Виховна година ТЕМА: «ПРОГРАМУЮ КРОК ЗА КРОКОМ - РАХУЮ КОЖНУ Я СЕКУНДУ»

Про матеріал
«ПРОГРАМУЮ КРОК ЗА КРОКОМ: ЧАС, ТОЧНІСТЬ І РЕЖИМ ДНЯ» Мета:  виховувати у вихованців бережливе ставлення до на¬вчального часу;  навчати цінувати свій та чужий час;  бути точним;  дотриму¬ватися режиму дня;  опановувати ме¬тоди раціонального навчання. Обладнання:  презентація із зо¬браженням різних годинників;  малюнки, що зобража¬ють окремі режимні моменти робочо¬го дня учня;  підбір карток з по¬значенням часу відповідно до певного режимного моменту;  малюнки 2D на тему «Робот годинник». Хід заняття: І. Організаційний момент. Сьогодні надворі такий гарний осінній день. Опадає листя і нагадує про те, що незабаром настане наступна пора року – зима. Так плине час: одна пора року змінює іншу і проходить рік за роком, але не потрібно сумувати, бо з кожним роком ви зростаєте, пізнаєте світ, отримуєте досвід і показуєте свої досягнення. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. А поки що під осінньою ковдрою листочків так хороше послухати казку. Ви ж полюбляєте казки? (зачитування казки під музику).
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ ПЕРШОТРАВЕНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ «НАДІЯ»

 

 

 

 

Виховна година

 

Тема: «ПРОГРАМУЮ КРОК ЗА КРОКОМ - РАХУЮ КОЖНУ Я СЕКУНДУ»

 

Матеріал для використання

на заняттях гуртка «Робототехніка»

 

 

 

 

Підготувала: Кірєєва Г.В.

Керівник гуртка «Робототехніка»

МКПНЗ «Центр дитячої творчості «Надія»

 

 

 

 

 

 

 

м. Першотравенськ

«ПРОГРАМУЮ КРОК ЗА КРОКОМ: ЧАС, ТОЧНІСТЬ І РЕЖИМ ДНЯ»

 

Мета:

  • виховувати у вихованців бережливе ставлення до на­вчального часу;
  • навчати цінувати свій та чужий час;
  • бути точним;
  • дотриму­ватися режиму дня;
  • опановувати ме­тоди раціонального навчання.

 

Обладнання:

  • презентація  із зо­браженням різних годинників;
  • малюнки, що зобража­ють окремі режимні моменти робочо­го дня учня;
  • підбір карток з по­значенням часу відповідно до певного режимного моменту;
  • малюнки 2D на тему «Робот годинник».

 

Хід заняття:

І. Організаційний момент.

   Сьогодні надворі такий гарний осінній день. Опадає листя і нагадує про те, що незабаром настане наступна пора року – зима. Так плине час: одна пора року змінює іншу і проходить рік за роком, але не потрібно сумувати, бо з кожним роком ви зростаєте, пізнаєте світ, отримуєте досвід і показуєте свої досягнення.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   А поки що під осінньою ковдрою листочків так хороше послухати казку.  Ви ж полюбляєте казки? (зачитування казки під музику).

 

 

Казка «Дитина і чарівник»

 

   Якось до маленької дитини прийшов чарівник, простягнув їй клубок ниток і сказав: «У цьому клубку є нитка твого життя. Якщо ти будеш швидко його розмотувати, життя твоє піде швидше, якщо повільно — воно ітиме повільніше». Дитина взяла клубок і почала розмотувати нитку.

-  Чи швидко вона це робила, ви подумаєте і зробите висновок самі  наприкінці заняття.

А зараз відгадайте загадки.

· Що іде, не рухаючись з місця? (час)
І день іде, І ніч іде, І третій день, І сьомий.
Іде, Не жде, Відлік веде, Не відаючи втоми.
А не стомивсь за вік,

Тому (хоч дзвінко серце б’ється),
Що стільки б літ не йти йому,

Він з місця не здвигнеться. (годинник)

 

Керівник.

   Ви, мабуть, здогадалися, що сьогодні буде йти мова про час, якого нам постійно не вистачає, про те, як потрібно берегти свій власний і чужий час і яку роль у цьому відіграє режим дня.

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Робота над темою.

   Отож, тема виховної  години звучить так: «Програмую крок за кроком: час, точність і режим дня. (Подумайте і скажіть: що ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?)

  1. Очікування учнів.

2.     Технологія «Асоціативний кущ».

  Діти, давайте поміркуємо, що таке  час?

  Спробуймо створити асоціативний кущ до слова час.

  Які слова виникають у вас? (годинник, пора, встигнути, не запізнитися).

 

   Дійсно, ці всі слова відносяться до часу. А якщо давати точне визначення, то час – це певний момент, під час якого відбувається що-небудь: час вставати або час йти до школи, час йти на гурток.

   Ще давні мудреці билися над цією проблемою і загадкою. Здавалося б, що може бути простіше за час? Адже він існує, ніби всюди — будь-яка подія протікає в часі, та й наше життя теж... Але якщо трохи за­мислитися, то ми опинимося перед великою таємницею Часу. І тоді уже виникне не одне, а ціла низка питань:

-         Чому час усюдисущий? Чому він тече швидко?

   Давні мудреці говорили: «Не можна двічі ввійти в одну й ту саму рі­ку». Оскільки між першим і другим разом пройде якийсь час — і та во­да, у яку ми входили в перший раз, просто витече. У ріці вже буде нова вода, а отже, і сама ріка вже буде іншою.

Так і з часом. Він тече всюди і постійно. І не можна ввійти двічі в рі­ку Часу. Тобто нічого не можна зробити в однаковий спосіб. Дуже подіб­ні одна на одну події будуть усе-таки різними,  тому що вони розділені в часі. І тому жодна секунда не схожа на іншу. Крім того, ця «єдина» се­кунда ніколи не повториться! Можна скільки завгодно раз опинитися в «тому ж самому місці», але опинитися там у «той же самий час» ніколи не можливо. А все тому, що час тече тільки в одному напрямку — із мину­лого в майбутнє — і ніколи у зворотний бік.

   Тому не можна витрачати час на дрібниці, адже він ніколи більше не по­вертається.

3.     Бесіда з учнями.

-         Діти, а чи є у вас годинники?

-         А навіщо вони вам?

-         А ви ніколи не замислювалися, коли людина стала помі­чати плин часу?

 

Керівник.

   Ви, звичайно, давно звикли до того, що у вас вдома є годинник. А як же інакше, адже він допомагає в один і той же час прокидатися вранці, йти до школи або на прогулянку, лягати спати. І навіть не віриться, що в давни­ну люди не знали його. А такий час був.

-         А чи знаєте ви, за якими ознаками природи  давні люди визначали час? (ніч, ранок, день, вечір, пори року).

   Дійсно, наші далекі предки розпізнава­ли лише ніч, ранок, день і вечір.

Піз­ніше час стали вимірювати довжи­ною тіні: подовжилася тінь людини на три ступні — незабаром вечір. Але поступово  було виявлено незручнос­ті цього способу: взимку тінь стає дов­шою швидше, ніж улітку, та й ступні у людей не однакові, через що таке обчислення часу призводило до ба­гатьох непорозумінь.

   Край цьому поклали винахідники. Саме вони почали придивлятися до природи і знаходити у ній час.

   Про те, які це були годинники, розкажуть вам «Винахідники часу», які поведуть нас стежиною цікавої мандрівки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   4.      Мандрівка про найдавніші годинники.

 

Доповідь 1. Годинник – півень.

 

   Здавна люди дізнавалися час за співом півня. Кілька разів на добу він голосно кричав своє «Ку-ка-рі-ку-у-у». Перші півні - приблизно о десятій годині вечора проганяють злих духів; другі - опівночі проганяють мерців; треті - о другій годині ночі проганяють  відьом і злих ворожбитів. Спів третіх півнів - знак рівної відстані від півночі до вранішньої зорі - свідчить про закінчення дії нечистих сил. Уявіть собі, що "Кукаріку" чути на відстані 2 км.

 

Доповідь 2. Сонячний годинник.

 

   Сонце теж служило годинником. Люди малювали на землі коло з циф­рами, а в центрі його встромляли паличку. Рухалося сонце по небу, тінь від палички падала на яку-небудь цифру і показувала час, як стрілка на нашому годиннику.

 

Доповідь 3. Водяний годинник.

