Виховна година «Сила закону»
Мета: Запропонувати творчу співпрацю з вивчення прав та обов’язків дитини. Виховувати інтерес до права,розширити знання молоді на прикладі Конвенції ООН про права дитини,навчати користуватися законодавчими актами держави,сумлінно дотримуватись норм права та моралі,формувати відповідальність за свої вчинки перед державою,суспільством,сім’єю.
Виховна година передбачає зустрічі з представниками служби у справах неповнолітніх, представниками правоохоронних органів,службами у справах сім’ї та молоді. Студенти отримують необхідні знання на заняттях з правознавства, виконують домашні завдання відповідно до теми виховної години,шукають змістовні соціальні ролики,роблять виставку правової літератури,малюють плакати,оформляють зал.
Соціальні ролики демонструють за допомогою мультимедійного обладнання.
Виховний захід розпочинає викладач. Оголосивши тему та мету виховної години слово надає ведучим.
Викладач: Мої вітання всім хто бажає поповнити знання в області права. Сьогодні мова піде про права дитини,адже,якщо кожна людина змалечку засвоїть,що вона є особистістю,має права,честь і гідність,які захищає держава,може вільно висловити свої думки,тільки тоді вона буде здатна впливати на перебіг подій у суспільстві брати активну участь у побудові незалежної демократичної правової держави, яка в свою чергу турбуватиметься про кожного сумлінного громадянина. Вашій увазі пропонуємо знайомство з законами,зустрічі з людьми,які мають цікаву інформацію,соціальні ролики,які дадуть можливість замислитись над безліччю питань,що мають місце в вашому житті і на які ви зможете вже дати відповіді після виховної години.
(Включають мультимедійне зображення-музичний ролик «Життя» спонукає присутніх налаштуватися на відповідальний момент в їхньому житті,так як інформація примушує замислитись над значимістю кожної людини на Землі). (2хвилини).
Ведучий: Добрий день хороші друзі,
В нашім мирнім дружнім крузі
Розпочнемо виховну-про закони і права,
Що держава нам дала.
Ведуча: Щоб ми вміли захищатись,
Знали де й куди звертатись,
Щоб не трапилась біда.
1-й Учасник: Дитина…Дитинство…Чудова пора,перші слова,перші кроки по Планеті,перші думки і вчинки,саме від них буде залежати подальше життя і сприйняття світу. Наскільки є важливим щоб особистість майбутнього члена суспільства розвивалась в належних умовах,які б спонукали до формування високоморальних рис людини,майбутніх учасників розвитку держави.
Шановні друзі,ви представники різних систем виховання,щоб вияснити яких саме,пропоную відповісти на прості запитання. Ваша активність дасть нам можливість зосередити увагу безпосередньо на проблемах які мають місце в сі м’ях присутніх. Після кожного питання підніміть руку,а я підведу підсумок.
1.Юнаки,яких виховує тільки мама.(16)
2.Дівчатка,яких виховує сама мама.(27)
3.Діти,яких виховує тільки батько.(3)
4.Діти,яких виховує мама і тато.(58)
Зробимо перші висновки. З опитування видно,що більшість присутніх виховуються в родинах де є мама і тато. Це дуже добре,але навіть в таких сім’ях можуть бути серйозні проблеми. Якщо брати не повні родини,де тільки мама,або тільки тато,то проблеми зростають і вимагають спільних зусиль з
боку старших і менших ,щоб досягти потрібного результату у вихованні дитини.
Продовжимо опитування. 5.Тепер піднімуть руки ті присутні,яким часто і боляче перепадало від мами чи тата.(Яких лупцювали).(31)
6.Діти,яким загадували непосильну роботу.(8)
7.Примушували жебракувати.(0)
Результати опитування не втішні,так як бити дітей,примушувати непосильно працювати і тим більше жебракувати заборонено Конвенцією ООН про права дитини.(Виходять ведучі)
Ведуча: Про Конвенцію ООН мову розпочнем,
Ви відчуєте як в ній дитинство тече.
Наче весняний струмок,закони для нас,
Щоб ніхто не поглумив наш дитячий час.
Ведучий: І ніхто не зазіхав на наші права,
Щоб веселою була дитяча пора.
Розвиватись ми могли і спортом займатись,
І нікого і ніде в світі не боятись.
(Соціальний ролик «Конвенція ООН про права дитини». Після перегляду фільму виходять на сцену учасники)
2-й учасник: Конвенція ООН про права дитини прийнята та відкрита для підписання,ратифікації та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї від 20 листопада 1989 року,набула чинності для України з 27 вересня 1991 року.
3-й учасник: «нагадуючи,що Організація Об’єднаних Націй в Загальній декларації прав людини проголосила,що діти мають право на особливе піклування та допомогу;
4-й учасник: «беручи до уваги,що необхідність у такому особливому захисті
дитини була передбачена…
5-й учасник: в Женевській декларації прав дитини 1924 року;
2-й учасник:Декларації прав дитини,прийнятій Генеральною Асамблеєю 20 листопада 1959 року;
3-й учасник:та визнана в Загальній декларації прав людини;
4-й учасник:в Міжнародному пакті про громадянські та політичні права(зокрема,в статтях 23 і 24);
5-й учасник:в Міжнародному пакті про економічні,соціальні та культурні права(зокрема,в статті 10);
6-й учасник:а також у статутах і відповідних документах спеціалізованих установ і міжнародних організацій,що займаються питанням благополуччя дітей.»
(Виходять ведучі)
Ведуча: Конвенція ООН про права дитини є найвідомішим міжнародним документом,в якому іде мова про права та обов’язків дитини,саме Конвенція є базою для створення багатьох нормативно-правових актів,що стосуються права дитини як міжнародного рівня,так і місцевого.
Ведучий: Конвенція ООН на даний момент є всеохоплюючою та вичерпною і не потребує змін чи доповнень,але враховуючи дуже низьку поінформованість населення щодо положень Конвенції,різноманітних Законів України,зокрема «Про охорону дитинства», «Про освіту» та інші,масову незацікавленість та пасивність молоді в отриманні знань на правову тематику,участі у процесах прийняття рішень,пропонуємо…
Ведуча: допомогти тим хто вкрай потребує підтримки і всім хто не застрахований від різних життєвих негараздів,ми запросили на виховну годину представника служби у справах сім’ї та молоді. Після виступу,можете задавати питання в усній чи письмовій,на які отримаєте вичерпні відповіді. Ведуча: Зустрічайте у Марусенко Лідію Петрівну!
(Лідія Петрівна розповідає про мету та завдання служби,про проблеми,які виникали в минулому році,застерігає від негативних ситуацій,які часто трапляються в підлітковому віці,відповідає на запитання присутніх.)
Ведучий: Щиро дякуємо,Лідії Петрівні, за змістовний виступ і відповіді на наші запитання.(Дарує квіти і проводить зі сцени.)
(Під музику вибігають учасники на яких прикріплені номери статей Конвенції ООН і сперечаються між собою-хто головний. Виходить ведуча…)
Ведуча: Припиніть сваритись!Нам допоможуть вирішити,яка стаття Конвенції найголовніша,наші друзі що присутні в залі. Вишикуйтесь і назвіть що ж записано в кожній статті,а глядачі самі зрозуміють яка їм більше сподобалась і вкажуть найпотрібнішу. Згодні? Надаю вам слово.
(Учасники,які представляють статті,всіма силами вихваляють саме свою.)
1-й учасник: «1ст..дитиною є кожна людська істота до досягнення 18 річного віку..»;
2-й учасник: «2ст..забезпечення захисту дитини від усіх форм дискримінації..»
3-й учасник: 3ст..якнайкраще забезпечення інтересів дитини та захист і піклування..;
4-й учасник: 4ст..здійснення економічних,соціальних і культурних прав..;
5-й учасник: «6ст..кожна дитина має невід’ємне право на життя..»;
6-й учасник: «8ст..поважати право дитини на збереження індивідуальності.»
7-й учасник: «13ст..дитина має право вільно висловлювати свої думки..»;
8-й учасник: «14ст..право дитини на свободу думки ,совісті та релігії..»;
9-й учасник: 19ст..захист дітей від усіх форм фізичного та психологічного насильства..;
10-й учасник: «24ст..право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я..»;
11-й учасник: «28ст..право дитини на освіту..»;
12-й учасник: «31ст..право дитини на відпочинок і дозвілля..»;
13-й учасник: «32ст..право дитини на захист від економічної експлуатації та виконання будь-якої роботи,яка може являти небезпеку для здоров’я..»;
14-й у часник: 33ст..захистити дітей від вживання наркотичних засобів та психотропних речовин..;
15-й учасник: «34ст..захищати дитину від усіх форм сексуальної експлуатації та сексуальних розбещень..».
(Виходять ведучі)
Ведуча: Допоможемо вирішити питання найважливішої статті. Кому яка стаття найбільше сподобалась?
(Лунають відповіді з залу)
Ведучий: Що ж підведемо підсумок. Перемогли всі статті,так як вони вкрай важливі. Продовжуйте допомагати дітям і ніколи не сваріться.
(«Статті» тиснуть один-одному руки вітають глядачів і ідуть зі сцени)
Ведучий: Марічко,щось я не чув в Конвенції нічого про дружбу,а ми з тобою давно знайомі і виручали один-одного часто. Пам’ятаєш,як тебе мама сварила і не пускала зі мною на каток? Цікаво,як закони трактують дружбу уже не маленьких дітей?
Ведуча: Дружба-це чудово і Закони нічого проти не мають. Вони навпаки підтримують все справжнє і чесне. В статті 16 записано-«Жодна дитина не може бути об’єктом свавільного або незаконного втручання в здійснення її права на особисте та сімейне життя..» Дружба-це добре,відколи ми з тобою дружимо,я нічого і нікого не боюсь.
Ведучий: Ти мене заспокоїла. Прийшли на думку рядки з вірша що писав про нас в восьмому класі,пам’ятаєш їх?
Ведуча: Ніхто не зна,коли розквіта душа,
І впускає в себе цвіт весняний вона,
Вже не тільки мама й тато зігріють її,
А з’являється щось інше,і як уві сні...
Ведучий: Світ стає яскраво-милим,хочеться літать,
Посміхатись всім і всьому,гори подолать,
Бути впевненим,щасливим,сильним наче Буг,
Бо тепер у тебе є найвірніший друг.
(Соціальний ролик «Дружба».Після перегляду виходить на сцену 1-учасник)
1-й учасник: Ми повинні пам’ятати,що нарівні з правами у нас є обов’язки перед родиною та суспільством і якщо порушення їх в сім’ї призводить до суперечок і непорозумінь з батьками,а інколи і серйозніших проблем,то не виконання обов’язків громадянина закінчується адміністративним,а можливо і кримінальним покараннями.
В статті 40 Конвенції ООН про права дитини,записано-«..право кожної дитини,яка,як вважається,порушила кримінальне законодавство,звинувачується,або визнається винною в його порушенні..»на відповідну реакцію карального апарату держави «з урахуванням її віку чи становища її батьків або законних опікунів».
Національною програмою України передбачено,що правова освіта є складовою частиною системи освіти і має на меті формування високого рівня правової культури та правосвідомості особистості її ціннісних орієнтирів та активної позиції як повноцінного громадянина держави.
Щоб зрозуміти і запам’ятати які вчинки дитини являються неправомірними, ми запросили представника служби у справах неповнолітніх,він розповість про ситуацію яка склалася на період 2012року в країні,та відповість на ваші запитання.
Зустрічайте-капітан міліції-Криворучко Микола Володимирович.
(Присутні слухають,задають питання,виходять ведучі)
Ведучий: Дякуємо,що завітали до нас.(зал аплодує,проводжає гостя)
Ведуча: Життя,воно яскраве,якщо не робиш зла,
Собі і тим хто поруч,хто зна тебе й не зна.
Ведучий:Якщо інакше,треба буде платить сповна,
І ніхто не знає,яка буде ціна.
(Перегляд соціального ролику «Твій вибір».Виходять ведучі.Під ролик «Планета» декламують вірш,прощаються з глядачами)
Ведучий:Чудова пора,можливостей безліч,
Навчайся,співай,спортом займайся,
В гуртки запишись,
На брейн-рингах змагайся.
Ведуча: Зміни світ на краще,почни все із себе,
І зміниться разом з тобою Планета.
Ведучий: Наша виховна година закінчилась.
Ведуча: Дякуємо за увагу і до нових зустрічей.
(Під соціальний ролик «Планета» виходять з залу глядачі)
Використана література:
1.«Конвенція ООН про права дитини» від 20.11.1989.(27.09.1991);
2.Закон України « Про освіту» від 23.05.1991. №1060-ХІІ/Редакція станом на 01.01.2013;
3.Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти
населення» від 18.10.2001.№992/2001;
4.Закон України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001.№2402-ІІ
5.Державнаі національні програми «Освіта(Україна ХХІ століття)»,м.Київ:Райдуга,1994,с.15-17; та «Діти України» 2001/№4
6.Постанова «Про Програму правової освіти населення України» від 29.05.1995.№366;
7.Наказ «Про проведення місячника правових знань» 21.10.2011.№52/145;
8.Конституція України від 28.06.1996;
9.Кримінальний кодекс України від 05.04.2001.№2341/ Редакція станом на 01.01.2013.