Виховна година-свято на тему «Ми подорожуємо Країною Ввічливості»
МЕТА: Вчити дітей правильно поводити себе в колективі. Розширити,
поглибити знання про моральні норми і правила культурної поведінки . Формувати вміння аналізувати свої вчинки та вчинки інших. Виховувати бажання використовувати в своїй мові ввічливі слова, шанобливе ставлення до старших, доброту.
Обладнання: слайди, презентація «Азбука ввічливості», диски із записами мелодій до пісень, матеріали до ігор, казкові герої, сонечко, промінці із записами слів ввічливості.
Хід заняття
Вчитель. Доброго дня, дорогі друзі! 3 клас вас запрошує у подорож до Країни Ввічливості. Отже, рушаємо у подорож. Але спочатку давайте приготуємося до зустрічі із жителями цієї країни, і квитком до неї буде кліп .
Кліп «Ввічливість»
Заходять Королева, Принцеса Чемність та Принцеса Доброта.
Королева. Добридень! Ми раді вітати Вас у нашому королівстві. Я думаю, що якщо ви завітали до нас, значить, серед Вас немає некультурних, неввічливих, грубих, капризних дітей.
Вчитель. Доброго дня, шановні Королево та Принцеси. Ми дуже надіємося на те, що ви залишитеся задоволеними від зустрічі із нашими вихованцями.
Звучить мелодія «Пора-пора…». Заходить Мушкетер.
Кланяється. Королева та Принцеси присідають.
Королева. Вітаю Вас, шановний Мушкетере! Просимо Вас прочитати для наших гостей лекцію «Чи вмієте Ви вітатися». Ми раді Вас послухати.
Мушкетер 1. Доброго дня, дорогі гості ! З давніх часів і дотепер під час вітання люди обмінювалися різними рухами. Декотрі вклонялися, інші падали навколішки і билися об землю лобом, підносили руку до лоба, торкалися носами, показували язика, а на Україні – клали руку на груди і вклонялися. В наші дні вітаються теж по-різному: тиснуть руки, знімають шапку або просто кажуть добрі слова.
Знімає капелюха і вклоняється.
Королева. Дякуємо Вам, Мушкетере. Давайте разом дізнаємось, чи ввічливі тут діти. «Доброго ранку!» - мовлю за звичаєм.
«Доброго ранку!» - кожному зичу я.
«Доброго дня вам!» - людям бажаю.
«Вечором добрим» - стрічних вітаю.
І посміхаються в відповідь люди,
Добрі слова ж бо для кожного любі.
Забігає Червона Шапочка під мелодію пісні «Червона шапочка»
Червона Шапочка. Привіт! А про що ви тут розмовляєте? Про ввічливість? А я теж ввічлива.
Королева. Яка ж ти ввічлива, якщо не вмієш вітатися?
Червона Шапочка. Я? Я не вмію? Я ж сказала «Привіт!». А ось один третьокласник вранці наздогнав іншого, вдарив його по спині кулаком, піддів ногою, схопив за ніс і крикнув у вухо: «Здоров!»
Королева. Ну, після такого «Здоров!» можна і захворіти.
Червона Шапочка. Ага, а я ж ввічлива?!
Королева. А як ви, друзі, вважаєте, ввічлива Червона Шапочка чи ні?
Відповіді учнів.
Вчитель. Ввічлива, та не дуже. Хто допоможе Червоній Шапочці?
Принцеса Чемність. Я допоможу. Шановна Червона Шапочко, ось ваші помилки.
По-перше: ви не постукали, це неввічливо, по-друге: ви не попросили дозволу зайти…
Червона Шапочка (перебиває). Зрозуміла! Зрозуміла! Зараз виправлюсь!
Виходить, стукає, але Принцеса Чемність знову повертається до неї.
Принцеса Чемність. Ви знову не дослухали, і це не ввічливо. Ви неправильно привіталися.
Червона Шапочка. Зрозуміла! (Стукає). Доброго дня всім! Дозвольте зайти?
Принцеса Чемність. Доброго дня! Заходьте, будь ласка. Ось тепер Ви були дуже чемною і приємною людиною. Приєднуйтеся до нашого товариства.
Червона Шапочка виходить.
Королева. Вітання бувають різні: чи то уклін, чи слова вітання, чи лагідна посмішка. Спільне в них те, що привітання означає: «Ти мені приємна людина. Знай, що я тебе поважаю. Я тобі бажаю всього найкращого: здоров’я, миру, радості, щастя.» Ось що означають прості слова: «Доброго ранку!», «Доброго дня!», «Ми раді Вас вітати!».
Принцеса Доброта. Поклонившись, ми один одному сказали, хоча були і незнайо-мі «Здрастуйте!». Що особливого ми один одному сказали? Від цього ж на краплину щастя збільшилося у світі! Від цього ж на краплину сонця збільшилося у світі! Від цього ж на краплину радіснішим стало наше життя!
Вчитель. А якщо до цих чарівних слів додати усмішку! Адже усмішка зігріває людей, підвищує настрій. Це маленьке диво, яке ми повинні розділити з усіма.
Діти співають пісню «Усмішка»
Королева. А тепер я хочу провести гру. Ми будемо задавати вам питання, а ви будете давати правильні відповіді.
Вчитель. Шановна королево, я вам допоможу.
Гра «Промінчики сонечка»
(Доброго дня!)
2. Вам допомогли роздягтися, повісити одяг. Що треба сказати?
(Дякую!)
3. Ви йшли по коридору і випадково когось штовхнули. Що
треба сказати? (Вибачте, будь ласка!)
4. Людина зробила добру справу і їй потрібно віддячити. Які
слова ви скажете? (Щиро дякую!)
5. Щоб вам із задоволенням допомогла людина, не слід забувати
одне дуже гарне словосполучення. Яке? (Будь ласка!)
Королева. Я дуже задоволена, що ви знаєте слова ввічливості. Але ще одне словосполу-чення ми не назвали, може, хтось підкаже… «До побачення!». Бачите, слова коротенькі, ви їх чуєте з ранку до вечора . Вони століттями живуть на світі. Пам’ятайте їх усе життя!
Діти виконують пісню «Вчать у школі»
Кожен з нас, напевно, зна Кожен день ідем ми в клас,і вітає вчитель нас,
Що на світі є слова, в них вимова є чарівна. «Добрий день / звучить щодня , / 2 рази
Бо найкращі ці слова, /2 рази Незабутні ці слова, незабутні ці слова
В них вимова є чарівна, є чарівна. «Добрий день» / звучить щодня /2 рази.
Ти «Спасибі» слово знай, І «будь ласка» говори,
І його ти промовляй, Ти його не пропусти,
Це слівце теж чарівне, теж чарівне. Бо поможе це тобі, це тобі.
Треба дякувать за все,/2рази Бути ввічливим в житті,/ 2 рази
Це слівце є / теж чарівне / 2рази. Бо поможе / це тобі / 2 рази.
Вчитель. Так, саме ці ввічливі слова називаються чарівними. Люди, які їх постійно вживають, називаються ввічливими, чемними. Чемна людина всім приємна. Бо вона приносить втіху і хороший настрій.
А зараз проведемо гру, яка називається «Закінчи речення». І ми побачимо, наскільки ви виховані. Отже, увага!
Гра «Закінчи речення»
Розтопить серце всякого Коли тебе впіймають за підказку
Сердечне слово….(дякую). Ти вчителя розчулиш: …(Вибачте,
Якщо ти їсти вже не в силах, будь ласка)
То скажем мамі що?... (спасибі). Розтане навіть льодяна глиба від
Слова теплого…(спасибі)
Зазеленіє древній пень,
Коли почує…(добрий день)
Якщо когось штовхнули ненавмисне, то зразу ж, не чекаючи підказки, промовте швидко …(вибачте, будь ласка!)
Щоб знову зустрітись в годину призначену, я щиро кажу до людей …(до побачення)
Для тих, хто від кашлю й простуди страждає, також є хороші слова в нашій мові. Як чихне людина, ми часу не гаєм і їй побажаєм… (будьте здорові)
Вчитель. Молодці! Мені дуже приємно працювати з такими вихованими дітками.
Діти відступають на два кроки назад.
Вельмишановна Королево! Діти часто запитують: Звідки взялися різні правила поведінки? Часто ми чуємо від дорослих: - Зніми шапку, коли зайшов до кімнати! А навіщо знімати шапку? – не один думав з досадою. Розкажіть, будь ласка, звідки взялося таке правило.
Під мелодію пісні «Пора-пора…» заходить Мушкетер 2. Кланяється.
Мушкетер 2 . Ніхто цих правил з голови не придумав. Років із тисячу тому було набагато небезпечніше, ніж тепер. Дорогами блукали, шукаючи здобичі, бездомні волоцюги, у лісах ховалися ватаги розбійників. Люди завжди ходили озброєні, а ідучи з дому в далеку дорогу, одягали на себе кольчуги, важкі лати, голову ховали під залізний шолом. Але ось на шляху дім, де живе добра людина. Переступаючи поріг, мандрівник знімає свій шолом і несе його в руці. «Я ТЕБЕ НЕ БОЮСЯ – го-ворить він цим жестом господареві. – Бачиш, моя голова відкрита. Я тобі довіряю. Ти хороша людина, не грабіжник, і не зрадник, зненацька не нападаєш».
Ці суворі часи давно минули, але звичай знімати шапку, коли заходиш до кімнати, лишився, тому що це хороший звичай. Знімаючи шапку, ти показуєш гос-подареві, що ти поважаєш дім, у який зайшов, віриш у їх порядність, і це їм, звичайно, приємно.
Пісня-кліп «Якщо добрий ти»
Діти виходять.
Звучить музика із мультфільму , влітає на мітлі Баба Яга.
Баба Яга. Доброго дня всім! Можна до Вас у гості?
Принцеса Доброта . Якщо Ви ввічливі, знаєте і вмієте поводитись чемно, то заходьте, бо в нашому королівстві тільки так можна поводитись.
Баба Яга. Я дуже ввічлива! Я хочу дати вам, діточки, кілька порад.
Вчитель. Ну що ж, послухаємо, які може Баба-Яга дати поради щодо правильної поведінки.
Баба Яга. Не вмивайтеся ніколи і не мийте навіть рук,
Це безкорисне заняття нічогісінько не дасть.
Знов замурзаються руки, шия, вуха, все-все-все…
То навіщо сили тратить і даремно гаять час?
Стригтися також не варто, та й резону в тім нема,
Бо однаково на старість облисіє голова…
Без запрошення йди в гості, не вітайся там ні з ким,
І нізащо слів «Будь ласка!» і «Пробачте!» не кажи…
Вчитель. Досить, дорогенька Бабо-Яга! У нас таких діток нема і нам не потрібні такі поради.
Баба Яга. Ну добре, добре! Але я не дуже вірю, що у вашій школі і в королівстві все правильно і всі такі ввічливі. Як би це я перевірила? Ага-а! Ану, хто назве мені більше ввічливих слів? Давайте швиденько!
Діти називають ввічливі слова.
Баба Яга. Ой. Досить, досить! Це ви знаєте1 Молодці! Всеодно я вам не вірю! Ану, дайте відповіді ще на такі питання.
Вчитель. задає різні каверзні запитання щодо ввічливих слів, діти відповідають.
Баба-Яга. Ось тепер я бачу, що ви живете в королівстві Ввічливості. А я живу в країні Нечемності. Там усі такі грубі, такі невиховані. Там дуже неприємно жити. Дорогі друзі, допоможіть мені, я також хочу бути ввічливою.
Принцеса Доброта . Я знаю, як вам допомогти. Зараз ми почуємо частівки про невихованих дітей, щоб Ви, послухавши їх, змінили свою поведінку.
Діти співають «Частівки»
Заспіваєм вам частівки У наш час, в який живемо,
І веселі, і смішні. Важко завжди щось знайти.
Ви послухайте уважно Ми на партах написали:
Наші успіхи шкільні. Меблі треба берегти!
Добрий день – казати треба Джентльмени ми всі справжні,
Знаєм добре ми це всі. Коли треба чергувать,
Одні кажуть все аж зайве, Для дівчат звільняєм місце,
Інші ходять, мов німі. І не будем заважать.
У дівчаток гарні кіски, А коли йдемо в їдальню,
Але надто замалі, Чи вертаємось у клас-
І щоб більші виростали, Ви чомусь всі дружно місце
Ми їх тягнем до землі! Не звільняєте для нас!
Нас учителька навчає Ми частівки заспівали,
Бути чемними дітьми. Може, в чомусь не праві.
Шоб ми виросли і стали Неодмінно станем кращі,
Всі хорошими людьми! Адже ми іще малі!
Діти виходять, залишається Валя.
Валюша. Я дуже ввічлива і тихенька дівчинка! Тільки не знаю, чому на мене так сердяться в школі?
Та я ж не чіпаю нікого ніколи:
Ні з ким не сварюся , сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо!
