Виховна година
Тема: Великодні звичаї в українській родині. Вербна неділя
Мета (очікувані результати):
Методично-дидактичне забезпечення (засоби навчання): вербові гілочки (на парті в кожної дитини), «Дитяча Біблія», вази, роздруковані завдання на картках, предметні малюнки для вправи «Асоціації», відеозаписи.
Попередня робота: бесіда з батьками учнів щодо віросповідання, згода щодо участі дітей у виховній годині; підготувати дітей, які декламуватимуть вірші, виступатимуть з інформаційними повідомленнями.
Хід виховної години
І. Організація класу до роботи
ІІ. Мотивація виховної діяльності
Славіте нашого Христа,
За кров його, за Хресні муки.
Любіть його, як він любив
В години щастя і розлуки.
Вітають янголи з небес
«Христос воскрес!»
... (Відповідь дітей: «Воістину воскрес!»)
ІІІ. Повідомлення теми і мети виховної години
А дзвони дзвонять великодні,
І чути гаївку з гаїв:
То світлий Великдень Господній
Дитячий звеличує спів.
(Роман Завадович)
ІV. Актуалізація особистісного досвіду
1. Розповідь учителя про значення Великого посту.
2. Бесіда про те, що піст є шануванням пам’яті про страждання Ісуса Христа за наші гріхи.
3. Інтерактивна вправа «Відкритий мікрофон».
Діти стають у коло. По черзі коротко висловлюються, за що хочуть попросити пробачення у Бога, у рідних або друзів. Наприклад: «Прошу пробачення за те, що говорив грубі слова (не старався в навчанні, не сумлінно молився)» тощо.
4. Вправа «Як поводитись у дні посту?»
Робота на картках. Підкреслити потрібне (самостійно):
Стримуватись в їжі, молитися, не кривдити слабших, гучно розважатися, відвідувати богослужіння, обманювати близьких, поводитись зверхньо, читати святе письмо, завдавати шкоди природі, вживати грубі слова, допомагати ближнім.
Перевірка виконання вправи.
5. Робота над повчальним віршем, спільний пошук відповіді на запитання, чому вірш асоціюється з приготуванням до Великодня.
ВЕРБИЦЯ
Ой ти гілко, гілко вербова
На тобі зелена обнова.
Ще холоднувато надворі,
А ти вже в святечнім уборі.
Ти вже у церковцю ходила,
Господу стежинку встелила
І до нас вернулась, свячена
Гілочко вербова, зелена.
Ти торкни Оленочку трішки,
Хай росте, як мама, заввишки.
А Максимка – шпарко й багато,
Хай здоровий буде, як тато.
(Ніна Горик)
Відповіді підготовлених дітей, доповнення вчителя.
Неділя за тиждень перед Великоднем називається «Вербною» або «Квітною». За християнським вченням у цей час Спаситель Христос уїжджав до Єрусалиму на ослику, і миряни устеляли перед ним дорогу пальмовим листям. Оскільки в Україні пальми не ростуть, то їх замінили вербовими гілками. Це дерево здавен вельми шановане серед нашого народу, тому що воно перше сповідає про прихід весни і має цілющі властивості.
У Вербну неділю святять вербу. Під церкву заздалегідь навозять багато вербового гілля. Зранку на Богослужіння сходяться всі - старі й малі.
Колись господарі, повертаючися з церкви зі свяченою вербою, до хати не заходили, а відразу ж садили на городі по кілька гілок або - якщо було близько - то в полі, «щоб росла Богові на славу, а нам, людям, на вжиток», а решту, що залишилася, несли до хати і ставили на покуті під святими образами. Якщо, ввійшовши до хати, заставали когось, що проспав службу, то били такого свяченою вербою, примовляючи:
Не я б'ю - верба б'є,
За тиждень Великдень,
Недалечке червоне яєчко!
Молоді хлопці та дівчата билися свяченою вербою ще й коло церкви, та й дорогою, як додому йшли, а б’ючись, примовляли:
Будь великий, як верба,
А здоровий, як вода,
А багатий, як земля!
Фізкультхвилинка
6. Перегляд відео «Розповіді Доброї книги. В’їзд в Єрусалим»
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=YZQzMQFQ55I
7. Робота з Біблією для дітей.
1) Читання Біблійної історії «Входження Ісуса в Єрусалим». Вид читання – «ланцюжком».
2) Перевірка усвідомлення прочитаного.
V. Усвідомлення та закріплення матеріалу
1. Вправа «Асоціації».
Вчитель показує предметні малюнки, а діти називають, що символізують ці предмети.
40 (стільки днів дотримують посту перед Великоднем)
2. Творче завдання. Групова робота.
1) Діти об’єднуються у три групи, промовляючи слова «Бог Отець», «Бог Син», «Бог Дух Святий».
2) Кожна група обирає собі вазу і з вербових гілочок створює композицію та складає спільне привітання з Вербною неділею.
3) Презентація творчих робіт.
VI. Підсумок виховної години. Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
«Я дякую Господу за ...»
«Щоб показати любов до Бога, я буду ...»
Спільне виконання дитячої молитви «За все тобі я дякую» у супроводі відео.
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Fbrq_ieQ8d0