1
Виховна година для 5 класу
«Я вірю в силу доброти»
Мета: формувати моральні основи дитячої особистості, сприяти вихованню доброї, чуйної, лагідної людини. Виховувати потребу в самовдосконаленні та самовихованні. Формувати в учнів ціннісну орієнтацію, здатність формулювати моральні судження, розвивати вміння відрізняти погане від доброго, виховувати позитивне світосприйняття. Шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести учнів до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі, сприяти створенню дружнього дитячого колективу. Виховувати чемне ставлення учнів одне до одного.
Виховний захід відбувається в класі. На класній дошці вгорі написано назву виховного заходу, епіграф без останнього слова, яке учні повинні назвати в кінці заходу.
"У цьому світі є тільки одна річ, перед якою належить
схилятися, це - геній, і одна річ, перед якою
слід упасти на коліна, це – (доброта)"
Вчитель. Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі - про доброту. Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі та недобрі почуття-пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить, відроджує, лікує… Що людині потрібно для щастя? Так, здоров’я, хороші друзі, щоб рідні довго жили. А ще потрібно, щоб поруч з нами були завжди добрі чуйні люди.
Учень: Є поміж нас багаті й бідні.
Кому, що треба, доля не питає.
Та є дві речі всім нам необхідні:
У світі мир, а в душах доброта. (Лунає мелодія)
Учитель. Діти, сядьте, будь ласка, зручно, прислухайтесь до звуків, що лунають у нашому класі, до стану вашої душі та уявіть, що кожен із нас має у своєму внутрішньому світі струмок чистоти. Цей струмок дає нам духовну силу, вміння приймати правильні рішення. Адже кожна хвилина нашого життя — це вибір. Вибір поведінки, вибір вчинку, вибір життєвого шляху. І ця духовна сила буде необхідна нам сьогодні під час нашої бесіди, вона допоможе збагатити ваші душі новими відчуттями. Тож візьміться за руки, потиском долоні передайте краплинку своєї чистоти товаришам, щоб бути відкритими і відвертими один перед одним.
Учень: Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Учитель: Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».
Учитель. Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла.
Що ж таке доброта? Доброта - це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей. Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».
Діалог сина та матері.
Син. Матусю рідна, я лише ступаю
На цей важкий, тернистий шлях життя,
В усьому тільки добре помічаю,
А кажуть, вистачає в світі й зла?
Мати. А світ розпочинається з любові,
Як день із світанкової зорі.
Коли пречисті, рідні колискові
Співають невсипущі матері.
І долю вам хрещато вишивають
Піснями, що тепліших не знайти,
І денно й ночно в Господа благають
Вас від страждань і горя вберегти.
Син. А світ мережаний то цвітом, то снігами,
А в світонька такі шляхи круті!
Мати. І між його вітрами й віражами
Ви осягнете істини святі.
Не нарікай на труднощі даремно,
Не підкоряйся млявості імлі…
Син. Коли ж навколо раптом стане темно?
Мати. У грудях сонечко любові засвіти.
Для себе, для родини й України.
Пильнуй вогонь добра від зла і марноти,
Бо ти на світі білому - Людина,
Бо в світі трудному світильник Божий-ти.
У цій шаленій чорно-білій січі,
Крізь болісні і радісні літа
Несімо любові промені одвічні -
Хай торжествують світло й доброта!
Вчитель. Доброта людини - у її погляді, лагідних очах, щирій посмішці. А ще в доброму привітному слові. Часом, нам так не вистачає його. Кажуть, що словом можна і ранити боляче, якщо воно зле і безсердечне, і вилікувати, оживити, якщо воно чуйне та сповнене безмежної турботи. Бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплом вчить нас українська мудрість- прислів’я та приказки.
Робота з прислів’ями. (вчитель роздає учням роздруковані картки з частинами прислів’їв. Один учень читає першу частину, а інші підбирають закінчення.
Кожна пара отримує по три прислів'я.
Краще добро робити, ... (ніж гарно говорити).
Злий не вірить, ... (що є добрі люди).
Не одяг красить людину, ... (а добрі діла).
Добре діло твори ... (сміливо).
Добрі діла тихо ходять, а злі ... (як дзво¬ни дзвонять).
Від добра добра ... (не шукають).
Хто людям добра бажає, той ... (і собі має).
Добрі вісті ... (не лежать на місці).
Без доброго діла немає ... (доброго імені).
Роби добро скільки можеш - від цього ... (не занеможеш).
Добрий чоловік … (надійніше кам'яного мосту).
Все добре переймай…( а зла уникай).
До доброї криниці…(стежка утоптана).
3 добрим дружись…( а лихих стережись).
Про добро пишуть на піску…( а про зло на камені).
(учні зачитують прислів’я)
Учень. Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду.
Бо доброта - не тільки те,
Що обіймає тепле слово,
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте сяйво доброти.
Учень. Я вірю в силу доброти,
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснагу, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.
Я вірю в силу доброти,
Що має долю роботящу.
Що хоче, щоб і я, і ти,
І все було у світі кращим.
Учень: Про велику силу доброти свідчать спогади ленінградця, який пережив страшну блокаду під час Великої Вітчизняної війни.
Двоє ленінградських хлопчиків - сиріт вирішили продати батьків бушлат, щоб на одержані гроші викупити хліб у булочній за картками. Молодший братик залишився вдома, а старший (йому не було й 11 років) пішов на товкучку. Покупець знайшовся швидко, хлопець навіть не встиг роздивитися його, не запам'ятав обличчя. Щасливий, він повернувся додому. Розтуливши кулачок з грішми, зойкнув. Згадав, що в кишені проданого бушлата були хлібні картки. «По хліб піду завтра», — сказав меншому брат і ліг. А про себе подумав: може, вночі й помремо.
Взимку темніє швидко, а цієї довгої зимової ночі так і не заснув старший. Допомоги чекати нізвідки, а він уже знав, що буває з людиною, в якої нема хліба. Лише вранці хлопчик, зморений безсонням, стулив повіки, як почув стукіт у двері. «Не буду відчиняти», — промайнула думка, Але все ж підійшов до дверей, прочинив їх. Від такої несподіванки, здавалося, завмер.
На порозі стояв покупець батькового бушлата. «Ти що ж хлібні картки забув?!» — сказав і протягнув хлопчикові ці рятівні листочки (тоді у картках писалася адреса і прізвище). Незнайомець швидко зник, а брати плакали від радості, Бо справжня людина за будь-яких умов не могла вчинити інакше. Перемогло добро. Людська порядність, доброта не має межі.
Ми сьогодні маємо бути милосердними не тільки до людей, а й до всього, що нас оточує: тварин, рослин. Недаремно говорять, що криниця без води — просто яма, так і людина без доброти — сама тільки оболонка.
Вчитель. Не випадково люди провели чітку межу між людиною доброю і добренькою. Добра справа - це справа клопітка. І тут гарними фразами не обійдешся. Потрібно діяти - в будь-який момент прийти на допомогу, вміти поступитися своїм заради чужого. Добро-завжди дієве, воно не буває пасивним, а пасивне добро - це вже не добро.
Гра «Збери слово». (Слайд 1)
Вчитель. Поруч із добром по життю йдуть його друзі, щоб познайомитись з ними нам потрібно виконати завдання (із букв скласти слово).
(Слайд 2) (На моніторі зображено букви. Треба переставити ці букви так, щоб вийшли слова, і пояснити їх значення).
Матеріал для гри:
н, ч, й, і, у, с, ь, т (чуйність)
м, у, а, н, і, м, г, з (гуманізм)
и, т, ь, щ, р, с, і (щирість)
д, о, і, з, и, ч, с, т, ь, л, и, б, р, в, о ( доброзичливість )
Пояснення складених слів:
чуйність - турботливе, уважне ставлення до людей; (Слайд 3)
гуманізм - чуйне, добре ставлення до людей; (Слайд 4)
щирість - відкритість душі, чесне став¬лення до людей; (Слайд 5)
Доброзичливість - побажання людям добра, радості, готовність прийти на допомогу. (Слайд 6)
А зараз створимо промінчик Доброти.
Вправа на саморегуляцію «Врятуй пташеня» (Слайд 7)
Вчитель. Уяви, що в твоїх долонях безпорадне пташеня. Зігрій його. Повільно, по одному пальчику склади долоньки, сховай у них пташеня, подихай на нього, зігріваючи рівним спокійним диханням. Приклади долоні до своїх грудей, віддай пташеняті добро і ласку свого серця і дихання. А тепер розкрий долоні — і побачиш, що пташеня радісно злетіло. Посміхнись йому і не сумуй,— воно ще повернеться до тебе.
Вчитель. Ставитися до інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина. Давайте дізнаємось на скільки товариськими є кожен з вас. Проведемо такий тест. При відповіді «так» зараховується один бал.
Тест (Слайд 8)
Чи звертаєш увагу, який настрій у однокласників, коли заходиш до класу?
Чи приємно тобі називати однокласників по імені?
Під час сварки ти намагаєшся образити однокласника?
Якщо кого-небудь із дітей звинуватив без причини вчитель, ти будеш його захищати?
Якщо однокласник попросив у чомусь допомогти йому, ти погодишся?
Ключ до тесту: (Слайд 9)
4-5 балів - ти хороший товариш.
3 бали - ще трішки придивись до себе, в тебе все вийде.
1-2 бали - все залежить тільки від тебе, хочеш бути краще-зміни себе сам.
Вчитель. Найкоротша відстань між людьми-це усмішка. Тож частіше усміхаймося. Будьте вищими від усяких пліток, образ. Умійте прощати. (Слайд 10)
Стежте за своїми думками - вони стають словами.
Стежте за своїми словами - вони стають учинками.
Стежте за своїми вчинками - вони стають звичками.
Стежте за своїми звичками - вони стають характером.
Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю.
- А зараз пропоную вам відповісти на невеличку анкету. Відповідати на неї треба «так» або «ні».
Анкета (Слайд 11)
1. Чи можна примусити людину бути доброю?
2. Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
3. Чи можна стати добрим лише на деякий час?
4. Чи потрібно виявляти доброту у ставленні до будь-кого?
5. Чи можна сказати, що доброта - найбільша окраса душі?
6. Чи легко бути добрим?
7. Чи можна доброту порівняти із сонцем?
8. Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
- Порахуйте, яких відповідей у вас виявилося більше: «так» чи «ні». Якщо більше відповідей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ, про які ви зараз згадаєте.
Тепер наступне випробування. Не менш складне. А називається воно «Конституція дружби». (Слайд 12) Річ у тім, що в королівстві Добра діють злі закони, які заважають мешканцям королівства потоваришувати одне з одним. Повсюди тут сварки, негаразди, ворожнеча. Тож вам потрібно придумати такі закони, що об'єднають мешканців королівства і зроблять їх добрими і дружніми.
Проводиться гра «Конституція дружби»
Учасників гри поділяють на команди. Кожній команді дають аркуш паперу й олівець. Завдання командам — за дві хвилини придумати якнайбільше добрих законів дружби, за якими мають жити мешканці казкового королівства. Перемагає команда, яка придумає найбільше законів.
Потім ведучі разом з учнями вибирають найважливіші закони із тих, що запропонували команди, записавши їх на одному аркуші.
Орієнтовний список законів:
завжди прислухатися одне до одного;
не брехати одне одному;
не кривдити та не обзивати одне одного;
завжди підтримувати одне одного;
не залишати одне одного в біді;
завжди чинити по справедливості;
завжди поступатися одне одному;
допомагати одне одному.
Ці та інші закони доброти, любові і дружби, записані в пам’ятці. Пам’ятайте їх, дотримуйтесь і тоді у вас буде багато друзів, які вас любитимуть і поважатимуть.
Ознайомлення iз пам’яткою (роздруковані пам’ятки роздати учням).
Пам’ятка добрих i корисних справ
Завжди дотримуйтесь свого слова.
Не будьте самовпевненим.
Не лiнуйтеся.
Нiколи не вимагайте винагороди.
Виконуйте все вчасно.
Допомагайте людям самі, не чекайте, доки вас проситимуть.
Завжди виконуйте тiльки добрi справи, за якi нiколи не червонiтимете.
Завжди прислухайтеся одне до одного;
Не брешіть одне одному;
Не кривдіть та не обзивайте одне одного;
Завжди підтримуйте одне одного;
Не залишайте одне одного в біді;
Завжди чиніть по справедливості;
Завжди поступайтеся одне одному;
Допомагайте одне одному.
Вчитель: Цей звіт добрих законів я обов'язково залишу мешканцям нашого королівства Доброти. Але для того, щоб вони змогли їх прочитати, вам потрібно подарувати їм чарівну «Абетку дружби», (Слайд 13) тобто до кожної літери абетки дібрати добре слово.
На моніторі в стовпчик написані літери абетки. Учні добирають до літер відповідне слово.
«Абетка дружби»
А — акуратність
Б — бадьорість
В — веселощі
Г — гідність
Ґ — ґречність
Д — доброта (дружба)
Е — ерудованість
Є — єдність
Ж — життєрадісність
З — злагода
І — інтелігентність
К — красота
Л — любов
М — милосердя (мудрість)
Н — надійність
О — освіченість
П — повага
Р — радість
С — сміливість
Т — талановитість
У — уміння
Ф — фантазія
X — хоробрість
Ц — цілеспрямованість
Ч — чесність
Ш — шанування
Щ — щирість (щедрість)
Ю — юність
Я — ясність
Учитель: Бачите, як багато в нас гарного, доброго. Намагатимемось i надалi берегти i примножувати цi добрi вчинки. Щоб вашi обличчя були завжди радiснi вiд того, що ви зробили доброго, а на обличчi нiколи не зникала усмiшка.А ще, нехай у вашому житті ніколи не трапляються такі історії, які ви зараз побачите.
(Слайд 14 «Вітько-бідак»)
Вітько-бідак страждає так,
Аж здригає ногами!
Він — за столом, він пише твір:
«Я допомагаю мамі».
Старанно олівець гризе
та супить брови грізно,
але нічого — хоч умри! —
до голови не лізе...
Та ось тихесенько зайшла
в його кімнату мама.
сходи за сірниками.
Ну й морока! Сама іди!
Я твір пишу, роблю важкі уроки.
І мама вийшла... А Вітько
швиденько пише в зошит:
коли мене попросять...».
Хвилин за десять мама знов
з'являється у дверях:
а я зварю вечерю».
та так, що ледь не лопне.
Сама вари картоплю!
Виходить мама, а синок
писати знов сідає.
вечерю і сніданок...».
Радіє син. Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
І геть не думає про те,
що він радіє марно...
Створення дерева доброти. (Слайд 15)
- У нас на дошці виросло чарівне дерево. Чого не вистачає на ньому? (Листочків )
- Дійсно, листочків. На столі у вас зелені листочки. Щоб наше дерево ожило, напишіть на листочку, яку добру справу ви зробили і листочок прикріпить до дерева. Ось і подивимось, оживе наше дерево, чи ні. Зробити це потрібно швидко та акуратно. (Робота дітей).
- Подобається вам наше дерево? Давайте прочитаємо, які добрі справи ви зробили. (Вчитель зачитує кілька записів).
Підсумок .
Вчитель. Час невпинно біжить вперед. Збігають хвилини, години, пливуть роки. Хочеться вірити, щоб у вас все було гаразд, хочеться, щоб слова доброти почуті сьогодні, ви пронесли крізь усе життя. Пам’ятайте, людина на цім світі не вічні, життя коротке і гріх розтринькувати його на погані справи.
Будьте добрими, людяними, милосердними, терпеливими, нехай не черствіють ваші душі у щоденних клопотах, бережіть своє серце від усього злого. Всім нам не легко у сьогоднішній час, але пам’ятаймо, що поруч є люди, яким набагато гірше. А ми можемо хоч на крихту покращити їхнє життя своїм відношенням, усмішкою, теплим поглядом…
А наостанок я хочу звернутися до епіграфа. Якого слова не вистачає у вислові?
Отож, творіть на землі добро, примножуйте кількість щасливих людей. Відкривайте свої серця і душі навстіж, поспішайте робити Добро, ставайте добродіями!
Мультфільм «Просто так!»
Дякую за увагу!
Додаток
Краще добро робити, ... 1.(доброго імені).
Злий не вірить, ... 2. (а лихих стережись).
Не одяг красить людину, ... 3. (а зла уникай).
Добре діло твори ... 4. (а добрі діла).
Добрі діла тихо ходять, а злі ... 5. (не шукають).
Від добра добра ... 6. (не занеможеш).
Хто людям добра бажає, той ... 7. (надійніше кам'яного мосту).
Добрі вісті ... 8.(стежка утоптана).
Без доброго діла немає ... 9. (а про зло на камені).
Роби добро скільки можеш - від цього ... 10.(як дзвони дзвонять).
Добрий чоловік … 11.(і собі має).
Все добре переймай… 12.(сміливо).
До доброї криниці… 13.(не лежать на місці).
3 добрим дружись… 14.(що є добрі люди).
Про добро пишуть на піску… 15. (ніж гарно говорити).