Виховна година «Викорінюючи гнів, зберігай любов у серці» (Шляхи протидії насиллю серед дітей та щодо дітей)

Про матеріал
Мета: з’ясувати поняття «насилля», ознайомити з різновидами насилля, розширити знання про особисту відповідальність учнів за випадки булінгу у шкільному колективі, виробити навички запобігання проявам насилля в учнівському середовищі, навчити учнів протистояти насиллю, розвивати вміння протидіяти психологічному тиску, розширити знання учнів про правила поведінки в учнівському середовищі, сприяти встановленню позитивної атмосфери в колективі, виховувати загальнолюдські чесноти, тактовне ставлення один до одного
Перегляд файлу

Тема. «Викорінюючи гнів, зберігай любов у серці» (Шляхи протидії насиллю                           серед дітей та щодо дітей)

 

Мета: з’ясувати поняття «насилля», ознайомити з різновидами насилля, розширити знання про особисту відповідальність учнів за випадки булінгу у шкільному колективі, виробити навички запобігання проявам насилля в учнівському середовищі, навчити учнів протистояти насиллю, розвивати вміння протидіяти психологічному тиску,  розширити знання учнів про правила поведінки в учнівському середовищі, сприяти встановленню позитивної атмосфери в колективі, виховувати загальнолюдські чесноти, тактовне ставлення один до одного.

 

Обладнання: презентація РР №1, РР №2, маркери, скріпки канцелярські різнокольорові, конверти для груп із пазлами казок «Подорож у казку», смайлики усміхнені та сумні (для кожної дитини), конверти «Поради від Смайлика» (групам і вчителю), намальована синя стрічка на ватмані, лото від Смайлика «Закони дружби і добра», клубок синіх ниток, вирізані сердечка (для груп) та смайлик (для вчителя) для оформлення квітки, основа якої –  на ватмані, скринька з написом «Лист від мудреців», у якій вміщені крилаті вислови  (на різнокольорових листках), вислови відомих діячів (прикріплені на дошці), сині та жовті кульки, пісня Н. Май «Добра пісня».

 

І. Емоційне долучення до заняття

 

  1. Привітання

 Діти сидять колом («Круглий стіл»)

Встаньте, дітки, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

І до мене й до гостей

Привітайтесь: «Добрий день!»

(Слайд № 1)

2. Вправа «Подаруй тепло серця»

 Зараз ми разом із вами створимо атмосферу довіри, теплоти, взає-морозуміння, поваги один до одного.

 Спочатку кожен із вас долоньками доторкнеться до свого сердечка і уважно вслухається, як воно б’ється. Відчуйте, як ваші долоньки теплішають, подумайте, як багато  у вашому серці любові. А тепер у ваших долоньках перебуває частинка тепла і любові вашого сердечка. Тож подаруймо їх вашому сусідові, торкнувшись його долоньок.

 Діти беруться за руки і промовляють:

Як візьму твої долоньки,

Посміхнусь тобі у вічі,

Враз тобі й мені, мій друже,

Стане веселіше вдвічі.

Та не тільки веселіші,

А й міцніші будем разом,

Перешкоди всі здолаєм,

Навчимось всього й одразу.

(Слайд №2)

II. Оголошення теми, мети, проблем, завдань

 

1. Казка-тренінг про Скріпочку

 Учитель читає казку, а учні виконують відповідні дії (роблять певні фігурки)  із канцелярською скріпкою. Пропонується обрати скріпку улюбленого кольору.

1. Жила-була дівчинка Скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)

2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання: «Чому?» (Знак питання)

3. Іншого разу вона знайшла свій портфель у шкільному туалеті і дуже засмутилася. (Нижня посмішка смайлика)

4. Після закінчення уроків Скріпочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали їй стусана. (Знак оклику)

5. І Скріпочка подумала: «Що мені робити? Хто мене захистить?» (Знак питання)

6. Але все одно вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все було так, як раніше. (Зробити смайлик)

(Слайди  №3,4)

2. Проблемні питання та завдання

 

1. Спробуйте зробити скріпку такою, якою вона була раніше.

2. Чи можливо це? Чому? Які емоції переживала Скріпочка?

3. Чи приємні відчуття виникають у людини, коли її принижують? Чи приємно було б вам почути образи на свою адресу? Подумайте про це, коли вам раптом захочеться когось принизити чи образити.

(Слайд №5)

4. Чи знаєте ви, що мозок людини, над якою відверто насміхаються, реагує точнісінько так само, як мозок людини, що дістає опік шкіри? Які прислів’я та приказки ви знаєте про силу слова?

(Слайд №6)

5. Як можна охарактеризувати дії дівчат щодо Скріпочки? Чи правомірні такі вчинки?

6. Чи доводилось вам коли-небудь бачити схожі дії? Як можна назвати такі вчинки?

На жаль, випадки насилля в нашому суспільстві стали дуже частими. Отже, тема сьогоднішнього заняття «Викорінюючи гнів, зберігай любов у серці», а епіграф – слова «Мій улюблений світ без насилля».

(Слайд № 7)

Ми з’ясуємо, що таке насилля, які є види насилля, як протидіяти насиллю, як поводитись у ситуації, якщо ви  стали жертвою насилля.

 

III. Інформаційне повідомлення

1. Чи знаєте ви значення англійського слова bully?

2. Чи чули ви слово булінг?

3. Булінг (від англ. bully – хуліган, задирака, насильник) – визначається як утиск, дискримінація, цькування.

4. Насильством є будь-яка поведінка, яка порушує права іншої людини.

(Слайд №8)

5. Щорічно у всьому світі проводиться акція «Синя стрічка», присвячена запобіганню насильства над дітьми. Початок цієї традиції поклала історія, що відбулася навесні 1989 р.. Мешканка Норфолка (США) Бонні Фіней довідалася про загибель від насилля свого 4-річного онука Майкла і на знак протесту почепила синю стрічку.

(Слайд №9)

6. Своєрідними символами нашого уроку будуть синя стрічка та смайлик, обриси яких зображені посередині класу.

7. Види насилля:     (згадати, про які види насилля йшлося в казці про Скріпочку, запропонувати дітям самим поєднати прояви насильства з їхнім різновидом)

- фізичне (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, нане-сення тілесних ушкоджень тощо);

- психологічне (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, насмішки, придумування прізвиськ,  ізоляція, ігнорування, погрози, маніпуляції, шантаж тощо);

- економічне (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших осо-бистих речей жертви, вимагання грошей тощо);

- кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету (у соціальних мережах – образи інших, поширення пліток, розміщення особистих фотографій або відео, зроблених без згоди, таємно, навмисно, з примусу)).

(Слайд №10)

IV. Осмислення теми. Вправи з елементами тренінгу

 

  1. Вправа «Подорож  у казку»

Кожна групка (частини круглого столу) отримує конверт із пазлами, з яких потрібно скласти казкового персонажа, наклеїти на аркуш. Назвати персонаж, казку, охарактеризувати, який вид насилля є в творі. (Дюймовочка, Попелюшка, Снігова Королева, Івасик Телесик, Гидке Каченя).

(Слайд №11)

  1. Сценка «Не маєш права»

 Бабуся в’яже, мама пише, тато читає газету. Забігає син Петрик.

 Син. Мамо, так їсти хочеться! Швидше дай поїсти! (Сідає за стіл, починає їсти)

 Мати.  Із брудними руками за стіл?! Помий руки!

 Син. Це насильство над особистістю! Ми сьогодні з Конвенцією ООН про права дитини ознайомилися!

 Бабуся. Петрику, сходи в аптеку по ліки, щось тиск піднявся.

 Син. Бабусю, не маєш права експлуатувати дитину. (Підводиться з-за столу) Дякую, я так наївся.

 Мати. Помий посуд, синку!

 Син. Не маєш права використовувати дитячу працю, мамо! (Сідає, грається телефоном)

 Батько. Вимкни телефон та берися до уроків, інакше я тебе відлупцюю!

 Син. Це ж прояв жорстокості, тату!

(Слайд №12)

Обговорення

 Як ви вважаєте, чи правильно зрозумів хлопчик свої права?

Чи вважаєте ви дії дорослих насиллям стосовно хлопчика?

Чи ви виконуєте свої обов’язки?

 

  1. Тренінг «Посмішка чи сум»

Учитель зачитує вчинки школярів, а діти визначають, чи є вони насильством над людиною (піднімають засмучений смайлик) чи діями, які можна дозволити (піднімають усміхнений смайлик).

- Сховав пенал.

- Підставив підніжку.

- Захистив однокласника від агресії.

- Забрав у кривдника портфель.

- Забрав гроші у малят.

- Погрозив не дружити з тим, хто розкаже вчителеві про поганий вчинок кривдника.

- Не поступився місцем старшокласникові в їдальні.

- Поприбирав у кімнаті.

(Слайд №13)

  1. Вправа «Поради від Смайлика»

Як же, на вашу думку, протидіяти насильству в шкільному колективі? Що потрібно робити, аби уникнути проявів насилля?

У кожній групі є лист із порадами від Смайлика. Розкрийте конверт та зачитайте підказку (у конверті вміщена порада, написана на фрагменті синьої стрічки, яку діти прикріплюють на ватмані із зображенням синьої стрічки – символу боротьби з насиллям).

-Якщо ти поводишся агресивно, припини це!

-Учися зважати на почуття інших людей!

-Якщо ти побачив, як когось б’ють чи кривдять, – не будь байдужим!

- Голосно висловлюй свою думку, підтримуй потерпілого. Не погоджуйся брати участь у негативних діях!

-Завжди намагайся припинити насилля!

-Якщо ти став жертвою насилля, не терпи цього! Звернися до батьків, вчителя або психолога!

Учитель пропонує ще одну підказку-настанову (записана червоним кольором як застереження), яку розміщує знизу плаката.

-Пам’ятайте, що за хуліганські дії та інші порушення закону кримінальна відповідальність настає з 16 років (11 клас), а доти за дії дитини повністю несуть відповідальність її батьки.

(Слайд №14)

 

V. Узагальнення та систематизація вивченого

 

1. Виготовлення пам’ятки «Корисні підказки»

Ви побачили, як можна поводитися, якщо ви стали об’єктом насмішок чи образ? (Діти називають приклади поведінки, записують на смайликах і таким чином виготовляють пам’ятку для себе).

 

2. Вправа «Лото від Смайлика «Закони дружби і добра» 

 Як ви думаєте, чому ми сьогодні проводимо заняття за круглим столом?

 Звідки пішла ця традиція? (Король Артур і лицарі круглого столу)

 Отже, і стосунки між дітьми нашого класу повинні бути лицарськими, щоб не було образ, сліз, дражнилок,  .

(Слайд №1)

Кожна групка отримує лото із слів, які потрібно укласти в речення. Початок усіх законів – однаковий (У нашому класі). Учитель проводить нитку з клубка від групи до групи, показуючи, що міцні відносини – запорука протидії насиллю.

 існує повага, терпимість, доброзичливість, турбота.

 всі дружать і допомагають один одному.

    ніколи ніхто не буде жорстоким.

У нашому класі    ніхто нікого не буде ображати.

 ніхто не буде несправедливо ставитись до інших.

 всі радіють успіхам одне одного в навчанні, спорті, іграх.

(Слайд №2)

 

VI. Підсумок заняття

 

  1. Акція «Подаруй добро»

 Кожна група отримує сердечко, на якому всі учні записують одним словом почуття, емоції, які вони хочуть подарувати іншим (наголосити, що сумні емоції покинули клас), і прикріплюють на ватман у вигляді квітки (із сердечок викладають квітку). Учитель посередині прикріплює  осередок квітки з написом «Віра, надія, любов».

(Слайд №3)

  1. Акція «Лист від мудреців»

 Учні виймають зі скриньки з написом «Лист від мудреців» розумні поради (у когось – тема заняття). Вибірково зачитують.

 Деякі вислови роздруковані та прикріплені на дошці:

 «Наш власний гнів або образа завдають нам більше неприємностей, ніж те, що примушує нас гніватися» (Східна мудрість)

«Тільки той, хто володіє собою, може управляти світом» (Вольтер)

«Раб той, хто не вміє володіти собою» (Епіктет)

«Щасливий той, хто відкриває в собі внутрішнє багатство» (Шопенгауер)

«Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною» (Сааді)

«Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом» (Ліна Костенко)

«Стався до людей так, як хочеш, щоб люди ставились до тебе» (Народна мудрість)

(Слайд №4)

  1. Флешмоб «Скажемо насиллю: «Ні!»

 Учні шикуються у вигляді усмішки (із жовтими кульками) та стрічки – символу боротьби з насиллям (із синіми кульками)  і виконують певні рухи у супроводі мелодії «Добра пісня» (автор – Н. Май).

(Слайд №5)

docx
Додано
25 вересня
Переглядів
211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку