Тема: «Я – уважний ПАСАЖИР»
Мета:ознайомити учнів з правилами користування громадськи транспортом;
вчити дітей дотримуватися правил поведінки у ньому;
виховувати шанобливе ставлення до інших.
Обладнання: малюнки, фотографії громадського транспорту; різні предмети для гри: кермо, лялька, хустинка, капелюх, м’яч, зелений і червоний кружечки для учнів.
І. Організаційний момент
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно підіймати
Та знання мерщій хапати.
ІІ. Повторення вивченого. слайд 1
Звучить пісня про дорожній рух.
Про що ця пісня?
Хто такі пішоходи?Де ходять пішоходи?
Що таке транспорт?Де рухається транспорт?
Як треба поводитися будучи на вулиці?
Що людям допомагає переходити дорогу?
Що означає знак «Пішохідний перехід»?
Які бувають переходи? слайд2
Читання вірша вчителем.
Про культуру поведінки
Загавилася гава на дорозі,а тут як тут – швидкий автомобіль,
Тепер їй дошкуля пекучий біль,і друзі за здоров'я у тривозі.
Тож і хочемо всім нагадати,аби кожний завжди пам'ятав:
Треба правила руху вивчати й не ловити на вулиці гав.
- Яка була гава?
- Що ви порадите гаві?
Гра «Світлофор». слайд 3
Якщо ви згодні з тим, що почуєте, покажіть зелений кружечок,
якщо - ні - червоний.
Переходити дорогу слід на червоне світло.
На дорозі не можна затримуватися, бавитися.
Переходячи дорогу, треба подивитися спочатку назад, потім - вперед.
На зелене світло не треба йти, слід дочекатися червоного.
Можна швидко перебігти дорогу перед машиною.
Бесіда.
Які кольори є у світлофора? Що означає кожен світловий сигнал?
Чому не можна гратися на проїзній частині дороги?
Які є ще знаки для переходу?
(«Надземний пішохідний перехід», «Підземний пішохідний перехід».)
Вставте потрібне слово.
Читає учень вірш. Учні вставляють слова, яких не вистачає.
Безпека руху - то не жарти.Біжиш, стоїш чи йдеш здалека, дотримуйсь правил ти... (безпеки ).Дороги різні є і всякі, а на них... (дорожні знаки).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Мотивація навчальної діяльності. слайд 4-7
Відгадування загадок.
В синім небі путь моя,
Швидше всіх літаю я.
Маю крила, хоч не птах.
Люди звуть мене …літак
Пасажирський чи товарний
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах (потяг)
Є у мого татка на колесах хатка.
Возить хатка невеличка нас на дачу і до річки. (Машина)
Швидко мчить, бо поспішає, пасажирів підбирає.
І хвилинка у хвилинку їх доставить на зупинку. (Автобус)
-Яку загальну назву можна добрати до цих відгадок?
- А що ви знаєте про транспорт?
- Які види транспорту ви знаєте?
(Залізничний, морський, повітряний,міський(громадський)
- Яким громадським транспортом користуєтеся, коли їдете по місту?
(автобуси, тролейбуси, трамваї, маршрутне таксі)
- Яким транспортним засобом користуєтесь ви?
- У якому місці вулиці треба чекати прибуття транспортного засобу, виконувати посадку і висадку з нього?
- Як слід поводитися у громадському транспорті?
2 .Повідомлення теми уроку.
-А чи всі ми вміємо їздити в громадському транспорті?
-Сьогодні на уроці буде йти мова про пасажирів та їхній рух, про правила користування громадським транспортом
3 .Робота за темою уроку. слайд 8-10
Дім по вулиці повзе,
На роботу всіх везе.
Не на курячих ногах,
А гумових чобітках. (Автобус)
Маленькі будиночки
Містом біжать,
Хлопчики й дівчатка
В будиночках сидять. (Трамвай)
Вгору ріжки підіймає
І в дорогу вирушає.
Їздить тільки у містах,
В будні дні і по святах. (Тролейбус)
Як називаються люди, які їдуть в автобусі, тролейбусі, трамваї? (Пасажири.) —
Чи часто ви буваєте пасажирами?
4.Словникова робота: пасажир – людина, яка користується транспортним засобом і знаходиться в ньому, але не причетна до керування ним.В умовах міста дорогами рухається велика кількість транспортних засобів, багато з яких перевозить людей: автобуси, тролейбуси, трамваї, маршрутні таксі. (фото транспорту) Вони курсують за строго визначеними маршрутами, при цьому кожен з них має свій номер
Де треба чекати транспорт?
— Пасажирський транспорт треба чекати на спеціально обладнаній зупинці. На зупинці не бігати, не галасувати, не штовхати людей. Не вибігати на проїжджу частину. Небезпечно чекати транспортний засіб, стоячи близько до проїзної частини дороги, якою рухається потік автомобілів та іншого транспорту. Адже натовп людей, які чекають транспорт, може ненароком виштовхнути вас на дорогу. Коли чекаєте потрібний вам транспорт, - не стійте на краю тротуару: можна оступитися чи взимку підсковзнутися і потрапити під колесо. Не варто підходити до громадського транспорту, поки він не припинив рух.
-Як слід заходити у транспорт?
- Можна розмовляти з водієм під час руху?
- Можна висовуватися у вікно чи виставляти руку?
- Чи можна ходити по автобусу, коли він їде?
- Чи можна в автобусі (трамваї, тролейбусі) голосно розмовляти, кричати, співати пісні, читати вірші?
За поведінкою людини у салоні автобуса, тролейбуса, трамвая, вагоні метро можна судити не лише про те, чи знає вона правила дорожнього руху, але й про її культуру.
5.Вивчення корисних порад
Корисні поради
-Чекай транспорт на зупинці якнайдалі від дороги.
-Коли він під'їде, стань збоку від дверей. Пропусти пасажирів, які виходять.
-У салоні сідай на вільне місце або стань так, щоб було зручно триматися.
-Готуйся до виходу.Поміняйся місцями із тими, хто не виходить на зупинці.
Робота за підручником, с. 88-89.
Розповідайко повідомляє: «Ти вже не маленька дитина і, напевне, користуєшся різними видами громадського транспорту. Аби проїзд ними був безпечним, запам'ятай: чекати транспорт — автобус, тролейбус, трамвай, маршрутне таксі — треба на зупинках; входити до салону громадського транспорту слід спокійно, не штовхаючись». ,
Розгляньте малюнки на с. 88. Розкажіть за малюнками правила користування громадським транспортом.
Навчіться входити у громадський транспорт і виходити з громадського транспорту: спочатку слід пропустити пасажирів, які виходять з транспорту, а потім уже заходити. Під час посадки не штовхатися, допомагати людям похилого віку, пропускати вперед дівчаток, жінок.
-Розповідайко радить: «У громадському транспорті будь чемним, поступайся місцем інвалідам, людям літнього віку, пасажирам з маленькими дітьми; не штовхайся, не бігай по салону, не сміти; не висовуйся з вікна, не спирайся на двері.
Які правила поведінки в транспорті ви виконуєте?
7.Вивчення правил поведінки
Не шуміти, не штовхатись, чемно й лагідно триматись.
Старшим людям, як годиться, треба місцем поступиться.
Хочеш вийти — не штовхайся, потихеньку просувайся.
Як зійшов — шукати слід -Пішохідний перехід.
8.Інсценізація «Зайчик та Їжачок»
Без квиточка, знає кожен,
Їхать в транспорті не можна.
- А чи виконав Зайчик це правило?
- А кого ще називають «зайцем»?
- Чому почервонів Зайчик?
VІ. Закріплення матеріалу.
Відповіді на запитання підручника, с. 90.
Робота над віршем.
САШКО
В трамваї переповненім Сашко з м’ячем сидить,
а коло нього згорблений старий дідусь стоїть.
Хтось до Сашка звертається: «Чи вас у школі вчать,
як місце дати старшому, як старших поважать?»
-Та вчать, - Сашко відказує, - але у дану мить
розпочались канікули, і нас ніхто не вчить!..
Грицько Бойко
-Чи правильно повівся Сашко? Як слід поводитися у транспорті? Чи повинна залежати поведінка учня від канікул?
VІ. Узагальнення і систематизація знань.
Гра «Пішоходи і пасажири».
Учні стають у коло. Ведучий (учитель ) стає у середину кола і тримає в руках м’яч. Ведучий, кидаючи м’яч комусь із гравців, називає слово «пасажир» або «пішохід». Той, хто зловить м’яч, розказує одне з правил поведінки пасажира чи пішохода і повертає м’яч ведучому. Не можна повторювати вже названі правила.
VІІ. Підсумок уроку.
Чомучка запитує:
Які види громадського транспорту ви знаєте?
Якими види громадського транспорту ви користуєтеся?
Як слід поводитися у транспорті?
Як правильно входити і виходити з транспорту?
Як слід поводитися під час посадки?
Кому потрібно допомагати під час посадки?
Кого необхідно пропускати вперед під час посадки?
Де треба чекати пасажирський транспорт?