Виховна година з елементами тренінгу
«Подбай про майбутнє сьогодні.
Тема: культура статевої поведінки молоді, збереження репродуктивного здоров’я.
Мета: ознайомити учасників з питань сексуальної культури та ризикованої поведінки; сприяти формуванню правильних поглядів на взаємини статей, відповідального ставлення до статевого життя; сформувати уявлення учнів про репродуктивне здоров’я; змінити установки на користь здорового способу життя.
Завдання:
1. Ознайомити учнів з основами культури статей.
2. Інформувати про ранню вагітність, її значення для життя і здоров’я дівчини, наслідки аборту і його вплив на дітородну функцію організму дівчини.
3. Надати інформацію про шкідливий вплив алкоголю на репродуктивне здоров’я юнаків і дівчат (демонстрація відеоролику).
4. Проінформувати про небезпеку захворювань, що передаються статевим шляхом.
5. Сприяти формуванню відповідального ставлення до збереження репродуктивного здоров’я.
6. Удосконалення навичок формування здорового способу життя.
Ведучий: Сьогодні ми хочемо поговорити з вами про ваше майбутнє. Кожен з вас мріє про свою майбутню родину, про щасливе сімейне життя. Та чи готові ви до відповідальності, що її перередбачають стосунки з іншою людиною. Відповідальності потребує також ваше ставлення до себе, до свого здоров’я. Юнацький вік – це важливий, відповідальний і нелегкий стан життя кожної людини. В цей період змінюються уявлення про себе і навколишню дійсність. В цьому віці у зв’язку з розумінням дітородної функції чоловіка і жінки проявляється і статева зацікавленість, яка має на увазі специфічні взаємовідносини між людьми різної статі. Здібність усвідомлювати себе носієм певної статі лежить в основі формування статевої поведінки молоді.
Вправа «Знайомство» (15 хв.).
Мета: створення середовища комфортного для спільної роботи, сприяння розвитку навиків самопрезентації.
Учасникам пропонується назвати свої імена та презентувати себе як представника чоловічої або жіночої статі.
Міні-лекція «Сексуальна культура — складова репродуктивного здоров’я» (5 хв.).
Сексуальність є особливою сферою людської життєдіяльності, у якій природньо-інстинктивні бажання знаходять певний соціальний вираз у формах, що задані суспільними нормативами та очікуваннями. Поняття сексуальної культури характеризує сукупність знань, вірувань, соціальних норм, цінностей, заборон та наказів, які мають відношення до різних статей та їх взаємовідносин. Норми сексуальної культури задаються суспільством.
Сексуальна поведінка, за сучасними уявленнями, – це система дій та стосунків для задоволення статевого потягу. Сексуальна поведінка – це людська поведінка, схвалена суспільством, в якій людина переслідує конкретні цілі, намагається реалізувати певні інтереси, але на основі використання біологічних механізмів.
Що стосується цілей сексуальної поведінки, то ними можуть бути:
— релаксація, зняття статевого напруження;
— дітонародження – означає задоволення потреби у зачатті та у акті народження;
— пізнання, задоволення статевого зацікавлення;
— комунікація, здобуття почуття психологічної, особистої інтимності, повного злиття з іншою людиною .
Інтимні статеві стосунки — частина повноцінного життя дорослих людей. Вони дають змогу виконати найвище призначення людини — стати батьком або матір’ю, подарувати життя іншій людині. Та іноді ці стосунки призводять до негативних наслідків: психічних травм, осуду з боку інших людей, небажаної вагітності, інфекцій, що передаються статевим шляхом.
Статеву поведінку, яка може мати такі наслідки, називають ризикованою. Приклади такої поведінки — ранній початок статевого життя, часта зміна статевих партнерів, інтимні стосунки у стані сп’яніння, секс за гроші або винагороду.
Всі перераховані фактори — це ризики для репродуктивного здоров’я молодої людини. Репродукція — це відтворення собі подібного, тобто це здатність людини до продовження роду, розмноження людини відбувається в результаті внутрішнього запліднення під час статевого акту. Жіночу статеву систему поділяють на дві групи органів: зовнішні і внутрішні. Репродуктивна система жінки складається з органів, розташованих переважно всередині тіла у тазовій області: матка, маткові труби та яєчники, залози, що виробляють яйцеклітини. Жіночі груди теж відносяться до репродуктивної системи людини, відіграють важливу роль у вигодовуванні дитини грудним молоком.
