Навчальна мета та очікувані результати:
-формувати у дітей уявлення про стихійні лиха: землетрус, повінь, зсуви, пожежі;
-знайомити дітей із правилами безпечної поведінки під час грізних природних лих;
-розпізнавати лиха за їх ознаками;
-вчити виступати перед аудиторією для супроводу презентації;
-формувати в молодших школярів життєві компетентності: уміння працювати з довідковою літературою, вибирати головне, коротко формулювати свою думку, використовувати засоби Інтернету;
-розвивати навички роботи в групах, доводити слухачам свою думку, ілюструвати зібраний матеріал;
-виховувати емоційно-вольові якості особистості у разі екстремальних дій у надзвичайних ситуаціях; повагу до працівників МНС.
Тип проекту: інформаційно-пошуковий, середньотривалий.
Природні стихійні лиха
(Інформаційно-пошуковий проект учнів 6 класу)
Навчальна мета та очікувані результати:
Тип проекту: інформаційно-пошуковий, середньотривалий.
Навчальні предмети: «основи здоров’я».
Склад учасників проекту: учні, класовод, батьки.
Етапи роботи над проектом
І. Підготовчий етап.
Визначення та обговорення з учнями теми та завдань проекту.
У чому полягає задум? |
Для чого це потрібно? |
Дізнатися якомога більше про природні стихійні лиха: землетрус, повінь, зсуви, пожежі
|
- Виховувати емоційно-вольові якості особистості у разі екстремальних дій у надзвичайних ситуаціях; - повагу до працівників МНС |
ІІ. Планування діяльності для досягнення поставленої мети.
1. Формувати у дітей уявлення про стихійні лиха: землетрус, повінь, зсуви, пожежі.
2. Знайомити дітей із правилами безпечної поведінки під час грізних природних лих.
3. Проведення виховної години.
4. Обговорення та вивчення ключових питань.
5. Визначення складу учасників.
6. Об’єднання учнів у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.
7. Визначення джерела потрібної інформації (бібліотека, допомога дорослих, Інтернет).
8. Висловлення пропозицій щодо форми представлення результату (презентація, виховна година).
9. Індивідуальні та групові консультації дітям.
10. Звіт про проведену роботу.
ІІІ. Виконання проекту (клас поділяється на групи).
Завдання для груп
Група |
Завдання: пошук інформації |
І |
збір інформації про стихійне лихо – зсуви |
ІІ |
збір інформації про стихійне лихо – повінь |
ІІІ |
збір інформації про стихійне лихо - землетрус |
ІV |
збір інформації про стихійне лихо – пожежі |
V |
порядок дій в екстремальних ситуаціях, неприпустимість метушні та паніки в екстремальних ситуаціях. |
ІV. Захист проекту «Природні стихійні лиха»
(Виховна година)
М е т а: формувати у дітей уявлення про стихійні лиха: зсуви, землетрус, повінь, пожежі; знайомити дітей із правилами безпечної поведінки під час грізних природних лих; розпізнавати лиха за їх ознаками; виховувати емоційно-вольові якості особистості у разі екстремальних дій у надзвичайних ситуаціях; повагу до працівників МНС.
О б л а д н а н н я: ілюстрації із зображенням видів надзвичайних природних ситуацій та ситуативні малюнки з правилами поведінки у разі надзвичайних ситуацій; таблиця «Найбільші землетруси ХХ ст.»;
дитячий проект «Природні стихійні лиха».
Х і д в и х о в н о ї г о д и н и
І. Організаційний момент
Вправа «Чарівні слова»
Вчитель дає установку, що за його словесною командою дітям потрібно виконати рухи, але їх можна виконувати тільки у тому випадку, якщо вчитель скаже «Будь ласка».
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
а) Вправа «Мозковий штурм»
- Свідком яких грізних природних явищ був ти ?
б) Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішньої виховної години?
- Що хочете дізнатися нового?
ІІІ. Повідомлення теми та мети виховної години. Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні, діти, ми будемо захищати свій творчий проект «Природні стихійні лиха», присвячений Тижню надзвичайних ситуацій. Поговоримо про природні лиха, які можуть загрожувати життю та здоров’ю людини. Дізнаємося про їх наслідки. А знання ці необхідні для того, щоб під час природних стихійних лих ви змогли себе захистити та по можливості допомогти іншим.
Виконуючи проект, кожна група мала своє завдання. Всі ви добре готувалися. Тож запрошую всіх до роботи. Згодні? Тоді розпочинаємо.
ІV. Презентація роботи кожної групи
1-ша група. Інформація про стихійне лихо – зсуви.
Зсуви — це ковзаючі переміщення мас гірських порід вниз по схилу, які виникають із-за порушення рівноваги з різних причин (підмив порід водою, послаблення міцності порід внаслідок вивітрювання або перезволоження опадами та підземними водами, нерозумна господарська діяльність людини тощо).
Зсуви можуть бути на всіх схилах з крутизною 20° і більше та в будь-яку пору року. Вони відрізняються не тільки швидкістю переміщення порід (повільні, середні, швидкі), але й своїми масштабами. Швидкість повільних переміщень порід складає декілька десятків сантиметрів за рік, середні — декілька метрів за годину або за добу і швидкі — десятки кілометрів за годину і більше. До швидких переміщень відносяться зсуви-потоки, коли твердий матеріал змішується з водою. Слід підкреслити, що тільки швидкі зсуви можуть стати причиною катастроф з людськими жертвами.
Зсуви можуть руйнувати населені пункти, знищувати сільськогосподарські угіддя, створювати небезпеку для трубопроводів, ліній зв'язку, електропередач тощо. Крім того, вони можуть перегородити долину, створити завальне озеро і сприяти утворенню наводнив. Наприклад, у 1911 році на Памірі сильний землетрус вик ликав гігантський зсув. Сповзло біля 2,5 млрд. м3 гірської породи. Був завалений кишлак Усой з його 54 жителями. Зсув перегородив долину річки Мургаб і створив завальне озеро, яке затопило кишлак Сараз. Висота цієї природної дамби досягла 300 м, максимальна глибина озера — 284 м, довжина — 53 км.
2-га група. Інформація про стихійне лихо – повінь.
Повінь — це значне затоплення місцевості в результаті підйому рівня води в озері, річці, водосховищі, що викликане різними причинами (весняне танення снігу, випадання злив та сильних дощових опадів, затопи льоду на ріках, прориви гребель, дамб тощо). Повені наносять великих матеріальних збитків і призводять до людських жертв.
Повені можуть супроводжуватись пожежами внаслідок обривів електричних кабелів і проводів, із-за нерівномірної просадки ґрунту під опорами ліній електричних передач.
3-тя група. Інформація про стихійне лихо – землетрус.
Землетрус — це сильні коливання земної кори, що викликаються тектонічними або вулканічними причинами і призводять до руйнувань будівель, споруд, пожеж та людських жертв.
Землетруси можуть продовжуватись від декількох секунд до декількох діб. Вони наносять великі матеріальні збитки і забирають життя у тисяч людей. Так, наприклад, у результаті землетрусу інтенсивністю 8 балів за шкалою Ріхтера 21 червня 1990 року на півночі Ірану загинуло більше 50 тис. чоловік і біля 1 млн. чоловік отримали травми і залишились без житла.
Землетруси викликають й інші стихійні лиха, такі, як зсуви, лавини, селі, цунамі, паводки, пожежі, аварії на підприємствах тощо.
Таблиця «Найбільші землетруси ХХ ст.»
Рік |
Місце |
Кількість жертв, чол. |
1920 |
Ганьсу (Китай) |
180 тис. |
1923 |
Токіо (Японія) |
більше 100 тис. |
1960 |
Агадир (Марокко) |
12 тис. |
1963 |
Скоп'є (Югославія) |
1 тис. |
1968 |
Хоросан (Східний Іран) |
12 тис. |
1970 |
Чимботе (Перу) |
66 тис. |
1976 |
Гватемала |
23 тис. |
1976 |
Тяньшань (Китай) |
243 тис. |
1978 |
район Тебес (Іран) |
15 тис. |
1985 |
Мехіко (Мексіка) |
біля 5 тис. |
1988 |
Вірменія (СНД) |
25 тис. |
1990 |
Північний Іран |
більше 50 тис. |
Зараз відсутні достатньо надійні методи прогнозування землетрусів та їх наслідків. Однак по зміні характерних властивостей землі, а також незвичайній поведінці живих організмів перед землетрусом, вченим часто вдається скласти прогнози. Передвісниками землетрусу являються: швидкий ріст частоти слабких поштовхів; деформація земної кори, що виявляється спостереженнями зі супутників з космосу або іншими методами; зміна електричного опору гірських порід тощо.
Незвичайна поведінка тварин напередодні землетрусу виявляється в тому, що, наприклад, кішки залишають населені пункти та переносять кошенят на луки, а птахи у клітках за 10—15 хвилин до початку землетрусу починають літати; перед поштовхом чути незвичайні крики птахів; домашні тварини у хлівах впадають у паніку тощо.
4-та група. Інформація про стихійне лихо – пожежі.
Пожежі — це неконтрольований процес горіння, що тягне за собою загибель людей і знищення матеріальних цінностей.
Причинами виникнення пожеж являються необережне поводження з вогнем, порушення правил пожежної безпеки, грозові розряди, самозаймання сухої трави та торфу. Відомо, що 90 % пожеж виникають з вини людини і тільки 7 — 8% від блискавок.
Основними видами пожеж, як стихійних лих, що охоплюють значні території в декілька сотень, тисяч і, навіть, мільйонів гектарів, являються ланшафтні пожежі — лісові (низові, верхові, підземні) та степові (польові).
Так, наприклад, лісові пожежі у Західному Сибіру в 1913 році за літо знищили біля 15 млн. га лісу. Влітку 1921 року при сильній засусі та ураганних вітрах пожежами було знищено біля 200 тис. га дуже цінної марійської сосни.
Лісові пожежі за інтенсивністю горіння поділяють на слабкі, середні та сильні, а за характером горіння — на низові та верхові.
Лісові низові пожежі характеризуються горінням лісової підстилки без захвату крон дерев. Швидкість руху фронту низової пожежі від 0,3—1 м/хв (слабка пожежа) до 16 м/хв (сильна пожежа), висота полум'я — 1—2 м, максимальна температура на межі фронту пожежі досягає 900 °С. Лісові верхові пожежі розвиваються, як правило, з низових та характеризуються горінням крон дерев. При швидкій верховій пожежі полум'я розповсюджується головним чином з крони на крону з великою швидкістю, що досягає 8—25 км/год, залишаючи деколи цілими ділянки незайманого вогнем лісу. При стійкій верховій пожежі вогнем захоплені не тільки крони, але й стовбури дерев. Полум'я розповсюджується зі швидкістю 5 — 8 км/год, охоплюючи весь ліс знизу до верху.
Підземні пожежі виникають як продовження низових або верхових лісових пожеж і розповсюджуються по торф'яному шару, що знаходиться в землі на глибині до 50 см і більше.
Степові (польові) пожежі виникають на відкритій місцевості при наявності сухої трави або вистиглих хлібів. Вони носять серйозний характер і частіше бувають влітку по мірі дозрівання трав (хлібів), рідше — весною і практично відсутні — взимку. Швидкість розповсюдження може досягати 20 — 30 км/год.
5-та група. Порядок дій в екстремальних ситуаціях
При землетрусах. Жителям сейсмічнонебезпечних районів необхідно завчасно точно визначити послідовність дій під час землетрусу при знаходженні вдома, в навчальному закладі, в громадських місцях, на вулиці.
В будинках не можна заставляти предметами коридори, проходи, східці. Кожен, хто проживає в будинку повинен знати розташування електрорубильників, газових кранів, мати на готові укомплектовану аптечку першої допомоги.
В умовах коли землетрус розпочався раптово при знаходженні в одноповерховому будинку необхідно негайно залишити приміщення. У багатоповерхових будинках поштовхи краще всього перечекати у квартирі, стоячи у дверних отворах або біля опорної колони, далі від вікон. Як тільки стихнуть перші поштовхи, необхідно швидко залишити приміщення.
Опускатись слід сходами, так як ліфт може заклинити.
На вулиці слід як можна швидше відійти від будинку на відстань, що дорівнює його висоті, у напрямку сквера, широкої вулиці, спортивного майданчика, незабудованої ділянки території.
В навчальних закладах під час землетрусу всі роботи припиняються; учні швидко виходять у безпечні місця. Учні старших класів разом з дирекцією та вчителями повинні підтримувати порядок та надавати допомогу учням молодших класів.
Особливу організованість потрібно проявляти при знаходженні під час землетрусу в театрі, магазині, іншому громадському місці; діяти згідно вказівок посадових осіб. Громадський транспорт не можна залишати на ходу: потрібно дочекатись повної його зупинки і виходити спокійно, пропускаючи інвалідів і людей похилого віку.
При повені. Коли є час населення евакуюється з небезпечних районів. Комісія по боротьбі з повінню повідомляє місця розгортання збірних евакопунктів, строки явки на них. Кожній сім'ї надається транспорт.
В зонах можливого затоплення тимчасово припиняють роботу школи та дошкільні заклади. Дітей переводять в школи та дошкільні заклади, які знаходяться в безпечних місцях.
Про раптовий початок повені населення попереджується усіма засобами. При знаходженні в цей час на першому поверсі необхідно піднятися на верхні; якщо будинок одноповерховий — зайняти горище або вийти на дах. Евакуація населення у цьому випадку буде здійснюватись на човнах, катерах, плотах та інших плаваючих засобах. Під час посадки на них необхідно вести себе дисципліновано. В човен слід спускатись по одному; розсаджуватись за вказівками старшого. Під час руху не можна мінятись місцями, сідати на борт човна.
Якщо повінь застигла вас у полі, лісі необхідно зайняти більш підвищене місце, вилізти на дерево. Потрапивши у воду, слід пливти до найближчого незатопленого місця не проти течії, а під кутом до неї, використовуючи будь-які підручні засоби, що допомагають триматись на воді: бочки, колоди, щити, автопокришки тощо.
При зсувах та селях. При загрозі зсувів та селів населення евакуюється з небезпечних районів. При оповіщенні населення про наближення селевого потоку або про початок зсуву, а також при перших ознаках їхньої появи необхідно як можна швидше залишити приміщення, попередити про небезпеку оточуючих і вийти в безпечне місце, виконавши усі заходи перестороги проти виникнення пожеж у будинках (відключити газ, електроенергію тощо).
При пожежі. Помітивши пожежу, необхідно негайно повідомити про це в пожежну частину і розпочати гасіння підручними засобами.
Для гасіння пожеж в населених пунктах використовуються слідуючи підручні засоби: вогнегасники, внутрішні пожежні крани, відра, пісок, земля тощо.
Приміщення, які горять, долають, накрившись з головою мокрою ковдрою, щільною тканиною або верхнім одягом.
Особливо небезпечні лісові пожежі. Якщо вас застигла пожежа і вал полум'я швидко просувається, то границю вогню треба долати проти вітру, накривши голову і обличчя верхнім одягом. Виходити з зони будь-якої лісової пожежі, швидкість розповсюдження якої невелика, слід також в навітряну сторону, використовуючи галявини, просіки, дороги тощо.
2. Відпрацювання дій учнів у випадках оповіщення про надзвичайні ситуації.
Користуючись матеріалом, наведеним вище, учні під керівництвом учителя відпрацьовують дії в різних надзвичайних ситуаціях. Тренування слід проводити виходячи з можливості виникнення таких ситуацій, що можуть статись у районах розташування шкіл і в місцях проживання учнів.
3. Неприпустимість метушні та паніки в екстремальних ситуаціях.
Важливою умовою ліквідації наслідків стихійних лих, аварій і катастроф являється дотримання громадського порядку. Для цього в районах лиха організовується комендантська служба, яка обмежує доступ в небезпечну зону, регулює рух, організує охорону державних установ, торгових підприємств, веде боротьбу з порушниками громадського порядку.
В умовах надзвичайної ситуації населення повинно виявляти витримку. Ні в якому разі не можна піддаватись паніці. Для цього потрібно виховувати в собі стійкість, мужність, здатність сміливо і рішуче діяти в екстремальній обстановці.
Психологічна загартованість, готовність надати допомогу товаришу можуть значно полегшити положення потерпілих, зберегти життя людей.
V. Рефлексія
1. Слухання вірша В. Бутрім «Лісова криниця»
Колись у лісі був ставок –
Криниця лісова.
Поїла звірів і пташок
Вода його жива.
Та, кажуть люди, від добра
Не довго до біди.
Прийшла до лісу дітвора,
Побігла до води.
Хтось, камінці жбурлявши, гравсь,
Хтось черевик знайшов,
У воду кинув і сміявсь,
Як той на дно пішов.
В криницю падали гілки,
Якийсь протрухлий пень,
Всілякий мотлох і пляшки…
То був жорстокий день.
Як вона плакала тоді!
І з нею разом – ліс.
Але в забрудненій воді
Не видно було сліз.
Минув той день, та – не біда.
Були і інші дні.
Вже нежива була вода:
Смітник чорнів на дні.
Колись зелені береги
Тепер були брудні.
Пташки літали навкруги
Зажурені, сумні.
Тепер вона вже заросла,
Красуня лісова.
Колись, розказують, була
У ній вода жива…
- Як його зміст пов’язаний з темою нашої виховної години?
2. Обговорення ситуацій
Ситуація 1. Під час уроку в школі лунає сигнал сирени. У клас вбігає черговий і повідомляє, що по радіо передали інформацію про наближення землетрусу. У цьому випадку потрібно:
О відключити електрику;
О забити вікна;
О швидко залишити приміщення і поспішити додому;
О евакуюватися разом з однокласниками зі школи;
О зайняти місце подалі від будинків і ліній електропередач.
Ситуація 2. Ти вдома сам. Раптом відчуваєш поштовхи, чуєш дзенькіт розбитих шибок і посуду. Твої дії:
О відключу електрику, газ, воду;
О займу безпечне місце біля дверей;
О зателефоную в аварійну службу;
О займу місце біля вікна;
О відійду від вікон та меблів, які можуть упасти.
Ситуація 3. Ти вдома сам. Раптом лунає повідомлення: "Увага! Говорить штаб цивільної оборони. Громадяни! У зв'язку з підвищенням рівня води в річці очікується затоплення будинків по вулицях... Населення, що проживає на цих вулицях, ..." Зв'язок переривається. Твої дії:
О відключу електрику, газ і поспішу на вулицю, яка не підлягає затопленню;
О негайно покину квартиру і піднімуся на вищий поверх;
О візьму запас продукт і покину квартиру.
3. Робота над прислів’ям
Не той пропав, хто в біду попав, а той пропав, хто духом занепав.
4. Робота з індивідуальними картками
в |
з |
е |
м |
л |
е |
т |
р |
у |
с |
т |
в |
у |
р |
а |
г |
а |
н |
а |
и |
т |
б |
ю |
л |
о |
л |
н |
п |
о |
в |
і |
н |
ь |
к |
е |
г |
і |
в |
а |
п |
р |
т |
з |
а |
с |
у |
х |
а |
г |
р |
о |
з |
а |
й |
ц |
к |
е |
с |
ч |
я |
ч |
в |
а |
п |
р |
о |
л |
з |
с |
у |
в |
и |
к |
л |
ь |
п |
о |
ж |
е |
ж |
а |
є |
ю |
щ |
(Землетрус, ураган, повінь, засуха, гроза, зсуви, пожежа)
5. Робота в парах
Запишіть назви стихійних лих за алфавітом.
6. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
VІ. Підбиття підсумків.
1. Анкети для дітей.
Вчитель. Чи справдилися ваші очікування від виховної години?
Сподіваюся, що почуте сьогодні на виховній годині допоможе вам уникнути багатьох небезпек та зберегти власне життя і здоров’я.
Література:
1