Виховна година з елементами тренінгу «Толерантність - це мистецтво жити…»

Про матеріал
Матеріал може бути використаний для виховної роботи з учнями 9 - 10 класів.
Перегляд файлу

Виховна година з елементами тренінгу

 «Толерантність - це мистецтво жити…»  (сл.1)

(сл.2)Тепер, коли ми навчились літати в

повітрі, як птахи, плавати під водою,

як риби, нам не вистачає тільки одного:навчитися жити на землі, як люди.

 

Б. Шоу, британський письменник та драматург

 

Мета: формувати комунікативні навички учнів, вчити учнів виявляти толерантність до думок, поглядів, поведінки інших людей; визначати значення толерантності в житті людей та в суспільстві; розвивати вміння висловлювати власну думку та відстоювати її; засвоювати навички толерантної поведінки; виховувати терпиме ставлення до інших.

 

Людське життя... неповторне і звичне, радісне і сповнене глибоких переживань. Людина  найвища цінність на Землі, творець усіх земних благ. (сл3)

«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», -сказав один філософ. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або «занадто» крутим. Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми.

(сл4)«Усі люди мають недоліки. Хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості»  - це слова італійського історика Франческа  Гвіччардіні                                             

На нашій планеті існує дуже велика кількість різних людей. Всі ми не схожі один на одного і щоб мирно співіснувати, нам потрібно миритися з цим розмаїттям, сприймати їх погляди, інтереси, переконання.

  1. Вправа «Витинанка»

Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні  дії:

1. Складіть аркуш павпіл.

2. Відірвіть верхній правий кут.

 3. Знову складіть навпіл.

4. Відірвіть правий верхній кут.

5. Знову складіть.

6. Знову відірвіть верхній правий кут.

7. Складіть аркуш надвоє.

8. Якщо можна, відірвіть правий кут.

9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим

Чому отримані витинанки відрізняються, усі ж виконували однакові дії?

Витинанки, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Кожне вимовлене слово по-різному сприймається і пробуджує в нас різноманітні емоції й реакції. Ці відмінності підкреслюють нашу унікальність, оскільки всі ми відрізняємося за рівнем доходів, захопленнями, зовнішністю, характером, політичними поглядами, уподобаннями в їжі . І це – нормально, це і є світ, у якому ми живемо, подобається нам це чи ні. Об'єднує нас причетність до єдиного суспільства, тому існує така необхідна риса, яка допомагає таким різним людям мирно співіснувати.

 (сл5) 16 листопада Міжнародний день толерантності.

16 листопада 1995 року держави-члени ЮНЕСКО ухвалили Декларацію принципів толерантності, яка серед іншого підтверджує, що толерантність є не поступкою, а розумінням культурності нашого світу, проявом поваги та терпимості.

Тому сьогодні наша розмова присвячена толерантності.

Сучасна культурна людина - це не тільки освічена людина, але людина, що володіє почуттям самоповаги, яку шанують оточуючі. Толерантність вважається ознакою високого духовного та інтелектуального розвитку особистості, групи, суспільства в цілому.

Описати толерантність досить важко, можливо, через те, що в різних мовах вона ви­значається по-різному.

(сл 6 – 7)В англійській мові - готовність і здатність сприймати без протесту особистість.

В іспанській мові - здатність визнавати відмінні від своїх власних ідеї або думки;

У  китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ;

У французькій мові - повага свободи іншого, його способу мислення.

В арабській мові - прощення, поблажливість, співчуття, терпіння.

У перській мові - готовність до примирення.

В українській мові - здатність сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних.

То що ж таке толерантність?

(сл.8)Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.

  1.               Вправа « Асоціативний ряд» (ребуси) ( на дерево приклеюєм слова)

Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

Т - терплячий, товариський, тактовний.

0 - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е - енергійний, елегантний, ефективний.

Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А - активний, акуратний, авторитетний.

Н - надійний, найдорожчий.

Т - терплячий.

Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.

І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С - співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Т - тактовний, товариський.

Ь.

Ми з вами  засвоїли поняття толерантність. А тепер спробуємо навчитися бути толерантними. Я пропоную вам життєві ситуації, які ви маєте вирішити з погляду толерантної людини.

  1. Вправа «Ситуація»

Ситуація 1.

Вчитель посадив до Вас учня, який з певних причин Вам не подобається. Ваша реакція (буду ігнорувати, намагатися запобігти сидінню разом, дражнити, буду встановлювати контакти).

Ситуація 2.

Уявіть себе лідером класу. Один з учнів Вашого колективу перебуває у постійному конфлікті з іншими. Які будуть Ваші дії, як Ви зможете вирішити конфлікт? Ваші пропозиції щодо встановлення дружньої атмосфери в класі.

Ситуація 3.

 Один з Ваших однокласників просив дати йому списати, і, хоча Ви були проти, він наполіг на своєму. Під час перевірки вчитель звинуватив вас обох у тому, що роботи однакові. Ваша реакція?

Ситуація 4.

Ви знаходитесь за кордоном. Вас запросили в гості у сім’ю. На вечерю спеціально для Вас було подане національне блюдо. Але Ви одразу зрозуміли, воно Вам не сподобається. Що Ви скажете господарям дому, щоб їх не образити?

Ситуація 5.

Вашому класу запропоновано зробити велику спільну фотографію. Більшість учнів вирішили фотографуватися у шкільній формі, щоб залишилася пам’ять про шкільні роки. Але двоє  категорично проти цього. Запропонуйте ваш варіант вирішення проблеми.

Ситуація 6.

Після уроків ви з класом вирішили провести час разом. Під час вирішення як саме його провести думки розділилися: половина учнів захотіла піти пограти у футбол на стадіон, а інша - піти на пікнік до лісу. Як вчинити в такому випадку? До чиєї думки треба прислухатись?

Існує мова, у якій на першому місці людина, а потім характеристика.

Ідея підходу people-first language чи people-first rule, тобто "мова, у якій на першому місці людина", "правило ставити на перше місце людину".

Наприклад, не "інвалід", а "людина з інвалідністю", не "даун", а "дитина із синдромом Дауна", не "візочник", а "людина на колясці". Некоректно називати людину з алкогольною залежністю "алкоголіком", а з наркотичною – "наркоманом" (в останньому випадку краще використовувати "людина, яка вживає наркотики" або "людина з хімічною залежністю").

(сл.9) Протилежне поняття до толерантності – інтолерантність.

Назвіть мені прояви інтолерантності.

(Заздрість, агресія, неповага, роздратування, несправедливість, насильство)

В історії багато випадків, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижують інших людей, вважають їх гіршими за себе.

 

-Війни виникають тому, що не було між людьми злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти.

Історичні факти війн такі:

 

Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів

 

Трагедія в Бабиному Яру в Києві, коли за один день було розстріляно 35 тисяч жінок, дітей і чоловіків тільки за те, що вони народилися представниками єврейської національності.

 

У 2001р. 11 вересня  в США літак зруйнував Торговельний центр Тоді тисячі людей втратили життя тільки тому, що комусь не подобалися американський спосіб життя та політика американського уряду.

 Це жахливі приклади нетерпимості, які люди виявляють одне до одного.

 

 Поділ людей на толерантних та інтолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму здійснює як толерантні, так й інтолерантні вчинки. Але здатність вести себе толерантно може стати особистісною рисою і зможе забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критичні відносно до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших. Толерантна людина не ділить світ на дві частини – чорне та біле; не робить акцент на розбіжностях між «своїм» та «чужим», тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору.

(сл.10) Вторгнення росії в Україну змінило ставлення людей один до одного. Війна згуртувала українців навколо спільної мети, проте як би це парадоксально не звучало, налагодження соціальних контактів одне з одним стало важчим. Адже кожен із людей нині має власну історію війни. Тому потрібно бути більш чутливими та обережними у спілкуванні як з військовими, так і з цивільними.

(сл.11) Психологи радять:

 - не роби вибір за свого співрозмовника. Кожна доросла людина повинна бути активним учасником свого життя та мати контроль над своїми рішеннями.

  - поважай чужі кордони. Перш ніж допомогти, запитай людину, чи їй це справді потрібно. Інакше навіть добрі наміри можуть сприйматись, як насильство. Важливо не торкатися чужого тіла без дозволу. Тож обійми не завжди доречні.

 - не намагайся самостійно пояснити поведінку інших. На події під час війни кожен реагує по-різному.

-  не жалій, а співпереживай. Жалість позбавляє людину сили, а співпереживання підтримує в складні часи.

 - не знецінюй емоції інших. Не варто порівнювати життєві ситуації різних людей та їхні реакції на це. Той, хто пережив страшні події, має право відчувати будь-які емоції: від горя до люті.

- витримуй емоції інших. Дуже важливо розуміти, що людині потрібно в цей момент: розповісти свою історію чи навпаки – просто разом помовчати. Головне – бути поруч.

 - радій життю. Нікому краще не стане, якщо тобі погано. Проте й удавати, ніби війни немає, теж буде дивно. Знайди баланс та допомагай країні на своєму місці.

-  не використовуй у розмові фрази «Я тебе розумію», «Ти мусиш...», «Усе буде гаразд», «Час загоїть рани» тощо. Вони не працюють. Найкраще бути поруч та долати життєві труднощі разом.

 - підтримай здорові звички людини. Адже турбота про себе дає не лише фізичний, а й психологічний ресурс.

 - дозуй інформацію про військові дії. Коли людина вирвалася з пекла війни та знаходиться у відносно безпечному місці, надмірна кількість новин із гарячих точок щоразу повертає її у травматичні спогади. Тож контролюй інформаційний потік.

 

  1. Вправа: « Складіть вислів».  (сл.12)

Поважайте своїх друзів, ставтеся до них справедливо, якщо не згодні – не погоджуйтеся з ними, насолоджуйтеся їх дружбою, вивчайте свої думки про інших відверто, працюйте разом над досягненням спільної мети і допомагайте один одному досягати цілей

Вправа: «Дерево толерантності»

- Візьміть кожен по листочку і напишіть на них, що, по-вашому, треба зробити, щоб школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали  якомога  більш толерантними. (Учні на листочках паперу у формі листочка якогось дерева пишуть, що треба зробити, щоб школа стала "Простором толерантності". ( листочки наклеюються на символічний малюнок дерева без листя,  він вивішується у класі.)

5.Вправа   (сл.13)

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від незгод,

Знищить суперечок павутину,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт побудуй!

 

(Сл.14)

 - Наприкінці мені хочеться сказати, що клас - це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння.

 

(Сл.15)

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку