ВИХОВНА ГОДИНА
«Як поліпшити свою пам'ять »
Мета:
Завдання :
Форма проведення : беседа з елементами лекції, тренінгу
Обладнання : мультимедіа , аркуші паперу, олівці, ручки
Хід заняття:
1 . Класний керівник:
Слайд 1 .
Пам'ять для нас - загадка! Чому, здавалося б дріб'язкова подія врізається в наш мозок і зберігається надовго, а інше, безперечно важливе, випаровується з пам'яті? Чому ми одне пам'ятаємо, інше забуваємо? Чому завдання, яке ніяк не вдається вирішити, запам'ятовується, а успішно вирішена відразу ж забувається. За цим «чому» одразу ж слідує «як».
Слайд 2 .
Як поліпшити свою пам'ять, які способи запам'ятовування найбільш ефективні, як треба вивчати і повторювати навчальний матеріал, щоб він найкращим чином «вклався» в голові. Може , наша виховна година відповість на ці «ЧОМУ» і в скарбничку ваших знань про СЕБЕ увійдуть нові корисні відомості, які не тільки допоможуть вам краще вчитися, але і добре підготують до іспитів в 9 класі.
Трапляється чути від інших людей: «У мене погана пам'ять», або навіть «Знаєте, у мене зовсім немає ніякої пам'яті». Звичайно, це перебільшення. Уявіть, що було б з людиною, якби він і справді зовсім втратив пам'ять. По ТБ нам іноді показують людей, частково втратили пам'ять. А зовсім! Це означає не пам'ятати не тільки хто ти, де живеш, хто і де твої рідні, а й мову, і куди йдеш, і як користуватися ложкою, для чого який одяг потрібен і так далі. Така людина не могла б зовсім жити в сучасному світі. Це вже, звичайно, крайність. А вам в навчанні, в подальшому освоєнні професії, в майбутній роботі треба буде освоювати і запам'ятовувати багато нового.
Ось кілька цікавих історичних фактів: Слайд 3 .
Послухайте невелику розповідь і постарайтеся його запам'ятати .
Восьмого квітня біля міста Казані сталася дорожня аварія. Товарний потяг, підходячи ввечері до станції, зійшов з рейок. Поїзд складався з 27 вагонів; в 12 вагонах була солярка, а в 15 - вино. Дві цистерни солярки по 40 тонн і 4 цистерни вина були пошкоджені, і суміш з вина і дизельного палива вилилася на автостраду, через що впала на бік 10 - тонна вантажівка, що перевозила соняшникову олію, і все масло вилилося на дорогу. На щастя, ніхто серйозно не постраждав, і тільки водій вантажівки отримав легкі ушкодження .
А тепер дайте відповіді на питання:
Пам'ять - унікальна властивість, яке не піддається опису або пояснення. Її можна тільки вивчати і розвивати. Адже пам'ять людини настільки могутня, що уявити її рамки неможливо. Вона феноменальна. Пропоную вашій увазі найцікавіші факти про пам'ять людини, про які ви навіть не чули!
Пам'ять розвивається у людини до 25 років. Пік її можливостей припадає на 19-20 років. Тож не дивно: в цей період ми отримуємо освіту. А ось згасати пам'ять починає з 50 років.
Слайд 4 .
підраховано, що ємність індивідуальної пам'яті звичайної людини
вимірюється величезною величиною 10 в двадцятої ступеня біт, що відповідає інформаційному фонду бібліотеки імені ЛЕНІНА, яка налічує 25 мільйонів книг, брошур і статей.
Вивченням властивостей пам'яті займається дуже важлива наука - психологія. Може бути, хтось із вас в майбутньому буде детально вивчати цю науку.
- Хлопці, сформулюйте своє визначення слову «пам'ять» (відповіді учнів)
Слайд 5 .
Пам'ять - це властивість людського мозку помічати, зберігати, а в потрібний момент відтворювати те, що було в минулому досвіді даної людини, що він раніше дізнався, продумав, пережив, зробив. Пам'ять – чудова властивість мозку, що дозволяє незмірно підвищити ККД вчення, без інформації, яку зберігає пам'ять, не можна розширити і поглибити уявлення про навколишній світ. Резерви людської пам'яті неизм - Рими . Що ж треба робити, щоб привести їх у дію. Про це ми сьогодні з вами і поговоримо.
