Тема . Взаємодія з іншими людьми. Дружний клас. Практична робота. Обговорення літературних джерел: української народної казки « Ріпка», байка Леоніда Глібова «Лебідь, Щука, Рак».
Мета:
1.Розширити значення дружби в житті людини; виробляти вміння поводження у класному колективі;
2.Розвивати у дітей потребу спілкуватися і підтримувати товариські відносини у класі;
3.Виховувати ввічливість, тактовність, порядність, повагу і чесність.
Тип уроку :урок систематизації й узагальнення вивченого матеріалу.
Обладнання :вислови про дружбу, ілюстрації до казки « Ріпка»,прислів’я для групової роботи.
Структура уроку :
І. Організаційний момент
Вчитель. Який у вас настрій? Зобразіть його на обличчі. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришами.
Я дуже хотіла б , аби гарний настрій був у вас до кінця уроку.
Девіз уроку :
Не слухати, а чути,
Не відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Вправа «Очікування»
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань
Гра « Мікрофон»
(Гарний настрій,рум’яні щоки,висока температура, хороший апетит, міцний сон,блискуче волосся, втома, кволість,нормальна температура тіла.)
2.Що ви вважаєте показниками здоров’я ?(Правильне харчування, гарний настрій, заняття спортом)
3.Який нормальний пульс для дітей твого віку?(( 80 – 90 ударів за 1 хв)
Метод « Обговорення»
*Що ви зробили сьогодні зранку , щоб бути здоровими?
* Що ви зробите для цього ввечері?
*Що може трапитись , якщо цього не робити?
Вчитель. Відкриваємо підручник на сторінці 51. Прочитайте назву розділу , який розпочинаємо вивчати. Які теми ми будемо вивчати? Яку тему ми будемо вивчати сьогодні ,ви дізнаєтесь коли послухаєте вірш.
Слухання та обговорення вірша А. Костецького «Велосипед»
Кому було весело? Хто виявився покараним? Чому так трапилось?
IІІ .Етап узагальнення й систематизації вивченого.
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми поговоримо про відносини між людьми, про те, як ви ставитесь одне до одного,зокрема про дружбу у класному колективі. Мені дуже хочеться, щоб після цього уроку ви стали уважнішими і щирішими одне до одного.)
Люди постійно спілкуються між собою. По – іншому вони не можуть. Кожен знає, яка страшна самотність. Дуже добре, коли є друзі , товариші, приятелі.
Що означає слово «дружба»( робота з тлумачним словником)
Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів., смаків, поглядів, життєвих цілей. Активна зацікавленість один в одному.
Фізкультхвилинка
Вчитель. А зараз послухаємо матеріал , який підготували наші учні про те , що означало мати справжнього друга в інші часи.
1учень. Дружба завжди вважалася великою цінністю. Давні скіфи закріплювали дружбу власною кров’ю , що служила військовим договором і великою клятвою: надрізавши пальця, кров збирали у чашку , а потім куштували її з кінчиків мечів. Після цього вже нічого не могло їх розлучити .
2учень. В епоху середновіччя лицарі ставили чоловічу дружбу на вищий щабель , ніж кохання та сімейні стосунки.
3 учень. Дружбу цінували в усіх культурах. Про неї писало багато відомих людей. Аристотель стверджував , що « дружба – це найнеобхідніше для життя».
Піднесено писали про дружбу Сенека( Ніколи щастя не ставило людину на таку висоту, щоб вона не потребувала друга)
Якості , які дружбі
допомагають заважають
відданість ненадійність
чесність егоїзм
відвертість брехливість
вірність нерозуміння
взаємопорозуміння
нещирість
повага улесливість
вимогливість
співпереживання
довіра
Гра « Закінчи прислів’я
Інсценування казки « Ріпка»
Хто посадив ріпку? Чи міг дід самотужки витягти ріпку? Хто йому допомагав? Чи справді мишка виявилася такою сильною?У чому причина успіху?
Слухання байки Леоніда Глібова « Лебідь, Рак і Щука»
Що хотіли зробити Лебідь, Рак і Щука?
Куди кожен із них тягнув хуру? Чи вдалося їм витягнути воза?У чому ж причина їхнього неуспіху?
Робота в групах. Гра «Розсипанка»
(Зберіть із слів прислів’я , прочитайте. Поясніть значення цього прислів’я)
Ігровий прийом « Сувій»
( Діти повинні вибрати якусь рису характеру, котру вони найбільше цінують у друзях, та записати її на аркуші паперу, скрутивши його в трубочку – сувій. Потім кожен сувій розгортає і читає)
IV. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.
Отже, давайте тепер з усього сказаного зробимо висновки.
Дружба – це те, що є найнеобхіднішим для життя.
Друзі пізнаються в біді.
Діли з другом радість і горе.
Бережіть друзів, якщо вони є, і шукайте, якщо їх ще немає.
Будьте і ви добрими друзями, бо дерево міцне корінням, а людина – друзями.
( Роздаю дітям по 1 сірнику і кажу їм переламати його. А потім пропоную переламати пучечок сірників.)
Вчитель. Якщо взяти кожному по сірнику, то ви легко зможете їх переламати. А якщо всі сірники взяти пучечком, то чи зможете його переламати? Отож будьте такими ж міцними як цей пучечок. Діти ,нехай ваші стосунки з друзями будуть завжди щирими, радісними, світлими, доброзичливими.