Виховна година "Спротив триває!"

Про матеріал
Виховна година присвячена 10-річчю спротиву окупації Автономної Республіки Крим. Мета цього заходу: формувати в учнів уявлення про український Крим, його місце та роль, зокрема в майбутньому; мінімізувати дезінформацію, маніпуляції та інші шкідливі для українців впливи; розвивати в учнів критичне мислення; формувати почуття любові до Батьківщини.
Перегляд файлу

Херсонський науковий ліцей

Херсонської обласної ради

 

 

 

 

 

 

ВИХОВНА ГОДИНА

“СПРОТИВ ТРИВАЄ!”

(присвячена 10-річчю спротиву окупації Автономної Республіки Крим)

 

 

 

 

Підготувала

вихователь

Реуцева О.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Херсон 2024

 

ТЕМА: Спротив триває!

МЕТА:

  • формувати в учнів уявлення про український Крим, його місце та роль, зокрема в майбутньому;
  • мінімізувати дезінформацію, маніпуляції та інші шкідливі для українців впливи;
  • розвивати в учнів критичне мислення;
  • формувати почуття любові до Батьківщини;
  • виховувати дітей, як свідомих громадян, патріотів своєї Батьківщини.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: виховна година.

МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ: мультимедійне обладнання, презентація до заходу.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

І. Вступна частина.

1. Вступне слово вчителя.

   Розпочати наш захід мені хотілося б словами відомого чилійського поета, лауреата Нобелівської премії з літератури Пабло Неруди: “Крим — це найпишніша медаль, яку сам Бог подарував земній кулі”.

2. Опитування (створення проблемної ситуації).

  1. Чи були ви колись в Криму?
  2. Що вам запам’яталося найбільше?
  3. Що ви знаєте про визначні місця Криму?
  4. Що ви знаєте про історію півострову?

3. Оголошення мети і завдань заходу.

   Як ви вже зрозуміли, на сьогоднішньому заході ми будемо вести мову про Крим. Мета нашого заходу: спираючись на офіційні джерела, дізнатися правду про історію Кримського півострова, його окупацію росією, зрозуміти жахливі наслідки цієї окупації, розглянути програму Президента України В.Зеленського про відновлення Криму після його деокупації. Головна мета: дати вам змогу сформувати свою власну думку стосовно українського Криму, вміти критично мислити й аналізувати інформацію, не піддаючись маніпуляціям та дезінформації.

ІІ. Основна частина.

1. Слово вчителя

(супроводжується демонстрацією презентації).

   Крим – це перлина українського півдня із своїм неповторним колоритом; це дивовижна казка чарівної природи і талановитих людей; це мальовничі та неймовірно красиві Ялта, Севастополь, Сімферополь, дивовижні міжгірні Алупка й Алушта, кримськотатарський історичний Бахчисарай, Нікітський ботанічий сад (найкрасивіший в Україні), величні Воронцовський, Лівадійський та Масандрівський палаци, «Ластівчине гніздо», Голіцинська скельна стежина над морською прірвою, кримські гірські вершини Роман-Кош, Демір-Капу, таємничі печери Еміне-Баїр-Хосар, Мармурова печера ... Тропічний інжир, гранати, мигдаль, персики, виноград... Скелі, море, гірські стежини, ліси...

   Я пропоную вам зробити невеликий екскурс в історичне минуле цього чарівного півострова і дізнатися, які народи проживали на його території.

2. Історична довідка (деякі факти з історії Криму).

(Інформацію про історію Криму можуть підготувати і розказати самі учні, наприклад, в ролі експертів історії; така співпраця з учнями дасть змогу дітям самим дізнатися більше про півострів і буде сприяти формуванню їх власної думки стосовно теми виховного заходу. Роль педагога в такому випадку - порадити дітям офіційні джерела інформації, щоб діти не потрапили на гачок сумнівних маніпулятивних сайтів; допомогти обрати факти, які потрібні для розкриття теми виховного заходу, можлива співпраця з вчителем історії).

  • Крим належить до регіонів з найдавнішою історією. Окремі археологічні знахідки вказують на його можливе заселення ще мільйон років тому. Писемні джерела висвітлюють історію півострова за останні три тисячі років.
  • У степах Криму (як і на більшій частині півдня України) послідовно мешкали кочові народи: кіммерійці та скіфи, сармати  і алани, гуни та давні тюрки, хозари та угорці, печеніги й половці, монголи  та ногайці.
  • У Кримських горах на 8 ст. до н.е. сформувався перший автохтонний народ – таври. У 3 ст. н.е. тут осіли готи (а також частина алан), прийнявши християнство, але зберігши мову.
  • У 1917  в Криму паралельно відбувалися процеси демократизації, українізації та відродження кримськотатарської державності. До осені 1918 року тривали перемовини про приєднання Криму до Української Держави. У 1919-1920 рр. півострів став ареною боротьби між Червоною та Білою арміями, з якої комуністи вийшли переможцями.
  • Знаковим в історії Криму став 1954 рік, коли Москва вирішила передати його Україні, що відповідало здоровому глуздові й реальному станові речей. Росія не могла забезпечити нормального економічного життя на півострові, а практично все постачання здійснювалося з України.
  • Процес входження Криму до складу України у 1954 р. був оформлений з дотриманням усіх правових вимог. Відповідні рішення послідовно ухвалили уряди та парламенти як СРСР, так і Росії та України, необхідні зміни були внесені і до конституцій республік.
  • Всупереч твердженням кремлівської  пропаганди, яка намагається нав’язати світовій громадськості фальшивий стереотип про «споконвічно російський» Крим, півострів перебував у складі Росії порівняно недовго. До Російської імперії Крим входив з 1783 р. по 1917 р. В цей же період під владу російських імператорів потрапили ще кілька європейських країн, які нині є повноправними членами ЄС та НАТО. В складі ж власне Росії (у вигляді РРФСР) Крим перебував лише з 1921 р. по 1954 р. (за виключенням періоду німецької окупації 1941-1944 рр.), тобто близько 30 років. Відповідно, міф про споконвічну так звану «російськість» Криму не витримує жодної критики.

3. Вправа “Мозковий штурм”

(Це швидкий метод генерування великої кількості ідей, який допомагає знайти відповіді на питання і надзвичайно швидко спонукає дітей до активізації їх мозкової діяльності. Доцільність цього методу на даному виховному заході полягає в швидкому з’ясуванні обізнаності дітей в наступних питаннях).

1. Що ви знаєте про окупацію Криму?

2. До яких наслідків привела окупація півострову (політичних, економічних, екологічних, соціально-правових)?

4. Слово вчителя.

   20 лютого 2024 року минуло 10 років з початку окупації Криму росією. За цей час так звана «влада» встигла наробити стільки лиха, що ліквідовувати його наслідки доведеться впродовж десятків років після звільнення півострова. Саме дата 20 лютого 2014 року увійшла в історію як початок окупації і анексії росією Кримського півострова.

5. Історична довідка (окупація півострову).

  • 18 - 20 лютого 2014 року вся увага не тільки громадян України з різних регіонів, але й всього цивілізованого світу була прикута до кривавих подій в Києві на Євромайдані, де саме в ці дні силовими структурами були розстріляні більше 100 активістів (Небесна Сотня) — учасників протесту проти дій режиму президента України Віктора Януковича, який восени 2013 року відмовився підписати угоду про асоціацію з ЄС та різко змінив європейський курс на зближення з рф.
  • 20 лютого 2014 року з Козачої бухти Севастополя, де базується 810-та бригада морської піхоти Чорноморського Флоту росії (ЧФ рф), на виїзд із Севастополя вийшла колона бронетехніки. Це пояснили тим, що чф рф в Криму переводить свої частини на посилений режим охорони через складну політичну ситуацію в Україні.
  • 20 - 23 лютого 2014 року “для охорони одного із стратегічних об’єктів” з Тольятті до Криму була спрямована окрема бригада спецназу ГРУ — Головного розвідувального управління Генштабу збройних сил рф.
  • 23 лютого 2014 під контроль рф фактично перейшов Севастополь — у місті на мітингу був обраний так званий “народний мер” і створені “загони самооборони”.
  • 26 лютого 2014 року — під кримським парламентом зібралося декілька тисяч прихильників кримськотатарського Меджлісу з метою недопущення ухвалення депутатами сепаратистських рішень.
  • У ніч з 26 на 27 лютого 2014 року розвідувально-диверсійною групою спецназу повітряно-десантних військ рф, яка прибула з Севастополя у військовій формі без розпізнавальних знаків (саме вони отримали назву “зелених чоловічків”), були захоплені будівлі Верховної Ради та Ради міністрів АР Крим в Сімферополі.
  • 7 березня 2014 року в Криму військами рф вже були захоплені всі адміністративні будівлі, перекриті шляхи в’їзду на півострів та блоковані всі пункти дислокації ВМС України та інші військові гарнізони.

6. Виступ експертів.

(Учні виступають у ролі експертів, розказуючи про наслідки окупації Криму).

1 експерт:

  • Окупація Криму призвела до жахливих наслідків. У першу чергу, були порушені права людини. Рф позбавила корінні народи півострова законних прав та обмежила їх можливості для розвитку; корінний народ України, зокрема кримські татари, стали об’єктом переслідувань та утисків за національною ознакою з боку окупаційної влади. Внаслідок окупації Криму поновилась дискримінація кримськотатарського корінного народу України та знищення їх ідентичності з боку держави-окупанта. Рф протягом окупації не будувала гідне життя для жителів Криму. Натомість вона споруджувала вигідну для себе військову базу, усвідомлено та планомірно перетворюючи Крим на потенційно небезпечний регіон для людей, які там проживають. Окупація Криму закриває можливості розвитку кримської молоді, звужує опції щодо вибору місця навчання та роботи, а також позбавляє відчуття безпеки.

2 експерт:

  • Рф принесла в Крим політично вмотивовані переслідування, насильницькі зникнення, вбивства, позбавлення свободи слова та віросповідання, мілітаризацію дитинства, загрозу руйнування української культурної спадщини. Злочинна присутність рф в Криму є постійним джерелом небезпеки не тільки для Азово-Чорноморського регіону, але насамперед й для самих жителів Криму, адже ніхто не застрахований від політично вмотивованих переслідувань та загострення дефіциту безпеки.