 

   Були і водяні годинники. На площі встановлювали одну під одною кілька посудин з водою. З верхньої посудини вода перетікала в нижню, відті­ля ще нижче, і так доти, поки не наповнювалася остання посудина. До цьо­го годинника була приставлена людина, що голосно сповіщала усіх, коли через визначений час чергова посудина порожніла. За цими сигналами лю­ди звіряли свій розпорядок дня.

 

Доповідь 4. Годинник - лампа.

 

   Користувалися також годинником-лампою. Їхня будова схожа на годинник-конус, тільки цей годинник додатково ще і світився. Горить у лам­пі масляний гніт, убуває рідина зі скляної масельнички, і за рівнем олії, що залишилася, визначають, скільки часу пройшло.

-         А як визначали час на кораблі?

 

Доповідь 5. Пісочний годинник.

 

   На кораблях користувалися пісочними годинниками. Коли весь пі­сок пересипався з верхньої частини посудини в нижню, це означало кі­нець вахти. Годинник перевертали, а вахтовий матрос бив кілька разів у корабельний дзвін. На вахту заступала інша зміна. Це називалося «про­бити склянки».

 

Доповідь 6. Вогняний годинник.

 

   Існував ще й вогняний годинник. Ним вимірювали час так: брали воскову свічу і наносили на ній смужки. Кожна смужка — година. Тане від вогню віск, зникають смуж­ки одна за іншою. Скільки смужок стануло, стільки пройшло годин.

 

Доповідь 7. Годинник з гирями.

 

   Пізніше придумали годинник з гирями. Гирі на ланцюзі опускалися вниз, крутили шестірню, до якої були прироблені стрілки. Стрілки оберталися і на циферблаті показували час. Потім стрілки в годиннику стала крутити маленька пружинка.

З’явилися кишенькові годинники. Вони по­казували не тільки години та хвилини, але й секунди.

Керівник.

   Ці годинники знаємо вже і ми з вами, бо користуємося ними щодня, їх називають механічними годинниками.

 

-         Діти, як ви думаєте, тварини, птахи, рослини уміють відраховувати час? Думаю, цікаво вам буде послухати про відчуття тваринами часу.

 

Доповідь 8. Відчуття тваринами часу.

 

   Сьогодні я вам розповім про одну дивну тварину — про ведмедя і про його відчуття часу. Навесні прокидається голодний хазяїн тайги, і скорі­ше до ріки — полювати за рибою. Не зупинить ведмедика крижана вода, і треба швидше насититися рибою, що у цей час йде на нерест. Запасається жиром клишоногий, відновлює сили після зимової сплячки. Улітку пере­ходить на ягідники, запасається вітамінами про запас. Восени охоче ласує горіхами, добуває корисні корінці, добре очищає кишечник. Ближче до зи­ми обладнує барліг. Узимку спить і лапу сосе, а в лапі з-під пазурів відкриваються спеціальні канальці, з яких виділяється жир, запасений навесні і влітку, що служить другу службу — рятує ведмедя від голоду.

 

А є тварини, що дуже добре почувають добовий час. Так, кішки вночі розрізняють 25 відтінків сірого кольору.

 

-         А чи можуть нам розповісти про час квіти?

 

Доповідь 9. Годинник - квіти.

 

   Давним-давно люди помітили, що одні квіти розкрива­ються вранці, а вдень закриваються, інші розкриваються під вечір, тре­ті — тільки вночі, а вдень завжди за­криті. Відкриваються квіти не тоді, коли вони захочуть, а у «свій влас­ний час». Так з'явився квітковий годинник. Але «ходить» він тільки в сонячну погоду.

   Рано-вранці назустріч сонячному промінню піднімає свої голівки кульбаба, а за нею відкриває пелюстки шипши­на, гвоздика польова, льон та інші. Квіти, які рано розкривають пелюст­ки, вдень починають засинати. У по­хмуру погоду квітковий годинник «не працює» зовсім. Квіти залишаються закритими у багатьох рослин. Тому люди їх використовують лише для прикрашання клумб.

 

Керівник.

   Сьогодні існує такий точний годинник, що може показувати навіть частки секунди.

Це - електронні годинники. Поглядаючи на нього, пам’ятайте, що це час вашого життя, ви­користовуйте його для добрих справ. Поспішайте, адже час неможливо повернути назад...

