Навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-гімназія» м. Копичинці
Позакласний виховний захід
на тему:
«Твоє життя в твоїх руках,
зроби правильний вибір!»
Автор: соціальний педагог
Ухач Ю. О.
2019
Мета: довести до свідомості дітей, що шкідливі звички є основною причиною порушення здоров’я; інформування учнівської молоді про негативний вплив тютюну на здоров’я не лише того, хто палить, але й оточуючих; привернення уваги до власного здоров’я; популяризація здорового способу життя; допомога у формуванні особистої думки щодо паління та розвиток позитивних якостей, необхідних для повноцінного життя; попередження паління серед підлітків та учнівської молоді та формування негативного ставлення до цієї згубної звички.
Форма проведення: бесіда з елементами тренінгу.
Цільова група: учні 9-11 класів, 14-17 років.
Предмети, де можна використовувати матеріал: основи здоров’я, хімія.
Хід виховного заходу:
Зручне розміщення учнів у аудиторії. Налаштування на позитивну та продуктивну роботу.
Учитель: Кожна людина має свободу вибору. Кожен сам вирішує: курити чи не курити, зміцнювати своє здоров’я фізичними вправами чи рости хирлявим слабаком. Проте, для того щоб зробити правильний вибір потрібно знати між чим ми вибираємо.
Ми кожного дня бачимо відкриту та приховану рекламу цигарок та алкоголю, і не свідомо ми хочемо спробувати і собі, особливо, якщо ще й наше оточення частенько на наших очах отруює свій організм, то здається, «а що там і собі спробую!».
Але в водночас в усьому світі розгорнулася боротьба проти паління, антиреклама яка показує нам зовсім іншу сторону медалі. Адже ці шкідливі звички щорічно приводить до смерті сотні тисяч людей, шкодять їх здоров’ю. Та на жаль ми мало звертаємо на неї увагу.
То ж сьогодні ми більш детально поговоримо саме про тютюнопаління.
Проведення анкетування:
З метою виявлення причин паління учнів пропонується проведення анонімного анкетування за допомогою анкети «Моє ставлення до куріння» (додаток 1).
Учитель: Суспільство намагається дбати про здоров’я своїх дітей та підлітків, адже вони майбутнє цього суспільства. З перших днів життя дитину в нашій країні супроводжує увага і піклування спеціальних дитячих закладів – лікувальних, виховних, навчальних, спортивних, розважальних та ін. Ось ціла армія лікарів, вихователів, вчителів, інструкторів докладають масу зусиль, щоб захистити дитину від хвороб, від фізичних та психологічних травм. Але ці титанічні зусилля не завжди мають належні результати і виявляються марними стосовно впливу тютюну. Реклама цигарок всюди – від цигарки в руках батька чи інших членів родини, до крамниць, яскравих щитів (якщо не з прямою, то з опосередкованою рекламою тютюну). Про шкоду від паління інформація розміщена так, що на неї майже ніхто не звертає увагу. Всі сприймають яскраві, ефектні фото, малюнки, написи, але пропускають повз увагу застереження про шкоду куріння і тютюнового диму. Попередження не спрацьовує.
Давайте відповімо на запитання: Що таке звичка? (учні формують відповідь на запитання, виходячи із власного світосприйняття). (Звичка – це коли людина виконує якісь дії постійно, підсвідомо у неї виникає бажання або необхідність робити їх знову.)
Звички можуть бути корисними та шкідливими.
Як ви думаєте, паління – це корисна чи шкідлива звичка? Що таке пасивне паління? (Пасивне паління – перебування людей, які не палять, у приміщенні, де інші люди палять, тривалий час. З часом у пасивних курильщиків з являються хвороби, притаманні курцям).
Тому паління цигарок – одна із найшкідливіших звичок, що негативно впливає на здоров’я не тільки самих курців, а й оточуючих. Зараз ця звичка перетворилася у епідемію, що поширюється не тільки серед чоловіків та жінок, а й серед підлітків і дітей.
Дослідження підтвердили той факт, що до паління схильні люди із психічними розладами. Виявилось, що люди з психічними розладами палять на 40% більше цигарок, ніж люди без психічних розладів. Лікарі впевнені, що паління та психічні розлади посилюють один одного.
Асоціативний плакат “Паління”
Учням пропонується назвати свої асоціації до терміну “Паління” та наклеїти стікери на плакат (можна записувати на дошку).
Склад сигарети та тютюнового диму
Учитель: а чи знаєте що міститься у цигарці?
Багато хто стурбований великою кількістю барвників, стабілізаторів та інших інгредієнтів, які додають у харчові продукти. Але небагато хто замислюється над тим, що міститься у звичайній цигарці і які продукти утворюються під час паління. Незважаючи на загальновідомий факт про шкоду куріння, досі багато курців не в змозі до кінця усвідомити весь негативний ефект, який чинить тютюн. І добре б тільки тютюн! Крім тютюнових листків в склад звичайної сигарети входить 597 інших інгредієнтів! Операторів тютюнового бізнесу можна порівняти з барменами, які готують коктейль з шестисот складових. Деякі інгредієнти додаються для створення аромату, інші - для смаку, але медики вважають, що основною метою додавання різних компонентів у тютюн є створення та посилення нікотинової залежності у людей, що палять. Одне перерахування цих компонентів може викликати у будь-якої людини цілком природний жах.
Демонстрація фото, що наочно показує склад цигарки (додаток 2)
Нікотин – це стимулюючий засіб, що отруює нервову систему та вибірково діє на нервові вузли головного мозку. У великих дозах нікотин викликає параліч нервової системи, зупинку дихання, припинення серцевої діяльності.
Амоній – є у складі засобів для чищення туалету.
Ацетон – в розчинниках для лаків.
Кадмій – високотоксичний метал, використовуваний в акумуляторних батареях.
Вініл хлорид – використовується при виготовленні клею ПВХ.
Нафталін – використовується як засіб проти молі.
Монооксид вуглецю – чадний газ, токсичний продукт горіння (вихлопні труби автомобіля – типове джерело).
Смола – відкладається в легенях і засмічує їх.
Цианід – застосовувався у газових камерах.
Формальдегід – використовується для консервації тіл померлих.
Свинець – метал, що використовують при виготовленні акумуляторів. Дуже токсичний.
Синильна кислота – знижує здатність клітин сприймати кисень.
Толуол – входить до складу пінопласту, лаків та фарб, використовується для виготовлення вибухових речовин.
Бензол – використовується для виготовлення барвників, штучної гуми.
Бутан – горючий газ, використовуваний як паливо.
Етиловий ефір фуранкарбонової кислоти – ароматизатор, який, як доведено, викликає пошкодження печінки у тварин.
Мальтит – підсолоджувач для діабетиків.
Метилизоціанат – хімічна речовина, через витік якої в 1984 році в місті Бхопал (Індія) померло дві з половиною тисячі чоловік.
Полоній: радіоактивний елемент, що викликає рак.
У димі від цигарок існує більше 4000 хімічних сполук. Це більше, ніж у вихлопних газах автомобіля. З них більше 40 - особливо небезпечні, так як викликають рак.
На цьому, мабуть, зупинимося, хоча ми перерахували лише близько чотирьох відсотків речовин, що входять до складу звичайної сигарети. Інформацію про інших 96-ти відсотках можна знайти у відкритих джерелах Інтернету.
Крім того, існує первинний дим (коли ви затягуєтесь цигаркою), вторинний – (видихаєте його), а також той, що осяде на вашій шкірі, волоссі, на ваших речах та на речах оточуючих вас людей і у вашому помешканні. Цей дим найшкідливіший, так як він має властивість накопичуватись роками.
Гра «Шнурівка»
Учитель: перш ніж щось розпочинати, ми спочатку зважуємо всі «за» і «проти». Коли ми збираємось в дорогу, то зашнуровуємо черевики, вводячи шнурівки то в одну, то в іншу дірочку по черзі. Зараз ми теж по черзі будемо висловлювати свою думку та аргументи «за» і «проти» тютюнопаління.
Учні діляться на дві групи, їм дається 3 хвилини на підготовку. Гра проводиться у швидкому темпі. Загальна тривалість близько 5 хвилин.
Обговорення гри:
Учитель: ми зробили свій вибір, дуже добре зашнурували черевики, і готові вирушити в дорогу, до вершини свого здоров’я. Прошу зайняти свої місця за столами.
Вправа «Порахуй»
А тепер давайте трішки підключимо математику.
Учням пропонується порахувати скільки витрачається коштів на придбання цигарок протягом одного тижня, одного місяця, одного року (за у мови, що 1 пачка коштує 35 грн., а за 1 день курець викурює одну пачку).
35х7=245 грн. за тиждень.
245х4=980 грн. за місяць.
980х12=11 760 грн. на рік.
Помрійте, що ви можете придбати за ці кошти, якщо кинете палити?
Людство в своєму розвитку вже переступило межу третього тисячоліття. Без сумніву, за такий час в суспільстві вирішувалися і вирішуються безліч проблем. Однією з проблем, постає сьогодні проблема тютюну, вона стосується кожного з нас, а не лише тих хто палить.
Я сподіваюсь, що це заняття переконало вас у тому, що паління – це колосальна шкода здоров’ю, і в кожного з вас вистачить освіти і здорового глузду не курити ніколи.
Я хочу вам подарувати притчу. У чому полягає її зміст, ви вирішите кожен сам для себе.
«... В одному древньому місті жив мудрець. Його ніхто не міг перехитрити. Один молодий чоловік вирішив перевірити мудреця. Одного разу, гуляючи по полю, він побачив метелика, і йому в голову прийшла ідея. «Я зловлю метелика в долоні. І піду до мудреця. Запитаю у мудреця: «Чи живий метелик в моїх руках чи ні? » Якщо він скаже, що метелик живий, я стисну кулак, і він загине. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, відкрию долоню, і він вилетить на волю. У будь-якому разі, мудрець виявиться не правий. Зловив метелика в долоні і прийшов до мудреця. І запитав він мудреця: « Ти великий мудрець і все знаєш, скажи, чи живий метелик, якого я тримаю в долонях?» І мудрець відповів йому: «Все в твоїх руках ... »
Додаток 1
Моє ставлення до паління
1.Як ти вважаєш, чому курять діти, підлітки? (Вибери тільки одну відповідь.)
а) щоб здаватися дорослими і незалежними;
б) щоб підтримати компанію;
в) щоб не сміялися і не вважали слабким;
г) подобається реклама сигарет;
д) щоб випробувати задоволення;
е) щоб бути таким, як усі;
є) це модно;
ж) інше.
2. Твоє ставлення до куріння:
а) ніколи не курив(ла) (переходь до запитання 7);
б) курю;
в) кинув(ла) (якщо так, то давно);
г) намагаюсь кинути;
д) курю час від часу;
е) інше.
3. Скільки тобі було років, коли ти вперше спробував(ла) курити?
____________________________________________________________
4. Як часто ти куриш?
а) одну-дві сигарети на тиждень;
б) одну-дві сигарети на день;
в) у середньому десять сигарет на день;
г) пачку сигарет на день;
д) інший варіант.
5. Чи приховуєш ти від оточення звичку курити?
а) так, від батьків;
б) так, від педагогів;
в) так, від друзів;
г) ні, не приховую.
6. Чи курять члени твоєї сім’ї?
а) так, курять, зокрема й у квартирі(будинку);
б) так, курять, але за межами квартири(будинку);
в) ні, не курять.
7. Що могло б спокусити тебе кинути курити? (Якщо ти кинув курити, відзнач, будь ласка.)
а) таке саме рішення друга (друзів);
б) смерть від раку легень когось із близьких;
в) переконливі докази батьків, членів родини;
г) переконливі докази вчителів;
д) цікаві, дотепні передачi по телебаченню й радіо;
е) цiкава література;
є) приклад батьків;
ж) у цьому немає необхiдностi;
з) не знаю;
и) інше.
8. Назви три основних шкiдливих речовини тютюнового диму:
________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. Які органи уражаються під час курiння.
________________________________________________________________
10, Чи може куріння вплинути на репродуктивну функцiю? (Якщо так, то як?)
________________________________________________________________________________________________________________________________________
11.Кому шкодить курiння? (Вибери тільки одну вiдповiдь.)
а) тому, хто курить;
б) оточенню;
в) і курцеві, і його оточенню;
г) нікому не шкодить;
д) важко відповісти.
12. Чи виникали протягом останнього місяця ситуації, коли тобі пропонували закурити сигарету?
а) так, дуже часто;
б) так, кiлька разiв;
в)нi.
13. Наскільки складно, на твою думку, утримуватися від куріння пiдлiткам, якi не курять?
а) дуже складно, тому що це потребує великих вольових зусиль;
б) складно, але можна;
в) у цьому немає нічого складного;
г) інше.
14. Що, на твій погляд, могло б допомогти дітям і підліткам не почати курити? (Вибери не більш ніж 2 варіанта відповіді.)
а) допомога медиків;
б) спецiальнi уроки в школі;
в) увага з боку батькiв;
г) компанiя друзiв, якi не курять;
д) підтримка психолога;
е) спеціальна лiтература;
є) цiкавi заходи (концерти, театр тощо);
ж)любов;
з)інше.
15. Чи достатньо, на твiй погляд, цікавої корисної iнформацiї про курiння отримують дiти i пiдлiтки?
а) так, цiлком;
б) хотiлося б бiльше цікавої iнформацiї (статей у молодіжних журналах, теле- i радiопередач, тематичних концертiв тощо);
в) такої iнформацiї дуже мало;
г) інше
Додаток 2