3 експерт:

  • Рф принесла руйнування культурної спадщини та знищення екології півострова: рф системно руйнує та грабує культурну спадщину в Криму. Незаконні археологічні розкопки, знищення пам’яток культури (зокрема Ханський палац у Бахчисараї), розміщення на них військових об’єктів та вивезення музейних колекцій — лише відомі нам злочини рф проти спадщини у Криму. Перетворення півострова на військовий полігон, а також будівництво інфрастуктурних об’єктів, зокрема Керченського мосту та траси Таврида, становить загрозу біорізноманіттю та біоценозу півострова.

4 експерт:

  • Окупація Криму призвела і до важких економічних наслідків: окупований півострів приречений залишатися чорною економічною зоною, “чорною дірою” без правил, можливості розвитку економіки та залучення реальних ресурсів для потреб громадян.

7. Слово вчителя.

  • Так, дійсно, наслідки окупації Криму дуже жахливі. І ми з вами почули тільки про їх частину, тому що триває війна і з кожним днем росія несе все більше горя і біди на ті землі, на які вона вторглася. Тому для керівництва України першочерговим завданням є деокупація українських земель та їхнє відновлення.
  •  Відновлення Криму є складовою програми повоєнної відбудови України та включатиме енергетичну незалежність, розвиток малого та середнього підприємництва із дотриманням принципів GESI (Gender Equality and Social Inclusion), перелаштування виробничого сектору економіки за сучасними екологічними та кліматичними стандартами.
  • Відбудова Криму після деокупації здійснюватиметься за принципом “відбудувати краще, ніж було” (“build back better”).
  • Україна прагне сприяти розвитку ділового середовища та інвестиційного клімату в Криму, щоб забезпечити стале економічне зростання та добробут. Після деокупації Крим перетвориться на економічно привабливий регіон, що передбачатиме залучення міжнародних інвестицій. Пріоритетним є відновлення морських перевезень і морської економіки в Азово-Чорноморському регіоні.
  • Деокупований Крим — це, зокрема, сучасний цілорічний курорт, в основі якого не ресурсна експлуатація, а повага до культури корінних народів та збереження унікальної природи. Після деокупації усі пам’ятки історії та культури, які зазнали руйнування, будуть реставровані та захищені. А також відбудеться повернення в музеї, архіви і бібліотеки материкової України викрадених і вивезених до Криму колекцій.
  • Після перемоги України росія повинна виплатити репарації на відновлення України, зокрема й Криму. Відшкодування рф будуть спрямовані на відбудову України, відновлення порушених прав постраждалих від агресії та відшкодування збитків.
  • Деокупація та відновлення справедливості покладе край репресіям в Криму. У Формулі миру, запропонованій Президентом України Володимиром Зеленським, викладено бачення шляху до миру та як його реально досягти. Зокрема, п’ятий пункт говорить про відновлення територіальної цілісності України без будь-яких компромісів з агресором та відновлення світового порядку, який порушила росія.
  • Громадяни України, незаконно ув’язнені окупантами в Криму з політичних мотивів, невідкладно будуть звільнені з місць несвободи, отримають медичну, психологічну допомогу від держави. Українці розуміють, що протягом років жителі Криму змушені були виживати в російській окупації. Україна підтримує співпрацю та взаємодію всіх своїх регіонів для розбудови гідного та стабільного спільного майбутнього. Громадяни України, які внаслідок російської агресії опинилися в окупації, мають такі ж права, як і мешканці підконтрольних Україні територій.

ІІІ. Заключна частина.

1. Рефлексія: вправа “Моя мрія”.

   А зараз ви маєте подумати, до якого місця у Криму ви мріяли поїхати та яким би ви хотіли бачити Крим у майбутньому. Ви маєте продовжити фразу:

“Я мрію побувати ...      та я хочу бачити Крим ...”

2. Заключне слово вчителя.

   Я щиро бажаю вам, щоб ваші мрії збулися, і ви могли вільно подорожувати українським Кримом, який знову буде розвиватися і дивувати світ своєї самобутністю і неповторністю.

   Завершити наш захід мені хочеться словами українського гетьмана Павла Скоропадського: “Україна не може існувати, не володіючи Кримом, це буде якийсь тулуб без ніг. Крим має належати Україні, на яких умовах, це байдуже, чи буде це повне злиття, чи широка автономія, останнє повинно залежати від бажання самих кримців...”

 

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:

1.  Матеріали з “Кримської платформи” - “Історичний екскурс”: http://tinyurl.com/2c9fzk7v

2. Матеріали з платформи “Історична правда” - “Окупація Криму. Як це було?” http://tinyurl.com/26emnzbz

3. Матеріали Представництва Президента України в Автономній Республіці Крим “Комунікаційні меседжі щодо висвітлення тематики деокупації та реінтеграції території Автономної Республіки Крим та м.Севастополя”: http://tinyurl.com/23nacea8


 

 

 

docx
Додано
29 лютого
Переглядів
554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку