Виховна година "Великодні звичаї в українській родині. Вербна неділя"

Про матеріал
Пояснити учням суть і значення народних звичаїв щодо приготування до свята Великодня; виховувати шанобливе ставлення до народних звичаїв, спонукати до дотримання норм християнської моралі.
Перегляд файлу

Виховна година

Тема: Великодні звичаї в українській родині. Вербна неділя

Мета (очікувані результати):

  • з’ясувати суть і значення посту, народних звичаїв щодо приготування до свята Великодня; ознайомити з біблійною історією входження Ісуса в Єрусалим та з релігійними символами цієї події; розвивати мислення, мовлення, творчі здібності; виховувати шанобливе ставлення до народних звичаїв, спонукати до дотримання норм християнської моралі.

Методично-дидактичне забезпечення (засоби навчання): вербові гілочки (на парті в кожної дитини),  «Дитяча Біблія», вази, роздруковані завдання на картках, предметні малюнки для вправи «Асоціації», відеозаписи.

Попередня робота: бесіда з батьками учнів щодо віросповідання, згода щодо участі дітей у виховній годині; підготувати дітей, які декламуватимуть вірші, виступатимуть з інформаційними повідомленнями.

 

Хід  виховної години

І. Організація класу до роботи

  •  Сьогодні зранку, зустрічаючись з рідними в своєму домі, з сусідами, з учителями та однокласниками в школі, ви по-різному віталися. Які слова ви промовляли?

ІІ. Мотивація виховної діяльності

  • Я хочу нагадати вам ще одне особливе привітання. Так вітаються християни в особливі дні. Послухайте короткий вірш і доповніть останній рядок:

Славіте нашого Христа,

За кров його, за Хресні муки.

Любіть його, як він любив

В години щастя і розлуки.

Вітають янголи з небес

«Христос воскрес!»

... (Відповідь дітей: «Воістину воскрес!»)

  •    Коли ми вітаємо один одного такими словами?

ІІІ. Повідомлення теми і мети виховної години

  •  Одним із найбільших християнських свят є Великдень. Тому ми поговоримо про звичаї українського народу щодо приготування до святкування Великодня.

А дзвони дзвонять великодні,

І чути гаївку з гаїв:

То світлий Великдень Господній

Дитячий звеличує спів.

                                 (Роман Завадович)

ІV. Актуалізація особистісного досвіду

1. Розповідь учителя про значення Великого посту.

  • За 40 днів до святкування події Воскресіння Христового віруючі люди починають дотримуватись посту. Великий піст є чи не найважливішим періодом, найкращим часом для покаяння. Піст дається і для того, аби краще відзначити урочистий день самого свята. Ще одне важливе призначення посту — впокорити нашу плоть, аби вона не панувала над нами. Осягнути зором власне життя, згадати те, чим завинили перед Богом та перед людьми — саме з цього має починатися духовне очищення.
  • Багато хто з людей хибно сприймають піст лише як обмеження у їжі. Великий піст, у першу чергу, це можливість духовного очищення, переосмислення життя.

2. Бесіда про те, що піст є шануванням пам’яті про страждання Ісуса Христа за наші гріхи.

  • Колись Іван Златоустий звертався до своєї пастви: «Ви не їсте м’яса, але їсте одне одного». Значення цих слів актуальні понад два тисячоліття. Люди хваляться, що пробули без м’яса 40 днів, але при цьому забувають, кого скривдили, через що гнівалися.
  • 40 днів постив Ісус Христос, перебуваючи в пустелі. Знаємо, що у той час він молився і постив. Це те, чим повинен займатися кожен християнин, бо 40 днів посту — добре визначений час, який благо впливає на людину.

3. Інтерактивна вправа «Відкритий мікрофон».

Діти стають у коло. По черзі коротко висловлюються, за що хочуть попросити пробачення у Бога, у рідних або друзів. Наприклад: «Прошу пробачення за те, що говорив грубі слова (не старався в навчанні, не сумлінно молився)» тощо.

4. Вправа «Як поводитись у дні посту?»

Робота на картках. Підкреслити потрібне (самостійно):

Стримуватись в їжі, молитися, не кривдити слабших, гучно розважатися, відвідувати богослужіння, обманювати близьких, поводитись зверхньо, читати святе письмо, завдавати шкоди природі, вживати грубі слова, допомагати ближнім.

Перевірка виконання вправи.