Чоловіча репродуктивна система — система органів, розташованих зовні тіла близько таза, які беруть участь у процесі репродукції. Первинна функція чоловічої репродуктивної системи полягає у виробленні чоловічих статевих клітин (сперматозоїдів) для запліднення яйцеклітини. Чоловічі статеві органи включають яєчка з їх протоками, статевий орган, а також допоміжний орган — передміхурову залозу.
Як і інші складні системи організму, репродуктивна система людини вражається великою кількістю захворювань. Виділяють чотири основні їхні категорії:
— вроджені;
— пухлини — наприклад, рак шийки матки або рак статевого члена;
— інфекції, що передаються статевим шляхом;
— функціональні порушення, викликані факторами зовнішнього середовища, пошкодженнями.
Запитання до учнів:
1. Що таке сексуальна культура?
2. Що таке репродуктивна система та її здоров’я?
Ведучий: Серед нагативних факторів, що впливають на репродуктивне здоров’я молоді, на наш погляд, більш негативними є наступні: рання вагітність та пологи; вживання алкоголю; інфекції, що передаються статевим шляхом.
Інформаційне повідомлення «Вплив ранньої вагітності на здоров’я дівчини» (10 хв.).
Вагітність і народження дитини — це дуже відповідальний етап у житті жінки. В організмі жінки під час вагітності відбуваються численні складні зміни, які створюють умови для внутрішньоутробного розвитку плоду, готують організм до пологів і грудного вигодовування новонародженого.
Існують вікові рамки, коли пологи можуть бути небезпечні для незміцнілого організму. Звичайно ж, це вирішується індивідуально, адже кожна дівчинка розвивається по-своєму. Тим не менше, під ранньою вагітністю розуміють вагітність у 15-17 років. Цей вік є перехідним з дитинства у доросле життя.
Статистика говорить про те, що незапланована рання вагітність найчастіше закінчується абортами. Так, на 100 вагітностей у дівчаток припадає 70 абортів, 15 пологів і 15 самовільних викиднів. Причому переривання небажаної вагітності в 25% випадків відбувається на термінах 22 - 27 тижнів (аборти дозволені до 12 тижнів вагітності), що виключно негативно позначається на здоров'я дівчинки.
Рання вагітність, коли дівчата ще фізіологічно не готові до материнства, призводить до тяжких ускладнень при пологах і є причиною щорічної загибелі не менше мільйона новонароджених в усьому світі. Така вагітність впливає на частоту невиношуваності, оскільки в ранньому віці вона в 2,5 рази вище, ніж у жінок дітородного віку.. При пологах відзначається підвищений рівень материнської смертності.
Рання вагітність може мати й такі наслідки для матері, як порушення будови кісток через нестачу кальцію, так як в даному випадку організм молодої матері конкурує з дитиною за право використання кальцію для росту кісток.
Рання вагітність — це найчастіше трагедія, тому потрібно зробити все для того, щоб їй запобігти.
Аборт — це важка біологічна травма, що несе за собою ряд наслідків, основні з них: підвищена стомлюваність, порушення функцій залоз внутрішньої секреції, травмування шийки і самої матки, перфорація стінок матки, важкі кровотечі, порушення менструального циклу, вторинне безпліддя і т.д.
Наслідки штучних абортів дуже часто і негативно відбиваються на подальших дітородних функціях жінки.
Пам'ятайте, що штучний аборт представляє потенційну небезпеку для наступної вагітності, її перебігу і наслідків, як для самої матері, так і для плоду.
Вправа «Наслідки» (10 хв.).
Мета: усвідомлення наслідків ранніх статевих контактів.
Обладнання: ватман А1, фото дівчини і хлопця, набір карток з описом можливих наслідків.
З’ясуйте можливі наслідки ранніх і позашлюбних статевих стосунків для дівчат, хлопців та обох статей. З’єднайте їх з відповідними фотографіями (для дівчат — зеленим маркером, для хлопців — синім, для обох статей — червоним).
Інформаційне повідомлення: «Негативний вплив алкоголю на здоров’я людини» (10 хв.)
Крім ранньої вагітності та аборту, на репродуктивне здоров’я дівчат і хлопців впливає вживання алкоголю. При постійному вживанні алкоголю пересічний чоловік «раптом» стикається з багатьма різноманітними хворобами у віці 30-35 років. Найчастіше – це хвороби шлунку, печінки, серцево-судинної системи, неврози, розлади в статевих відносинах. Треба сказати, що хвороби можуть бути найнесподіваніші: дія алкоголю універсальна, він не обходить своєю «увагою» жоден орган чи систему організму людини.
Та здебільшого молоді люди п’ють пиво, не вважаючи його алкогольним напоєм. Дійсно, вміст етилового спирту у пиві менший, ніж у горілці. А чи знаєте ви, що входить до складу пива? Хміль, що використовується для надання пиву специфічного гіркуватого смаку, містить фітоестроген, речовину, що за своїми властивостями нагадує жіночий статевий гормон — естроген. Він регулює формування і функціонування статевих органів, прояв вторинних статевих ознак і деякі сторони поведінки людини. Отже, споживаючи пиво, чоловіки отримують жіночий статевий гормон і їх зовнішній вигляд починає змінюватися: розширюється таз, жир відкладається на стегнах, розростаються грудні залози. Такий чоловік стає безвольним, ледачим, безсилим та навіть дратівливим і стервозним, розвивається імпотенція.
А що ж відбувається з жінкою? Введення до організму більше гормону призводить до збільшення розмірів матки, порушення менструального циклу (відбуваються неконтрольовані кровотечі). Та страшніше те, що споживання пива збільшує потяг до протилежної статі. Жінка, що постійно п’є пиво, не взмозі контролювати гіпертрофоване сексуальне бажання і це часто призводить до появи декількох партнерів та випадкових контактів.
Найбільш важкими є наслідки вживання алкоголю для зародку людини в перші дні та місяці його існування, коли відбуваються інтенсивні процеси започаткування та формування органів та систем. Загибель двох-трьох клітин з самого початку розвитку зародку може викликати серйозні проблеми з тим чи іншим органом, а іноді взагалі його відсутністю.
Відхилення від нормального розвитку плоду у випадку, якщо жінка навіть дуже помірно вживає спиртовмісні напої під час вагітності, мають місце обов'язково. Іноді ці відхилення призводять до відсутності життєвоважливих органів, в такому разі плід гине, або народжується нежиттєздатна дитина. В інших випадках вони прявляються в різних вроджених вадах, які називаються загальним медичним терміном – алкогольний синдром плоду: косоокість, вроджена глухота, різка асиметрія та інші дефекти обличчя, вроджені пороки серця, зменшені за об'ємом розміри голови та черепної коробки, як наслідок – зменшений об'єм головного мозку, розумова відсталість, психічні розлади, повільне зростання організму після народження.
Демонстрація відеоролику «Як алкоголь впливає на організм». https://www.youtube.com/watch?v=aGfdGW7X3do
Інформаційне повідомлення «Інфекції, що передаються статевим шляхом та їх вплив на організм людини» (10 хв.).
Під час статевих контаків людину підстерігає ще одна небезпека. Яка на вашу думку?
Хвороби, викликані інфекціями статевих шляхів, називаються венеричними (по імені Венери, богині любові в грецькій міфології). Всього відомо 22 види інфекцій, що передаються статевим шляхом.
До найбільш поширених венеричних захворювань відносяться: сифіліс, гонорея, трихомоніаз, хламідіоз, бородавки на статевих органах, герпес (лишай статевих органів), вагініт (запалення слизової оболонки піхви), кандидоз, мікози.
Джерелом венеричних захворювань завжди є хвора людина. Всі ці хвороби передаються при статевих контактах. Через предмети домашнього вжитку, постільна білизна такі хвороби, за винятком сифілісу, не передаються.
При перших ознаках захворювання або підозри на нього (ненормальних виділеннях, різях при сечовипусканні, почервоніння на статевих органах, свербежі, печінні, запаленні, болях внизу живота у дівчаток) потрібно припинити статеві контакти і негайно звернутися до лікаря. Після медичного обстеження і проведення необхідних аналізів лікар призначить лікування, яке обов’язково потрібно пройти. Щоб дійсно одужати, необхідно лікування обох партнерів. Не бійтеся говорити про це з партнером і звертатися до лікаря. Якщо діагноз поставлений вчасно, венерична хвороба лікується відносно легко. Хвороба, яка не лікується, викликає ускладнення і призвести до безпліддя чоловіка і жінки.
Для того щоб уникнути інфекцій, що передаються статевим шляхом, необхідно пам’ятати:
1) для статевого життя потрібно мати лише одного партнера, в якому ти впевнений;
2) при сумнівних статевих контактах слід користуватися презервативами;
3) венеричні хвороби, за винятком сифілісу, передаються виключно статевим шляхом;
4) ризик підхопити інфекцію набагато вище при групових статевих контактах;
5) кращий спосіб уникнути захворювання, що передаються статевим шляхом — це взагалі не вступати ні в які форми статевого контакту до шлюбу.
Ранки і виразки супутніх венеричних захворюваннях, є воротами цих хвороб. На жаль, ці ранки, тріщинки і маленькі виразки не завжди помітні.
Вправа «Мозаїка» (10 хв.).
Мета: проаналізувати фактори, що впливають на репродуктивне здоров’я молоді.
Обладнання: розрізані на частини фото із зображенням сонячного дня та грози, з зворотнього боку частин фото написані фактори впливу.
Учасникам пропонується з’єднати частини фото, на яких записані фактори, що негативно або позитивно впливають на репродуктивне здоров’я.
Обговорення:
1. Яке зображення ви отримали? Як ви це розумієте?
2. Назвіть негативні і позитивні фактори, що впливають на репродуктивне здоров’я людини?
3. Які фактори переважають у вашому житті?
4. Чи маєте ви намір змінити свої звички на користь позитивних факторів?
Вправа «Лінія життя» (15 хв).
Мета: формування навичок відповідальної поведінки за наслідки своїх рішень.
Обладнання: графіки (А4) з позначеними подіями на певному періоді життя.
Учні об’єднуються у три групи, кожній з яких пропонується намалювати свій життєвий шлях від народження до смерті у вигляді лінії, на якій позначені події їхнього минулого, теперішнього та майбутнього. Після цього психолог пропонує уявити, як змінеться сценарій їхнього життя, якщо на певному етапі з ними відбудуться наступні події: рання вагітність (перша група), інфікування ВІЛ, (друга група), постійне вживання алкоголю (третя група).
Обговорення:
1. Що треба змінити у своїй поведінці сьогодні, щоб у найближчому майбутньому не відбулися ці події у вашому житті?
Завершення роботи.
1. Чи дізналися ви сьогодні нове про організм людини?
2. Чи вплине отримана інформація на ваше подальше життя?
Додаток до вправи «Наслідки»
Штучне переривання вагітності нарідко спричиняє беспліддя |
|
Це нелегко втримати у таємниці |
|
Підліткова вагітність і пологи загрожують життю і здоров’ю молодої дівчини та її дитини |
|
|
|
|
|
Якщо дівчина народить дитину і віддасть її на всиновлення, це назавжди змінить її життя |
|
|
|
Дівчина може народити дитину і віддати її на всиновлення без згоди батька |
|
|
|
|
|
Це може зруйнувати репутацію молодих людей і зашкодити їхнім рідним |
|
|
|
Хлопець, дізнавшись про вагітність, може вмовити дівчину зробити аборт або покинути дитину |
|
|
|
|
|
Дівчина може народити дитину і подати на алімент, які будуть відраховувати із заробітку батька до повноліття дитини |
|
|
|
Батьки молодих людей можуть змусити їх одружитися, хоча за інших обставин вони, можливо ніколи б цього на зробили |
|
|
|
|
|
Це може завадити здобувати освіту |
|
|
|
Якщо дівчина завагітніє, вона може вирішити зробити аборт. Хлопець також несе відповідальність за це |
|
|
|
|
|
|
|
Існує ризик зараження ВІЛ/ІПСШ |
|
|
Додаток до вправи «Мозаїка»
Позитивні фактори |
Негативні фактори |
Неосвідченість |
Профілактична освіта |
Погане виховання |
Хороша родина |
Міфи і стереотипи, які існують у молодіжному середовищі |
Розвинені навички критичного мислення і протидія тиску оточення |
Негативний приклад (друзі, ЗМІ) |
Здоровий спосіб життя |
Венеричні захворювання |
Дошлюбна цнотливість |
ВІЛ/СНІД |
Гігієна статевих органів |
Вживання алкоголю та наркотиків |
Вільний доступ до медичних консультацій |
Травми і захворювання статевих органів |
Регулярний медичний огляд |
Незахищений статевий акт |
Використання презирвативів |
Список використаної літератури
1. Збереження і зміцнення репродуктивного здоров’я підлітків і молоді: потенціал громади. Зимівець Н. В., Локтіонова Г. М., К.; «Науковий світ», 2004.
2. Лавренова Г.В., Лавренова Ю. В. Мати і дитина Енциклопедія розвитку вашої дитини .-М. 1999
3. Принципи і шляхи статевого виховання. Квашенко В. П.
4. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., «Захисти себе від ВІЛ. Тренінги життєвих навичок: Посібник для учнів старшого підліткового та юнацького віку», К.: Алатон, 2011.
5. «Соціальний працівник», № 8, 2008.
6. «Джерело: острів знань (репродуктивне здоров’я)», Колісник О. Г., Тернопіль, 2008.
7. https://www.youtube.com/watch?v=aGfdGW7X3do