Виховна година «Твори добро, красу і радість»
Мета: створити умови для формування предметних компетенцій та базових компетентностей:
Особистісні:
- формувати у дітей уявлення про те, що добра чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується, береже природу;
- виховувати почуття чуйності, доброзичливості, небайдужості та повагу до людей;
- організувати спільний пошук розв’язування завдання, викликати бажання діяти, підпорядкувати свої дії під принципи моралі: «Твори добро, красу і радість».
Комунікативні:
- вміння працювати в колективі, висловлювати свої думки, слухати і розуміти інших, спільно домовлятися про правила роботи й виконувати їх;
- вміння знаходити відповіді на поставлені питання, використовуючи свій життєвий досвід і отриману інформацію.
Освітні:
- ознайомити із творчістю та творами В. О. Сухомлинського,
- пробуджувати інтерес до читання цих творів.
Читацькі:
- розвивати образне мислення і мовлення дітей, учити учнів стежити за логікою описування подій.
Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, виставка творів В.О. Сухомлинського, виставка дитячих робіт «Доброта очима дітей»
Хід виховної години
І Організаційний момент
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: «Добрий, день!»
Емоційне налаштування на проведення заходу
Я старалася, готуючись до цього заходу, але мені буде потрібна ваша допомога. Тож налаштуємося на заняття.
- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе по голівці.
- Якщо ви хочете бути дружними, візьміть один одного за руки.
- Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, поплескайте в долоні.
ІІ Актуалізація опорних знань
Постановка проблемного запитання
Робіть так, щоб людям, які вас оточують було добре…
В. Сухомлинський
- Як Ви розумієте цей вислів?
- Що для вас є добро?
- А для мене це … (Співпереживання, милосердя, ніжність, щиросердечність, гуманність, порядність, любов, розрада, доброта, чуйність, добре серце)
- Що протистоїть злу?
- Яких людей називають добрими?
- На які справи здатна добра людина? (Відповіді учнів)
ІІІ. Повідомлення теми, мети години спілкування.
Сьогодні я пропоную вам поговорити про добро, добре серце, добрі справи, милосердя, про зло, про байдужість, жорстокість. Тема нашої виховної години «Твори добро, красу і радість». А може, ви ще маленькі й не треба вам про це говорити? Чи вам може добре і без добра?
А допоможе нам в цьому творчість українського письменника, вченого, вчителя – В.О.Сухомлинського. Ми будемо знайомитися з життям, творами великого українця, дізнаємося багато нового і цікавого.
ІV. Основна частина години спілкування.
Доброта - це один з виявів людської душі, адже тільки людина здатна мислити, співчувати, мріяти. Сьогодні ми познайомимося з творами В.Сухомлинського - великого педагога і письменника, який дуже любив дітей, написав для них багато цікавих розповідей і дуже хотів, щоб всі діти виростали добрими, чуйними, працьовитими, любили і поважати рідних і людей похилого віку. Тому тільки така людина як Сухомлинський, з добрим серцем і світлою душею, могла написати стільки повчальних творів. Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити сміятись, частіше спілкуватись. Ось такою надзвичайно доброю людиною був В.О. Сухомлинський. Знаменитий педагог. Його творчість сповнена любов'ю до природи, до рідного краю, до людей. Вирісши серед прекрасної природи він з раннього дитинства навчався бачити і відчувати прекрасне, а згодом все це передав у своїй творчості. Багато його творів були написані в процесі безпосереднього спілкування з дітьми, під час екскурсій, прогулянок, бесід. Вони були необхідні для того, щоб краще пояснити дітям події, явища, які вони спостерігали, викликали інтерес до них або змусили замислитись над вчинками, поведінкою.
Творчість В.О. Сухомлинського різноманітна. Він писав про природу, про стосунки між людьми, закликав берегти рідну природу. Бути добрими, не байдужими до чужого горя.
Виставка творів письменника.
Погляньте на нашу виставку книжок В.Сухомлинського. Ці книжки розкажуть вам по життя хлопчиків і дівчаток, про життя рослин і тварин. Книжки навчать вас бачити красу природи, рости добрими та сміливими людьми. Тут є книги для дітей, а також для батьків та вчителів.
V. Опрацювання творів В.О.Сухомлинського.
Сьогодні ми познайомимося з творами В.О.Сухомлинського, повчимося гарним вчинкам.
Добро і Зло
Одного разу Добро прийшло в гості до Зла. Зло стало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль. Добро спробувало сіль, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину.
А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас несолодкий. Візьміть гроші. Купіть собі цукерок до чаю». Зло все перекосилося але робити нічого, довелося взяти гроші.
Так Добро віддячило Злу добром на зло.
Відповіді на питання :
1.Чи правильно зробило Добро, коли подякувало Злу, а не стало сваритися? (Так.)
2. Чи кожна людина може зробити так, як зробило Добро? (Ні.)
3.Чому нас вчить казка? (Завжди відплачувати добром, навіть на зло.)
Я сподіваюся, що ця казка зворушила ваші серця, затронула ті скритні струни, які спідкають на добрі вчинки. Я бажаю вам завжди творити добро. Пам’ятати, що тільки добрі щирі серця здатні творити добрі вчинки, а зло породжує тільки зло. Кожна людина здатна творити добро, головне, щоб вона цього бажала.
Вправа «Від добрих справ і кактус розцвітає»
Ми любимо творити добро, тому у нас в класі є «кактус добрих справ». Зараз кожен з вас напише на квіточці свою добру справу та приклеїть її на кактус і тоді від наших добрих справ і колючий кактус розцвіте.
Читання оповідання «Красиві слова і красиве діло»
Серед поля стоїть маленька хатина. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
– Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:
– Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні – красиві діла.
- Чи сподобався вам твір?
- Які слова ви вважаєте «красивими»?
- У яких словах оповідання висловлено його головну думку?
- Що автор хотів показати вам вчинками героїв?
Перегляд мультфільму за казкою В.О.Сухомлинського «Найгарніша мама».
За багатьма казками і оповіданнями В.Сухомлинського створено мультфільми. І саме зараз я пропоную вашій увазі мультфільм «Найгарніша мама».
2. Чи згодні ви з думкою, що для дитини його мама найгарніша.
Читання казки В.О. Сухомлинського «Іванова хата горить»
Петро і Степан працювали в полі. Бачать - у селі пожежа. І здалося їм, що горить саме там, де вони живуть, Петро і Степан.
- Це, ймовірно, наші хати горять, - сказав Петро.
- Поїдемо скоріше додому, - сказав Степан, запрягаючи коней. Петро і Степан швидко поїхали додому.
- У кого пожежа?
- Іванова хата горить.
Петро полегшено зітхнув і зупинив коней.
- Ну, далі не поїдемо, - сказав він. - То що, повертаємо коней назад у поле? - спитав він у Степана.
- Для чого повертатися? - здивувався Степан.
- Так горить же не у нас. Навіщо даремно гаяти час? Робота в полі стоїть.
Степан здивовано глянув на Петра.
- А ти що, поспішав тільки свою хату рятувати?
Петро мовчав. Степан залишив його з конями, побіг допомагати гасити пожежу. А Петро сидить і не знає, що йому робити, - за Степаном іти чи в поле їхати.
Визначити :
1.Головну думку твору. Яке прислів’я на дошці відображає головну думку казки?
( Чужої біди не буває.)
2. Дійових осіб. ( Петро і Степан).
3. Чому вчить ця казка? (Треба бути добрим, допомагати в біді іншим.)
4. На кого з героїв казки ви хотіли б бути схожими? (На Степана).
5. Щоб ви порадили Петрові? ( Бути добрішим, співчувати іншим, допомагати в біді.)
Ми познайомилися з багатьма творами видатного педагога, проаналізували їх і можемо зробити висновок :
Твори В.О.Сухомлинського написані у глибокій любові до рідної землі, рідного краю і вчать нас бути ввічливими, щедрими, добрими, допомагати в біді, засуджувати жадібність, зло, байдужість.
Гра "Якщо ти добра людина, то повинен ..."
Умова гри. Якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то тупотіть ніжками.
Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина.
Людина приходить у світ для добра. Доброта – це один із найсвітліших виявів людської душі. Доброта виражається у нашому ставленні до людей і навколишнього світу. Що ми залишимо після себе, залежить від нас. Це можуть бути плями байдужості зневаги та злоби один до одного, до рідної землі. Але в наших силах залишити цілий список добрих і красивих вчинків та справ.
Василь Сухомлинський хотів, щоб діти на нашій землі виростали добрими, чуйними. дружніми, товариськими, щедрими і щирими. Хай у кожному сердечку живе доброта, любов до людей і навколишнього світу.
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай,
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.