5. Робота над повчальним віршем, спільний пошук відповіді на запитання, чому вірш асоціюється з приготуванням до Великодня.

ВЕРБИЦЯ


Ой ти гілко, гілко вербова

На тобі зелена обнова.

Ще холоднувато надворі,

А ти вже в святечнім уборі.

Ти вже у церковцю ходила,

Господу стежинку встелила

І до нас вернулась, свячена

Гілочко вербова, зелена.

Ти торкни Оленочку трішки,

Хай росте, як мама, заввишки.

А Максимка – шпарко й багато,

Хай здоровий буде, як тато.

                                   (Ніна Горик)


  • Шоста неділя Великого посту є великим святом, під час якого згадується урочистий вхід Господній  у Єрусалим на страждання. Це свято інакше називається Вербною неділею (Квітною).
  • Які звичаї пов’язані з цим святом існують у нашого народу?

Відповіді підготовлених дітей, доповнення вчителя.

Неділя за тиждень перед Великоднем називається «Вербною» або «Квітною». За християнським вченням у цей час Спаситель Христос уїжджав до Єрусалиму на ослику, і миряни устеляли перед ним дорогу пальмовим листям. Оскільки в Україні пальми не ростуть, то їх замінили вербовими гілками. Це дерево здавен вельми шановане серед нашого народу, тому що воно перше сповідає про прихід весни і має цілющі властивості.

У Вербну неділю святять вербу. Під церкву заздалегідь навозять багато вербового гілля. Зранку на Богослужіння сходяться всі - старі й малі.

Колись господарі, повертаючися з церкви зі свяченою вербою, до хати не заходили, а відразу ж садили на городі по кілька гілок або - якщо було близько - то в полі, «щоб росла Богові на славу, а нам, людям, на вжиток», а решту, що залишилася, несли до хати і ставили на покуті під святими образами. Якщо, ввійшовши до хати, заставали когось, що проспав службу, то били такого свяченою вербою, примовляючи:

Не я б'ю - верба б'є,

За тиждень Великдень,

Недалечке червоне яєчко!

Молоді хлопці та дівчата билися свяченою вербою ще й коло церкви, та й дорогою, як додому йшли, а б’ючись, примовляли:

Будь великий, як верба,

А здоровий, як вода,

А багатий, як земля!

Фізкультхвилинка

6. Перегляд відео «Розповіді Доброї книги. В’їзд в Єрусалим»

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=YZQzMQFQ55I

7. Робота з Біблією для дітей.

1) Читання Біблійної історії «Входження Ісуса в Єрусалим». Вид читання – «ланцюжком».

2) Перевірка усвідомлення прочитаного.

  • Коли і яким чином Ісус в’їжджає в Єрусалим як Цар?
  • Які почуття охоплюють Ісуса, коли він бачить Єрусалим, і яке пророцтво він виголошує?
  • Що відбувається, коли Ісус приходить до храму?

V. Усвідомлення та закріплення матеріалу

1. Вправа «Асоціації».

Вчитель показує предметні малюнки, а діти називають, що символізують ці предмети.

  • Біблія (під час посту треба вивчати Святе письмо, багато молитися)
  • Осел (на ньому Ісус в’їхав у Єрусалим)
  • Вербова гілка (ними в Україні замінили пальмові гілки, якими вітали Ісуса)
  • Церква (Ісус пішов до храму, щоб навчати людей; у Вербну неділю українці святять вербові гілки)
  • Свічка (свічки запалюють перед образами і моляться)

40 (стільки днів дотримують посту перед Великоднем)

2. Творче завдання. Групова робота.

1) Діти об’єднуються у три групи, промовляючи слова «Бог Отець», «Бог Син», «Бог Дух Святий».

2) Кожна група обирає собі вазу і з вербових гілочок створює композицію та складає спільне привітання з Вербною неділею.

3) Презентація творчих робіт.

VI. Підсумок виховної години. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

  • Якраз на цьому тижні ми святкуємо Вербну неділю. Можливо, хтось із вас відвідає церкву разом зі своїми рідними, послухає богослужіння. І кожен неодмінно відкриє серце Богові, молитвою поговорить з Небесним Отцем і скаже:

«Я дякую Господу за ...»

«Щоб показати любов до Бога, я буду ...»

Спільне виконання дитячої молитви «За все тобі я дякую» у супроводі відео.

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Fbrq_ieQ8d0

 

docx
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
1719
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку