Україна – єдина країна
(виховний захід»
Класний керівник: Дяченко А. Й.
Тема: Україна – єдина країна
Мета: поглибити знання учнів про історію, культурну спадщину України; формувати культуру взаємовідносин між людьми, повагу до традицій і звичаїв українського народу; виховувати почуття патріотизму; сприяти розвитку пізнавального інтересу.
Обладнання: символіка України, кліпи про Україну, пісні про Україну, клас прикрашений кульками, комп’ютер , плакат про Україну, вислови, карта України.
Хід уроку
І. Емоційна та психологічна підготовка учнів до сприйняття теми уроку
Вчитель: Доброго дня! Знову впевненою ходою крокує Першовересень.
Сьогодні він заглянув на кожне шкільне подвір’я, завітав до кожної української
школи. І у своїй вишиваній різнобарвній торбинці приніс нам перший урок у цьому навчальному році. Мабуть, не треба бути провидицею, щоб дізнатися, чого найбільше хочуть сьогодні всі люди України. Звичайно, миру. Адже, саме мир, рідний край, дорогі люди поруч роблять нас щасливими.
Наш Перший урок пропоную розпочати такими рядками про Україну.
Україна
На білому світі є різні країни,
А в них – і ліси, і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми – її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть…
Та тільки одну Батьківщину я маю,
Її Україною звуть.
Моя Україно, тебе я кохаю –
Тут дім мій, тут друзі живуть.
Тут мовою рідною пісня лунає
І мальви по селах цвітуть.
В.Новомирова
Подивіться, будь ласка, у вікно: день стоїть у шелестах золота та яскравих кольорах осінніх квітів. Обнялися голубе небо і пожовкле Такою
ми бачимо під вересневим сонцем нашу неньку – Україну. Вона горда від того,
що зуміла виховати людей, здатних об’єднатися на Майдані, здобути волю, вибороти справедливість. Ми заявили про себе, як про велику націю, гідну зайняти достойне місце у світовій спільноті.
Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать
та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Кожному з нас
необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану і заради чого
пожертвувала своїм життям «Небесна сотня».
Учитель: – Вшануємо їх пам’ять хвилиною мовчання.
Учитель: – Україна – це отча земля, рідний край, де ми народилися.
Столиця України – Київ. Широкі i чарiвнi простори, прекрасні села i міста.
Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України – Днiпро.
Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, ліси. Золотистим морем
розливається безкраїми нивами жито-пшениця.
– Погляньте на карту України. На нiй позначено кордони української
землi. На півдні нашу державу омивають теплі моря – Чорне й Азовське, є в нас чудові гори. Простір землі, заселений українським народом великий. Щоб його перетнути, потрібно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км.
– Про етапи становлення України, її історію вам повідомить
учень-історикознавець.
Учень-історикознавець
Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів та
інших народів, але відправним пунктів української державності і культури
вважається Київська Русь (ІХ-ХІІІ століття).
Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657
років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави – Війська Запорозького.
У ХVІІІ столітті козацька автономія була ліквідована. Під час української
революції початку ХХ століття постало декілька національних держав:
Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська
Народна Республіка.
У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель, проголошено Акт
злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського
Cоюзу. Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського Cоюзу 1 грудня 1991 року.
Україна – унітарна держава, територія якої поділяється на
адміністративно-територіальні одиниці, що не мають статусу державних
утворень і не володіють суверенними правами.
Учитель: – А зараз ми проведемо вікторину «Чи знаєте ви Україну?»
1. У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? (У східній).
2. На якому материку ми живемо? (Євразія).
3. Які країни межують з Україною на півночі? (Білорусь).
4. З якою державою Україна межує на сході? (Росія).
5. Коли країна проголосила свою незалежність? (24 серпня 1991 року).
6. Де знаходяться географічний центр Європи? (На території України в
Закарпатській області поблизу с. Ділове).
7. Яка називається найвища вершина Карпат? (Гора Говерла, 2061 м).
8. Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро).
9. Як називається столиця України? (м. Київ).
10. Яке найбільше озеро в Україні? (озеро Сасик).
Вчитель: Ну що ж, молодці, ви добре знаєте історію рідного краю. А що треба вам для того, щоб відчути себе справжнім патріотом України, її громадянином? (учні висловлюють свої думки).
1 учень: Добре вчитись, щоб у майбутньому оволодіти спеціальністю і приносити користь.
2 учень: Брати активну участь у житті класу і школи, відчувати свою причетність до шкільного життя і до життя країни.
3 учень: Любити природу, берегти і примножувати її багатства: садити сади, ліси, квіти, розчищати джерельця, щоб не міліли річки. Турбуватись про майбутнє нашої держави.
1 учень: Берегти історичні і духовні пам’ятки нашого народу, не руйнувати, а вивчати і творити нову історію рідного краю.
Учитель: – Щороку ви поглиблюєте, збагачуєте новим змістом поняття
«Батьківщина». Нещодавно поняття «Батьківщина» обмежувалось для вас
рідною хатою, де вперше пізнали любов та опіку мами і тата, ласку бабусі, мудрість дідуся, тепло родини. А коли прийшли до школи, то саме тут відкрили для себе, що ви не просто діти своїх батьків, а ще й українці, а Батьківщина наша – Україна, велика і прекрасна.
Кліп про Україну
Учитель: – Україна – одна з найбільших держав Європи. За офіційною
статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мі льйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території України проживають представники понад 100 національностей.
А зараз ми з вами проведемо Конкурс «Мовознавство для
допитливих»:
Завдання: Здійсніть подорож містами України і скажіть, хто вас зустріне:
у Києві – (киянин);
у Кіровограді – (кіровоградець);
у Харкові –(харків’янин);
у Львові – (львів’янин);
у Сумах – (сумчанин);
у Донбасі – (донбасівець);
в Одесі – (одесит);
у Чернівцях – (чернівчанин);
у Чернігові – (чернігівець);
у Полтаві – (полтавчанин).
Учитель: – Мова відіграє важливу роль не лише у становленні націй, але
й у житті кожної людини, адже слова мають свою енергетику, а отже – чинять
вплив на нас із вами.
Учень-лінгвіст
Український народ має давню історію, він витворив оригінальну й
неповторну культуру, відому всьому світові.
Однак найголовнішою ознакою, що дає йому право називатися нацією, є
мова – його найбільша духовна цінність. Це найдорожчий скарб, переданий нам попередніми поколіннями, виплеканий у давньому переказі, у народній пісні, у влучній приказці. Пригадаймо слова Панаса Мирного: «Найбільше і
найдорожче добро в кожного народу – це мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, і розум, і досвід».
Якщо в народу відібрати його мову, він зникне, втративши культуру та
історію. Ось як про це свого часу сказала Ліна Костенко: «Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирають мову».
Один давньогрецький філософ казав: «Заговори, щоб я тебе побачив». Це
дуже символічний вислів із глибоким змістом. Якими побачать українців інші
народи, залежить від самих українців. Ми хочемо бути багатомовними та
освіченими, хочемо, щоб про нас знав увесь світ, хочемо шанувати та любити
рідну мову. Українська мова – це святі скрижалі української нації, тому її слід
берегти, пишатися нею, завжди пам’ятаючи про її значення, про її цілющу, відроджуючу силу.
Я - УКРАЇНКА
Я - українка!
Горджуся й радію,
Що рідною мовою
Я володію,
Шевченковим словом
Умію писати
Слова мелодійні
І вірші складати.
Я - українка!
Живу в Україні,
На вільній, єдиній
Моїй Батьківщині,
Де все мені в радість:
Ліси і садки.
Озера й річки,
І глибокі ставки,
Лани неосяжні,
І гори, й долини,
Цвіт білосніжний
У лузі калини.
В душі моїй солодко
Грає сопілка,
Бо я з України,
Бо я - українка!
О. Василенко
А зараз на листочках напишіть свої побажання Україні і прикріпіть на карту України. Бажання зачитайте.
III. Підбиття підсумку уроку.
Українська земля пройшла війни та мир, поразки та перемоги, пишалася вірними синами та доньками, чарувала світ своїми запашними паляницями та мелодійними піснями. Вона була і залишається вірною матір'ю українців, які свято шанують і люблять її.
Тільки людина з добрим і чуйним серцем, роботяща і вольова може бути справжнім патріотом і громадянином своєї держави, по-справжньому любити і захищати, відстоювати її інтереси і приносити велику користь Що більше буде зроблено для цього сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями. Бо, як сказано в Біблії, «...хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його і воздається». Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками і серцями.
Ви - майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову. Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина.
Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.
одного - миру, спокою, Ми Єдина країна! Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.
Молитва за Україну