Виховна година "Права і закон у твоєму житті".

Про матеріал
Формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; ознайомити з основними положеннями Конвенції про права дитини; з’ясувати обов’язки та права дітей; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, умінні протистояти негативним впливам. Формувати повагу до держави, її органів. Розвивати критичне мислення як здатність аналізувати навколишню інформацію. Виховувати самоповагу, почуття гідності й відповідальності за себе та за свої вчинки.
Перегляд файлу

Виховна година: « Права і закон у твоєму житті».

Мета: формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; ознайомити з основними положеннями Конвенції про права дитини; з’ясувати обов’язки та права дітей; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, умінні протистояти негативним впливам. Формувати повагу до держави, її органів. Розвивати критичне мислення як здатність аналізувати навколишню інформацію. Виховувати самоповагу, почуття гідності й відповідальності за себе та за свої вчинки.

Обладнання: Декларація прав дитини, скринька, дзеркальце.                                        Хід:

                                            Доброго дня, друзі!                                                                                                                    Сьогодні пропоную  поговорити про права дітей, тобто про ваші права.                                                                                                                                                                       Я маю право жити на зелі,                                                                                                    Творити, дихати, учитись,                                                                                          Примножувати багатство всі її,                                                                                              Своєю Україною гордитись.                                                                                                        Я маю право на веселку й на весну,                                                                                                      На щедру осінь і на тепле літо,                                                                                                       На зиму, так безмежно чарівну                                                                                                    І на лани із стиглим житом.                                                                                                           На золотаве сонце в небесах,                                                                                               Що щедро Україну зігріває,                                                                                                            На соловейка спів в гаях                                                                                                                                                           І на любов батьків, безмежну і безкраю.                                                                       А чи знаєте ви, хто є найголовнішою людиною на планеті Земля?                  Подивіться у скриньку і скажіть, кого ви там бачите.                            Посміхніться тому, кого ви бачите. (Діти по черзі заглядають у скриньку і бачать там себе — на дні скриньки лежить дзеркало.)                                                           Щойно ви посміхнулись найголов¬нішій людині на Землі!                                  Людина — найцінніший скарб. Кожен із вас — особистість, і саме такої людини, як ви, більше на Землі не¬має і не буде.                                                    Сьогодні ми говоритимемо не лише про людину, а й про її права й обов'язки.                                                                                                                                Кожна людина має почуття, здібності, характер. Як же зробити, щоб такі різні, несхожі люди все ж таки жили із повагою одне до одного? Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.                    Є такі правила, що обов'язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були — дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, обов'язки кожного громадянина та його права. Називаються такі правила державними законами.                                        1.  З давніх-давен люди мріяли про вільне щасливе життя без насильства, жорстокості, приниження. Для досягнення цього вони повинні мати певні права – права людини.                                                                                                                2.  У давньому світі права людини були дуже обмеженими. Раб не мав права розпоряджатися власним життям. Права людей різнилися залежно від того, яку релігію вони сповідували, якої національності були. Людей із чорним кольором шкіри примушували жити на спеціальних територіях.                                   3.  У нашій країні, яка була частиною Російської імперії, до 1861 року існувало кріпацтво. Кріпаки були власністю багатих панів. Незалежна Україна та її Конституція надали людині великі права і свободи, а разом із ними й обов'язки                                                                                                                                       4.  Основними документами, де записані права дітей, є такі документи:                                                  Декларація прав людини, яку проголосила Генеральна Асамблея Організації Об'єднаних Націй 10 грудня 1948 року. Декларація Прав людини — перший документ, у якому були зазначені права дитини. Вона має 46 статей, які включені до нашої Конституції.                                                                                     Конвенція про права дитини, схвалена сесією Генеральної Асамблеї ООН 20 листопада 1989 року (набула чинності для України з 27 вересня 1991 року).                                                                                                                         Головним завданням Конвенції є забезпечення дітей особливим піклуванням та допомогою, надання необхідного захисту, сприяння сім'ї.          Конвенція визнає, що дитині необхідна сім'я, дитина має зростати у щасті, любові та розумінні.  Дитина має виховуватись у мирі, гідності, терпимості, свободі та солідарності.                                                                                                                                        Конституція України, яка була прийнята 28 червня 1997 року.                                       Закон України «Про охорону дитинства».                                                    Головний закон нашої країни — Конституція. У статтях Конституції сформульовані права й обов'язки громадян України. Розділ про права людини — один із найважливіших у Конституції нашої країни.                            Уся історія людства—це історія війн. Одна із найстрашніших в історії людства війна тривала 6 років і завершилась у 1945 році. Загинуло близько 60 млн осіб.

І тоді люди всього світу зрозуміли, що необхідно об'єднатися для захисту прав людини. Вони створили ООН — Організацію Об'єднаних Націй — міжнародну організацію, завдання якої—підтримка миру і безпеки у всьому світі. 10 грудня 1948 року різні народи світу вирішили і проголосили, що всі люди рівноправні. Так виникла Загальна Декларація прав людини.

Дорослі можуть захищати свої права від злодіїв, шахраїв, а діти ще не в змозі цього робити.

Тому у 1989 році країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини. Конвенція — угода, міжнародний договір між держава¬ми з певних питань. У цій Конвенції країни домовилися охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років. Конвен¬ція — це міжнародний договір. Згідно з цією угодою, Україна у квітні 2001 року прийняла Закон України про охорону дитинства.    Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклується про них.                                                                   Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям (до 18 років), для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити.                                                  Усі ви добре знаєте ці права. Давайте зараз їх згадаємо (учні називають права дітей).                                                                                                                                             -              Усі діти мають право вільно висловлювати свою думку.                                            -              Усі діти мають право на вільне спілкування.                                                               -              Усі діти мають право на свободу совісті, думки і релігії.                                            -              Усі діти мають право на отримання інформації.                                                           -              Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.                                               --              Усі діти мають право на повноцінне харчування.                                                      -              Усі діти мають право на отримання освіти.                                                       --              Усі діти мають право на медичну допомогу.                                                            -              Усі діти є рівні у правах, ніхто не повинен їх порушувати.                                        -              Жодна дитини не повинна бути жертвою насильства або війни.                              -              Жодна дитини не повинна бути скривджена і зневажена.                                          -              Кожна дитина має право на любов і спілкування.                                                -              Особлива турбота дітям-інвалідам.                                                                          -              Особлива турбота дітям-біженцям.                                                                            -              Особлива турбота дітям без сімей.                                                                                      -              Особлива увага дітям, що перебувають у конфлікті з законом.                                                                 А хто порушує ці права, той має відповідати за законом через суд.                                                                                  «Казкова правова вікторина».                                                                                       Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз'яснити статті Конвенції про права дитини.

Вихователь проводить вікторину і по черзі описує негативні ситуації, в які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.                                                                                                                                         Ситуація 1.                                                                                                                       Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.                                                             Яке право порушено стосовно Попелюшки?                                                                (Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участьу розважальних заходах, що відповідають її віку.)                                                                               Ситуація 2.                                                                                                                                       За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?                                                                                                                 (Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)                                                                                             Ситуація З.                                                                                                                                       Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?                                                 (Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)                                                                                        Ситуація 4.                                                                                                                             Мауглі не вміє говорити людською мовою -- лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?                                                                                                                     (Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)                                                                                Ситуація 5.                                                                                                                                   Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?                                       (Право на приватне життя, недоторканність житла й таємниці кореспонденції.)                                                                                                                 Ситуація 6.                                                                                                                                   Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?                                     (Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)                                                                                                            Розглянемо декілька життєвих ситуацій, вихователь розповідає:                              Ситуація 1.                                                                                                                                Катя допомагає мамі розносити пошту. Вона цікавиться життям своїх друзів, а тому іноді перечитує листи та листівки, адресовані іншим.                                                     Яке право вона порушує?                                                                             Ситуація 2. 9-річний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у дитячий журнал. Але його старший брат за¬уважив: «Даремно посилаєш, ти ж неповнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують».                              Чи правий старший брат?                                                                               Ситуація 3. Якщо ви захворіти, на що ви маєте право?                                       Ситуація 4. Якщо до класу прийшла дівчинка-інвалід, як ви поводитиметься? (Особлива увага дітям-інвалідам).                                                                                       Хочемо ще раз нагадати про свої права.                                                                   Учень :                                                                                                                                           Я маю право жити на землі,                                                                                           Творити, дихати, учитись,                                                                                                Примножувать багатства всі її,                                                                                                        Своєю Україною гордитись.                                                                                                                   Я маю право Україну восхвалять,                                                                                        Боротися за неї і за честь стоять,                                                                                                           Безкрайнії поля її любити,                                                                                                                  І щовесни журавликів із вирію зустріти.                                                                             Я маю право на веселку й на весну,                                                                                              На щедру осінь і на тепле літо,                                                                                                         На зиму, так безмежно чарівну,                                                                                                                  І на лани із стиглим житом,                                                                                                     На золотаве сонце в небесах,                                                                                               Що щедро Україну зігріває,                                                                                                                     На соловейка спів в гаях,                                                                                                                          І на любов батьків, безмежну і безкраю.                                                        Вихователь:                                                                                                                        Великий педагог В. О. Сухомлинський говорив: «Сьогодні — діти, завтра — народ!» Звичайно, діти — майбутнє нашої держави, і від вашого фізичного розвитку, знань, вмінь залежатиме, якою буде наша Україна.                            «Діти — живі квіти землі! — писав М. Горький.— І як кожній квітці потрібні певні погодні умови для повного розвитку, так і дітям потрібно створити необхідні умови для їх нормального життя. Тож не втомлюймось жити, цінуймо кожну мить!»                                                                                                          «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» -- ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.                                                                                                              Обов’язки:                                                                                                                              1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.                                                                                                                2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.    3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм.                          4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів.                                                                                5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.                                                                6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.                                                                       7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.         8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.           9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.                                                                                                                                10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.                                                                      11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.                                    12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.                                                                                                           13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах.                         1 4. Не ображати і не принижувати оточуючих.                                                          15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.                Заключне слово вихователя:                                                                                                            Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою.  Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. З часом у вас збільшиться обов'язків і відповідальності. Існують закони, які визначають ваші обов'язки. Ви мусите їх знати.  Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність.Наша виховна година добігає кінця.                 Не знаю, чи дізналися ви для себе щось корисне? Та хочу, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Де б ви не були, ким би ви не стали, ви повинні знати свої права та обов'язки і бути Людиною.                                                                                                             Учениця читає вірш:                                                                                                           Хочеш Людиною справжньою стати,                                                                                Наші закони навчись поважати.                                                                              Навчись їх виконувать завжди і всюди,                                                                                  Тоді і тебе поважатимуть люди!                                                                         Висновок:  Не за горами час, коли ви закінчите школу і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається успішно займатися дорученою справою, бути відповідальним, виконувати громадянські обов’язки – хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками в суспільстві, господаря багатств країни, сім’янина. Державі буде важлива ваша думка, ваші позиції щодо проектів законодавчих актів, які виносяться на широке обговорення. При цьому корисно поповнювати свої правові знання. І особливо важливим є зміцнення готовності боротися зі злом, непримиренність до того, що заважає нам жити. Усе це потрібно гро-мадянинові України. Закони повинні для всіх мати однаковий зміст.

(Ш. Монтеск’є)

                                                          

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Інкл
Додано
25 березня 2019
Переглядів
510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку