Виховна година "Вчинок - відповідальність"

Про матеріал
Дана розробка сприятиме формуванню правосвідомості підлітків шляхом конкретизації норм моралі і права стосовно їхньої поведінки. Даний матеріал буде корисним класним керівникам шостих класів.
Перегляд файлу

 

 

Виховна година

для учнів

 

«Вчинок- відповідальність»

 

 

                                                                                                                            Підготувала

                                                                                                                            Волосова К.О.

 

 

 

 

 

 

 Вчинок - відповідальність

Мета: Сприяти формуванню правосвідомості підлітків шляхом конкретизації норм моралі і права стосовно їхньої безпосередньої поведінки, формувати розуміння відповідальності за власні вчинки та їх наслідки; на прикладах ознайомити учнів з кримінальною відповідальністю, показати які наслідки можуть мати звичайні пустощі. Розвивати увагу, спостережливість. Виховувати законослухняних громадян

Обладнання: виставка літератури з цієї теми; висловлювання видатних людей; відео сюжет про неповнолітніх злочинців.

Форма проведення: година-спілкування

                                                                                            Епіграф:

Посійте вчинок - пожнете звичку.

Посійте звичку - пожнете характер.

Посійте характер - і ви пожнете долю.

В. Теккерей

Хід заходу.

1. Організація дітей до роботи.

2. Ознайомлення з темою і метою бесіди.

 3.Вступне слово вчителя.

Конституція України проголосила нашу державу правовою. Але ця теза залишається поки що лише декларацією про наміри. І тому важливим напрямом формування правової держави в Україні є заходи з підвищення правової культури людей. Лише людина, яка володіє правовою культурою, добре знає закони та поважає їх, сприяє формуванню

 Бесіда.

* Як ви гадаєте, чи всі в нашій державі дотримуються законів?

Підтвердіть відповідь прикладом із життя.

* Що відбувається з людьми, які не поважають законів, не дотримуються їх?

* Кого ж називають правопорушником?

* Чи є серед дітей порушники законів?

* Як можна назвати дітей, що порушують права інших? (Правопорушник,

злочинець, невихований, поганий…)

* Що таке правопорушення?

4. Вправа «Мозковий штурм».

З’ясовуються основні правопорушення, поширені серед дітей:

недотримання правил для учнів, порушення дисципліни, бійки,

крадіжки, неслухняність, порушення правил переходу вулиці,

азартні ігри в громадських місцях, бродяжництво, старцювання

(просити гроші на вулиці).

5. Розповідь учителя про правопорушення.

Хоча більшість громадян нашої країни поважають закони,

однак часто їх порушують. Порушення законів бувають різні.

Окремі з них не мають серйозних наслідків. Серйозні правопорушення називають злочинами, а людей, які їх чинять,— злочинцями. Для того щоб розв’язати правові конфлікти, розкривати злочини й визначати міру покарання злочинцям, створені суди. Вони є в кожному районі, місті.

Часто на лаву підсудних сідають неповнолітні. Вони, на жаль, теж можуть бути не тільки правопорушниками, а й злочинцями.

— Як ви гадаєте, чому неповнолітні стають правопорушниками?

Є багато різних чинників, що ведуть школярів до скоєння правопорушення. Найперший — це неблагополучні сім’ї, у яких батьки наркомани чи алкоголіки. Часто своїх дітей вони примушують жебракувати, красти. Такі діти не ходять до школи, займаються бродяжництвом, полишають свої домівки, їдуть в інші міста, а там скоюють злочини. Це новий тип дітей — «діти вулиці» (особливо у великих містах). Основна маса з них має освіту

3—4 класи. Більшість із них — малолітні злочинці, наркомани, торгівці наркотиками. Часто діти бувають дуже жорстокими, не думають, до чого

може призвести той чи інший необдуманий учинок. Вони можуть

знущатися над тваринами, а пізніше — над людьми, забуваючи

про людяність і мораль.

— А що таке мораль?

Мораль — це сукупність уявлень людей про те, що добре, а що погано, як треба чинити в тому чи іншому випадку, які людські вчинки заслуговують на повагу, а які — на осуд. Ми вже говорили про моральні якості, а зараз поговоримо про  аморальні, тобто протилежні до моральних.

6. Аукціон «Аморально в твоєму розумінні…»

Учні мають навести якомога більше тверджень, які свідчать,

що розуміння моральних вчинків у них правильне.

— Аморально не співчувати людині, коли з нею трапилася

біда.

— Аморально заздрити успіхам однокласників.

— Аморально когось кривдити, ображати.

— Аморально хуліганити, бешкетувати.

— Аморально бути жадібним і зажерливим.

— Аморально користуватися результатами праці інших.

— Аморально розкидатися обіцянками й не виконувати їх.

У ч и т е л ь . Чи поважає себе людина, яка чинить аморально?

(Усе те, що ти робиш комусь, робиш собі.)

— Чи вмієте ви відмовляти собі в аморальній поведінці? (Навести

приклади

У ч и т е л ь .Діти, а які наслідки має для людини вчинок?

Учень: Вчинок має виховний результат, тобто приводить до певних змін в особистості, яка здійснила вчинок.

Учениця: Звичайно, вчинок вчинку не рівний. Одні вчинки в житті людей звичайні, інші - рівня подвигу. Але у вчинку виявляється характер людини.

Учень: Будь-який вчинок залишає обов’язковий в особистості, яка його вчинила.

Учениця: Не завжди вчинок є правомірним, а частіше пов’язаний з порушенням закону.

 

У ч и т е л ь: А що ж тоді є правомірною поведінкою?

 

Учень: На мій погляд, правомірна поведінка - це коли людині не спадає на думку порушувати закон.

Учениця: А я вважаю, що правомірна поведінка - це коли люди житимуть за законами суспільства, не через страх покарання.

 

    У ч и т е л ь:  Діти, а які наслідки має для людини вчинок?Пограбування, крадіжки, насильство, убивство - це тяжкі злочини, які коять уже сформовані злочинці. Але нерідко буває, що людина чинить злочин не навмисно - через байдужість, незнання або недбалість. Іноді починається,здавалось би, із невинних, не грубих порушень моральних норм, правил, порядку. Скажімо, хлопчаки полюбляють поласувати плодами з чужого саду. Деякі вбачають в цьому своєрідну романтику. А що це крадіжка - не думають?Або інколи ми є свідками того, як хлоп’яча суперечка переходить у бійку. Мабуть, ніхто з вас не вважає великим гріхом, якщо один хлопчак віддубасить іншого. Чи не так? А ось послухайте невигадану історію.

   7. Обговорення ситуацій.

Учень: Двоє хлопців під заохочувальні крики однокласників зчепились, як ті півні. Фізично дужий Толя швидко поклав Сергія «на лопатки». Цим би й закінчилось, якби Толя ще й словом не вразив поверженого, що викликало глузливий сміх однокласників. У припливі ненависті Сергій схопив гострий камінець і пожбурив услід кривдникові, котрий саме оглянувся. Камінь потрапив прямо в око... Після довгого і безуспішного лікування Анатолій залишився однооким. Чи хотів цього Сергій? Зробити людину калікою - це тяжкий злочин.

       Учень: Два хлопці, незважаючи на сувору батькову заборону, вирішили погратись мисливською рушницею. Петрик жартома наставив дуло на Бориса.

Руки вгору! - і натиснув курок. Як на лихо, рушниця була заряджена...

Смерть Бориса настала раптово.

Чи хотів цього Петрик? Чи планував стати вбивцею свого брата? І як йому далі жити з таким тягарем на совісті?

Учениця: Учителі поскаржились батькові учня С., що його син лінується вчитись і заважає на уроках. Озлоблений хлопець вирішив помститись. Під час новорічного балу він підпалив ялинку. Внаслідок переполоху і тисняви, яка зчинилася, загинула дівчинка. А палій опинився у колонії суворого режиму. Чи бажав він смерті невинній дівчинці.

 

У ч и т е л ь:   Питання риторичне, як і інші питання, поставлені після кожного з описаних випадків. Ніхто з учасників інцидентів не планував злочину. Але й не думав про можливі наслідки свого вчинку. Ось так небажання виконувати обов’язки, недисциплінованість призводить до порушення моральних норм, установлених правил, а від правопорушень до злочину - один крок, і злочинець мусить бути покараним.

В перехідному віці (12-16 років) людина ще довго залишається в становищі, коли вона вже не дитина, але ще й не доросла і повністю залежить від дорослих. У такий період виявляються пізнавальні здібності, цікавість, самоаналіз, мудрування, «копання в собі», прагнення до самостійності, звільнення від опіки дорослих. При цьому з’являється безліч життєвих проблем, у тому числі невпевненості у собі, переживання власної малоцінності, нікчемності.

У країні нині засуджено понад 100 тисяч підлітків, 527 тисяч взято на облік у міліцію. На 10 тисяч неповнолітніх припадає в середньому 129 правопорушень і злочинів. Є все: злісне хуліганство, бійки, грабежі, розбій, крадіжки, вбивства, ґвалтування.

Називаючи вам цю статистику, я хотіла ще раз звернути увагу на епіграф нашої виховної години і на вислів Й.Гете:

«Поведінка - це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя».

 Діти, як ви гадаєте, ці вислови пов’язані між собою чи вони не мають нічого спільного?

 

Учень: На мою думку, вчинок напряму залежить від поведінки людини.

Учениця: Я вважаю, що ми самі ніколи не замислюємося про наслідки нашої поведінки або вчинків. Нам здається, що нас можуть тільки полаяти.

 

    У ч и т е л ь:  Але це не так.

Пропоную вашій увазі знайомство з кримінальним законодавством України.

Вважаю, що про існування Кримінального кодексу ви всі знаєте, але хотілось би дещо детальніше, на конкретних прикладах з життя ознайомити вас із суттю цього документа.

Отже, перегорнемо сторінки Кримінального кодексу України...

Нині діючий Кримінальний кодекс України набрав чинності 1 вересня 2001 року і має завдання охороняти державний лад та права громадян, правопорядок від злочинних посягань.

Кримінальній відповідальності і покаранню підлягає лише особа, яка винна у вчиненні злочину, тобто така, що умисно або з необережності вчинила передбачене кодексом суспільно небезпечне діяння. Кримінальне покарання застосовується тільки за вироком суду. Особи, які вчинили злочин, підлягають відповідальності на підставі цього кодексу. Але давайте спочатку визначимо, що означає саме поняття «злочин», «тяжкий злочин», вчинення злочину умисного або з необережності?

Учень: Злочином визнається передбачене кримінальним законодавством суспільно небезпечне діяння (дія або бездіяльність), що посягає на власність, особу, права громадян, на правопорядок.

Учень: Тяжкими злочинами визнають умисні діяння, що являють собою підвищену суспільну небезпеку. До тяжких злочинів належать: особливо небезпечні державні злочини, бандитизм, контрабанда, масові безпорядки, виготовлення або збут підроблених грошей, умисні вбивства, тяжкі тілесні ушкодження, грабіж за обтяжуючих обставин, зґвалтування, одержання хабарів.

Учень: Злочин вважається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала суспільно небезпечний характер своєї дії або бездіяльності, передбачала її суспільно небезпечні наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Учениця: Злочин визнається вчиненим з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання небезпечних наслідків своєї дії, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачила можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити.

         У ч и т е л ь:        Отже, ми з’ясували, що таке злочин і тепер поговоримо про відповідальність неповнолітніх, яка передбачена Кримінальним кодексом.

Сам факт неповноліття винного у скоєнні злочину враховується судом як пом’якшуюча обставина. Для осіб, що вчинили злочин уперше неповнолітньому віці, передбачено полегшені, порівняно з дорослими злочинцями, умови відбування покарання.

Учень: Дуже часто для підлітка, що вперше вчинив злочин, замість кримінального покарання застосовують наступні примусові заходи виховного характеру: зобов’язання попросити пробачення, застереження, передача під нагляд, але найбільш суворий захід виховного характеру - направлення до спеціальних навчально-виховних установ (школи, професійні училища соціальної реабілітації для порушників 11-18-річного віку).

Учень: Хуліганство навмисні дії, що грубо порушують громадський порядок. Карається позбавленням волі на строк від 6 місяців.

   

Учень: Злісне хуліганство — це дії, що визначаються, цинізмом, зухвалістю. Карається позбавленням волі на строк до 3 років.

 

Учениця: Знищення і руйнування пам’яток культури. Позбавлення волі строком до 3 років.

 

Учень: Доведення неповнолітнього до стану сп’яніння. Позбавлення волі на строк до року.

 

Учень: Угон автотранспортних засобів. Позбавлення волі на строк до 1 року.

 

Учениця: Незаконне виготовлення, придбання, зберігання, пересилка або збут наркотичних речовин. Позбавлення волі на строк до 10 років.

 

Учень: Крадіжка - позбавлення волі на строк до 3 років.

 

Учень: Грабіж - до 5 років позбавлення волі.

 

 У ч и т е л ь:   Тепер перейдемо до реальних прикладів з життя. Я зачитаю вам ситуації, а ви спробуйте самі визначити міру покарання:

Учень 10 класу займався продажем наркотичних речовин. Чи є це злочином і як карається? (це один з найтяжчих злочинів, карається тривалим позбавленням волі);

Група учнів зрубала в дендропарку ялинку. Як кваліфікується цей вчинок? (це адміністративний злочин, карається штрафом);

Громадянам Сисоєв В.П., обвинувачується в тому, що під час руху поїздів підкладав на залізничну колію різноманітні предмети. Сисоєв В.П. заявив, що він не підозрював, що своїми діями створював загрозу залізничному рухові і що його дії взагалі є злочином. Як це вплине на вирок суду? (ніяк: незнання закону не звільняє від відповідальності).

Та щоб не стати на хибний шлях, не занапастити своє життя, нагадаємо кілька правил:

поважай правопорядок і закон;

проганяй від себе лінощі, байдужість, займайся самовихованням;


учись бачити себе збоку, постійно звіряй свої вчинки з моральними та правовими нормами; вчи і сприймай серцем Заповіді Божі, у них - твій порятунок, джерело духовного зростання.

Заключне слово у ч и т е л я:       

docx
Додано
25 січня 2019
Переглядів
9456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку