“Що означає бути вихованим?”
Тема: Що означає бути вихованим?
Мета: навчати учнів ввічливо спілкуватися з однолітками та дорослими. Показати перевагу доброти, чуйності над байдужістю. Розширити і закріпити вміння вживати слова ввічливості. Формувати манери культурної поведінки, навички і звички «хорошого тону». Виховувати ввічливість, чемність, доброзичливість, повагу до старших, до своїх однолітків.
Обладнання: мультимедійна презентація, малюнки, вислови про ввічливість, культуру поведінки, вихованість, кольорові олівці.
Хід виховної години
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.( Привітання слайд 1)
Вчитель: Добрий день!
Діти: Добрий день!
Вчитель: треба дружно привітатись.
Діти: Добрий день!
Вчитель: дружно голосно сказати:
Діти: Добрий день!
Вчитель: вліво, вправо поверніться,
всім сердечно усміхніться!
Разом: Добрий день!
Вчитель: Молодці, діти! У гурті
Зустрілися ми знову.
Про вихованість нашу
Поведемо розмову.
ІІ ОСНОВНА ЧАСТИНА ЗАХОДУ.
Вчитель:
Криниця без джерела – це не криниця .
І колос –це не колос без зерна .
Без доброти душа –то є безкрила птиця ,
Не заспіває жайвором вона .
Є поміж нас багаті й бідні .
Кому що треба, доля не пита .
Та є дві речі всім нам необхідні :
У світі – мир , а в душах – доброта .(Слайд 2)
-Любі діти! Гадаю, нікому з вас не подобається грубе, зневажливе, образливе ставлення до себе інших людей Кинуте з самого ранку зневажливе слово може зіпсувати настрій на весь день. І, навпаки, добре ставлення, привітне слово чи побажання, що супроводжується посмішкою, може поліпшити настрій. Іноді ви навіть не помічаєте, що образили товариша. Тому дуже важливо, щоб ви з малих літ набули навичок вихованості, ввічливості.
Вправа «Мозковий штурм».(Слайд 3)
(виховання – це система поведінки людини щодо навколишнього середовища);
(вихований – той, хто внаслідок виховання набув навичок пристойного, позитивного поводження; той, хто чемний, ввічливий).
( чемний – шанобливий, ввічливий до людей)
(толерантність – в перекладі з англійської – терпіння; вміння бачити індивідуальне в кожній людині; вміння сприймати людину такою, якою вона є, а не прагнути «переробити» її на свій лад.)
(Це вміння відчувати настрій оточуючих, поважати їхню думку, погляди, почуття. Тактовну людину відразу помітно. Вона ніколи не стане зневажливо вислюватися на будь чию адресу, завжди вислухає і не перебиватиме співбесідника, обов’язково вибачиться, якщо спричинить комусь незручність.
Вправа «Асоціативний кущ «Ввічливість»
( Ввічливість – це широке поняття. Це - сукупність правил поведінки, що стосуються прояву відношення до інших людей: шанобливість, привітність, доброзичливість, прагнення не завдавати неприємностей іншим, готовність прийти на допомогу. Це – поводження з тими, що вас оточують, форми звернення і вітання, поведінка в громадських місцях, манери і, навіть, одяг).
Ввічливість визначає поведінку будь-якої людини. Це не лише ті правила, яким необхідно слідувати за столом або в гостях, це взагалі всі норми людських взаємин. За допомогою таких з дитинства засвоєних правил регулюються взаємодії з тими, що оточують).
Уявна подорож до країни Ввічливості. (Слайд 5)
Вчитель: Так, мова, якою ми розмовляємо, красива, багата, ніжна, мелодійна, милозвучна. У ній є багато чудових «чарівних» слів - слів ввічливості. Тож давайте будемо завжди вживати їх у своїй мові так, як це роблять мешканці незвичайної, чудової країни Ввічливості. Всі вони дружать між собою, радо зустрічають один одного, завжди приходять на допомогу.
Загадка про трьох синів короля.
Давайте уявимо, що ми потрапили з вами до короля країни Ввічливості. Він мав три сини. Перший син прокидається зі сходом сонця, будить пташок і ті своїм співом сповіщають, що настав ранок. А як сонце висушить росу, на зміну першому братові до діла береться середущий брат. Він працює для ввічливих людей цілий день, аж доки сонце не ховається за обрій. Тоді естафету
перехоплює старший брат. Він зустрічає перехожих на вечірніх вулицях, дарує приязні слова й усмішки.
Король дуже пишається своїми синами.
- Хто вже здогадався, як звали синів?
(Добрий ранок, Добрий день, Добрий вечір).
«Ввічливі задачі». (Слайд 6)
Вчитель: мешканці подарували нам ще й ввічливі задачі.
1. Філя – це цуцик, гуляв вздовж дороги,
Зненацька зустрів він старого бульдога.
Я прошу вас, друзі, скоріш відгадати,
Хто перший повинен «Здоров був» сказати?
(Цуценя, адже воно молодше, а молодші першими вітають старших).
2. Ось іде болонка Жулька –
Модниця і вередулька,
А назустріч – кавалер ,
Симпатичний скотчтер'єр.
Тож мерщій мені назвіть,
Скаже першим хто «привіт»?
(Скотчтер'єр, тому що він чоловік, а чоловік першим вітається зі знайомими жінками).
Хвилинка-цікавинка.(Слайд 7)
Вчитель : За час свого існування людство виробило багато традицій. Наприклад, у деяких індійських племен прийнято, побачивши незнайому людину, сідати навпочіпки, доки вона не наблизиться й не зверне увагу на цю миролюбну позу. Інколи вони для привітання знімають взуття.
На Філіппінах руки стискають лише злегка, а сильне рукостискання знаменує агресію.
У Малайзії вітаються, стискаючи руки, обов’язково продовжуючи ритуал притисканням руки співбесідника до своїх грудей і запитанням “Куди йдете?”
Жителі арабських та мусульманських країн вітають один одного, злегка схиляючись і схрещуючи руки на грудях та промовляючи “Намасте”, що символізує повагу.
Таджики завжди обіймають руку того, хто вітається, двома долонями. Простягнена лише одна рука у відповідь символізує глибоку зневагу.
Японці для привітання застосовують три види поклонів : найнижчий,
середній – під кутом 30 градусів і легкий – під кутом 15 градусів.
Фізкультхвилинка.(Слайд 8)
Блок «Правила спілкування».(Слайд 9)
Вчитель: Але знати і використовувати «чарівні» слова – це ще не все. Потрібно знати основні правила спілкування – мовного етикету. Давайте їх пригадаємо. Допоможуть нам у цьому ось такі веселі віршики. Я читаю, ви думаєте і робите висновки – які правила порушують діти.
Юрко з Тарасом розмовляв,
Крутився на всі боки,
Неначе він сорока,
До неба очі зводив, в канаву зазирав…
А Тарас терпів, терпів :
“ Ти до кого говорив ? ”
1 правило. “ Коли говориш – дивись у вічі співрозмовникові ”
Юля з Танею зі школи
Йдуть по скверику поволі.
“ Ой, дивись, - горлає Юля, -
Листя клена шелестить і як літачки летить ! ”
“ Ой – ой – ой ”, - верещить, заливається, -
Горобці у пилюці купаються ! ”
Чути Юлю аж ген за майданом.
Може, Таня чує погано ?
2 правило. “ Хочеш, щоб тебе почули, - не кричи. Говори спокійно, чітко»
Стрілись якось Рома і Вова :
“ Я був на стадіоні вчора. Кльово ! ”
“ Ми класно у футбола намотались…”
Де слів таких ви, хлопці, нахапались?
4 правило. “ Слова вживай за призначенням ”
Гра «Світлофор ввічливості» Позначити зеленим кольором – «ввічливо», червоним – «неввічливо».( Слайд 10)
- Молодші першими вітаються зі старшими.
- Втручатися в розмову дорослих.
- Завжди вислухати співрозмовника.
- Вживати в розмові образливі, лайливі слова.
- Слід подякувати за гостинність.
- Допомагати меншим, шанувати старших.
- Поводитися скромно й привітно.
- Сідати за стіл у гостях без запрошення.
- Приходити в гості слід без запізнення.
- Потрібно вередувати.
- Потрібно бути привітним, посміхатися.
- Вживати в розмові «чарівні» слова.
- Можна не попрощатися з господарями.
ІІІ ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА ЗАХОДУ
1. Перегляд відеоролика Слайд 11
2. Складання «Словника ввічливої людини» Слайд 12
Учні на листочках виконують роботу (2хв.)
Вітаюся, вживаю «чарівні слова», вибачаюся, вмію слухати, допомагаю,дякую, не вживаю грубих, лайливих слів, не перебиваю розмову, не кричу, не розмовляю голосно, не штовхаюся, не б’юся, поважаю старших, поступаюся місцем, привітно посміхаюся.
Висновок: Мені б дуже хотілося, щоб ви жили за ЗОЛОТИМ ПРАВИЛОМ СПІЛКУВАННЯ «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставились до тебе». Будьте завжди вихованими, культурними, чемними, ввічливими, толерантними, тактовними. Частіше посміхайтеся!Будьте добрими!
Слайд 13
Вчитель: Там, де живе доброта, живе і співчуття, і мир, і злагода, і взаємодопомога, і ввічливість. Доброта дуже важлива для людини. Навіть Всесвітній день доброти існує – 13 листопада. Тому вчимося й ми жити серед людей за законами доброти.
Вчитель: Ввічливість, чемність, доброта – це крила, на яких тримається людство.
Добрі думки – це корені. Добрі слова – це квіти. Добрі справи – це плоди. Добрі серця – це сади. Піклуйтеся про свій сад, поповнюйте його сонячним світлом.
Шлях до країни Ввічливості та Доброти довгий, але ми здатні подолати його. Для цього потрібні бажання й наполегливість.