Слайд 6 .
Існує 4 основних види пам'яті: слухова, зорова, моторна (рухова), змішана.
3. Повідомлення учнів про види пам'яті .
Слайд 7 . (1-ий учень - зорова пам'ять ) У людини переважаючим є зорове сприйняття. Воно надзвичайно важливо для людей будь-яких професій, особливо для інженерів і художників. Хорошою зорової пам'яттю нерідко мають люди з ейдетичним сприйняттям, такі люди здатні протягом досить тривалого часу «бачити» сприйняту картину у своїй уяві після того, як вона перестала впливати на органи чуття. У зв'язку з цим даний вид пам'яті передбачає розвинену в людини здатність до уяви. Тут грунтується процес запам'ятовування і відтворення матеріалу: те, що людина зорово може собі уявити, вона, як правило, легше запам'ятовує і відтворює. Так, наприклад, ми часто знаємо людину в обличчя, хоча не можемо згадати, як її звуть. За збереження і відтворення зорових образів відповідає зорова пам'ять. Вона безпосередньо пов'язана з розвиненою уявою: те, що людина зорово може собі уявити, він, як правило, легше запам'ятовує і відтворює. У китайців є прислів'я: "Краще один раз побачити, ніж тисячу разів почути". Дейл Карнегі пояснює цей феномен тим, що "нерви, що ведуть від очей до мозку, в двадцять п'ять разів товщі, ніж ті, які ведуть від вуха до мозку".
Слайд 8 . (2-й учень : повідомлення про слухової пам'яті ) Слухова пам'ять - це гарне запам'ятовування і точне відтворення різноманітних звуків, наприклад, музичних, мовних. Вона необхідна філологам, людям, що вивчають іноземні мови, акустикам, музикантам. Даний вид пам'яті характеризується тим, що людина швидко може запам'ятати сенс подій, логіку міркувань чи якогось доказу, сенс прочитаного тексту тощо. Цей зміст він може передати власними словами, причому досить точно. Цим типом пам'яті володіють вчені, досвідчені лектори, викладачі вузів і вчителі шкіл. Особливий різновид мовної пам'яті становить словесно-логічна, яка тісно зв’язана зі словом, думкою і логікою.
Слайд 9 . (3-й учень - повідомлення про рухової ой пам'яті ) Рухова пам'ять є запам'ятовування і збереження, а при необхідності і відтворення з достатньою точністю різноманітних складних рухів. Вона бере участь у формуванні рухових умінь і навичок. Удосконалення ручних рухів людини безпосередньо пов'язане з цим видом пам'яті. Яскравим прикладом рухової пам'яті є рукописне відтворення тексту, що припускає, як правило, автоматичне написання колись вивчених символів.
Слайд 10 . (4-й учень - про змішаному тип е пам'яті ) Змішаний тип пам'яті життєво цінніше, ніж тип односторонньої пам'яті, через великого розмаїтт практичної діяльності людини. Тому корисно, запам'ятовувати навчальний матеріал різними способами: шляхом його прослуховування, читання, розглядання ілюстрації, роблячи замальовки, спостерігаючи та ін.
4. Слово вчителя.
Таким чином, ви повинні знати, що , якщо володієте гарною слуховою пам'ятю , то треба:
Слайд 11 .
-уважно слухати інших;
-читати дома навчальний матеріал вголос;
-працювати в тиші, щоб сторонні звуки не відволікали вас;
-намагатися міркувати вголос, навіть коли ви один.
Слайд12 .
Зорова пам'ять добре розвинена у 80% людей. І тим, у кого хороша зорова пам'ять, краще:
-навчальний матеріал читати самому, а не слухати інших;
-якщо ж слухаєш розповідь інших, коротко фіксувати почуте на папері;
-уважно розглядати в підручнику ілюстрації, схеми, карти, таблиці;
-в зошитах у власних записах підкреслювати основне кольоровий пастою, ставити свої знаки уваги, позначки (наприклад, знак оклику або знак питання, значки плюс і мінус) Це допоможе краще засвоїти матеріал .
Слайд 13 .
Змішаний вид пам'яті властивий майже всім людям. Це одночасне запам'ятовування за допомогою слуху, зору і руху. Таке запам'ятовування дає кращий результат
Слайд 1 4 .
При гарній руховій (моторній) пам'яті треба:
- завжди працювати з олівцем в руках, підкреслювати, виписувати, складати план ;
-записувати матеріал у вигляді таблиць, графіків, схем;
5. Тренінгові вправи.
Проведемо кілька дослідів, які допоможуть визначити, яким видом пам'яті володієте ви.
Слайд 15 .
1 досвід . Прізвища та фото: 40 секунд дивимося на фото з підписаними прізвищами, - на листочку пишемо стовпчиком цифри від 1 до 10.
Слайд 16.
Я прибираю прізвища, під фото з'являються номери, фото міняю місцями, - діти повинні пізнати людей по фото і підписати їх прізвища під відповідними номерами, - відкриваємо фото, звіряємо відповіді . ( Слайд 15.) . Кількість вірних відповідей множимо на 10%. Це і буде% можливого запам'ятовування за допомогою зорової пам'яті.
2 дослід . Диктант - я 4 рази читаю в одному і тому ж порядку 20 слів. Діти слухають, -п робують записати в рядок будь-яку кількість цих слів. - кількість вірно записаних слів множать на 5%. Це і є обсяг слухової пам'яті. (Узбеки, АВТОБУС, ЛАПША, КАРТИНА, СЕРЦЕ, ЛЮБОВ, НОЖИЦІ, МАСЛО, ВЗУТТЯ, КНИГА, ЦУКЕРКА, ДІЄСЛОВО, ТУФЛІ, ЧИСЛО, ВІЙНА, КРІСЛО, УРОКИ, СНІГ, ПОДРУГА, ЯБЛУКО).
3 дослід . Числовий ряд - я диктую, діти пишуть 4 рази поспіль, щоразу загинаючи листочок вниз 3,14,15,92, 6,11, 58, 13, 49, 51 -на вп'яте пишуть самі по пам'яті числовий ряд . - кількість правильно виписаних цифр множать на 10%, це і будуть можливості вашої змішаної пам'яті.
Слайд 1 7 .
Давайте звернемося до слів К.Д.Ушинського: «Однією з умов, що підвищує роботу пам'яті, є здоровий стан нервів, для чого необхідні фізичні вправи».
- Як ви розумієте цей вислів?
Слайд 1 8 .
Для того щоб пам'ять людини розвивалася, її необхідно тренувати. Ось кілька вправ для тренування пам'яті, які ви можете виконувати вдома самостійно:
Тепер закриємо очі і повільно порахуємо до 20, тепер ваш мозок готовий до труднощів майбутньої роботи сьогодні. Таку гімнастику можна робити щоразу по дорозі в школу, в автобусі, на прогулянці, перед тим, як братися за домашнє завдання. Головне - вірити, що пам'ять обов'язково покращиться. Звичайно, не за 2-3 тижні, а за 1 -2 роки.
Підсумок.
Класний керівник: можливості людської пам'яті воістину безмежні. Але, як ми сьогодні переконалися, над нею треба працювати, постійно вдосконалюючи себе, роблячи зусилля над собою. Це непросто, але як починаєш себе поважати, коли подолаєш свою лінь, пасивність, байдужість! Ось з таких маленьких перемог і складається характер.
9. Заключне слово класного керівника:
Слайд 1 9 .
Я дякую вам усім за участь і сподіваюся, що сьогоднішні поради не будуть марними. І ви будете використовувати їх для поліпшення вашої пам'яті.
Додаток 1
Сім золотих правил
Правила тренування пам'яті
1. Став мету запам'ятати надовго.
2. Користуйся смисловими опорами, смисловий угрупованням.
3. Заучуй з бажанням знати і пам'ятати.
4. Тренуй увагу і спостережливість.
5.Починай повторювати до того, як матеріал почав забуватися.
6.Заучуй і повторюй невеликими частинами - краще по одній годині сім днів, ніж сім годин поспіль в один день.
7. Пам'ять любить різноманітність. Після математики краще вчити історію, після хімії - літературу.
8. Короткі вірші вчи цілком, довгі - розбивай на уривки.
9.Повторюючи, не зазирай щохвилини в книгу, а намагайся більше пригадати.
10. Нічого не вчи напередодні, краще потроху, але щодня.
1