Урок : 4
Тема: Запобігання конфліктам і їх вирішення. Уміння слухати. Практична робота. Як попросити про послугу чи допомогу.
Мета :
Навчальна: ознайомити учнів зі значенням понять « конфлікт», « конфліктна ситуація»; ознайомити учнів зі способом подолання конфліктів, роз’яснити правила попередження конфліктів.
Розвивальна: розвивати вміння моделювати, аналізувати життєві ситуації та самостійно знаходити вихід.
Виховна: виховувати толерантну поведінку; прищеплювати любов до ближнього; прагнення творити добро.
Обладнання: Підручник «Основи здоров’я»,малюнки, таблиці із зображенням конфліктних ситуацій серед дітей
Тип уроку: урок засвоєння нових знань учнів.
Структура уроку:
І. Організаційний етап.
Привітання.
Сію я дітям у серденько ласку.
Сійся, родися ніжне « будь ласка»,
Вдячне « Спасибі», « Вибач» тремтливе –
Слово у серці, як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!», «Світлої днини!»
Щедро даруй ти людям, дитино.
Психологічна хвилина
( Діти стають у коло і представляють себе ,продовжуючи фразу : « Я відчуваю себе щасливим, бо ...»
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.
Вчитель. У вас , діти, є друзі : хлопчики чи дівчатка?( відповіді дітей)
Вчитель. Чимало хлопчиків і дівчаток легко знаходять собі друзів. Вони люблять спілкування, їм подобається знайомитись з новими людьми. Але є діти , яким важко знайти собі справжнього друга. Є такі , що зовсім не вміють товаришувати, часто сваряться.
Метод « Асоціативний кущ»
Вчитель. Які слова асоціюються зі словом « сварка».( бійка, конфлікт, зло, образа, приниження, ворожнеча)
Сьогодні на урок я запросила героя мультфільму про Леопольда. Що ви можете розказати про цього героя.
Недарма я запросила до нас у гості. На жаль, у нашому класі є діти , які не можуть зрозуміти одне одного,поступитися, вибачитися і тому виникають сварки,конфлікти, навіть бійки, як у вірші.
Поетична хвилина
Хіба це клас?
Нема ні миру , ні любові –
Розтанули і звезли вмить.
Розбив Віталик носа Вові,
І той заплаканий стоїть
Замазали весь зошит Галі,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі...
Хтось колі ручку поламав,
Скубнули Таню за косичку,
Вона ображена мовчить,
З книжками скинули поличку,
Ну як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б’ються
І прозивають ся весь час.
Де над бідою всі сміються...
Скажи мені, хіба це клас?
Вчитель: Сьогодні ми повторимо правила поведінки, поміркуємо, що таке дружба, що таке конфлікт. Виявимо причини конфліктів і навчимося запобігати їх.
ІІІ. Етап засвоєння нових знань.
Вчитель: Що таке конфлікт?
Конфлікт – зіткнення протилежних інтересів, поглядів, прагнень; серйозна розбіжність, гостра суперечка , що приводить до боротьби)
Чому , на вашу думку, виникають конфлікти? Що стає їх причиною.
Вчитель . А зараз пропоную вам виконати ігрову вправу « так чи ні?», яка допоможе з’ясувати , якими можуть бути причини сварок.
Якщо ти повз друзів ідеш, мов гусак,
І мовчки проходиш. Чи добре це?.
Як інших ти перебивати мастак,
Це буде причиною сварки?
Як грубі слова і лайливі вживати,
Чи може це сварку спровокувати?
Ти з кашею в роті кричиш, наче грак
Розсердиться твій співрозмовник чи ...?
Якщо до дорослих звертатись на «ви»,
Це викличе сварку? Як думаєш ти?
Причини конфліктів:
Правила розв’язання конфліктів
Фізкультхвилинка
« Один до одного»
Учні стоять парами. Учитель дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, око до ока тощо»
IV. Етап закріплення нових знань.
Легенда « Про добро і зло»
Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один зробив іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою , вирушив до мудреця з порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику добром. Сусід послухався , а у відповідь знову був « нагороджений» злом. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався , віддячив добром. Але через деякий час у відповідь отримав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову порадив йому віддячити добром. « Але я вже стомився віддячувати йому добром» , - заперечив сусід. « Якщо зловмисник не стомився від зла , то чому ти стомився від добра ?» - відповів мудрець
Що порадив мудрець чоловікові?
Гра « Впіймай добро»
Вчитель. Якими рисами повинна володіти
Людина, щоб про неї сказали , що вона добра? Плескаємо в долоні , коли чуємо таку якість.
(Грубість, скромність, щедрість, заздрість, гнів, ненависть, терпіння,
милосердя, лінощі, чесність, сміливість, жадібність, любов, совість, чуйність)
вчитель У кожної людини є частина добра і частина зла .і дуже важливо навчити перемагати у собі злість, коли вона виникла.
Опрацювання статті підручника( с. 68)
Робота в групах
Група1 : прочитайте текст на с. 69.Змініть зміст казки , щоб конфлікти мирно вирішилися;
Група 2 :прочитайте текст на с. 70. Змініть зміст казки , щоб конфлікти мирно вирішились.
V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.
Підведення підсумків. Міні – тест
Ритуал прощання
Сказав мудрець:
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай в серці оживає істина стара
Людина починається з добра!