Оце я сказала – така в мене звичка, -
Що в Саші, як мишачий хвостик, косичка,
Що в Юлі спідничка – неначе з рогожі,
Та ще й черевики на човники схожі;
Що в Злати волосся нечесане досі,
Що в зошиті Ані самі тільки плями:
Напевне, бруднючими пише руками.
Я ж правду кажу їм… І що тут такого?
Та я не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома.
І чом вони сердяться всі, - невідомо!
Та й не винна я, що не вони, а я-я-я- найкраща в світі!
Вчитель. Чи правда це, діти?
Відповіді дітей.
Вчитель. Наші діти не відразу стали такими уважними, слухняними, добрими та чемними. Послухайте, які випадки іноді трапляються.
Сашко Неввічливий ведмідь
В трамваї переповненім Жив собі Ведмідь-гультяй,
Сашко з м’ячем сидить. Знав єдине слово «Дай!»
А біля нього згорблений - Дай-но меду! Дай малини!
Старий дідусь стоїть. Дай і риби, і калини!
Хтось до Сашка звертається: - Ну й неввічливий Бурмило! –
- Чи вас у школі вчать, дорікали крокодили.
Як місце дати старшому, - Чи ж тобі завчити важко
Як старість поважать? Чарівні слова «Будь ласка»?
- Та вчать, - Сашко відказує, -
Але у дану мить
Розпочались канікули
І нас ніхто не вчить…
Вчитель. Чи сподобались вам ці вірші?
А зараз таночок.
Танець «Мішкі Гаммі» «Сюрприз»
Вчитель. А тепер давайте для Баби Яги проведемо гру «Чарівні слова»
Гра «Чарівні слова»
друзями. (Здрастуйте)
Вчитель. Молодці! Я дуже задоволена вами. А зараз для закріплення подивимось презентацію «Подорож у королівство Ввічливості».
Презентація «Подорож у королівство Ввічливості»
Королева. Вельмишановні гості і мої підлеглі! Слухайте наказ мого королівства.
Мені потрібно зовсім небагато:
Щоб ви не були байдужі до чужого горя,
Назустріч людям серце відкривали,
В житті ви, як піщинка серед моря,
Тепло душі своєї щедро віддавали.
Вчитель.
І люди не забудуть, відгукнутись.
Знайдете підтримку в друзів у біді,
Вони ніколи не дадуть спіткнутись,
Дорогою прямою у житті ідіть.
Не втрачайте ніколи свою гідність,
Будьте чесними, принциповими з усіма.
Сказати правду в очі майте смілість,-
Нічого гірше від брехні нема.
В житті керуйтесь правилом святим:
Завжди будьте добрими, а не злими,
Адже посієш зло – збереш нещастя,
А люди прагнуть лиш добра!
Принц Увага. Кажіть ви більше ніжних слів
Знайомим, друзям і коханим людям.
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи ваших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану.
Кажіть побільше ніжних слів,
Комусь всміхайтесь ненароком,
То не життя людське коротке,
Короткі в нас слова черстві.
Кажіть побільше ніжних слів.
Виходять діти.
Учень 1. Ти добре правила вивчай,
Бо між людьми живеш.
І про культуру пам’ятай,
Як між людьми ідеш.
Учень 2. І привітатись не забудь,
Будь чемним кожен раз.
Та й кожен день культурним будь,
І кожну мить і час.
Учень 3. За правило собі візьми
Поводитися так,
Бо ти живеш поміж людьми,
А без людей ніяк!
Учень 4. Хороші звички виробляй
У себе з юних літ.
Усіх навколо поважай
І посилай привіт!
Учень 5. Себе постав на висоту,
Щоб честь поберегти.
Знай добре істину просту –
Людина в світі ти!
Пісня «Райдуга»
Вчитель. Ось і завершилася наша подорож у Країну Ввічливості. Дякуємо Вам, шановні Королево, Принцеси, Принц та Мушкетери за ваші поради. Ми пригадали з вами, як потрібно вітатися, поводитися із старшими, товаришами. Не всі манери поведінки показали, але це і неможливо. Головне – ви повинні пам’ятати: вітатися першими з дорослими, ввічливо прощатися, дякувати за допомогу, виявляти доброзичливе і турботливе ставлення до малюків і старших, не забувати про найрідніших – батьків, бабусь і дідусів, зігрівати їх теплом, піклуватися про них.
Допомагайте всім, не чекаючи, поки вони звернуться за допомогою. Будьте привітними, чемними , скромними, турботливими людьми.
Пісня-кліп «А ми бажаєм Вам добра»