тримуються права людей, допомагати своїм громадянам, карати тих, хто заважає жити ін-
шим, порушує їх права. Давайте розберемося, чи є права у вас, у дітей? (Вислуховуються думки учнів).
З самого народження людини у нього є права, які захищає головна організація на нашій планеті - Організація Об'єднаних Націй (ООН). Права дітей записані в дуже серйозному документі - Конвенції про права дитини. (Конвенція - це міжнародний договір, угода). (Слайд 5)
Вона була прийнята в Нью-Йорку 20 листопада 1989 році. Конвенцію підписали майже 150 країн світу. Цей документ закликає дорослих та дітей будувати відносини на повазі. Діти - це люди до 18 років. (Слайд 6)
Учитель: Давайте згадаємо які діти мають права?
Права дітей
Право на життя.
Право на ім'я при народженні. (Слайд 7)
Право на турботу і виховання батьками. (Слайд 8)
Право на медичну допомогу. (Слайд 9)
Право на освіту. (Слайд 10)
Право на дозвілля. (Слайд 11)
Право на відпочинок і мати свій будинок. (Слайд 12)
Право на корисну і якісну їжу. (Слайд 13)
Право на захист від насильства. (Слайд 14)
Особлива турбота дітям-інвалідам. (Слайд 15)
Всі діти мають рівні права. (Слайд 16)
Гра «Права в музиці»
Учитель: Спробуйте назвати, про які права і обов'язки людини співається в пісні.
1. "Пісенька мамонтеня" (жити в родині).
2. "Пісенька Чебурашки" (право на ім'я).
3. "Чунга-чанга" (право на відпочинок).
4. "Якщо б не було шкіл" (право на освіту).
Інсценування, розбір ситуацій «Права і обов'язки»
Учитель: Діти, у кожної людини є права. Але користуватися ними можна тільки тоді, коли не порушуються права інших людей. Поважати права інших людей - обов'язок кожної людини. А чи завжди ми це робимо? Пропоную вам подивитися кілька сценок і дати оцінку поведінці героїв. Чиї права вони порушують? Які обов'язки не виконують?
Сценка 1
Мати. Негайно зроби музику тихіше! Вже опівночі, ти весь будинок розбудиш!
Син. А я маю право на відпочинок і дозвілля! Я звик відпочивати з гучною музикою!
Учитель: Будь ласка, допоможіть дитині розібратися, хто тут не правий. (Син порушує право сусідів на відпочинок в тиші, не поважає права інших людей.)
Сценка 2
Учитель. Олексій, ти сьогодні черговий, витри, будь ласка, дошку і пополивай квіти.
Олексій. Ви не маєте права змушувати мене чергувати! Конвенцією дитини заборонено насильство над дітьми!
Учитель: Поясніть, будь ласка, Олексію, у чому він не прав. (Крім прав у Олексія є і обо-в'язки - чергового (як у всіх дітей класу). Крім того, є обов'язок поважати права інших лю-дей на чистоту в класі.)
Сценка 3
Учитель. Максим, ти знову розмалював парту в класі! Адже діти її тільки що помили!
Максим. А що тут такого? Я маю право на заняття своєю улюбленою справою - малюван-ням!
Учитель: Хто пояснить Максиму його права і обов'язки? (Інші мають право сидіти за чис-тою партою. Максим повинен поважати права інших учнів.)
Сценка 4
Мати. Синок, а чому ти відро із сміттям не виніс, за хлібом не сходив?
Син. Тому що Організація Об'єднаних Нація забороняє використовувати працю дітей!
Учитель: Ось такий борець за права дитини! Може, він має рацію? (Ні, тому що хліб він повинен купити для себе і сміття винести - за собою. А це не примусова праця, а допомога по господарству. Мамі однієї важко вести господарство, вона теж має право на відпочинок. Син повинен поважати її право і допомагати їй .)
Учитель: А чого ці герої зовсім не знають? (Вони не знають, що зобов'язані поважати пра-ва інших людей і у них є ще й обов'язки.)
Учитель: Обов'язок - коло дій покладених на кого-небудь і обов'язкових для виконання. Чи існують обов'язки у дытей? Які? (Слайд 17)
1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як ми хотіли, щоб ставилися до нас. (Слайд 18)
2. Не принижувати гідності кожної людини. Чинити так, щоб своєю поведінкою не пору-шувати права іншої людини. (Слайд 19)
3. Придержуватися певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуа-ції, які призводять до порушення закону. (Слайд 20)
4. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримува-тися правил мовного етикету. (Слайд 21)
5. Сумлінно вчитися: активно працювати на уроках, готуватися самостійно, старанно виконувати домашні завдання. (Слайд 22)
Учитель: Ви повинні виконувати ці обов'язки.
Учитель: А тепер скористаємося правом на відпочинок проведемо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка «Сильний вітер дме ...»
Учитель каже «Сильний вітер дме і здуває всіх тих ...». Далі потрібно назвати будь-яку дію з прав і обов'язків дитини. Як тільки фраза закінчується, всі, хто виконував сьогодні цю дію, повинні пересісти на інший стілець.
Вправа «Світлофор». (Діти показують картку зеленого кольору, якщо твердження вірне, червоного якщо ні)
- Всі діти мають право на любов і турботу (+)
- Всі діти рівні у своїх правах (+)
- Кожна дитина має право їсти тільки цукерки, морозиво і чіпси (-)
- Всі діти мають право на повноцінне харчування (+)
- Всі діти мають право відмовлятися від обіду (-)
- Всі діти мають право на освіту (+)
- Всі діти мають право на відпочинок і дозвілля (+)
- Кожна дитина має право отримувати сніданок у ліжко (-)
- Жодна дитина не повинен мити посуд (-)
- Всі діти мають право на здоров'я і медичну допомогу (+)
- Жодна дитина не повина прибирати свою кімнату (-)
- Кожна дитина має право на життя (+)
- Кожна дитина має право відвідувати школу коли йому заманеться (-)
«Казкова вікторина»
Про які права казкових героїв йдеться? Права, яких героїв були порушені?
Вовка зовсім не боявся
І ведмедю не дістався,
Але лисиці на зубок
Все ж потрапив .... (Колобок) (Право на життя) (Слайд 23, 24)
Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка –
Десь губити черевички, (Попелюшка) (Слайд 25, 26)
- Згадайте, про що ця казка?
- Які права були порушені? (Право на відпочинок, свободу, турботу)
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів? (Червона шапочка) (Право на життя) (Слайд 27, 28)
Допоможе завжди вам,
І птахам, і дітлахам,
Він під деревом сидить,
Добрий лікар ..... (Айболит) (Право на лікування) (Слайд 29, 30)
V. Узагальнення та систематизація знань
Учитель: А тепер, щоб перевірити, як ви запам'ятали права дитини ми з вами пограємо в гру "Дозволяється - забороняється". Я у віршованій формі буду описувати вам різні ситуа-ції, а ви повинні будете закінчити фразу словами дозволяється або забороняється.
Гра "Дозволяється - забороняється"
1. Куди підемо ми в неділю:
На каток або в кіно.
Ось сім'я питання вирішує
Вибрати думку одну.
Дорослі на діток дивляться, дивляться - дивуються.
Слухати думку дитини звичайно (дозволяється).
2. Ось в кутку стоїть хлопчина,
Плаче, надривається.
Бити, карати дитину
Строго (забороняється).
3. З мамою діти повинні жити,
Не сумувати і не тужити -
Це (дозволяється).
4. Дитя незаконно викрадають,
Мати з дитиною розлучають.
Це (забороняється).
5. Малювати, співати, вчитися,
Якщо захворів - лікуватися,
Це (дозволяється).
6. Багато працює дитина,
Мало у нього сил,
Ноги підгинаються.
У дитинстві тяжка робота
Звичайно (забороняється).
7. Разом дружньо в світі жити,
З різними дітьми дружити -
Це (дозволяється).
8. Коли слабкий горбатить спину,
Перед сильним схиляється.
Бути рабом у пана
Строго (забороняється).
- Молодці, діти! Ви відмінно впоралися із завданням.
Вправа «Куб рішень».
Учитель: Ми з вами багато говорили про права та обов'язки дітей, зараз ви спробуєте за-стосувати отримані знання на практиці. (Грані куба - ситуаційні задачі.)
1. Учні 1 і 2 класів погано поводяться на перерві, і я ...
2. Однокласники звертаються до твого друга на прізвисько, і я ...
3. У шкільному буфеті учень намагається купити булочку без черги, і я ...
4. Прийшов додому і відчув що голова гаряча і болить, і я ...
VI. підсумок уроку
Учитель: Наша класна година добігає кінця. Ви добре попрацювали, я думаю дізналися багато нового і корисного. А зараз я пропоную вам створити чотири віночки з прав дитини.
Рефлексія «Віночок прав дитини».
Дітям пропонують стрічки зі словами, кожен учень по черзі читає на кінці стрічки слово і вішає на віночок з яким поєднуються це слово. Слова (будинок, мама, Назар, лікарня, квар-тира, брат, ліки, медпункт, тато, Маша, поліклініка, дача). Віночки з написами: ☺ сім'я, ☺ ім'я, ☺ житло, ☺ медична допомога. (Слайд 31)
Підготувала
вчитель початкових класів
Світлодарської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Патремай В.А.
Виховна година «Подорож в країну прав дитини»
Мета: узагальнити знання дітей про основні права дитини; розділити поняття «права» і «обов'язки», показати єдність прав і обов'язків; сформувати негативне ставлення до протиправних вчинків, спонукати дітей до захисту своїх прав. Розвивати активну життєву позицію. Виховувати повагу до прав інших людей.
Обладнання: скринька, люстерко, слайдопрезентація, музика для гри «Права в музиці», атрибути для сценок, світлофор, куб із завданнями, віночки, стрічки.
Хід виховної години
І. Організаційний момент
Учитель: Скажімо «Здрастуйте» руками!
Скажімо «Здрастуйте» очима!
Скажімо «Здрастуйте» губами!
Учитель: У мене, діти, в руках чарівна скринька, в ній - найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки не розповідати, кого він там побачив і мовчати поки все допитливі і сміливі, не заглянуть на дно шкатулки.
- Так кого ви побачили в чарівній скриньці?
- Що або хто, на вашу думку, є найціннішим скарбом на Землі? (Людина) (Слайд 1)
- Чому ви так вважаєте? Дійсно, людина - найцінніший скарб. Кожен з вас особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде. Щодня ви ходите в школу, маєте будинок, сім'ю, друзів. Ви говорите по-різному, по-різному думаєте і висловлюєтеся, іноді сперечаєтеся, але завжди повинні пам'ятати, що всі люди на землі мають однакові права.
Нашу класну годину мені хотілося б почати рядками з вірша: (Слайд 2)
Лише з'явиться дитина, і дихати ледь почне
Вона має право жити, розвиватися, дружити;
Мати затишний, теплий будинок
Бачити тихий мирний сон.
Лікарів допомогу отримувати,
Навчатися, відпочивати,
Бути веселим і здоровим,
Захоплюватися чимось новим
І любити і бути коханою
Вона на світі не одна!
ІІІ. Повідомлення теми і завдань виховної години
Учитель: Отже, наша класна година буде присвячена правам дитини. Кожен з вас повинен знати свої права і вміти ними користуватися. Знати права - значить вже наполовину володіти ними. (Слайд 3)
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель: Давним-давно, тисячі років тому на Землі з'явилися люди, одночасно з ними з'явилися головні питання:
- Що люди мають право робити, а що ні?
- Що вони зобов'язані робити і що не зобов'язані?
Дуже довго зважувалися ці питання і, коли їх вирішили, з'явилася Декларація прав людини - заява про права і свободи людини в усьому світі. (Слайд 4)
А що таке «право», «права»? Як ви думаєте? (Відповіді дітей)
Значить права - це такі собі правила, закони які повинні виконувати всі люди, незалежно дорослі це чи діти. Держава повинна стежити за тим, як виконуються правила і норми, дотримуються права людей, допомагати своїм громадянам, карати тих, хто заважає жити ін-
шим, порушує їх права. Давайте розберемося, чи є права у вас, у дітей? (Вислуховуються думки учнів).
З самого народження людини у нього є права, які захищає головна організація на нашій планеті - Організація Об'єднаних Націй (ООН). Права дітей записані в дуже серйозному документі - Конвенції про права дитини. (Конвенція - це міжнародний договір, угода). (Слайд 5)
Вона була прийнята в Нью-Йорку 20 листопада 1989 році. Конвенцію підписали майже 150 країн світу. Цей документ закликає дорослих та дітей будувати відносини на повазі. Діти - це люди до 18 років. (Слайд 6)
Учитель: Давайте згадаємо які діти мають права?
Права дітей
Право на життя.
Право на ім'я при народженні. (Слайд 7)
Право на турботу і виховання батьками. (Слайд 8)
Право на медичну допомогу. (Слайд 9)
Право на освіту. (Слайд 10)
Право на дозвілля. (Слайд 11)
Право на відпочинок і мати свій будинок. (Слайд 12)
Право на корисну і якісну їжу. (Слайд 13)
Право на захист від насильства. (Слайд 14)
Особлива турбота дітям-інвалідам. (Слайд 15)
Всі діти мають рівні права. (Слайд 16)
Гра «Права в музиці»
Учитель: Спробуйте назвати, про які права і обов'язки людини співається в пісні.
1. "Пісенька мамонтеня" (жити в родині).
2. "Пісенька Чебурашки" (право на ім'я).
3. "Чунга-чанга" (право на відпочинок).
4. "Якщо б не було шкіл" (право на освіту).
Інсценування, розбір ситуацій «Права і обов'язки»
Учитель: Діти, у кожної людини є права. Але користуватися ними можна тільки тоді, коли не порушуються права інших людей. Поважати права інших людей - обов'язок кожної людини. А чи завжди ми це робимо? Пропоную вам подивитися кілька сценок і дати оцінку поведінці героїв. Чиї права вони порушують? Які обов'язки не виконують?
Сценка 1
Мати. Негайно зроби музику тихіше! Вже опівночі, ти весь будинок розбудиш!
Син. А я маю право на відпочинок і дозвілля! Я звик відпочивати з гучною музикою!
Учитель: Будь ласка, допоможіть дитині розібратися, хто тут не правий. (Син порушує право сусідів на відпочинок в тиші, не поважає права інших людей.)
Сценка 2
Учитель. Олексій, ти сьогодні черговий, витри, будь ласка, дошку і пополивай квіти.
Олексій. Ви не маєте права змушувати мене чергувати! Конвенцією дитини заборонено насильство над дітьми!
Учитель: Поясніть, будь ласка, Олексію, у чому він не прав. (Крім прав у Олексія є і обов'язки - чергового (як у всіх дітей класу). Крім того, є обов'язок поважати права інших людей на чистоту в класі.)
Сценка 3
Учитель. Максим, ти знову розмалював парту в класі! Адже діти її тільки що помили!
Максим. А що тут такого? Я маю право на заняття своєю улюбленою справою - малюванням!
Учитель: Хто пояснить Максиму його права і обов'язки? (Інші мають право сидіти за чистою партою. Максим повинен поважати права інших учнів.)
Сценка 4
Мати. Синок, а чому ти відро із сміттям не виніс, за хлібом не сходив?
Син. Тому що Організація Об'єднаних Нація забороняє використовувати працю дітей!
Учитель: Ось такий борець за права дитини! Може, він має рацію? (Ні, тому що хліб він повинен купити для себе і сміття винести - за собою. А це не примусова праця, а допомога по господарству. Мамі однієї важко вести господарство, вона теж має право на відпочинок. Син повинен поважати її право і допомагати їй .)
Учитель: А чого ці герої зовсім не знають? (Вони не знають, що зобов'язані поважати права інших людей і у них є ще й обов'язки.)
Учитель: Обов'язок - коло дій покладених на кого-небудь і обов'язкових для виконання. Чи існують обов'язки у дытей? Які? (Слайд 17)
1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як ми хотіли, щоб ставилися до нас. (Слайд 18)
2. Не принижувати гідності кожної людини. Чинити так, щоб своєю поведінкою не порушувати права іншої людини. (Слайд 19)
3. Придержуватися певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуації, які призводять до порушення закону. (Слайд 20)
4. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватися правил мовного етикету. (Слайд 21)
5. Сумлінно вчитися: активно працювати на уроках, готуватися самостійно, старанно виконувати домашні завдання. (Слайд 22)
Учитель: Ви повинні виконувати ці обов'язки.
Учитель: А тепер скористаємося правом на відпочинок проведемо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка «Сильний вітер дме ...»
Учитель каже «Сильний вітер дме і здуває всіх тих ...». Далі потрібно назвати будь-яку дію з прав і обов'язків дитини. Як тільки фраза закінчується, всі, хто виконував сьогодні цю дію, повинні пересісти на інший стілець.
Вправа «Світлофор». (Діти показують картку зеленого кольору, якщо твердження вірне, червоного якщо ні)
- Всі діти мають право на любов і турботу (+)
- Всі діти рівні у своїх правах (+)
- Кожна дитина має право їсти тільки цукерки, морозиво і чіпси (-)
- Всі діти мають право на повноцінне харчування (+)
- Всі діти мають право відмовлятися від обіду (-)
- Всі діти мають право на освіту (+)
- Всі діти мають право на відпочинок і дозвілля (+)
- Кожна дитина має право отримувати сніданок у ліжко (-)
- Жодна дитина не повинен мити посуд (-)
- Всі діти мають право на здоров'я і медичну допомогу (+)
- Жодна дитина не повина прибирати свою кімнату (-)
- Кожна дитина має право на життя (+)
- Кожна дитина має право відвідувати школу коли йому заманеться (-)
«Казкова вікторина»
Про які права казкових героїв йдеться? Права, яких героїв були порушені?
Вовка зовсім не боявся
І ведмедю не дістався,
Але лисиці на зубок
Все ж потрапив .... (Колобок) (Право на життя) (Слайд 23, 24)
Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка –
Десь губити черевички, (Попелюшка) (Слайд 25, 26)
- Згадайте, про що ця казка?
- Які права були порушені? (Право на відпочинок, свободу, турботу)
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів? (Червона шапочка) (Право на життя) (Слайд 27, 28)
Допоможе завжди вам,
І птахам, і дітлахам,
Він під деревом сидить,
Добрий лікар ..... (Айболит) (Право на лікування) (Слайд 29, 30)
V. Узагальнення та систематизація знань
Учитель: А тепер, щоб перевірити, як ви запам'ятали права дитини ми з вами пограємо в гру "Дозволяється - забороняється". Я у віршованій формі буду описувати вам різні ситуації, а ви повинні будете закінчити фразу словами дозволяється або забороняється.
Гра "Дозволяється - забороняється"
1. Куди підемо ми в неділю:
На каток або в кіно.
Ось сім'я питання вирішує
Вибрати думку одну.
Дорослі на діток дивляться, дивляться - дивуються.
Слухати думку дитини звичайно (дозволяється).
2. Ось в кутку стоїть хлопчина,
Плаче, надривається.
Бити, карати дитину
Строго (забороняється).
3. З мамою діти повинні жити,
Не сумувати і не тужити -
Це (дозволяється).
4. Дитя незаконно викрадають,
Мати з дитиною розлучають.
Це (забороняється).
5. Малювати, співати, вчитися,
Якщо захворів - лікуватися,
Це (дозволяється).
6. Багато працює дитина,
Мало у нього сил,
Ноги підгинаються.
У дитинстві тяжка робота
Звичайно (забороняється).
7. Разом дружньо в світі жити,
З різними дітьми дружити -
Це (дозволяється).
8. Коли слабкий горбатить спину,
Перед сильним схиляється.
Бути рабом у пана
Строго (забороняється).
- Молодці, діти! Ви відмінно впоралися із завданням.
Вправа «Куб рішень».
Учитель: Ми з вами багато говорили про права та обов'язки дітей, зараз ви спробуєте застосувати отримані знання на практиці. (Грані куба - ситуаційні задачі.)
1. Учні 1 і 2 класів погано поводяться на перерві, і я ...
2. Однокласники звертаються до твого друга на прізвисько, і я ...
3. У шкільному буфеті учень намагається купити булочку без черги, і я ...
4. Прийшов додому і відчув що голова гаряча і болить, і я ...
VI. підсумок уроку
Учитель: Наша класна година добігає кінця. Ви добре попрацювали, я думаю дізналися багато нового і корисного. А зараз я пропоную вам створити чотири віночки з прав дитини.
Рефлексія «Віночок прав дитини».
Дітям пропонують стрічки зі словами, кожен учень по черзі читає на кінці стрічки слово і вішає на віночок з яким поєднуються це слово. Слова (будинок, мама, Назар, лікарня, квартира, брат, ліки, медпункт, тато, Маша, поліклініка, дача). Віночки з написами: ☺ сім'я, ☺ ім'я, ☺ житло, ☺ медична допомога. (Слайд 31)