 

   Багато прислів’їв і приказок є про час. Давайте перевіримо, чи знаєте ви їх.

 

4.     Вправа «Розкидані прислів’я».

Годинник того не підведе,       (хто цінує час).

Що можеш зробити сьогодні -           (не відкладай на завтра).

Краще на п’ять хвилин раніше,            (ніж на хвилину пізніше).

Згаяного часу                 (й конем не доженеш).

Час, як вода,—                (все йде вперед).

Час, мов віз,— з гори чкурне,          (його не доженеш).

Час за гроші            (не купиш).

Час минає,                (а не вертає).

5.     Проблемне питання.

 

Керівник.

-         Поміркуйте, що означає  висловлювання: «Точність — увічливість ко­ролів»?

-         Хто з учнів в цій групі нашого гуртку точні, як король або королева, і які їхні дії про це свідчать? Наведіть приклади.

 

6.     Цінність однієї хвилини.

-         На вашу думку, одна хвилинка — це мало,  чи багато?

-         Що можна встигнути за одну хвилину?

-         Хто з вас впевнений, що може виконати певну справу за хвилину? Яку саме?

 

   Молодці ті, хто цінує свій час і вміє раціонально його витрачати. Але це лише маленька часточка у порівнянні з тим, що можна зробити за одну хвилину.

 

Питання цінності хвилини - дослідження:

 

За одну хви­лину сталевари дають 220 тонн сталі.

За хвилину випускається приблиз­но 1280 пар взуття на взуттєвій фабриці.

Ткалі за  хвилину вони можуть виткати  вісімнадцять кіломет­рів тканини.

Щохвилини з'являється сім­десят годинників.

За 60 секунд дорослі пишуть у середньо­му 94 знаки.

Кожної секунди виходить з друку 45 книжок, з них 7-8 — для дітей.

Хвилина і навіть секунда вирі­шують успіх бою, складної операції, встановлення нового спортивного рекорду, припинення пожежі...

 

Керівник.

   Уявіть, як багато можна зробити за одну хвилину! Але, на жаль, ви забуваєте про цінність хвилини і тоді трапляються різні казуси, такі як у вірші О. Орача «Галя-Невстигаля».

 

     8. Читання та обговорення вiрша О. Орача «Галя-Невстигаля».

Галю, вставай, умивайся -

Та швидше до столу!

Галю, мерщiй убирайся,

Бо спiзнишся в школу!

Галя вилежує,

Нiжиться i позiхає,

Довго з портфелем вовтузиться

І — не встигає.

В школi дзвiнок продзвенiв,

давно почалися уроки.

А коридором — чиї-то

Лунають поспiшливi кроки?

Клас уже знає:

Це знову свiзнилася Галя.

Нi, недаремно прозвали її:

Невстигаля.

 

      Робота над змiстом вiрша:

— Чому Галя завжди запiзнюється?

— Як можна їй допомогти?

 

 

Керівник.

   Ви щодня ходите до школи, уважно слухаєте пояснення вчителя, пишете або читаєте.

Пiсля урокiв ви приходите додому. Хочеться подивитися телевiзор, погратись, але потрiбно вивчити вiрш чи прочитати книгу. І нерiдко буває так, що ви не встигаєте.

Як же бути? Як встигнути все зробити?

 

Правильно розподiлити свiй час вам допоможе режим дня.

Якщо ви будете дотримуватися  розпорядку дня — спати, їсти,  гуляти, читати, готувати уроки завжди в один i той же час,— вашому органiзмовi буде легко працювати, i ви почуватимете себе здоровими та бадьорими.

 

 

 

 

9. Робота в групах «Знавці режиму дня».

 

   А наскільки добре ви знаєте, яким має бути режим дня, пропоную перевірити за допомогою гри «Знавці режиму дня». Ви приблизно знаєте, яким має бути режим дня у учня, правда? Ваше завдання: правильно розставити час до запропонованого режиму.

    (Прослуховування 2 груп, перевірка за зразком).

 

Випереджувальне завдання «Режим у малюнках».

Додому вам було намалювати один із моментів режиму дня.

 

Завдання: скомпонуйте ці моменти так, щоб вийшла карта режиму дня в малюнках(прикріплюють на дошці).

   Ви добре знаєте режим дня, але у мене виникло питання, а чи дотримуєтеся ви його?

Давайте перевіримо це, створивши кардіограму вашого режиму дня.

 

     10. Кардіограма режиму дня.

 

Умови: у кожного з вас на парті лежить аркуш паперу, на якому проведено горизонтальну лінію. Пригадайте, як ви реагуєте щодня на режим дня і дайте чітку відповідь: «так» або «ні». Кожен пункт із режиму дня зобразіть точкою.

Якщо  відповідь «так», то крапка буде зверху горизонтальної лінії, якщо «ні» , то знизу.  З’єднайте крапки, щоб вийшла кардіограма вашого режиму дня.

 

Моменти режиму дня:

1.     Завжди одразу піднімаюсь з ліжка, коли мене будять.

2.     Щодня виконую зарядку.

3.     Снідаю завжди зранку.

4.     Чищу зуби.

5.     До школи приходжу своєчасно.

6.     На уроках не відволікаюсь, слухаю вчителя.

7.     На перервах бігаю, скачу.

8.     Обідаю вдома.

9.     Усі домашні завдання виконую вдома.

10.   Замість комп’ютера обираю прогулянку.

11.   Завжди вечеряю.

12.   Перевіряю портфель, чи підготовлен до уроку.

13.   Обов’язково вечірня гігієна.

14.   Лягаю спати о 9-тій годині вечора.

 

Результати: подивіться на ваші кардіограми, яка лінія у вас вийшла: пряма чи ламана? Чим менше у вас коливається режим, тим краще ви його дотримуєтеся.

 

 11.  Гра «10 правил дня».

 

   А для тих, хто не дотримується всіх моментів режиму дня, і для тих, кому потрібно його закріпити,  пропоную  гру, яка називається «10 правил дня». Це ті правила, які ви маєте виконувати щодня. Хто уважний і добре знає режим дня, той легко вгадає потрібне слово, а допоможе вам у цьому рима.

1. Як прокинувся – вставай, ліні волі…  (не давай ).

2. Квіточку роса умила, а тебе умиє…    ( мило ).

3. І дивись, неба рись, в школу швидко, швидко …   ( мчись ).

4. Але й тут не поспішай, подивись спочатку,

Чи нічого не забув, чи в портфелі все в …    ( порядку ).

5. Не носи в кишені жуйки, крейду, яблука і булки,

Кнопки, цвяхи, сірники, а носи …     ( носовички ).

6. В школі,в  класі не брудни, сміття бачиш …    ( підніми ).

7. Будь охайним завжди сам, уникай дірок і …   ( плям ).

8. Вдома близьким не груби, менших захищай …   ( завжди ).

9. Щоб тобою всі пишались, перехожі оглядались

Так роби, щоб люди звикли, ти завжди в усьому …  ( приклад ).

 

   Я бажаю, щоб ви завжди були прикладом для брата чи сестрички, для товариша чи однокласника. А щоб режим дня не здавався вам нудним, спробуйте створити свій міні-проект  «Ввічливий режим дня», який допоможе вам легше сприймати розпорядок дня.  Легка мелодія у виконанні Вікторії Пашинської налаштує вас на створення проекту (грає, учні складають).(Зачитування проектів)

 

 

ІV. Підсумок.

 

   У народі є мудра притча: «Якщо людині дати одну рибину, вона буде сита один день, якщо дати дві рибини, вона буде сита два дні. А якщо навчити людину ловити рибу, то вона буде сита все життя».

   Отож, якщо ви будете дотримуватися режиму дня, своєчасно виконувати уроки і лягати спати, відпочивати на свіжому повітрі, будете цінувати кожну хвилину, то для вас життя і школа буде лише в радість.

 

-         Чи не забули ви про завдання на початку уроку: як дівчинка розмотувала клубок, враховуючи те, що вона дотримується режиму дня, любить точність і цінує час?

 

-         Чи справдилися ваші очікування, які ви ставили на початку уроку?

 

-         Що нового дізналися ви з заняття?

 

І на завершення пропоную вам послухати пісню про оцінку часу, адже саме вона привчає вас до пунктуальності, навчає цінувати час і дотримуватися розпорядку дня.

 

docx
Додано
3 грудня 2022
Переглядів
215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку